Číslo 10 / 2017
Komunikace je nejlepší cesta k prevenci sporů
Víte, kdo může za to, že není dost lékařů? Právníci! Říkají totiž pacientům, jaká mají práva, a dokonce je zastupují, když si stěžují. Přesně tento názor veřejně prezentoval v rámci nedávné konference lékař jedné velké nemocnice. Upřímně – vystrašilo nás to. Pokud znáte ve svém okolí někoho, kdo si také myslí, že pacient by měl být mlčící odběratel zdravotních služeb bez vlastního názoru a přirozeného zájmu, či dokonce obav o vlastní zdraví, pak prosíme: Dejte mu přečíst tento článek. Anebo ho pošlete na náš web www.ombudsmanprozdraví.cz.
Poskytovatel zdravotních služeb, a tím i jeho zaměstnanci (lékaři, sestry aj.), se přijetím pacienta do péče zavazují v rámci svého povolání či předmětu činnosti pečovat o jeho zdraví. Péče o zdraví zahrnuje podle občanského zákoníku úkon, prohlídku nebo radu a všechny další služby, které se bezprostředně týkají ošetřovaného a které jsou vedeny snahou zlepšit či zachovat jeho zdravotní stav. Přestože v tomto vztahu je jistě zkušenější a znalejší právě zdravotník, nic nelze až na výjimky provádět bez souhlasu pacienta (či jeho zákonného zástupce). Důvod je logický a jednoduchý, jde totiž o jeho vlastní zdraví. A proto je to jen on, kdo finálně rozhoduje o tom, zda chce, aby mu byly zdravotní služby poskytovány, a jaké. Formy souhlasu jsou různé, v případě odběru krve platí, že pacient nastaví ruku, jindy stačí ústní souhlas, který je zaznamenán do zdravotnické dokumentace. V případě hospitalizace jde však vždy o souhlas písemný.
Pacient musí mít příležitost ptát se a porozumět
Bez dostatku informací si nepůjdete koupit ani nový telefon, natož abyste rozhodovali o svém zdraví. Poskytovatel zdravotních služeb musí pacientovi srozumitelně vysvětlit, co hodlá dělat, tedy například v čem bude spočívat zamýšlené vyšetření. Poté ho seznámí s jeho zdravotním stavem a dalším postupem, který pro péči o jeho zdraví navrhuje. Toto tzv. poučení musí být učiněno tak, aby pacient informace o svém zdravotním stavu pochopil a také aby porozuměl navrhovanému způsobu, účelu a nezbytnosti další péče včetně očekávaných následků i možných rizik pro jeho zdraví. Poučen musí být i ten, kdo není plně svéprávný, a to způsobem přiměřeným jeho schopnosti vysvětlení pochopit, zároveň je však nutné poučit i jeho zákonného zástupce. Pacient by měl být poučen v průběhu poskytované péče kdykoli, kdy je to vzhledem k vývoji léčby třeba.
Z výše uvedeného vyplývá, že poučení se nemůže zhostit kdokoli. Tisíckrát můžeme chápat důvody, proč v některých nemocnicích přichází pacienta poučit sestra, a dokonce i to, proč v jiných pacient dostane k podpisu jen standardizovaný dokument. Ať je sestra maximálně erudovaná a dokument jakkoli podrobný, nestačí to. Sestra ani papír totiž nemohou být schopny pacienta seznámit přesně s tím, co ho čeká například při plánované operaci, jaké jsou její přínosy, důsledky, rizika, jaké jsou jiné možnosti řešení a proč je lékař nedoporučuje, co bude následovat po operaci apod. A už vůbec nejsou připraveny na případné pacientovy dotazy.
Může se stát, že pacient informace o svém zdravotním stavu vědět nechce. V takovém případě se může svého práva na ně vzdát, případně může určit, které osobě mají být podány. Obě skutečnosti musejí být zaznamenány, podepsány pacientem a zdravotnickým pracovníkem a být založeny ve zdravotnické dokumentaci. Vzdát se práva na podání informací však nemůže pacient, který trpí infekční nemocí nebo jinou nemocí, v jejíž souvislosti může ohrozit zdraví nebo život jiných osob.
