Číslo 9 / 2011
Adaptační proces sester v nemocnici s JCI
V našem příspěvku se zaměříme na jednotku intenzivní péče (JIP), jednu ze čtyř stanic Neurochirurgické kliniky Fakultní nemocnice Ostrava a dlouhodobě školní stanici. V roce 2010 nemocnice získala mezinárodní akreditaci JCI, a to se promítlo i do adaptačního procesu.
Z 19 sester zde 4 sestry mají oprávnění k provádění mentorské činnosti. Je to práce náročná, zodpovědná, vyžadující velkou trpělivost a ochotu mentora naučit studentky pracovat podle řádu oddělení a pravidel stanovených v ošetřovatelství.
Zdravotnická fakulta předem přidělí studenty jednotlivým mentorům. Zkušený mentor dovede brzy odhadnout schopnosti a kvality studentky, pracuje s ní jako se svou budoucí ko legyní, nenadřazuje se, svým chováním a přístupem k pacientům a k pracovnímu kolektivu ukazuje správný profesionální přístup. Tento vklad se nám vrací tím, že studentky po ukončení studií na naše pracoviště nastoupí. Školitelky pak s nimi zahajují adaptační proces. Doporučená délka adaptačního procesu je u nové absolventky 6–12 měsíců. U některých jsme ji museli prodloužit. Průměrně probíhá adaptační proces u nové sestry na Neurochirurgické klinice 10–12 měsíců. Do jiné kategorie spadají sestry s praxí, po mateřské dovolené anebo ty, které přecházejí na jiné pracoviště v rámci nemocnice, kdy je doba trvání adaptačního procesu 1–6 měsíců.
Naše cíle a postup při jejich plnění
Naší snahou je, aby v určitém časovém úseku absolventka zvládla základní i specifické ošetřovatelské úkony, získala nové zkušenosti pro výkon svého povolání na JIP, seznámila se s pracovním kolektivem, navázala kontakty a vytvořila si vztah k nadřízeným i podřízeným. Od roku 2010, kdy Fakultní nemocnice Ostrava získala mezinárodní akreditaci JCI, je povinné, aby sestry, které nastoupily na JIP, absolvovaly kurs Intenzivní a resuscitační ošetřovatelská péče v klinické praxi, který zajišťuje Anesteziologickoresuscitační klinika. Absolventka jej zakončuje závěrečnou zkouškou.
První den nástupu staniční sestra určuje absolventce školitelku, zapíše ji do předem připraveného formuláře a doporučí studijní literaturu v oboru neurochirurgie. Vrchní sestra ji seznámí s personálním obsazením a zaměřením kliniky, délkou a obsahem adaptačního procesu, popisem pracovního místa, pracovní dobou, s kritérii hodnocení a odměňováním a s předpisy bezpečnosti práce a požární ochrany daného pracoviště. Určí dvouměsíční termíny na pohovory k prověření odborných znalostí, při kterých se zjišťuje, jak se absolventka adaptuje na pracovní prostředí a jaké má teoretické a praktické znalosti. Vycházíme z tematických okruhů onemocnění centrálního a periferního nervového systému – povinností absolventky je naučit se a pochopit anatomii, fyziologii a patofyziologii daných diagnóz a onemocnění.
První týden ponecháváme absolventku na denních službách a staniční sestra ji seznamuje s provozem oddělení, s potřebnou administrativní činností, pracovním, evakuačním a organizačním řádem, hygienickým režimem na pracovišti, přihlašuje ji do nemocničního informačního systému a upozorňuje na prostudování materiálu „Vnitřní řídicí akty“, na oddíly vztahující se k pracovnímu místu.
Vstupní seminář a následné semináře
Povinností nového zdravotnického pracovníka je absolvovat vstupní seminář pořádaný FNO jedenkrát měsíčně. Obsahem takového semináře je:
• program zvyšování kvality a bezpečí pacienta;
• personální práce a systém vzdělávání;
• práva pacientů
• nakládání s léčivými přípravky;
• program prevence nemocničních nákaz.
