Florence podporuje  
Zpět na detail čísla

Číslo 5 / 2023

Příspěvek ke vzdělávání mentorek a mentorů zahraničních studentů zdravotnických oborů

Datum: 16. 10. 2023
Autor: H. Svobodová, J. Heřmanová, I. G. Heiberg,K. A. Erikse

Klinické praxe hrají významnou roli ve vzdělávání budoucích zdravotnických pracovníků. Role mentora se tak stává pro studenta klíčovou, ovšem klade určité požadavky na jeho osobnost, charakterové vlastnosti, odborné vědomosti a dovednosti, komunikační schopnosti, ale také didaktické a takzvané kulturní kompetence.

Klinické praxe hrají významnou roli ve vzdělávání budoucích zdravotnických pracovníků. Studenti mohou absolvovat během studia praxe v zahraničí, a to nejčastěji v rámci programu Erasmus+, kde praktikují pod vedením mentorek a mentorů nejméně 2 měsíce. Mentor se tak během pobytu stává pro studenta klíčovou postavou, neboť jej provází „cizím“ prostředím, poskytuje supervizi, hodnotí jeho pokroky, a hraje tak významnou roli v rozvoji jeho profesionality. Tato role ovšem klade určité požadavky na osobnost mentora, na jeho charakterové vlastnosti, odborné vědomosti a dovednosti, komunikační schopnosti, ale také didaktické a takzvané kulturní kompetence. Pro vedení zahraničních studentů navíc musí být schopný komunikace v cizím jazyce (pro naše studenty nejčastěji v jazyce anglickém) a mít zájem poznat jejich kulturní odlišnosti, zvyklosti a specifika nejen ve vztahu ke zdravotnickému vzdělání.


Díky dlouhodobé spolupráci s kolegy z Western Norway University of Applied Sciences, Faculty of Health and Social Sciences v Haugesundu a Bergenu jsme připravili vzdělávací e-learningový kurz pro mentorky a mentory, kteří se podílejí na vedení odborných praxí studentů přijíždějících ze zahraničí. Existující kurzy připravující mentory klinických praxí se potřebám vedení studentů z různých zemí a s rozdílným kulturním i profesním zázemím nevěnují, proto bylo naším záměrem vytvořit kurz, který bude rozvíjet interkulturní dovednosti mentora napříč Evropou.

Struktuře a náplni kurzu předcházelo mnoho hodin diskuzí, a to jak online, tak osobně při pracovních návštěvách u nás, na 3. LF UK, tak na HVL Haugesund a Western Norway University v Bergenu. Na začátku bylo nutné identifikovat potřeby studujících v zahraničním zdravotnickém zařízení i mentorek a mentorů, kteří studenty z jiných zemí na praxích provázejí.

Jednou z pracovních metod, která přinesla velmi hodnotné a klíčové informace, bylo uskutečnění diskuzí s mentorkami a mentory spolu se studenty, kteří absolvovali studijní stáž v rámci programu Erasmus+. Nejvhodnější a v době pandemie covidu-19 vlastně jedinou možnou formou diskuze byla setkání formou focus groups, neboť naším cílem bylo prozkoumat názory, zkušenosti, pocity, podněty a vnímání obou stran v souvislosti s danou problematikou – co potřebuje student na zahraniční stáži a mentor zahraničního studenta vědět a umět, aby byla praxe oboustranně přínosná.


V průběhu prvního pracovního setkání, které proběhlo online v říjnu 2020, jsme se dohodly na základních tématech pro focus groups se studenty i s mentorkami. Tým 3. LF UK oslovil prostřednictvím e-mailů 14 studentů a 14 mentorek, které s námi v minulosti i v současné době spolupracovali. S účastí na focus groups souhlasilo osm studentů a šest mentorek. Setkání proběhla online prostřednictvím ZOOM platformy v únoru roku 2021, 2× vždy se čtyřmi studenty a jednou se šesti mentorkami. Na straně norských partnerů proběhlo jedno setkání se třemi mentorkami. Setkání se všemi účastníky se nahrávala, poté byla přepsána a zpracována metodou obsahové a tematické analýzy.

Otázky, které iniciovaly diskuzi ve skupině studentů, se týkaly těchto témat:

1. vztah studenta a mentorky;
2. komunikace v cizím jazyce;
3. přínos zahraniční praxe pro studenta;
4. možné obtíže a překážky;
5. klady a přínosy praxe.

