Číslo 1 / 2012
Systém evidence a plánování povinných školení
Mezi povinnosti zaměstnavatele patří zajistit zaměstnancům školení o právních a ostatních předpisech, které doplňují jejich odborné předpoklady a požadavky pro výkon jimi vykonávané práce a vztahují se k rizikům, s nimiž mohou přijít do styku na pracovišti.
Zaměstnavatel je povinen provést školení při nástupu zaměstnance do práce, při změně zařazení nebo výkonu druhu práce, při změně pracovních postupů, změně technologií. Je povinen určit obsah a četnost školení, stanovit způsob ověřování znalostí zaměstnanců a vést dokumentaci o provedeném školení. Pokud to vyžaduje povaha rizik, školení musí být pravidelně opakováno. V případech, které mohou mít podstatný vliv na míru rizika nebo BOZP, musí být provedeno bezodkladně. Odpovědnost za ně nese zaměstnavatel. Hlavním úkolem je přesná evidence absolvovaných školení zaměstnance zaměstnavatelem a účelný, přehledný a jednoduchý plán těchto školení.
Systém školení ve svitavské nemocnici
V naší nemocnici jsme si vytvořili vnitřní systém školení a jeho evidence a program, který umožňuje jednoduše generovat požadovaná školení zaměstnavatelem a evidovat absolvovaná školení. Každému zaměstnanci jsou před nástupem do zaměstnání definovány (podle druhu vykonávané práce a pracoviště) druhy školení, je stanovena perioda určující četnost těchto školení a jejich forma. Na tomto základě je vytvořen individuální Roční plán potřeb školení a výcviku.
Chtěli jsme sledovat stav a úroveň proškolení zdravotnického i nezdravotnického personálu. A k tomu jsme postupovali takto: na vstupu jsme museli přesně definovat vstupní a periodická školení personálu a říci si, jakým způsobem budeme stav proškolení (včetně písemných testů, které jsou u nás součástí školení v hygienické dezinfekci rukou a v KPR) zdravotnického i nezdravotnického personálu sledovat. Po vyhodnocení je test odeslán na personální oddělení a vložen do personálního spisu. Personalistka vždy u konkrétního zaměstnance zanese do databáze datum, kdy byl test proveden. Z této informace se potom dle stanovené periody odvozuje datum příštího školení v této problematice. Z toho plynou jednoznačné profity. Vedoucím pracovníkům vytvaříme podklady dokumentující erudici zaměstnanců a také na základě toho je možný plán průběhu a rozsahu školení na celý rok již 1. ledna. Školitelům pak můžeme nabídnout přehled termínů, aby si mohli rozplánovat své kapacity.
Plán školení
U každé školicí akce zaznamenáme datum posledního absolvovaného školení, údaj, do kdy má být zaměstnanec v daném školení nejpozději proškolen a kdy bylo předepsané školení skutečně absolvováno. Abychom tuto aplikaci mohli spustit, byla nutná spolupráce s IT oddělením, které vytvořilo databázi v programu Excel a propojilo ji s programem Microsoft access s nabídkou tiskových sestav a možností vyexportovat ji (mj. do formátu PDF, s možností uložení v počítači) do souboru nebo pro přímý tisk. Na konci každého kalendářního roku je tento plán, podepsaný zaměstnancem a vedoucím zaměstnancem, zaslán na personální oddělení, kde je založen do osobní dokumentace každého zaměstnance. Na začátku dalšího roku je na personálním oddělení vystaven každému zaměstnanci nový, aktuální plán pro nastávající roční období.
Jaké jsou naše cíle
Naším záměrem je především vedení, zpracovávání a doplňování informací o školeních zaměstnanců a evidence stavu „proškolenosti“ na personálním oddělení. Personální oddělení má okamžitý přístup k aktuálním datům a provádí supervizi nad činností programu a školením jednotlivců, aktuálně komunikuje a řeší nedostatky s odpovědným vedoucím zaměstnancem. Závažné nedostatky jsou řešeny i s odpovědnými náměstky ředitele, v souladu s Organizačním řádem.
Systém vstupních a periodických školení je součást procesu začlenění nově nastupujícího pracovníka, má usnadnit období zapracování v novém pracovním prostředí, orientaci a seznámení se s novou prací, vytvořit vztahy ke spolupracovníkům včetně vztahů k nadřízeným a podřízeným a pochopit styl a organizaci práce. V neposlední řadě zahájit formování pocitu zodpovědnosti, samostatnosti a sounáležitosti k zaměstnavateli. V průběhu by si měl pracovník ověřit soubor základních znalostí a získat zkušenosti pro výkon práce, včetně seznámení se s prostředím, spolupracovníky a pracovním týmem. Cílem školení a celého systému plánu školení a výcviku je poznat, prověřit, zhodnotit, doplnit a rozšířit schopnosti, znalosti a dovednosti pracovníků při uplatňování znalostí v praxi. Řízení procesu školení a výcviku zajistí jeho efektivitu a zvýší úroveň poskytované kvality a bezpečnosti péče o naše pacienty.
Literatura u autorky
Bc. Markéta Nemšovská, náměstkyně OP a MK, Svitavská nemocnice, a. s.
Další články v tomto čísle
- Dobrodružství kvality
- Ptali jste se. Odpovídá J. Dvořáková z MZ ČR
- Základní ošetřovatelské postupy v péči o novorozence
- Reminiscenční terapie
- Sociální práce ve zdravotnictví
- Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I
- Torakoskopické výkony z pohledu sestry
- Ošetřovatelská péče o pacienta s diagnózou priapismus
- Chronické bolesti svalů, šlach, vazů a kloubů jako symptomy fibromyalgie
- Starostlivosť o bezdomovcov