Číslo 4 / 2021
Dětská mozková obrna z pohledu fyzioterapie
Fyzioterapeutka Mgr. Tereza Valíková odpovídá na otázky ohledně dětské mozkové obrny a její léčby.
Terezo, mohla byste popsat, jak vlastně vzniká dětská mozková obrna?
Dětská mozková obrna (DMO) je onemocnění, které vzniká následkem poškození mozku, nejčastěji jeho nedostatečným okysličením, ale i traumatem, působením chemických látek nebo infekcí, kterou prodělá matka v průběhu těhotenství nebo samotné dítě v prvních měsících života.
K poškození mozku může dojít už během těhotenství, kdy je plod ovlivněn příjmem látek skrze matku a je vystaven stejným faktorům, jako je matka. Nebezpečné může být i pouhé rentgenové vyšetření. Proto by měly budoucí maminky dodržovat všechna režimová opatření během těhotenství. K dalšímu poškození může dojít během porodu, který může být traumatický, může dojít k větší ztrátě krve, nedokysličení mozku. Obrovské riziko představují i předčasné porody, kdy mozek není plně vyvinut a jeho následný vývoj může probíhat patologicky. DMO může vzniknout i v prvních měsících života miminka úrazem nebo infekcí.
Jak rychle rodič zjistí, že jeho dítě má mozkovou obrnu? Je to očividné hned po porodu nebo odhalení trvá roky?
Doba závisí na míře postižení. Na tom, jak velká část mozku je zasažena. U větších postižení je DMO zřetelná během prvních týdnů, kdy je dítě v abnormálním svalovém napětí hertonus/hypotonus. U středního a lehčího postižení mohou mít maminky podezření už během prvních měsíců. Dítě například otáčí hlavičku jen k jedné straně, otáčí se na jednu stranu nebo nepoužívá jednu nožičku, ručičku. Některé vady se mohou projevit až u stoje – špatná rovnováha, postavení nožiček. Nebo vývoj může být prostě jen opožděný. Proto bychom měli být na pozoru u jakýchkoli asymetrií a konzultovat vývoj s lékařem.
Proč je tak důležité navštěvovat s diagnózou dětské mozkové obrny intenzivní rehabilitace?
S rehabilitací je opravdu důležité začít co nejdříve, protože dětský mozek je velice plastický a může svou chybu napravit nebo ji obejít a najít jinou cestu k danému pohybu. Některé vyšetřovací systémy dokonce nediagnostikují DMO před 3. rokem života, protože do té doby může snadno dojít k nápravě hybnosti, proto tyto vady označují jen jako centrální koordinační poruchy.
Bohužel se v poslední době často setkávám s názory maminek, že docházet na rehabilitaci nebudou, že to miminko určitě samo dožene. Nebo rehabilitace vnímají jako preventivní opatření, aby bylo vše v pořádku, a tak se jim to zdá zbytečné. Jenže později se všechno hůře dohání.
Co se intenzity týče, musí být taková, aby byla dostatečným podnětem pro změnu ve vývoji. Důležité je i neustálé opakování, aby se vytvořila paměťová stopa. Správný přístup k dítěti, který bude podporovat jeho vývoj, by však měl být celodenní. Například stimulace slabší strany.
Mohla byste popsat, jak z pohledu fyzioterapeutky tato intenzivní rehabilitace probíhá?
Jde o časové jednotky 2–3 hodin denně po dobu 4 týdnů. Během rehabilitace tělo nejdříve nahříváme, aby se uvolnily spastické svaly. Poté provádíme neuromobilizace, to je stimulace kloubních receptorů pro správné postavení kloubů a protažení. Dále pak následuje cvičení, které probíhá individuálně podle potřeb klienta. Při cvičení můžeme využít kladek, cvičení v odlehčení přes pružná lana nebo i obleček. Rehabilitace je opravdu individuální a u malých dětí je vše omezeno tím, jak spolupracují. Některé třeba cvičit nechtějí, takže terapeut musí vše řešit formou hry, fantazii se meze nekladou.
Jaké jsou přínosy oblečků TheraSuit a TheraTog?
Na jakém principu fungují? Oblečky stimulují receptory v kloubech, svalech a vazech, které nám dávají informace o poloze těla. Při DMO je často porušeno i vnímání postavení těla nebo je postavení patologické a člověk je vnímá jako správné. Oblečkem a skrze pásky či gumičky vytvoříme tah, který klouby koriguje a přináší správné informace o poloze kloubů do mozku. Tahem můžeme dopomoci i slabší straně.
Potřebují fyzioterapeuti pro práci s pacienty s DMO nějaký speciální kurz? Například také pro manipulaci s oblečky?
Přímo pro práci s pacienty s DMO ne, kurzy jsou potřebné pro různé rehabilitační metody, například Vojtova metoda, Bobath koncept, Dynamická neuromuskulární stimulace od profesora Koláře, které se využívají u miminek. Nebo TheraSuit koncept, který využívá oblečky, tam je kurz také nutností. Na kurzech se seznámíte s teorií, jak metoda pracuje, zahrnuje i praktickou část a zkoušku. Kurzy jsou intenzivní, většinou jde o 4týdenní výuku.
Existují nějaké nové trendy v léčbě/rehabilitaci pacientů s DMO?
Dlouhodobým trendem jsou intenzivní terapie, které mají velký přínos na rozdíl od běžné rehabilitace, která probíhá jen jednou týdně. Ovšem tato rehabilitace nebývá vždy hrazena pojišťovnou, rodiče tak často shánějí peníze skrze sbírky. Trendem poslední doby je stále častější využívání přístrojové techniky. Avšak pořizovací ceny přístrojů jsou veliké, takže jimi disponuje jen několik rehabilitačních center, a rehabilitace opět není hrazena pojišťovnou.
Kdo je Mgr. Tereza Valíková
Mgr. Tereza Valíková z rehabilitačního centra Sarema je fyzioterapeut s pestrou praxí v oboru. Věnovala se fyzioterapeutické péči na nemocničních odděleních, rok strávila na odděleních JIP, ARO a urgentní péče, prošla si také lázeňskou péčí i fyzioterapeutickou ambulancí. Během své praxe se věnovala dětským i dospělým neurologickým pacientům, kde se také setkala s intenzivní rehabilitační metodou TheraSuit a senzorickou integrací, čemuž se věnuje dodnes.
Další články v tomto čísle
- Hospicová sestra pomáhá pozůstalým v klidu se rozloučit a nepanikařit
- Kontaktní centrum – cizinci NCO NZO
- Editorial
- Anděl mezi zdravotníky – druhý ročník soutěže v plném proudu
- Limity distančního vzdělávání v „době covidové“
- Sportem nejen ke zdraví aneb týmová práce na Fakultě zdravotnických studií
- Dekubity přestavují významnou hrozbu a začíná se o nich mluvit jako o tiché epidemii obdobně jako o hypertenzi
- Výskyt atypických dekubitů v obličejové části hlavy v souvislosti s pronační polohou při léčbě těžké formy onemocnění covid-19
- Výživa při atopickém ekzému, kazuistika dítěte
- Chyby při používání inhalačních lékových systémů – inhalační systémy pro práškovou formu léku