Studentů jsme se také ptaly, co by podle jejich názoru a zkušeností měla mentorka dělat, aby byl vzájemný proces učení úspěšný, co by doporučili budoucím studentům zvažujícím stáž v zahraničí a zda a jaké zaznamenali rozdíly v pojetí a obsahu odborné praxe a vedení studentů mezi domácí vzdělávací institucí a přijímající školou s klinickým pracovištěm.

Ve skupině mentorek jsme diskutovaly o těchto tématech:

1. jaké jsou jejich dosavadní zkušenosti s mentorováním zahraničních studentů a jakou podporu by ocenily před zahájením a v průběhu praxe;
2. jak hodnotí vzájemné vztahy s jednotlivými studenty;
3. co dělají pro to, aby se studenti cítili na oddělení přijati;
4. jaké výukové metody a styly používají a co očekávají od studenta a školy;
5. zda a jaký byl dopad vedení zahraničních studentů na jejich osobní růst a na kulturu oddělení;
6. co by podle nich mělo být součástí kurzu pro mentorky zahraničních studentů.


Z nových témat, která se objevila na základě analýzy dat, je pro studenty důležitý kvalitní vztah mezi nimi a mentorkami a přítomnost fakultní koordinátorky praxe, která pracuje jak se studenty, tak s mentorkou. Mentorky klinické praxe vnímají jako důležité znát edukační a osobní potřeby zahraničních studentů, náročnost výuky a hodnocení studentů v mezinárodním kontextu s ohledem na možné kulturní rozdíly.

Obě skupiny vnímají jako výzvu úroveň kompetence studentů a delegování ošetřovatelských výkonů s ohledem na možné rozdíly ve studijních programech i způsobech vedení klinické praxe v různých zemích. Jazyková bariéra jak v komunikaci s pacienty, tak s členy zdravotního týmu byla vnímána oběma skupinami jako překážka v procesu učení a předávání zkušeností. Společné je rovněž téma osobního růstu a obohacení, které i přes uvedené překážky zahraniční klinická praxe studentům přináší.


Výsledkem projektu je e-learningový kurz MOOC (massive open online course), který je pilotně ověřený mentorkami a mentory jak v České republice, tak v Norsku. Součástí e-learningové výuky jsou krátká tematická videa natočená v MediaLab v Bergenu, doprovodné texty a úkoly, vše v anglickém jazyce.

Vzdělávací kurz má pět základních kapitol:

1. Proč být mentorem mezinárodních studentů (co je Erasmus+, motivace být mentorem)
2. Učení a výuka v jiném jazyce
3. Kulturní kompetence
4. Co je mentoring a kdo je mentor?
5. Spolupráce se školou a pracovištěm pro klinickou praxi.

Každá kapitola obsahuje krátké instruktážní či ilustrativní video vytvořené jedním členem týmu vyučujících, studijní doprovodné texty, doporučenou literaturu a studentské aktivity, které vkládá studující přímo do prostředí MOOC, například plán jednoho dne se studentem na praxi, jaké mám motivace být mentorkou či mentorem, společná tvorba slovníku nejčastěji užívaných slov v praxi v angličtině a podobně.

Pro zvládnutí kurzu je předpokladem znalost anglického jazyka a chuť a zájem o prohloubení znalostí a dovedností v oblasti mentoringu. Délka kurzu je 3–4 týdny.

Obě participující instituce, 3. LF UK a HVL Haugesund, uspořádaly konferenci ve svých zemích (v Norsku v březnu 2023 a v Praze v květnu 2023) a sdílely záměr, obsah a vizi „života“ e-learningového kurzu MOOC pro mentorky a mentory zahraničních studentů na klinických praxích. Sestry, které se konferencí zúčastnily, projevily o kurz zájem.

Kurz s názvem Mentors without borders je umístěn na webové stránce mooc.cuni.cz, instrukce k přihlášení ke kurzu budou na webových stránkách Ústavu ošetřovatelství 3. LF UK. Věříme, že přinese našim kolegyním a kolegům inspiraci pro úspěšné vedení studentů ze zahraničních fakult.


Kurz byl vytvořen v rámci projektu Mentors without borders: mentoring international healthcare students, číslo EHP-CZ-ICP-2-020, který byl financován z Fondů EHP (Dům zahraniční spolupráce, 2020–2023).

 

PhDr. Hana Svobodová, Ph.D.1Mgr. Jana Heřmanová, Ph.D.1Ingrid Gilje Heiberg, RN, PhD.2Kristin Adnoy Erikse, RN, PhD.2

1 Ústav ošetřovatelství, 3. lékařská fakulta Univerzity Karlovy
2 Western Norway University of Applied Sciences, Faculty of Health and Social Sciences v Haugesund a Bergen, Norsko

 

 

 
  • tisk
  • předplatit si