Číslo 2 / 2012
Kognitivní aktivizace seniorů
Jedním z ošetřovatelsko-terapeutických cílů na našem pracovišti je snaha o udržení či zlepšení kvality života seniorů v době, kdy u nich výrazně dochází ke snížení soběstačnosti v denních aktivitách a schopnosti se postarat o sebe.
Naše oddělení nabízí aktivity, které zahrnují podporu soběstačnosti, procvičování fyzických i psychických schopností. Aktivity vycházejí z individuálního plánu v rámci možností odpovídajících zdravotnímu stavu klientů. Individuální plán se sestavuje po posouzení funkčního stavu seniora. Kromě anamnestických údajů zahrnuje i vyšetření kognitivních funkcí, posouzení psychického stavu a soběstačnosti. Vychází z individuálních potřeb seniora s ohledem na jeho biografii a osobní cíle, kterých by rád dosáhl. Jedním z vhodných prostředků, které naše oddělení využívá, je kognitivní aktivizace.
Kognitivní aktivizace tvoří významnou součást trénování kognitivních funkcí a kognitivní rehabilitace, která je součástí celkové rehabilitace seniora. Souhra mezi tělesnou a duševní aktivitou, spolu se sociálním zázemím, tvoří základ zdraví, které napomáhá seniorovi k brzkému návratu do domácího prostředí. Součástí kognitivní aktivizace je trénování paměti, které patří mezi nefarmakologické preventivní přístupy s cílem zvýšit či udržet paměťové schopnosti jedince na zdravé úrovni po delší období života. Za cíl si klade trénovat paměť někdy i několika druhů současně, podporovat soustředění, koncentraci a vzájemnou komunikaci. Jednotlivá cvičení dále procvičují grafomotoriku a jemnou motoriku, rozvíjejí kreativitu, logiku, obrazotvornost a fantazii. Seniorovi umožňují prožít úspěch na jeho mentální úrovni. Pocit úspěchu přináší motivaci ke zvládání dalších úkolů.
Z archivu LDN-Geriatrie, Thomayerova nemocnice, Praha
Sestavení tréninkové skupiny
Vstup seniora do kognitivně-aktivizační skupiny je indikovaný na základě odborného doporučení lékaře, ergoterapeuta a sestry. Kognitivní terapeut pak posoudí, jeli senior do skupiny vhodný, a domluví se s ním na dalším postupu. Účast ve skupině je nutné vhodným způsobem nabídnout, doporučit, vysvětlit a připravit seniora na práci ve skupině. S některými seniory je vhodné nejdříve pracovat individuálně. (Křivošíková, 2009) Pokud nejsou přítomna zdravotní omezení, je možné se zabývat jeho účastí ve skupině. Senioři do skupiny vstupují s určitými obavami, proto je vhodná nejdříve edukace. Leckdo se s kognitivní aktivizací setkává jako s něčím úplně novým. Důležité je společně hledat, co by mu zjednodušilo jeho začlenění do skupiny, a zajistit, aby práce v ní byla pro něj nejen bezpečná, ale i zajímavá.
Skupinu tvoří 8 až 10, případně u kognitivně zdatnějších až 12 seniorů. Jednou ze zásad při sestavování tréninkové skupiny je, aby byla homogenní (tvořená seniory se stejnou kognitivní úrovní). Trvání terapeutické hodiny je 45 až 60 minut. Rozmezí je samozřejmě individuální dle náročnosti jednotlivých cvičení, konkrétního programu či struktury postižení seniorů. Hodiny mají podobu strukturovaného skupinového sezení s použitím různých aktivit vhodných ke stimulaci klientů. Harmonogram je pro lepší časovou orientaci pevně stanovený na každém pavilónu. Hodiny probíhají v tělocvičnách nebo společenských místnostech vybavených magnetickou tabulí, kognitivní sadou a dalšími pomůckami ke kognitivní aktivizaci. Před započetím hodiny je důležité zajistit, aby si senioři dle potřeby vzali brýle, a podle potřeby taktně ověřit funkčnost naslouchátka. Rovněž důležité je i odstranění rušivých podnětů, zvuků a eliminovat přítomnost nezúčastněných osob.
Schéma hodiny
Začátek setkání se zahajuje pozdravem a vzájemným představením členů skupiny. Dohodne se, jak si účastníci přejibýt oslovováni. U kontinuálního setkání je žádoucí zopakování si jmen účastníků. (Klucká, Volfová, 2009) Součástí je přivítání nových členů anebo rozloučení se s odcházejícími. Pokračuje se seznámením se s programem a orientací v realitě.
