Florence plus
Elerning ve výuce ošetřovatelských postupů na ZSF JČU
Souhrn
Elearning je forma výuky s využitím výpočetní techniky dostupná přes internet. Díky materiálům, které jsou online, může student studovat dle svých časových možností a svého tempa samostudia. Na Zdravotně sociální fakultě jihočeské univerzity byl realizován projekt na tvorbu elerningu zaměřeného na velmi praktický předmět „ošetřovatelské postupy“. Realizační tým obohatil odborné texty multimediálními objekty ve kterých přiblížil studentům ošetřovatelské výkony, které budou stěžejní pro jejich budoucí povolání.
Teoretická východiska projektu
Ošetřovatelské postupy jsou stěžejní povinným předmětem, který provází všechny nelékařské zdravotnické obory Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. V předmětu ošetřovatelské postupy a základy ošetřovatelství je student seznámen s praktickými výkony, které jsou v těchto profesích nezbytné. Ošetřovatelský výkon musí student ovládnout teoreticky i prakticky, aby mohl poskytnout kvalitní ošetřovatelskou péči. Předmět je seskupen do logických systémů, vyžaduje neustálou reflexi na aktuality z praxe. Základem je formování postojů a zájmů, osvojení si a nácvik zručností, procvičování, soustavné zdokonalování výkonů tak jak to vyžaduje moderní ošetřovatelství. Ošetřovatelské postupy jsou důležitou součástí kvalitní a bezpečné ošetřovatelské praxe. Osvojení těchto technik vede k profesionálnímu rozvoji studentů. Všeobecné sestry, porodní asistentky, zdravotničtí záchranáři, nutriční terapeuti, fyzioterapeuti, rehabilitační pracovníci i radiologičtí asistenti začínají se na svou profesní roli připravovat již během vzdělávání a studia na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity. Elearning s mulitmediálními prvky přináší do výuky ošetřovatelských postupů nový didaktický rozměr pro vyučující i studenty. Bezesporná výhoda této možnosti výuky je prohloubení interaktivity v učení, nová možnost propojení vyučujícího a studentů a neposlední řadě možnost kvalitnějšího samostudia.
Cíle projektu
Cílem projektu bylo vytvořit elearningovou podporu s multimediálními prvky pro stěžejní povinný předmět nelékařských profesí Zdravotně sociální fakulty (Všeobecná sestra, Porodní asistentka, Zdravotnický záchranář, Nutriční terapeut, Fyzioterapeut, Rehabilitační pracovník, Radiologický asistent).
Dílčí cíle, které jsou spojeny do jednoho multimediálního celku:
1. Vytvoření videoskvencí konkrétních ošetřovatelských postupů.
2. Vytvoření foto databáze ošetřovatelských pomůcek, přístrojů, materiálů a nástrojů
3. Vytvoření animací ošetřovatelských výkonů
4. Vytvoření teoretických podkladů k ošetřovatelským postupům
5. Vytvoření systému hodnotících prvků v elearningové podpoře u konkrétního ošetřovatelského postupu.
Realizace projektu
Každé téma je zpracováno ve formě multimediálního objektu, který obsahuje animaci či animace, fotografie, sekvenci fotek, teoretickou část a testovací část.
-
ANIMACE ošetřovatelských výkonů - animace jak probíhají v těle pacienta
-
FOTOGRAFIE - základního ošetřovatelského a speciálního zdravotnického materiálu dle potřeb ošetřovatelského postupu
-
VIDEOSEKVENCE z fotografií – fotografické záznamy vybraných odborných ošetřovatelských výkonů, které tvoří sekvenci ošetřovatelského postupu
-
TEORETICKÁ ČÁST - odborný text, je důležitý jako průvodní informace k ošetřovatelským výkonům
-
ZPĚTNÁ VAZBA - testovací otázky k samotestování studenta, či zábavné testování pomocí animací
Závěr
Ošetřovatelské postupy jsou klíčový předmět pro obory: všeobecná sestra, porodní asistentka, zdravotnický záchranář. Předmět ošetřovatelské postupy je stěžejním pro výkon profese výše jmenovaných oborů, a proto bude trvale zařazen do povinných předmětů. U praktického předmětu, jako jsou ošetřovatelské postupy jsou multimediální objekty významný prvkem výuky. Studenti se přes instruktáž a teoretický výklad seznámí s výkonem, ale jeho praktické shlédnutí na multimediálním objektu jim tento postup lépe přiblíží. Při vytvoření tohoto systému, budou studenti lépe seznámení s praxí před tím, než se dostanou k ošetření pacienta během své odborné praxe. Výstupy budou v podobě elearningu a multimediální podoby dostupné pro studenty a vyučující a obohatí tak výuku.
Příspěvek se vztahuje k řešení grantového projektu 201/2013, který je realizován za finanční podpory FRVŠ.
Mgr. Helena Michálková, Ph.D., Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, Zdravotně sociální fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích
Autorka foto: Klára Kubartová, ZSF JČU
E-learning Ošetřovatelské postupy:
Měření TT
Měření TT na čele Měření TT v uchu Orientační měření TT
Sangvitest
Pomůcky sangvitest Sangvitest
Kápnutí krve pacienta + séra Kápnutí krve z kr. konzervy + séra
Promíchání Shlukování krve Vyhodnocení
Transfuzní infuzní set
Zavádění PŽK
Vyhmatání žíly Dezinfekce Venepunkce
Uvolnění esmarcha, objevení krve v komůrce Zaplavování kanyly
Připojení spojovací hadičky s proplachem Kontrola průchodnosti
Transparentní krytí
Datum a podpis zavedení PŽK U klička Fixace
Zalomení spojovací hadičky Sterilní uzávěr
Stomie
Omytí stomie Měření velikosti stomie
Měření velikosti stomie Stříhání šablony Stříhání otvoru podle šablony
Přilepení destičky Připevnění stomického sáčku
Animace - základní informace o parametrech nemocničího lůžka
Další aktuality v této rubrice
- Lékařské přístroje a elektrochirurgie
- Základní metodický rámec pro realizaci supervize v českém ošetřovatelství
- Je nárůst nemocných trpících mentální anorexií podmíněn společensky?
- Malomocenství – nemoc, kterou trpěl i jeruzalémský král
- Starostlivosť o pacienta s centrálnym venóznym vstupom a jej špecifiká
- Doporučené postupy k odběrům krve – prevence preanalytické variability
- FYZIOporadna: Jak posilovat břicho a nezničit si záda? Pozor na sklapovačky
- První na Vysočině – novoměstská nemocnice používá k lokalizaci nádorů magnetické zrno
- Inkontinence a možnosti její léčby se zaměřením na rehabilitační léčbu
- Toxická epidermální nekrolýza – Lyellův syndrom