Číslo 4 / 2012
Úmrtí pacienta a základní otázky
Zdravotnické zařízení je povinno o úmrtí pacienta bezprostředně informovat pozůstalé. Praxe bohužel ukazuje, že zdravotníci nejsou dostatečně zkušení v jednání s pozůstalými. Přitom právě nedobrá komunikace s pozůstalými vede ke stížnostem a trestním oznámením pro zanedbání péče a k požadavkům na potrestání zdravotníků.
Při řešení problému informace o úmrtí se musí rozlišit, zda se informace podává v době pracovní, či mimopracovní, zda se tak děje osobním jednáním, nebo jiným způsobem. V zásadě by s pozůstalými mělo být vždy jednáno osobně.
Kdo má jednat a podat informace
Jednat s pozůstalými by měl ten člen pečujícího týmu, který je pro pozůstalé autoritou – primář oddělení a ošetřující lékař. Pokud pozůstalí poukazují na chyby v poskytované péči, není vhodné, aby informaci podával lékař, který péči poskytoval. Sestra s rodinou jedná při předávání pozůstalosti. Informace lékaře a sestry by měly být v souladu. Rozporné nebo nepřesné informace pozůstalí chápou jako doklad chybné péče. Je nepřípustné, aby informace o úmrtí pacienta podával sanitář.
Kdy má být jednáno s pozůstalými
Oprávněný požadavek je, aby jednání proběhlo neodkladně. Pokud je rodina přítomna při úmrtí, pak má být informována hned ošetřujícím lékařem. Pokud přítomna úmrtí není, oznámení je podáno jiným způsobem bez odkladu. Následně by měla být podána informace a vysvětlení při osobním jednání.
Koho informovat
Informace se podává osobám, které jsou přítomny v době úmrtí, nebo tomu, kdo je uveden jako kontaktní osoba v chorobopise pacienta. Pokud není uvedena kontaktní osoba, pak je informována osoba blízká, zpravidla ta, která pacienta navštěvovala nebo která se za osobu blízkou označila. Požadovat, aby se pozůstalí prokazovali občanským průkazem, je nutné pouze při předávání pozůstalosti.
Jak informovat
V mimopracovní době je kontaktní osoba informována telefonem, případně formou SMS a lze připustit i zaslání emailu. Následně je však vhodné informovat pozůstalé osobním jednáním. V pracovní době je nejvhodnější osobní jednání.
Kde podat informace
Informace by měla být podávána na důstojném místě. Lze na pokoji zemřelého, pokud tam nejsou jiní pacienti. Nejvhodnější je pracovna primáře nebo ošetřujícího lékaře, případně pracovna vrchní sestry. Zcela nevhodné je podávání informací o úmrtí na chodbě.
Obsah informace o úmrtí
Informace o úmrtí má obsahovat srozumitelné sdělení o zdravotním stavu, o způsobu léčby a zejména o konci života s akcentací na to, že pacient neměl bolesti, neměl pocit dušnosti nebo žízně. Při podání informace je na místě pozůstalým sdělit, zda je požadavek klinika, aby zemřelý byl, či nebyl pitván. Pokud pozůstalí odmítají pitvu, pak je nutné je informovat o postupu při odmítání pitvy, tj. sdělit, kdo je oprávněn v této věci rozhodnout. Při podávání informace o úmrtí je možné nechat po zůstalé nahlédnout do zdravotnické dokumentace. Informace o příčině smrti by neměly být rozdílné a již vůbec ne rozporné, pokud je podává klinik a následně pak patolog provádějící pitvu.
Pitva
Právní předpis stanovuje důvody, pro které se pitva provádí. Pitva se vždy musí provést u zemřelých dětí a u pacientů, kde je jakákoliv námitka proti poskytované zdravotní péči. Pitva je nevyvratitelný doklad o kvalitě diagnostického a léčebného postupu. Pitva může očistit lékaře a sestry, pokud jsou neoprávněně nařčeni z po chybení, které je v příčinné souvislosti se smrtí ošetřované osoby. Pozůstalí nemají nárok být přítomni provedení pitvy. Pokud je to možné z provozních důvodů, je vhodné vyhovět pozůstalým, aby zemřelého viděli před provedením pitvy. Ošetření těla zemřelého je prováděno podle interních předpisů zdravotnického zařízení a ošetřovatelského standardu platného ve zdravotnickém zařízení. O ošetření těla musí být proveden stručný zápis ve zdravotnické dokumentaci.
JUDr. MUDr. Lubomír Vondráček, Šárka Rychtaříková, FN Motol
Další články v tomto čísle
- Tým mimořádných osobností
- Komora už má svůj název
- Skupina technických profesí komory nelékařů
- Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu
- Trénujte si mozek
- Ošetřovatelství I
- Prevence zubního plaku
- Moderní léčba křečových žil
- Nutriční podpora dětského pacienta se syndromem krátkého střeva
- Jak pokračovat dál v domácí hospicové péči, když žádný systém paliativní péče v ČR neexistuje?