Ukotvení v realitě je zaměřené na udržování informovanosti seniorů o čase, místě a probíhajících událostech dne. Obsahuje připomínání, kdo jsou, kde se nacházejí, nabízejí se jim krátké zprávy o tom, co se zajímavého děje ve městě, regionu, ve světě. Připomínají se významné události a svátky. Orientace v realitě má svůj podíl na zlepšení orientačních schopností seniora na oddělení a prokázán je i blahodárný účinek na jeho kognitivní funkce.
Koncentrační cvičení. Cvičení je nutno přizpůsobit disabilitě seniorů se zřetelem na jejich smyslová omezení. U cvičení typu tužka–papír je třeba dbát na dostatečně velká a zřetelná písmena, kontrast barev a v textu je třeba používat pouze dva druhy písma. U poslechových cvičení klademe důraz na srozumitelný a hlasitý přednes při čtení.
Tréninkové úkoly mívají různou obtížnost, která se po zvládnutí postupně zvyšuje, a množství cvičení může přibývat. Většina tréninkových úkolů je většinou orientována na práci s logicko-smyslovou dlouhodobou pamětí. Některé tréninkové úkoly jsou věnovány jenom jednomu samostatnému tématu a podmínkou je, aby tyto činnosti byly smysluplné. (Preiss, Křivohlavý, 2009) Metody, které se používají, jsou: metoda výkladová, dialogická a řešení problémů v malých skupinách. Senior potřebuje vědět, proč něco dělá, k čemu to vede a jakou to má utilitární hodnotu. Teoretické vysvětlování tvoří jenom nezbytně nutnou část k pochopení výkonu a záměru jednotlivých úkolů. Zdůraznit je zapotřebí především rozdíl mezi dlouhodobou a krátkodobou pamětí, osobité limity, tempo a možnosti každého seniora. Aby se předešlo chybám, při nových úkolech je nutné jednotlivé kroky několikrát zopakovat, ptát se, zda všichni porozuměli a porozumění si ověřit.
Sebereflexe a závěrečné hodnocení. Terapeut identifikuje zdary a ne zdary, chyby a úspěchy a zpětně poskyuje podněty a postřehy od samotných seniorů. Pokud terapeut najde správný přístup, senioři sami v sobě dokáží objevit nové schopnosti. Mohou se tak sami přesvědčit, že nikdy není pozdě chtít něco v životě dokázat. Sice se už novým věcem neučí tak rychle a lehce jako mladý člověk, ale dokáží se učit intenzivněji a důkladněji než dříve.
Upoutávka na příští hodinu motivuje seniory k dalšímu učení, a tak k rozumnému využití jejich volného času po dobu hospitalizace. Před závěrem hodiny je možné některým seniorům zadat i jednoduché domácí úkoly.
Závěr tréninkového bloku tvoří závěrečné rozloučení. Zpívání, pozdrav, dupání, tleskání a mávání, které se pravidelně opakují. Formy loučení udržují pocit stálosti, bezpečí skupiny a zároveň předcházejí stereotypu. (Klucká, Volfová 2009)
Závěr
Komplexní a systematická léčba s využitím všech dostupných léčebných metod a postupů může příznivě ovlivnit celkový průběh a prognózu některých onemocnění, zlepšit sociální interakci a zkvalitnit život seniora. Kognitivní aktivizace se zaměřuje na nácvik a vylepšování kognitivních funkcí, na trénování pozornosti, soustředění, paměti a nacházení řešení u složitějších úkolů. Procvičování a posilování těchto funkcí probíhá formou různých her, cvičení, úkolů na papíře, magnetické tabuli, skládání puzzle, práce s kognitivní sadou a s mnoha dalšími pomůckami. Významným terapeutickým faktorem je skupinová dynamika. Během tréninku dochází k navazování sociálního kontaktu mezi lidmi tím, že mají příležitosti k diskusi, vzpomínání a výměně svých znalostí či zkušeností. Adaptace na nemocniční prostředí je rychlejší a život prožitý v nemocnici je o něco přijatelnější a kvalitnější. Noví přátelé se navzájem psychicky podporují a přispívají ke zvyšování sebedůvěry.
Mgr. Květoslava Hošková, Thomayerova nemocnice, Geriatrie-LDN, Praha
Literatura u autorky
Další články v tomto čísle
- Připomínka vlastní smrtelnosti
- Povinností komory bude udržet kvalitu zdravotní péče
- Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu
- Ošetřovatelství I
- Management
- Jóga podporuje hojení
- Maligní mezoteliom tunicae vaginalis testis
- Edukačný program: Self-manažment astmatických pacientov
- Model životních aktivit v praxi u pacientů s Alzheimerovou chorobou
- Horečka a hypertermie – rozdíly a ošetřovatelské zákroky