Číslo 1 / 2024
Vzdělávání a zvyšování kvalifikace pro perioperační sestry v České republice
Souhrn: Perioperační péče je nezastupitelnou částí ošetřovatelství. Operační sály by měly poskytovat kvalitní a bezpečnou perioperační ošetřovatelskou péči. Proto je zvyšování kvalifikace jednou z hlavních priorit managementu zdravotnického zařízení. Na úrovni kvalifikace každého pracovníka na operačním sále, ať je to perioperační sestra, anesteziologická sestra, nebo porodní perioperační asistentka, závisí kvalita odvedené práce a výsledek operačního výkonu. Jednou z možných forem vzdělávání je i specializační studium.
Klíčová slova: perioperační péče, všeobecná sestra, dětská sestra, porodní asistentka, specializační vzdělávání, akreditované pracoviště
Education and qualification improvement for perioperative nurses in the Czech Republic
Summary: Perioperative care is an essential part of nursing. Operating theatres should provide quality and safe perioperative nursing care. That’s why improving qualifications is one of the main priorities of the management of every health care facility. The quality of the work performed and the outcome of the surgery depends on the level of each worker’s qualification in the operating theatres, whether it is a perioperative nurse, an anaesthetic nurse or a perioperative midwife. One of the possible forms of education are also specialized studies.
Key words: perioperative care, nurse, paediatric nurse, midwife, specialized education, accredited workplace
Úvod
V současné době můžeme říci, že právě ve zdravotnictví jsme svědky toho, jak nás vědecko-technický pokrok zaplavuje novými technickými vymoženostmi – digitálními přístroji, informačními technologiemi, novými operačními postupy s použitím složitých robotizovaných systémů – a je velice těžké skloubit veškeré prvotně získané informace na školách s vlastním pracovním procesem a posláním ošetřovatelské a lékařské péče zaměřené na nemocného, a to zvláště po stránce uspokojení jeho biopsychosociálních potřeb.
Snahou každého vedoucího pracovníka je především to, aby jeho pracoviště splňovalo podmínky kvality ošetřovatelské péče a vykazovalo perfektní připravenost celého týmu. Odborné kvalifikační vzdělání pro nelékařské pracovníky pracující na operačních sálech však není vzhledem k vědecko-technickému pokroku a rozvoji medicíny dostačující, a proto nelze se znalostmi získanými na školách vystačit po celý profesní život. Není náhodou, že systém celoživotního vzdělávání je nejlépe propracován právě ve zdravotnictví (Gladkij et al., 2003: 232).
Pro specializační vzdělávání v perioperační péči byl v roce 2020 a 2021 vypracován nový specializační program v oboru Všeobecná sestra – perioperační péče, Dětská sestra – perioperační péče a Porodní asistentka – perioperační péče. Cílem těchto programů je prohloubení a osvojení nových teoretických znalostí i praktických dovedností, a tím získání vysoce specializované způsobilosti v perioperační péči.
Podmínkou pro přihlášení a zařazení do studia, které uskutečňuje akreditované zařízení, je získání a uznání odborné způsobilosti k výkonu povolání všeobecné sestry, dětské sestry nebo porodní asistentky dle platné legislativy. Jedním z těchto akreditovaných zařízení je i Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů v Brně. Akreditované zařízení poskytující toto vzdělání odpovídá za průběh teoretických i praktických vzdělávacích programů a průběžně ověřuje znalosti účastníků.
Jsou vytvořeny jednotlivé odborné moduly zaměřené na určitou oblast vzdělávání. Současně každý modul tvoří samostatný celek zahrnující těsné sepětí teoretické a praktické výuky, který je ukončen dílčím hodnocením teorie i praxe.
První odborný modul s názvem Role všeobecné sestry specialistky / dětské sestry specialistky / porodní asistentky specialistky v perioperační péči obsahuje všeobecné znalosti o problematice veřejného zdraví, systému zdravotnictví, ekonomice a financování zdravotních služeb. Seznamuje studenty s negativními faktory fyzické i psychické zátěže při práci ve zdravotnictví a vybavuje je základními znalostmi v organizačně provozní problematice operačních sálů, hygieně a mikrobiologii. Také prohlubuje znalosti v základech práce na sterilizačních pracovištích a věnuje se širšímu výkladu ošetřovatelské péče při poskytování perioperační péče. Zahrnuje péči o pacienta i personál v perioperačním procesu, zacházení s implantáty, instrumentáriem i základním technickým vybavením a seznamuje studenty s chirurgickými technikami, se základy anesteziologie a resuscitace.
Druhý a třetí odborný modul s názvem Perioperační péče o pacienta ve vybraných oborech I. a II. zahrnuje teoretické znalosti všech chirurgických oborů, topografickou anatomii, patofyziologické stavy, názvosloví i charakteristiku základních typů operačních výkonů a vybrané operační výkony pro všechny oblasti chirurgických oborů. Vzdělávací program pro porodní asistentky, který se zabývá především gynekologicko-porodnickou problematikou, je rovněž rozšířen o znalosti z oborů všeobecné chirurgie, urologie, cévní chirurgie, plastické a dětské chirurgie.
K efektivnímu zajištění vzdělávacího procesu, především k propojení teorie s praxí, je zapotřebí, aby i odborná praktická výuka byla praxí řízenou, a to jak na akreditovaných pracovištích, tak i na ostatních pracovištích. Tuto praktickou výuku provádí školitelé, kteří získali osvědčení k výkonu povolání bez odborného dohledu a mají specializaci v daném oboru. Pro školitele musejí být vytvořeny vhodné podmínky, aby měli časový prostor na vedení studujících zdravotnických pracovníků.
