Číslo 3 - 4 / 2020
Jak poštovní známka prodávala dětský zásyp
Od roku 1903 až do počátku 30. let minulého století patřila Rozsévačka Louise-Oscara Rotyho k francouzským poštovním známkám s nejvyšším nákladem. Tisků s nejrůznějšími nominálními hodnotami a v nejrůznějších barevných kombinacích je nespočet. Nelze se tedy divit, že některé z velkých výrobních či obchodních firem projevily zájem o spojení reklamy na své výrobky s touto známkou. Pro tyto situace se používaly originální tiskové štočky s přidáním kuponu s reklamním přítiskem.
Proto když přišla od jisté farmaceutické společnosti na francouzskou poštovní správu objednávka na 20 000 známkových sešitků s reklamním přítiskem na kuponu, byla bez problémů přijata a vyřízena. Reklama na dětský zásyp doktora C. Bauda značky Mineraline, o němž praví dobová etiketa, že je „velmi přilnavý, lehce parfémovaný, vhodný na zarudnutí a jiná postižení pokožky,“ se v každém sešitku objevila na 10 kuponech vždy ve spojení s deseticentimovou zelenou známkou s motivem Rozsévačky. Nominální cena celého sešitku byla tedy jeden frank.
I přesto, že objednatel musel poštovní správě zaplatit o něco více za reklamní přítisk, nebyla cena sešitku nikterak vysoká a firma si mohla klidně dovolit první část nákladu rozeslat na adresy lékařů jako reklamní dárek. Jenže kde jsou známky, jsou i sběratelé. Ti si záhy všimli, že text na známkách je tištěn jiným typem písma, než tomu bylo doposud. Bylo prokázáno, že pro výrobu známek s reklamou na Mineraline byly pořízeny nové tiskové štočky, tzn. že se vlastně jednalo o novou známku. To vzbudilo ve filatelistické obci velikou pozornost, a jelikož jen ve Francii bylo v té době několik desítek tisíc sběratelů známek, neunikl jejich zájem o tento sešitek ani firmě, která to vše odstartovala. Bylo by hříchem firemně i obchodně nevyužít nastalé situace. A firma jí využila měrou vrchovatou – zbytek nákladu rozdělila na jednotlivé známky s kuponem a přibalovala je rovnou k zásypu Mineraline. Nikoli však ke každému balení, ale náhodně. Nikdo si nemohl být jist, zda v balení vytouženou známku najde. Touha sběratelů byla tak velká, že neváhali zásyp kupovat, i když jej vůbec nepotřebovali.
Nutno dodat, že tato známka spolu s kuponem je sběrateli vyhledávána dodnes a cena jedné nepřetištěné známky s kuponem je dle aktuálního katalogu Michel 400 eur, cena celého sešitku pak 6 000 eur.
Další články v tomto čísle
- Editorial
- Vždy bychom měli mít na paměti, že naším cílem je pacientovi pomoci najít cestu k úlevě
- Role ergoterapie v rámci multidisciplinárního týmu u pacienta po amputaci horní končetiny
- Špecifiká ošetrovateľského prístupu k pacientom s obezitou
- Jedna z věcí, která nás velmi trápí, je vnímání naší profese, zní z úst předsedkyně sekce nutričních terapeutů ČAS Věry Andráškové
- Zdravotnický záchranář pro urgentní medicínu v praxi
- Identifikace rizikových pacientů sníží počet krátkodobých hospitalizací a náklady nemocnice
- Péče o dutinu ústní u pacientů s nemocí motýlích křídel
- Základem úspěšné terapie je prevence komplikací a edukace pacienta
- Obraz nezničitelných superhrdinů může zdravotníkům přinést vyhoření a zdravotní potíže