Číslo 6 / 2020
20 let je za námi doslova vidět – Oční centrum Praha slaví výročí
Oční centrum Praha (OCP) je soukromá oční klinika s dlouholetými zkušenostmi, která byla založena před 20 lety jako jedno z prvních soukromých zdravotnických zařízení specializujících se na operace šedého zákalu v České republice. Po celou dobu existence OCP je jeho nosnou myšlenkou „Návrat do jasného světa na dosah ruky“ a za uplynulých 20 let do „jasného světa“ vrátila téměř 75 000 pacientů, kteří byli na klinice úspěšně operováni.
Deset let je součástí týmu OCP zdravotní sestra Jana Barchánková, která v současné době působí na pozici vedoucí sestry a o svém povolání říká, že ji naplňuje. Zeptali jsme se jí:
Co Vás přivedlo k povolání zdravotní sestry?
V dětství mě inspirovala sestřička v ordinaci dětské lékařky, která se na děti usmívala a byla moc milá. A zdravotní sestřičkou jsem se nakonec opravdu stala.
Jak jste se dostala k práci v Očním centru Praha?
Po mateřské dovolené jsem stála před volbou mezi intenzivní medicínou (anestezií) a oftalmologií. Zvítězila oftalmologie. Díky doporučení naší spolupracující oční lékařky Hany Peškové jsem v říjnu 2010 nastoupila do Očního centra Praha.
Jaké byly Vaše začátky? V průběhu 10 let jistě došlo k mnoha změnám?
Naším pracovištěm byly v době mého nástupu prostory v Lékařském domě v pražských Holešovicích. V malém kolektivu jsme se věnovali hlavně pacientům přicházejícím na operaci šedého zákalu a zájemcům o refrakční laserové zákroky. V roce 2012 jsme se přestěhovali na naši současnou adresu v přízemí budovy Ligthouse Tower.
Během let se naše pracoviště postupně proměnilo. Z původního čistě operačního zaměření jsme se s příchodem nových lékařů a s investicemi do nových diagnostických a operačních technologií stali velkou oční klinikou, která svým pacientům nabízí komplexní péči na jednom místě. Musím říct, že se nám podařilo vytvořit příjemné prostředí, kde se my i naši pacienti cítíme příjemně a dobře.
Jaké zákroky u vás klienti nejčastěji vyhledávají?
Kromě všeobecné oční péče máme k dispozici specializovaná centra pro léčbu šedého zákalu, léčbu sítnice, glaukomovou poradnu a také poradnu pro léčbu syndromu suchého oka. V loňském roce jsme se zařadili mezi pracoviště poskytující tzv. centrovou péči pacientům s onemocněním sítnice – tedy jako jedna z mála nestátních očních klinik můžeme pacientům poskytovat i biologickou léčbu pomocí nitroočních injekcí, která je plně hrazena ze zdravotního pojištění. Hrazenou biologickou léčbu donedávna mohly poskytovat jen fakultní nemocnice.
Které nové metody dále nabízíte?
Poslední novinkou je právě zmiňovaná biologická léčba a letos v říjnu jsme prvním pacientům aplikovali i lék nové generace, který poskytuje možnost rychlejšího nástupu účinku a který zároveň působí déle, a pacienti tak podstupují léčbu v delších intervalech. Mezi další novinky z posledních let pak patří laserové odstranění sklivcových zákalů a snížení nitroočního tlaku laserem, což je v současné chvíli nejmodernější léčba pro osoby s vysokým nitroočním tlakem a zeleným zákalem. V rámci kataraktové a refrakční chirurgie pak pacientům nabízíme nejmodernější implantáty, na jejichž vývoji jsme se i dokonce spolupodíleli.
O kolik pacientů se postaráte?
Ročně u nás na klinice provedeme až 5 000 nitroočních zákroků a vyšetříme na desítky tisíc pacientů. Ti všichni samozřejmě vždy projdou víceméně všemi našimi pracovištěmi – od recepce přes sesternu až po ordinace lékařů. V případě nitroočních zákroků pak až na operační sály.
Kdo jsou vaši pacienti?
Přicházejí k nám pacienti různých věkových skupin, nicméně s ohledem na zaměření naší kliniky stále převažují starší lidé. K těm musíme přistupovat opravdu s maximální péčí, citlivostí a trpělivostí. Opakované oslovení jménem, vysvětlení průběhu vyšetření nebo zákroku, zodpovězení dotazů – to všechno jsou drobnosti, kterými si můžeme získat důvěru pacienta, a usnadnit tak další spolupráci. U starších pacientů navíc často komunikujeme i s jejich rodinnými příslušníky, kteří je doprovázejí na vyšetření či operaci.
Přicházejí lidé na doporučení nebo si Vás najdou například na internetu?
Většina našich pacientů přichází na doporučení očního lékaře, ale výrazně stoupá počet těch, kteří si naše pracoviště vybrali kvůli spokojenosti svých rodinných příslušníků a známých s naší péčí.
Co je obsahem Vaší práce? Co máte na starost a co se Vám na práci líbí?
