Číslo 2 / 2012
Domácí péče chce být kvalitní
Bývá skoro pravidlem, že úspěšní a vytížení funkcionáři v ČAS mívají úspěchy i ve své profesní kariéře. „Když dobří, tak ve všem“, to je krédo všech úspěšných managerů. Za jedním z nich jsme si s Florence vyjeli do Neratovic.
Krédo úspěšných platí plně pro současnou členku prezidia ČAS Miloslavu Machovcovou (M. M.), která mimo to, že má za sebou dlouhých 17 let v křesle předsedkyně sekce domácí péče v ČAS, je též úspěšnou ředitelkou Farní charity Neratovice.
Cena sympatie
V listopadu loňského roku v 6. ročníku celostátní soutěže o nejkvalitnějšího poskytovatele sociálních služeb Cena kvality v sociální péči za r. 2010 obdržela Miloslava Machovcová Cenu sympatie. Soutěž vyhlašuje redakce časopisu Ošetřovatelská péče ve spolupráci se Senátem PČR a Radou kvality ČR. V loňském roce se do ní přihlásilo více než 90 zařízení a jednotlivců a Cenou sympatie bylo oceněno pouze pět z přihlášených zástupkyň zdravotnických a sociálních služeb. Tedy velký úspěch.
Rozhovor s Miloslavou Machovcovou
Florence: Ve vašich propagačních materiálech se můžeme dočíst, že poskytujete komplexní sociální a zdravotnické služby. Mohla byste to konkretizovat?
M. M.: Zabezpečujeme sociální – terénní – pečovatelskou službu 7 dní v týdnu, v době od 7 do 19 hodin, podle indikace praktického lékaře. Chceme pomoci potřebným lidem, aby mohli setrvat ve vlastním domácím prostředí. Pečovatelská služba představuje donášku obědů, úklid domácnosti, osobní hygienu, doprovod k lékaři či na úřady, nákupy a pochůzky, praní a žehlení a kontakt se společenským prostředím. Dále poskytujeme domácí zdravotní péči, a to 7 dní v týdnu a 24 hodin denně. Podle indikace praktického či ošetřujícího lékaře jednou až třikrát denně. Odbornou zdravotní péči vykonávají registrované zdravotní sestry u lůžka.
Florence: Co je konkrétním obsahem zdravotní služby v domácí péči, tak jak ji provozujete?
M. M.: Jsou to odběry krve a biologického materiálu, aplikace injekcí a infúzí, převazy a výplachy ran, cévkování, ošetřování permanentního katetru, klyzma, ošetřovatelská rehabilitace, měření krevního tlaku a pulsu, podání a příprava léků, péče o stomie, dreny, žaludeční sondy, PEG, zajištění dietního a léčebného režimu a další ošetřovatelské výkony podle indikace lékaře. K našim službám v této oblasti patří i to, že našim klientům v případě potřeby půjčujeme kompenzační pomůcky. A ještě bych dodala, že provozujeme dva denní stacionáře, kde klientům nabízíme pestrý denní program, zajišťujeme dohled nad užíváním léků, pitným režimem a vhodnou stravou, pomáháme při osobní hygieně a snažíme se o udržení a posílení samostatnosti a soběstačnosti klientů.
Florence: Jak jste připraveni na snižování počtu lůžek v nemocnicích?
M. M.: Na situaci, která je nyní ve zdravotnictví, kdy bude docházet ke snížení počtu lůžek v nemocnicích, jsme připraveni. Při problémech jednáme s pojištovnou a snažíme se zajistit vysoce odbornou, specializovanou péči a podle toho je naše agentura vybavena. Zdravotní péče, která u nás dlouhodobě poskytuje péči o klienty v terminálním stadiu, je plně vybavena přístroji. Zajišťujeme péči také o peritoneální dialýzu. Naše sestry jsou dobře proškoleny a dál se vzdělávají a zvyšují kvalifikaci.
Florence: Farní charita Neratovice se dnes může chlubit certifikátem kvality, platným od 12. ledna 2011 do 11. ledna 2014. Je tak druhou agenturou domácí péče v ČR, které se to podařilo. Jaká byla motivace?
M. M.: Říkali jsme si, že když se certifikují nemocnice, proč ne domácí péče? Před námi prošla certifikací mezinárodního systému měření kvality normy ISO 9001 agentura domácí péče Domovinka v Plzni. Začali jsme s dokumentací, věnovali tomu spoustu času a námahy, až vzniklo 5 až 6 návrhů. Mezi nimi jsme zvolili jeden návrh. Zjistili jsme, že nám mimo jiné umožňuje docela přesně hodnotit zdravotní stav klienta a spořit čas. A také to byl první a rozhodující krok k certifikaci. Velkou zásluhu na dokumentaci měla manažerka kvality zdravotní péče Jana Švejcarová.
Florence: Po prvním kroku v chůzi následuje druhý. Jaký byl ten váš?
M. M.: Znamenal více práce, hlavně papírování. Vytvářeli jsme standardy zdravotní a sociální péče pro oba naše stacionáře. Vedle toho každé středisko muselo přetvořit své standardy podle nových podmínek. Vypracovávaly se další dokumenty, například pracovní postupy při řešení krizových situací nebo kontrolní kritéria zdravotnické služby. Ne vždy jsme se setkávali s nadšeným aplausem zaměstnanců.
Florence: Jak vás ale nakonec hodnotili auditoři?
M. M.: Připomínek bylo málo a jen drobnosti. Auditoři vedle písemných dokumentů hodnotili vybavenost zařízení, hygienu, kvalitu postupu u klienta apod. A velice nás chválili.
Florence: Dokážu si představit, že za řízení oceněné certifikátem kvality má v normálním tržním prostředí konkurenční výhodu. U nás v domácí péči takové prostředí ještě není. Co pro vás certifikát znamená?
M. M.: Certifikace nás posunula do kategorie poskytovatelů ošetřovatelských a sociálních služeb s vysokou úrovní. Je to prestiž organizace, ohodnocení celkové kvality a každého jednotlivého za městnance. Ale máte pravdu – zatím je to jenom morální ocenění.
Florence: Vy jste se ale ještě dobrovolně podrobili i sebehodnocení. O co šlo?
M. M.: Ano, to jsme uskutečnili až po získání ISO. V r. 2011 jsme se zúčastnili tzv. modelu hodnocení START, kdy zaměstnanci vyplňují podrobný dotazník, ve kterém hodnotí vlastní organizaci. V loňském roce jsme z tohoto hodnocení vyšli dobře a v tomto roce se chystáme tento typ hodnocení zopakovat na vyšším stupni modelem START plus.
jš
Další články v tomto čísle
- Připomínka vlastní smrtelnosti
- Povinností komory bude udržet kvalitu zdravotní péče
- Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu
- Ošetřovatelství I
- Management
- Kognitivní aktivizace seniorů
- Jóga podporuje hojení
- Maligní mezoteliom tunicae vaginalis testis
- Edukačný program: Self-manažment astmatických pacientov
- Model životních aktivit v praxi u pacientů s Alzheimerovou chorobou