Číslo 12 / 2017
Zdravotní gramotnost pomůže nejen laikům, ale i sestrám
Výchova a vzdělávání pacientů a široké veřejnosti má v našem zdravotnickém systému dlouhou tradici. Od osvětové činnosti přes zdravotní výchovu a podporu zdraví bylo a je snahou pracovníků v této oblasti ovlivnit znalosti, postoje, a především chování cílových skupin v žádoucím směru. Avšak přes veškeré jejich úsilí se chování populace nijak výrazně nezměnilo. Patrné je to zvláště u stravovacích návyků populace. Obezitou trpí značné procento dětí i dospělých.
Světová zdravotnická organizace (WHO) věnuje oblasti podpory zdraví a prevence onemocnění neustálou pozornost a snaží se systém stále rozšiřovat a zdokonalovat tak, aby co možná nejvíce usnadnila cílovým skupinám orientovat se v této oblasti. V posledním desetiletí je prosazován koncept „zdravotní gramotnosti“ cílových skupin, kterou WHO definuje jako „soubor kognitivních a sociálních schopností směřujících k motivaci a způsobilosti jednotlivců k tomu, aby si dokázali získat přístup k informacím, porozuměli jim a využívali je způsobem, který podporuje a udržuje dobré zdraví“.
V tomto směru je velmi zajímavý a inspirativní program Zdravá abeceda, kterému se již několik let věnuje občanské sdružení AISIS. Program je zaměřen na pěstování správných stravovacích návyků předškolních dětí. Není to první projekt, který je takto zaměřen, ale na rozdíl od ostatních je řešen komplexně. Manažer tohoto projektu Nikola Křístek, považuje za velmi důležité to, že jsou do celého projektu vtaženy všechny důležité osoby, které mají na stravovací návyky předškolního dítěte vliv. Tyto děti by se měly naučit odpovědnému rozhodování v základních oblastech životosprávy ovlivňujících vznik obezity, popřípadě dalších civilizačních onemocnění. Do projektu jsou také zapojeni rodiče a učitelé, kteří by měli být průvodci dětí, jejich vzory a ochránci. V rámci projektu je rovněž poskytována odborná pomoc zdravotníků a nutričních specialistů.
Zkušenosti, které pracovníci AISIS, o. s., získali při realizaci projektu Zdravá abeceda, využili i v dalším projektu nazvaném Gramotnost.cz, jenž je zaměřen na zdravotní gramotnost všech populačních skupin. Na webových stránkách www.gramotnost.cz/e-learning najdou čtenáři původní české hodinové kurzy pro dospělou populaci k několika kapitolám zdravotní gramotnosti. V návaznosti na tento projekt zahájily AISIS a Unie center pro rodinu a komunitu také spolupráci s Národní sítí podpory zdraví a podílely se na přípravě webového portálu (http://zdravotnígramotnost.cz), na kterém lze najít konkrétní informace k jednotlivým oblastem prevence, podpory zdraví a zdravotní péče. Portál je konstruován tak, aby se v něm mohl návštěvník velmi dobře orientovat. Je rozdělen podle věkových kategorií, které mohou sehrát klíčovou roli ve vytváření kompetencí souvisejících s podporou zdraví.
Prvním klíčovým obdobím je nástup dítěte do základní školy. V tomto období dítě postupně přebírá základní zodpovědnost za sebeobsluhu, hygienickou péči a denní režim, začíná se samostatně pohybovat a rozhodovat v prostředí mimo rodinu. Druhým klíčovým obdobím je věk dospívání a mladé dospělosti, kdy se člověk postupně osamostatňuje včetně ekonomické soběstačnosti a přejímá plnou zodpovědnost za svou osobu a za vztah ke svému zdraví. Třetím klíčovým obdobím je dospělost, kdy je člověk plně zodpovědný za sebe sama a navíc přejímá i zodpovědnost za osoby blízké, své děti, popřípadě rodiče. Poslední období je střední a vyšší věk, charakteristický přípravou na stáří. V tomto období života je velmi důležité zajištění přiměřeného zdraví, dobrého funkčního stavu a udržení soběstačnosti. Autoři upozorňují na to, že podmínkou účinného využití konceptu zdravotní gramotnosti je algoritmus „Chci (jsem motivován) – Umím (mám informace přiměřené věku) – Mohu (mám podmínky, abych mohl informace uplatnit)“.
Na webovém portálu Zdravotní gramotnost jsou také v jednotlivých záložkách zpracovány standardy zdravotní gramotnosti pro výše uvedené cílové skupiny. Tyto standardy mohou využívat také všeobecné sestry při své edukační a preventivní činnosti. Je totiž žádoucí, aby pacienti, kterým jsou v rámci terapie doporučována režimová opatření, dostali konkrétní rady a návody, jak mají postupovat.
PhDr. Marcela Svěráková
(Článek byl zpracován s využitím veřejně dostupných textů AISIS a NSPZ.)
Další články v tomto čísle
- Historie ošetřovatelství v Dánsku
- Práce kvapná…končí zraněním
- Krtek v pohybu pomáhá onkologicky nemocným dětem
- Obětí dopravní nehody na vlastní kůži
- Odběr krve bez rizika poranění? S bezpečnostními jehlami to není problém
- Aby se vám Vánoce nepřejedly
- Přehled využívaných terapeutických metod v ergoterapii u dětí s dětskou mozkovou obrnou
- Uplatnění ergoterapeuta při hodnocení domácího prostředí pacientů
- Trénink paměti a pozornosti u pacientů po cévní mozkové příhodě z pohledu ergoterapie
- Problematika chirurgického kouře