Pokud bych měla práci v OCP vystihnout několika slovy, byly by to rozvoj a změna. Je pestrá, vyžaduje samostatnost, přesnost, organizační schopnosti, schopnost komunikace s pacienty. I po 10 letech se stále učím, například práci s novými přístroji nebo nové pracovní postupy. Je pro mě velmi důležité zvládnout organizaci práce a zajistit plynulost provozu tak, aby lékaři nečekali na své pacienty a pacienti nečekali zbytečně na své lékaře. Kromě toho patří k mé pracovní náplni i řada administrativních úkonů jako například vedení skladových zásob léků a jejich objednávání, rozpisy služeb sester a pracovní výkazy, kontrola operačních programů, aktualizace zdravotní dokumentace a v neposlední řadě mám na starosti zaškolování nových sester. Přesto je pro mě stále hlavní a nejoblíbenější činností práce s pacienty.
Co Vás motivuje?
Po celou dobu mého působení v OCP klademe velký důraz na profesionální a lidský přístup. Proto velkou motivací pro další práci je pochvala od spokojených pacientů. Zvláště pak od těch, kteří se k nám po delší době znovu vrátí, sami se ke mně hlásí a připomínají, že jsem je před lety připravovala na operaci a že si mě pamatují, protože byli s mojí péčí spokojeni.
V čem je vaše klinika specifická?
Během uplynulých let se tým mých kolegů téměř kompletně obměnil. Stále však zůstávají ti, bez kterých by OCP nebylo tam, kde v současné době je. Pana primáře Zugara a pana ředitele Janeka jsem při nástupu předběhla jen o několik měsíců. Společně jsme prožívali a realizovali všechny zmíněné změny. Velmi mne těší, že se k nám během let přidali i další kolegové a kolegyně, kteří jsou součástí týmu již několik let a pro které práce u nás není jen „práce“. Oční centrum Praha se pro ně, stejně jako pro mne, stalo srdeční záležitostí. Společně se neustále snažíme zajistit příjemné pracovní prostředí našim kolegům a profesionální péči a lidský přístup našim pacientům. Chtěla bych jim za spolupráci poděkovat. Díky nim mě práce v OCP i po 10 letech naplňuje a baví.
Zasáhla aktuální epidemiologická situace Váš denní provoz?
Samozřejmě ano, a to v několika ohledech. Například jen nošení respirátorů pro nás znamená, že je práce náročnější a pomalejší. Hůře se v nich totiž hovoří a vzhledem k tomu, že naši pacienti jsou převážně starší lidé, je nutné některé věci opakovat vícekrát. Zároveň jsme pacientům omezili přítomnost doprovodu na klinice a u některých pak musíme částečně tento doprovod nahradit a pomáhat jim. Epidemie s sebou přinesla i zvýšenou náročnost na dezinfekci, a to jak u personálu, tak i u pacientů, kterým například měníme před zákroky roušky. Zároveň dochází k častějšímu mytí ploch nebo čištění vzduchu pomocí gemicidních lamp a ozonu. Pacientům nově měříme teplotu a museli jsme provést změny v organizaci objednávání pacientů tak, aby se neshlukovali v čekárně a zachovali jsme potřebné rozestupy. V první vlně jsme vnímali velkých strach pacientů – řada z nich nepřišla a nyní kvůli odloženému vyšetření mají nálezy v horším stavu a litují. Proto pacientům neustále připomínáme, aby neodkládali ani operační zákroky, ani preventivní péči.
Co bylo v poslední době pro Vás nejnáročnější?
Zmiňovaná opatření kvůli epidemii bohužel pro nás i mě osobně znamenají nejen fyzickou a časovou náročnost, ale i tu psychickou. A bohužel stejně jako jiná zdravotnická zařízení se nyní více potýkáme s větším nedostatkem personálu z důvodů pracovní neschopnosti či OČR. Přes to všechno jsme hrdí na to, co děláme, i na to, že jsme dokázali zachovat pro naše paciety péči v plné rozsahu i v této obtížné době.
Jana Barchánková, vedoucí sestra
→ Vzdělání: střední zdravotnická škola v Praze a specializační studium v oboru Sestra pro intenzivní péči → Praxe: v letech 1996–2001 pracovala jako sestra na Klinice anesteziologie a resuscitace ve VFN v Praze, letech 2001–2004 pracovala jako zdravotní sestra v soukromé oční ordinaci specializované na aplikaci kontaktních čoček
→ Současnost: od října 2010 pracuje v Očním centru Praha jako vedoucí zdravotní sestra
→ Koníčky: četba, plavání, zahrada
Další články v tomto čísle
- Editorial
- Jaká je současná situace na infekční klinice v „době covidové“?
- Jak postupovat, pokud jste onemocněli covid-19
- Síť služeb pro stárnoucí Brno
- Linka kolegiální psychické podpory – kam se obrátit, když jsem v obtížné situaci
- Co můžeme udělat v rámci České republiky pro to, abychom zabránili většímu rozšíření spalniček v populaci?
- Chřipka a její prevence
- Jak předejít nežádoucím reakcím po očkování
- Změny obsahu myšlení v dospělosti aneb kvalita myšlení předurčuje úspěch
- Prevence recidivujích uroinfektů