Florence podporuje  
Zpět na detail čísla

Číslo 5 - 6 / 2024

Poděkování „Florence Nightingale“ českého školství

Datum: 6. 12. 2024
Autor: PhDr. Mgr. E. Tehníková

„Každý, kdo má to štěstí a smí přinášet pomoc a dobro, měl by pochopit, že se mu tím dostává velké milosti.“ Florence Nightingale

Text je reflexí pracovních úspěchů, vyjádřením vděčnosti a poděkováním za mnohaletou vynikající, obětavou a inspirativní práci v oblasti řízení školy a zdravotnického vzdělávání paní Mgr. Lence Novákové ze Střední zdravotnické školy v Turnově.

Svět stojí a musí stát na každodenní drobné práci, lidskosti, etice a morálce, nikoli na populizmu, náladách, vyhroceném individualizmu, zastaralých a nefunkčních procesech a stagnaci. Tak se vyjádřil k budování velkého díla, samostatného československého státu, na principech pluralitní parlamentní demokracie Tomáš Garrique Masaryk. Smyslupná každodenní pilná práce, nadšení pro věc, pomoc a lidskost, vynikající management, skvělý leadership, kreativita a vize, důraz na wellbeing žáků i zaměstnanců, úspěšně realizované projekty, prestižní škola. To jsou klíčová slova, která vystihují mnohaletou práci Mgr. Lenky Novákové pro Střední zdravotnickou školu v Turnově. V prostředí českého školství je paní ředitelka příkladem osobnosti, která se naprosto vynikajícím a obdivuhodným způsobem zasloužila o maximální rozvoj a prosperitu odborné školy, která byla založena v roce 1961 v srdci Českého ráje, v Turnově. Příkladná a bezchybná práce ve funkci lídryně pedagogického sboru, odborné učitelky-diplomované všeobecné sestry, lektorky, mentorky a vizionářky v oblasti vzdělávání i v oblasti sociální je nepřehlédnutelná. Na počátku své profesní dráhy působila na půdě Střední zdravotnické školy jako odborná učitelka a vychovatelka. Po absolvování studia ošetřovatelství a pedagogiky na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v roce 1992 a po několikaleté praxi v roli odborné učitelky-diplomované všeobecné sestry a porodní asistentky a pracovních zkušenostech na pozici ústřední školní inspektorky Ministerstva zdravotnictví ČR v letech 1992–1996 se stala garantkou všech předpokladů pro úspěšný výkon funkce. Dlouhých 28 let se věnovala řízení školy, pedagogické práci, projektům, inovacím, rozvoji zdravotnického vzdělávání a rovněž materiálnímu zabezpečení školního prostředí. Její know-how, osobní statečnost, občanská iniciativa, altruizmus a veškeré projevy lidskosti jsou velmi inspirativním příkladem pro všechny pedagogy a zdravotníky a v neposlední řadě přináší velmi pozitivní změny do života žáků a zaměstnanců školy, městu Turnovu, Libereckému kraji a společnosti.



