Florence podporuje  
Zpět na detail čísla

Číslo 9 / 2011

Péče o hudební potřeby pacientů v Krajské nemocnici Liberec

Datum: 5. 9. 2011
Autor: Mgr. Ing. Tomáš Hendrych; Jana Petrová, DiS.

Souhrn: Článek pojednává o zkušenostech získaných při organizování hudebních koncertů pro pacienty Krajské nemocni­ce Liberec, probírá možnosti jejich využití v ošetřovatelském procesu a na konkrétních případech demonstruje důležitost spolupráce se zdravotnickým personálem.

Klíčová slova: dobrovolníci v nemocnici – hudební koncerty pro pacienty – dobrovolnický program – Krajská nemocni­ce Liberec.

(The Care of the Patients Musical Needs in Liberec Regional Hospital)

Abstract: The paper deals with an experience of the musical concerts organizing for patients in Liberec Regional Hospital, discusses possibilities of its implementation in a nursing process and on concrete cases demonstrates the significance of the cooperation with the medical personnel.

Keywords: hospital volunteers – musical concerts for patients – volunteers program – Liberec Regional Hospital.

Úvod

Hudba v nemocnici je název projek­tu, který se stal nedílnou součástí dob­rovolnického programu v Krajské ne­mocnici Liberec. Projekt chce paci­entům formou živé hudby nabídnout hudební vyžití v rámci jejich volné­ho času během hospitalizace a záro­veň přispívat k naplňování vize celého dobrovolnického programu – zpříjem­nit pacientům pobyt v nemocnici.

Organizaci hudebních vystoupení zajišťuje dobrovolnické centrum a je­ho dobrovolníci, kteří pomáhají přede­vším při doprovodu pacientů do/z pro­vizorního „koncertního sálu“ (tím bý­vá zpravidla jídelna oddělení).

V rámci tohoto projektu se v průbě­hu let 2009 a 2010 podařilo uskutečnit necelou třicítku koncertů. Do liberec­ké nemocnice zavítaly dětské soubory z uměleckých škol, lidoví harmoniká­ři, gospelový či amatérský umělecký soubor a dokonce někteří profesionál­ní muzikanti. Pěvecké vystoupení dětí z psychiatrického oddělení s pásmem vánočních koled ukazuje, že do pro­jektu se mohou zapojit i pacienti.

Ošetřovatelský proces a hudební vystoupení

Následující řádky navazují a rozvádějí úvahy prezentované dříve (Hendrych, 2009). Další zrealizované koncer­ty přinesly nové zkušenosti a poznat­ky. Na hudební vystoupení v nemocni­ci můžeme nahlížet z mnoha aspektů, z nichž některé jsou významné mi­mo jiné také pro ošetřovatelský pro­ces. Podívejme se podrobněji na čtyři aspekty, které se významným způso­bem uplatňují v rámci projektu Hudba v nemocnici.

Muzikoterapeutický aspekt

Dobrovolnictví není kompetentní ak­tivně zasahovat do terapie, přesto je v něm obrovský potenciál přispět k te­rapii v nespecifikované formě. Hudeb­ní vystoupení v nemocnici koncipuje­me jako pasivní formu muzikoterapie. Hudbu necháváme působit v její ry­zí podobě a spontánně. Dáváme po­sluchačům naprostou svobodu vstou­pit do intimního vztahu se skladbou, vnímat její hluboký příběh, otevřít se světu imaginací a načerpat chuť do uzdravení.

Edukačně-kognitivní aspekt

Koncerty v nemocnici jsou spíše ko­morního rázu, a tak se často stává, že se mezi interpretem a posluchačem vytváří těsnější kontakt. Pacienti po koncertě pokládají různé otázky ne­bo sám interpret doprovází vystou­pení košatějším komentářem než obvykle. Takto bývá zvídavému po­sluchači zprostředkováno poznání rázu organologického (dozvídá se ně­co o nástrojích), hudebně­historické­ho (dozvídá se něco o skladbách a je­jich autorech) či hudebně­geografic­kého (dozvídá se něco o zemi půvo­du skladby).

Aktivizační aspekt

Koncert v nemocnici představuje zce­la jednoznačně vytržení ze stereotypu. Aktivizuje pacienta a nabízí mu pří­jemné vyplnění volného času. Určitě se jedná o vhodnou alternativu ke sle­dování televize. Pokud se s výběrem žánru strefíme do pacientovy noty, pak se aktivizace netýká pouze doby vlastního vystoupení. Pacient se může již předem těšit a setrvávat v příjem­ném očekávání a po skončení představení v sobě nechává doznívat libé zá­žitky.