Bez poučení je informovaný souhlas cárem papíru
Právě tento nedostatek ve vztahu lékař–pacient může být příčinou naprosto zbytečných sporů vedených právníky, na které poukazoval lékař, o němž jsme psali v úvodu. Pacientova představa o poskytovaných službách může být totiž úplně jiná, a to především proto, že dostal kusé, neúplné, či dokonce špatné informace nebo jim správně neporozuměl. A pokud z mylných představ, které si udělá, řekne půlku svým příbuzným, je konflikt často na obzoru.
Zákon tedy říká, že povinnost poučit pacienta a vyžadovat od něj informovaný souhlas má zdravotnický pracovník, který bude danou službu poskytovat. Zpravidla je to lékař, může to být ale například i porodní asistentka.
Jestliže je pacient nespokojen s péčí, které se mu dostalo, má právo si stěžovat – nejprve poskytovateli zdravotních služeb, s jehož péčí je nespokojen. Může přitom chtít leccos, od omluvy přes nápravu až po finanční odškodnění. Jestliže tvrdí, že nebyl dostatečně informován, je na poskytovateli dokázat, že byl náležitě poučen a jeho souhlas byl skutečně „informovaný a svobodný“. Není-li s odpovědí poskytovatele pacient spokojen, může si stěžovat dál u nadřízeného orgánu a také se soudit. V drtivé většině případů by však bylo možné sporům předejít prostým dodržováním zákona.
Ano, víme, že vytížení lékařů je enormní a že jsou rádi za každou minutu, kterou ušetří a kterou mohou věnovat léčení pacientů. Jenže… informovat pacienty a odpovídat jim na dotazy k té léčbě nezbytně patří.
Jak je to se souhlasem pacienta s poskytnutím zdravotních služeb
Souhlas pacienta musí být svobodný, srozumitelný, kvalifikovaný a informovaný. V praxi to znamená, že pacient musí být náležitě poučen, tzn. musí znát příčinu a původ nemoci; účel, povahu, přínos, důsledky a rizika výkonu; jiné možnosti řešení (alternativy), existují-li; postup léčby, která bude navazovat; omezení a doporučení ve způsobu života, který bude následovat. Nezbytnou náležitostí každého souhlasu je datum a podpis.
Souhlas není svobodný, pokud:
- pacient souhlasil např. pod nátlakem rodiny, lékaře či byl nucen rozhodnout se ve stavu akutní bolesti a bylo možné získat souhlas dříve, než tato bolest nastala;
- pacient pouze podepsal standardizovaný formulář (vždy mu musí předcházet rozhovor s lékařem);
- je poučení poskytováno v době, kdy si pacient myslí, že je již vše připraveno a zákrok je neodvratitelný, např. cestou na operační sál;
- byl poučen pod vlivem tlumících léků, návykových látek nebo duševní poruchy – v takovém případě pacient postrádá způsobilost souhlas či nesouhlas udělit.
Již udělený souhlas lze odvolat!
Zákon praví, že pacient může svůj souhlas s poskytnutím zdravotních služeb odvolat. Odvolání souhlasu není účinné, pokud již byl zdravotní výkon započat a jeho přerušení může způsobit vážné ohrožení zdraví nebo života pacienta. Odvolání souhlasu přitom může mít jakoukoli formu, i když je pro samotný souhlas obligatorní písemná forma. Je-li odvolání učiněno ústně, provede o tom zdravotnický pracovník záznam do zdravotnické dokumentace.
MgA. Kateřina Havelková, ředitelka Kancelář Ombudsmana pro zdraví
Další články v tomto čísle
- Člověk je tvor závislý
- Dlouhodobé ošetřovatelské volno
- Práce s lidmi s duševním onemocněním je těžká, ale i zajímavá
- Osobnostní typologie a vztahy v týmu sester
- Na veletrzích MEDICA 2017 a COMPAMED 2017 se letos představí téměř šest tisíc vystavovatelů
- Ryby nejen na Vánoce
- Bezpečné prostředí na oddělení akutní psychiatrické péče
- Reforma psychiatrické péče v ČR – aktuální stav
- Uplatnění adiktologa v nemocniční péči
- První zkušenosti s domácí umělou plicní ventilací