Úspěšné řízení, budování renomé školy a ocenění

Lenka Nováková pracuje a vytváří svět k lepšímu s pokorou. Podává pomocnou ruku vždy tam, kde je potřeba. Ctí spolupráci a solidaritu, má v úctě pracovitost, vzdělání, odbornost, kreativitu a miluje svoji práci. Protože své pracovní cíle naplňuje s nadšením, jsou její úspěchy vidět na každém kroku. V rámci sředoškolského odborného vzdělávání vybudovala na SZŠ Turnov především velmi pestrou nabídku studijních oborů – Praktická sestra, Zdravotnické lyceum, Masér ve zdravotnictví, Sociální činnost a Ošetřovatel. Vhodně zvolená a v systému zdravotnického vzdělávání pevně ukotvená oborová nabídka přilákala za poslední roky nebývale velký zájem uchazečů o studium. Maturitní obor Zdravotnické lyceum jako jediný v Libereckém kraji připravuje absolventy především na vysokoškolské studium v oblasti lékařských i nelékařských oborů, případně na studium VOŠ. Maturitní obory Praktická sestra, Masér ve zdravotnictví a Sociální činnost připravují absolventy na pracovní pozice ve zdravotnických a sociálních zařízeních nebo na další vzdělávání. Neméně potřebný učební obor Ošetřovatel pak zaručuje absolventům ucházet se o pracovní pozice ve zdravotnických a sociáních zařízeních a nejúspěšnější z nich mohou pokračovat dále v maturitním vzdělávání. Prioritami a zásadami úspěšného řízení organizace a vedení pedagogického sboru pod taktovkou paní ředitelky bylo zachovávat přátelské prostředí a stabilitu, prohlubovat kvalifikaci, reagovat na nové trendy ve výuce a naplňovat je tak, aby reagovaly na poptávku na trhu práce. Z hlediska řízení pedagogického procesu pro ni vždy bylo a je důležité pracovat intenzivně se zásadami Delorsových pilířů – učit se poznávat, učit se jednat a pracovat, učit se žít a učit se být s ostatními lidmi. Z hlediska personalistiky se paní ředitelce podařilo vybudovat kvalitní pedagogický sbor, který po všech stránkách splňuje odborné a kvalifikační předpoklady pro výkon profese. Ve škole působí jak pedagogové všeobecně vzdělávacích předmětů, tak úspěšná skupina odborných pedagogů – všeobecné sestry, fyzioterapeuti, záchranáři i sociální pracovníci. Škola má také dostatek učitelů, kteří absolvovali studium specializovaných činností (výchovné poradenství, koordinátor v oblasti ŠVP, ICT, prevence sociáně-patologických jevů, činnost v oblasti environmentální výchovy, vzdělání v organizaci META pro podporu žáků cizinců, vzdělání v biografické péči pro sociální oblast, kritické myšlení, mentoring, vzdělávání na NPI „Chci být uvádějícím učitelem aneb jak mohu podpořit začínajícího kolegu“, praktické cvičení v rámci projektu „Zvyšování ochrany škol a školských zařízení jako měkkých cílů“, využití AI ve výuce, wellbeing pro žáky i pracovníky aj.). Samozřejmostí také je, že škola využívá práce školního psychologa a profesního kariérového poradce. Mezi zefektivnění pedagogického procesu a práce patří za poslední roky skutečnost, že někteří učitelé do běžné výuky úspěšně implementovali projektovou, tandemovou výuku a metodu CLIL. Vypracovávají pečlivě individuální vzdělávací plány a intenzivně se svými žáky pracují. Velkou předností je bezpochyby fakt, že škola dosahuje v dlouhodobém časovém horizontu velmi dobrých výsledků u maturitních zkoušek. V posledním období se organizace zaměřuje na posílení duševního zdraví učitelů, změny výuky ICT a zapojila se do pokusného ověřování stupňovitého propojení vybraných oborů kategorie H, M, N ve skupině oborů 53 – zdravotnictví ve SŠ a VOŠ. Na tvorbě koncepce pracovala paní ředitelka jako členka zainteresované školy i aktivní členka pracovního týmu MŠMT. Výrazné a četné úspěchy mají samotní žáci školy. Jenom za poslední období obdrželi celou řadu ocenění – např. Zlatý masér, Soutěž v poskytování první pomoci, Společná cesta k podnikavosti na školách „Firmičky“ – držitelé ocenění za firmičku s názvem Agentura domácí péče podnikateli Libereckého kraje, první místo v krajském finále Středoškolského atletického poháru aj. Žáci i odborné učitelky se tradičně zapojují do aktivního členství Českého červeného kříže – škola má nejpočetnější skupinu členů v okrese Semily. Na půdě školy působí také skupina dobrovolníků, která poskytuje péči v Domově důchodců Pohoda. V průběhu školního roku participuje zdravotnická škola přibližně na deseti charitativních sbírkách a podporuje prosociální chování občanů. Učitelské noviny uveřejnily opakovaně úspěchy žáků a školy (naposledy v lednu 2024 – Jeli jsme pečovat o druhé do Irska). Škola se také pyšní malým muzeem s jedinečnou sbírkou historických zdravotnických pomůcek, které mapují vývoj zdravotnictví a ošetřovatelské péče ve 2. polovině 20. století. Střední zdravotnická škola Turnov získala právem ocenění Škola roku Libereckého kraje za rok 2011 a Střední roku 2019.