Společenský aspekt

Během koncertu se vytvářejí, či lépe řečeno mohou vytvořit tři kvalitativ­ně velmi rozličné úrovně vztahů. Nej­početnější bývá komunita poslucha­čů – lidí sdílejících zájem o autorovy skladby. Velmi žádoucím je navázání vztahu mezi interpretem a poslucha­čem. Za třetí nesmíme zapomenout na virtuální most mezi nemocni­cí a vnějším světem. Koncert je totiž něčím, co je pro vnější svět napros­to běžné a přirozené. Tím, že se ko­ná v nemocnici, propojuje tento svět s nemocničním. V době televizních přijímačů pří­mo na pokojích a donášky jídla pří­mo k lůžkům může v některých případech docházet k ochuzení pacientů o potřebné sociální kontakty. Hudeb­ní vystoupení může být vhodnou pří­ležitostí tyto kontakty naopak rozšířit. Význam sociálního kontaktu spočívá především ve vzájemném sdílení. Po­sluchači v nemocnici mohou vzájemně sdílet inspiraci („Ten pacient vedle na­hlíží na svou chorobu takto, že mne to nenapadlo dříve?“), lidskost („Nemoc patří k lidskému údělu, nejsem v tom sám.“), sounáležitost („Neboj se, jsem tu s tebou.“).

Ohlédnutí za hudebním vystoupením Pavla Fajta

Dne 2. prosince 2010 se v liberecké nemocnici uskutečnil koncert vyni­kajícího brněnského bubeníka a per­kusisty Pavla Fajta. Během zhruba hodinového vystoupení zazněly in­strumentální skladby a improvizace pro pestrou škálu rytmických nástro­jů – šamanský buben, drobné idiofo­ny a bicí soupravu doplněnou o zce­la originální generátor tónů. Koncert vyvrcholil závěrečnou korpofonní im­provizovanou skladbou. Po vystoupe­ní následovala krátká neformální dis­kuze pacientů s hudebníkem. Atmosféru koncertu velmi dobře vystihuje zpětná vazba, kterou jsem obdržel od pacientů psychiatrického oddělení: „Koncert pana Fajta byl pro spoustu z nás velmi příjemným pře­kvapením. Bubny a bubínky a i jiné bicí nástroje, pro většinu z nás nezná­mé, nemusí jen ,tvrdit muziku‘, ale při notné dávce talentu, citu a vědě­ní dokážou pohladit po duši a příjem­ně naladit. Stejně tak rozbušit srdce a dodat energii. Ačkoli motiv skladeb byl i z jiných kultur a mnohdy i svě­tů, většinou v nich zazněla nahlas i potichoučku ta nejkrásnější melo­die, tlukot srdce. Je velmi záslužné, co dělá dobrovolnické centrum pro pacienty.“

Spolupráce se zdravotnickým personálem

Spolupráce se zdravotnickým perso­nálem především se sestrami a sanitá­ři na uvedeném projektu se uskuteč­ňuje dvěma způsoby:

Doprovod na hudební vystoupení

Jak již bylo řečeno, většinou pacien­ty na koncerty doprovázejí dobrovol­níci. V mimořádných případech lze však umožnit návštěvu koncertu i pa­cientovi ve vážnějším stavu, jak do­kládá následující příklad. Dne 7. říj­na 2009 se uskutečnil převoz pacienta spinální jednotky na vystoupení flét­nového souboru. Personál uvedeného oddělení doprovázel a přepravoval pa­cienta plně nehybného a závislého na dýchacím přístroji na oddělení v jiném pavilonu, kde se koncert konal. Bylo potřeba hlídat životní funkce, upra­vovat polohu na vozíku nebo kontro­lovat ventilátor či celkový stav pacien­ta. Pacient byl spokojen a jeho spoko­jenost byla tou největší odměnou pro personál.

Pozvání na hudební koncert

Dvouletá zkušenost s pořádáním kon­certů v nemocnici ukazuje, že nejú­činnější pozvánkou na takovou akci je osobní sdělení a pozvání z úst sest­ry. Ona nejlépe ví, kdo na oddělení po­slouchá hudbu a koho by návštěva kon­certu potěšila. Zkušenost též ukazuje, že pacient má v pozvání od ní větší dů­věru a jí také spíše uvěří, že mu kon­cert může prospět.

Mgr. ing. Tomáš Hendrych, koordinátor dobrovolníků, Dobromysl – Dobrovolnické centrum Krajské nemocnice Liberec, a. s.

Jana Petrová, DiS., ergoterapeutka, spinální jednotka Traumatologicko-ortopedického centra Krajské nemocnice Liberec, a. s.

Literatura:

1. Hendrych T. Nemocnice jako místo uzdravení. Sestra č. 12/2009.

Recenzovaly:

PhDr. Lada Cetlová, Ph.D, Vysoká škola polytechnická Jihlava, Katedra zdravotnických studií

PhDr. Iveta Ondriová, Ph.D. Fakulta zdravotníckych odborov PU v Prešově

 

 
  • tisk
  • předplatit si