Specializační akreditované programy jsou ukončeny atestační zkouškou, která je složena z praktické a teoretické části. Celkový prospěch se vyjadřuje: prospěl/a, neprospěl/a. Po úspěšném dokončení studia je vystaven diplom o specializaci.
Legislativa v oblasti specializačního vzdělávání
Prohlubování kvalifikace je specifikováno v § 230 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, kdy toto ustanovení ukládá povinnost zaměstnanci prohlubovat svoji kvalifikaci k výkonu sjednané práce.
Financování specializačního vzdělávání je dále upraveno v § 60a–d zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších právních předpisů. Ministerstvo ve spolupráci s univerzitami a profesními sdruženími každoročně do 31. prosince stanoví maximální počet rezidenčních míst, na která se poskytuje dotace ze státního rozpočtu, a to na úhradu nákladů spojených se specializačním vzděláváním vč. mzdových nákladů po celou dobu trvání příslušného specializačního vzdělávání. Seznam rezidenčních míst v jednotlivých oborech je vyvěšen na www.mzcr.cz.
Nařízení vlády č. 164/2018 Sb., o oborech specializačního vzdělávání a označení odbornosti zdravotnických pracovníků se specializovanou způsobilostí.
Výše úhrad za zkoušky upravuje nařízení vlády č. 325/2018 Sb., o výši úhrad za zkoušky zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků podle zákona o nelékařských zdravotnických povoláních.
Vyhláška č. 337/2017 Sb., o atestační zkoušce, zkoušce k vydání osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu, závěrečné zkoušce akreditovaných kvalifikačních kurzů a aprobační zkoušce a o postupu při ověření znalosti českého jazyka (vyhláška o zkouškách podle zákona o nelékařských zdravotnických povoláních).
K legislativě lze ještě přiřadit vyhlášku č. 55/2011 Sb., kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, v platném znění.
Vysokoškolské specializační vzdělávání
Jednou z možností, jak získat specializaci v perioperační péči, je i vysokoškolské vzdělávání. Univerzita Pardubice jako jediná v ČR nabízí dva navazující magisterské studijní programy pro všeobecné sestry a porodní asistentky:
- Specializace v ošetřovatelství – Perioperační péče;
- Specializace v porodní asistenci – Perioperační péče.
Tyto studijní programy nabízejí kromě magisterského diplomu také získání specializované způsobilosti s označením odbornosti Všeobecná sestra pro perioperační péči, resp. Porodní asistentka pro perioperační péči. Dvouleté studium je zakončeno státní zkouškou. Studium je pouze v kombinované formě a obsahuje u oboru Perioperační péče pro všeobecné sestry 432 hod teoretické přípravy a 440 hod praktické výuky. Podobně u oboru Perioperační péče pro porodní asistentky 433 hod teoretické přípravy a 480 hod praktické výuky. Koncepce studijního programu předpokládá uplatnění absolventů nejen na pracovištích perioperační péče a sterilizaci zdravotnických prostředků, ale i v oblasti managementu výše jmenovaných odborných pracovišť.
Závěr
Specializační vzdělávání přispívá ke kontinuálnímu zvyšování ošetřovatelské perioperační péče, zejména v době, kdy nové technologie a nové operační postupy kladou stále vyšší nároky na perioperační personál.
Literatura
1. GLADKIJ I. Management ve zdravotnictví: ekonomika zdravotnictví, řízení lidských zdrojů ve zdravotnictví, kvalita zdravotní péče a její vyhodnocování. 1. vyd. Brno: Computer Press 2003: 232. ISBN 80-7226-996-8.
2. MZČR. Specializační vzdělávání. [online]. Dostupné z: https://www.mzcr.cz/category/osetrovatelstvi- -a-nelekarska-povolani/vzdelavani-akreditace/specializacni-vzdelavani/.
3. MZČR. Specializační vzdělávání – základní informace. [online]. Dostupné z: https://www.mzcr.cz/specializacni-vzdelavani-nlzp/.
4. NCONZO. Specializační vzdělávání. [online]. Dostupné z: https://www.nconzo.cz/cs/specializacni- -vzdelavani.
5. UNIVERZITA PARDUBICE. Fakulta zdravotnických studií. Specializace v ošetřovatelství – perioperační péče. [online]. Dostupné z: https://studuj.upce.cz/studium?typ_studia=All&forma_studia=All&jazyk_studia=All&fakulta=All&search=periopera%C4%8Dn%C3%AD.
O autorkách
Ing. Jaroslava Jedličková, MBA
Od roku 2011 až dosud odborná garantka pro perioperační péči, NCO NZO Brno. Pracuje jako perioperační sestra COS I, FN Brno.
Mgr. Jana Wichsová, Ph.D.
Od roku 2015 až dosud působí jako odborná asistentka pro perioperační péči, FZS, Univerzita Pardubice.
Další články v tomto čísle
- Editorial
- Světový den obezity – 4. března
- Telemedicína jako součást péče o děti v Odborném léčebném ústavu Metylovice
- Komplexní řešení obrazové dokumentace stavu pacienta na pár kliků? To je aplikace ZUNI
- Jednodenní chirurgie – její přínos pro pacienty a zdravotnický systém
- Celoživotní vzdělávání jako základ profesního rozvoje zdravotnických pracovníků
- Požiadavky na osobnosť zdravotníckych pracovníkov
- Ošetrovateľská starostlivosť o pacienta s Crohnovou chorobou
- Fyzická zdatnost seniorů – hodnocení sarkopenie
- Celkem 207 dní na veno-venózní extrakorporální membránové oxygenaci jako most k transplantaci plic u pacienta s těžkým průběhem covidu-19