Projekty a spolupráce se sociálními partnery

Díky skvělé strategii řízení paní ředitelkou Novákovou získala škola v průběhu let celou řadu sociálních partnerů, projektů a ocenění. Škola se pod jejím manažerským vedením věnovala velmi intenzivně projektové činnosti v rámci Evropských sociálních fondů (ESF), což zvýšilo výrazně nejen prestiž a komfort školy jako příspěvkové organizace, ale především samotných žáků a pedagogů. Nakoupily se nové učební pomůcky, zrealizovaly se studijní stáže a uskutečnily se odborné praxe v zahraničí. Došlo k upevnění jazykových dovedností a poznávání odlišných kultur. Žáci měli jedinečné příležitosti zařadit se pracovně do zdravotnických a sociálních zařízení, vyzkoušeli si podnikat, vzájemně sdíleli zkušenosti a rozvíjeli dovednosti v oblasti dobrovolnictví. Učitelé navštěvovali odborná pracoviště budoucích zaměstnavatelů absolventů, kolegy na jiných školách a osvojovali si moderní trendy v pedagogice – tandemovou výuku, metodu CLIL, koučink, projektové vyučování, mentoring aj. K velmi smysluplným projektům posledních let patří především Hospodářské vykazování a vyúčtování zdravotní péče v nemocnicích Libereckého kraje (projekt byl velmi ceněný především nemocnicemi a přispěl ke vzdělávání lékařů a sester). Mezi další četné a úspěšně realizované projekty patří: Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi APIV B, ERASMUS + (Anglie, Irsko, Španělsko: Jedeme pečovat o druhé, Učíme se pečovat o druhé), Společná cesta k podnikavosti na školách – „Firmičky“ (spolupráce Česko-Polsko), NAKAP I a II – naplňování krajských akčních plánů při zvyšování kvality vzdělávání, KoEduKo I a II OPVVV Šablony pro SŠ a VOŠ, KoEduKo III OP JAK Šablony pro SŠ a VOŠ, Mezinárodní cena vévody z Edinburghu (DofE), Národní plán obnovy – doučování žáků cizinců, Národní plán obnovy – digitalizujeme školu, Jsme s vámi – společně pro Ukrajinu a v neposlední řadě Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Libereckém kraji, Jazykové vzdělávání SZŠ Turnov, Komunikační dovednosti ANJ SZŠ, Zvýšení kvality vzdělávání ICT žáků SZŠ Turnov. K nejvýznamnějším partnerům zdravotnické školy patří Krajská nemocnice Liberec – Nemocnice Turnov, Domov důchodců Pohoda, Lázně Libverda, Jánské Lázně, Sarema Liberec, Dětské centrum Liberec, Úřad práce Semily, Oblastní nemocnice Jičín, Domov Pod Skalami v Kurovodicích, FOKUS Turnov, Poliklinika v Železném Brodě, Fakultní nemocnice Královské Vinohrady, Vzdělávací centrum Turnov a další. Žáci školy každoročně realizují odborné měsíční praxe ve všech nemocnicích v Libereckém kraji. Škola se aktivně podílí na Dni zdraví, sportovních soutěžích a zdravotnických dozorech, na akcích Český ráj dětem, Žijeme zdravě, hravě a dozajista smysluplná je také spolupráce s partnerskými školami v zahraničí (SRN – Niesky a SK – Topoľčany). V souvislostech s projektovými zkušenostmi se někteří žáci a pedagogové věnovali aktivně publicitě.


Pomoc během pandemie

Také spolupráce se zřizovatelem a městem Turnov byla díky paní ředitelce vždy příkladná. V plné šíři se projevila zejména v období koronavirové pandemie. Mezi extrémně náročné roky, které se nesmazatelným způsobem zapsaly do historie školy, patří roky 2020 a 2021. V situaci, kdy se celá republika potýkala s pandemií covidu-19, zahajovala ředitelka školy velkou akci – zateplování domova mládeže a školní jídelny (včetně nových obvodových zdí, oken a rozvodů vody). V září roku 2020 bylo zateplení budov dokončeno za plného provozu a školní rok nebyl nijak ohrožen. V roce 2021 byla zahájena první etapa oprav elektroinstalačních rozvodů (opět za plného provozu) a násedovaly další etapy oprav, které byly zdárně dokončeny v letošním roce. Díky skvělému managementu a vedení zvládala turnovská zdrávka distanční výuku a potřebnou pomoc zdravotnickým a sociálním zařízením současně. Náročný školní rok byl navíc spojen s povoláním všech plnoletých žáků do provozu nemocnic a sociálních zařízení v Libereckém, Královéhradeckém a Ústeckém kraji. Realitou všedních dnů mj. bylo, že žáci se kvůli pracovnímu vytížení nemohli leckdy ani distanční výuky účastnit. Vedle žáků nastoupily do služby zdraví lidu všechny odborné učitelky, aby testovaly občany na covid, neboť nemocnice nebyla schopna během trvání covidové krize zajistit veškerý servis. Když onemocněly sestry interního oddělení, sloužily učitelky denní i noční služby. V době nejhorší pandemické krize požádalo město Turnov školu o zajištění očkování immobilních občanů, kteří nebyli schopni se dostavit do očkovacích center. Také zde odvedla SZŠ Turnov příkladnou a potřebnou práci. Je navýsost úctyhodné, že každý zdravotnický asistent-maturant odpracoval až 770 hod ve zdravotnickém zařízení zdarma. Paní ředitelka za odvedenou práci každému osobně poděkovala a předala malý dárek – hodinky pro zdravotníky. Na památku této náročné služby v čase „totálního zdravotnického nasazení“ dala vyhotovit velkoformátovou fotografii celé třídy, která se nachází v aule školy. Dne 28. října 2021 převzala škola Cenu obce za aktivní přístup v průběhu pandemie a k 60. výročí založení školy z rukou starosty města.


