Číslo 4 / 2015
Sestry v EU musejí být jednotně vzdělané
K vzdělávání českých sester se vyjadřují i mezinárodní organizace. Tou největší je Evropská federace sesterských asociací (EFN) se sídlem v Bruselu, která zastřešuje 34 národních sesterských organizací, tj. více než tři milióny sester. Jejího generálního tajemníka dr. Paula De Raeve jsme se zeptali, co si o vzdělávání sester v ČR myslí.
Byl jste svědkem debaty, zda se má česká sestra vzdělávat na vysoké škole, nebo zda jí stačí jen středoškolské vzdělání. Co na tuto debatu říkáte?
Tato debata nikdy neskončí, dokud nenajdete vhodné řešení, které bude vyhovovat všem stranám. Z perspektivy EFN skutečně doufám, že sestry dokáží mluvit jednotným jazykem, nezávisle na tom, jak byly vzdělávané. Je jednoduché vzájemně se obviňovat, že sestry vzdělávané na univerzitách jsou „teoretičky“ bez dostatečné klinické praxe a naopak že sestry z VOŠ jsou „vzdělávány jako zdravotničtí asistenti“. Důležité je, aby kvalifikační příprava sester byla na úrovni 6. Evropského rámce kvalifikací (EQF), a aby umožňovala vstup do 7. úrovně (magisterské studium) a 8. úrovně (postgraduální studium). Podle směrnice 2013/55/EU může být nazývána sestrou pouze ta, která splňuje požadavky směrnice a její článek 31!
Nemyslíte si tedy, že by sestře v dnešní době stačilo pouze středoškolské vzdělání?
Rozhodně ne! Byl jsem překvapen, že se diskuze hodně točila okolo zdravotnického asistenta. Tento pracovník je vzděláván na sekundární úrovni, má v kurikulu všeobecné předměty, jako je matematika, a tedy nesplňuje požadavky směrnice 2013/55/EU! Tento obor má sice také klinickou výuku, ale jsou jeho absolventi dostatečně zralí na to, aby pracovali v tak náročné profesi? Samozřejmě, že zkušené sestry s původně středoškolským vzděláním a mnoha lety praxe jsou velmi dobré, to nikdo nezpochybňuje. Ale to bylo vzdělání dříve. Chtěla byste dnes, aby vám navrhl dům architekt se sekundárním vzděláním? Nebo vás léčil lékař se sekundárním vzděláním? Tyto profese jsou zahrnuty do stejné směrnice! Důležitá je jedna úroveň sestry vzdělané v terciárním studiu. Sjednoťte vaše školy!
svou práci motivované a za ni dostatečně ohodnocené, říká dr. Paul De Raeve
foto: Mgr. Veronika Di Cara
Jaký model funguje jinde v Evropě a jaký byste ČR doporučil?
Všechny členské státy EU se odklánějí od sekundárního studia, ale někde ještě existuje. Potřebujeme sestry s velmi odbornými znalostmi a dovednostmi, které budou pro svou práci motivované a budou za ni mít důstojný plat. To je však možné, pouze pokud budou dobře vzdělané.
S jakými otázkami v otázce vzdělávání se v EU nejčastěji setkáváte?
Často řešíme problematiku vzdělávání založeného na kompetencích a výstupy učení s potřebou tyto výstupy měřit. Klíčový je výzkum v této oblasti.
Chystají se nějaké novinky v oblasti vzdělávání zdravotníků v EU?
Ano. Máme modernizovanou směrnici 2013/55/EU a všechny tyto změny musejí být zapracovány do národních legislativ do 1. ledna 2016. Takže všechny školy vzdělávající sestry v EU by podle ní měly do září upravit svá kurikula tak, aby bylo v lednu 2016 vše připraveno.
Magda Hettnerová, redakce Florence
Další články v tomto čísle
- Lidské srdce – toť chaos vesmíru (Thomas Carlyle)
- Rok 2015 – rok nové vlny prodlužování osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu
- Jaké sestry potřebuje české zdravotnictví?
- Afrika skýtá velké bohatství, které můžeme pro naše zdraví využít
- Systém dálkové monitorace pacientů se srdečním selháním zachraňuje životy a šetří peníze
- Moderní technologie v domácí léčbě
- Práce sester na aferetické jednotce ÚHKT
- Adult Basic and Advanced Life Support
- Bodná poranění zdravotnických pracovníků v průběhu deseti let
- Prezentace české zdravotnické techniky na Blízkém východě