Výstavba centra odborného vzdělávání (COV)

Úspěšné vedení a řízení školy vyžaduje především pracovitost, výbornou komunikaci, informovanost a velkou dávku trpělivosti. V posledním období došlo, s ohledem na kvalitně vybudované renomé školy, k výraznému navýšení počtu žáků. A to byl důvod, proč začala paní ředitelka velmi intenzivně pracovat na vizi přístavby Centra odborného vzdělávání zdravotnicko-sociálního na SZŠ v Turnově za využití dotace EU. Tento významný projekt sama iniciovala. Po vynaložení velkého úsilí získala podporu krajského zřizovatele a města Turnova. Samotný management projektování (zadání vyhotovení architektonické studie a dalších potřebných příprav) nástavby čtvrtého patra budovy školy zaměstnávaly mezi lety 2020 a 2024 paní ředitelku výrazně nad rámec jejích pracovních povinností. K budově školy bylo úspěšně přistaveno čtvrté podlaží, kde se nachází pět nových učeben, kabinety, zázemí pro žáky a učitele, včetně sociálních zařízení. Škola je bezbariérová, zateplená a opatřená novým únikovým schodištěm. Pozměněny byly také vstupy do budovy školy, na střeše je umístěna fotovoltaika a počítá se dále s úpravami exteriéru. Aktuálně jsou již nové učebny vybaveny nábytkem a počítači. Po obdivuhodném pracovním nasazení paní ředitelky a dalších zúčastněných stran se podařilo dílo zrealizovat a uvést do provozu. Díky zdárně dokončenému projektu COV bude mít škola dostatek prostor a materiálního zázemí, které ji budou předurčovat k novým výzvám. Není žádným tajemstvím, nýbrž vroucím přáním Mgr. Lenky Novákové, aby se škola otevírala do budoucna více celoživotnímu vzdělávání a poskytovala ve svých prostorách nabídku pestré škály vzdělávacích kurzů. K výzvám budoucnosti by měla patřit podpora vzdělanosti i zaměstnanosti, využívání personálních i hmotných kapacit, zachování vysoké odbornosti a realizace praktické výuky na pracovištích sociálních partnerů, včetně navazování další spolupráce, a v neposlední řadě fundraising pro rozvoj organizace. Mezi další logické kroky a cíle úpravy areálu školy a domova mládeže by mělo náležet vybudování chodníků, umístění laviček, obnovení a úprava zeleně. V zahradě by se mohla nacházet venkovní učebna, ohniště, bylinková zahrádka. Z dalších projektů by bylo žádoucí obnovit staré hřiště, parkoviště, cesty a kanalizaci, což bude vyžadovat množství práce, financí, odvahy a pokory. Budoucnost je otevřená. Za usilovnou práci pro všestranný rozvoj a maximální prosperitu organizace, osobní odvahu, pokoru, lidskost, morální vzor a především velkou pomoc, kterou do Střední zdravotnické školy v Turnově paní ředitelka Mgr. Lenka Nováková investovala, si zasluhuje právem veškerou úctu a velký obdiv nás všech. Paní ředitelko, ze srdce Vám za vše DĚKUJEME!

Za skupinu z řad pedagogů, vychovatelek domova mládeže, provozních zaměstnanců, žáků, absolventů školy a sociálních partnerů

PhDr. Mgr. Eleonora Tehníková

 

 
  • tisk
  • předplatit si