Součástí práce sestry JIP je obsluha přístrojové techniky. Zaškolení provádí staniční sestra, která zajistí termíny na povinná školení: Kardiopulmonální resuscitace, Hygienické mytí rukou, Transfúze. Jednou měsíčně absolventku hodnotí a zjišťuje její pokroky a případné nedostatky. Je rovněž žádoucí, aby se absolventky zúčastňovaly seminářů na odděleních. Témata jsou zaměřena na nové pracovní metody v lékařské a ošetřovatelské péči . Na programu jsou i opakovací školení, např. psychologický přístup k pacientům, bezpečnost práce, požární ochrana. Seminární školení máme rozvržené na celý rok ve dvouměsíčních intervalech a spojujeme je s provozní schůzí.
Jak s předpisy
Pro sjednocení a zkvalitnění specifických pracovních postupů, pokynů a opatření jsou zpracovány interní předpisy pro Neurochirurgickou kliniku. V současné době máme 23 interních předpisů a vyžadujeme, aby si je absolventka prostudovala a dodržovala je.
Fakultní nemocnice Ostrava má zpracováno na 350 vnitřních řídicích aktů zahrnujících předpisy managementu jakosti, standardní operační postupy v léčebné a ošetřovatelské péči, personální a ekonomickou oblast atd. a nemůžeme žádat po novém pracovníkovi, aby se se všemi seznámil. Pro práci sestry máme vyčleněno v tištěné podobě na každé stanici cca 50 vnitřních řídicích aktů, které jsou nezbytné pro její práci. Zbývající jsou zpřístupněny ve vnitřním informačním systému a sestra si může kdykoliv potřebné informace vyhledat.
Po celou dobu adaptačního procesu je snahou staniční sestry, aby školitelka s novým pracovníkem měla stejné služby a v prvních dvou měsících byla absolventka i navíc ve službě. Bohužel nejvíce nových pracovníků nastupuje v prázdninových měsících, kdy na oddělení probíhají dovolené, a tím je naše snaha částečně mnohdy zmařena. Školitelka si průběžně prověřuje znalosti a dovednosti své svěřenkyně a po zvládnutí ošetřovatelských činností, např. podávání léků, aplikace návykových látek, asistence při lumbální punkci atd., provede zápis do formuláře adaptačního procesu s příslušným datem a svým podpisem.
V rámci adaptačního procesu sestra absolvuje také měsíční stáž na standardním oddělení a rovněž absolvuje pracovní den na operačních sálech Neurochirurgické kliniky. Reciproční proces umožňuje pracovníkovi, aby se seznámil se specifikou a rozdílností prací na jiných odděleních Neurochirurgické kliniky.
Ukončení adaptačního procesu
Po prověření teoretických a praktických znalostí vrchní sestra (po poradě se staniční sestrou) rozhodne o ukončení adaptačního procesu. Provede se písemné zhodnocení a jsou určeny kompetence, které jsou zapracované do popisu pracovního místa. Absolventka písemně zpracuje ošetřovatelský proces u vybraného pacienta. Svoji práci přednese na závěrečném pohovoru za přítomnosti přednosty kliniky, zaměstnance úseku ošetřovatelské péče, vrchní sestry, staniční sestry a školitelky. Otázkami přítomní členové zjišťují vědomosti a logické myšlení absolventky. Adaptační proces je tím uzavřen, ale jen administrativně. Pro sestru proces vzdělávání nekončí, musí neustále přijímat a osvojovat si nové metody a postupy práce a rychle se na ně adaptovat.
Neurochirurgická klinika má v současné době 72 sester, z toho 12 pracuje na zkrácený úvazek. Ročně přijímá v průměru 8–10 nových sester, především absolventek. V posledních letech netrpíme nedostatkem sester, jak tomu bylo dříve, můžeme si i vybírat. Naše zkušenosti ukazují, že kvalitní neurochirurgickou sestrou se nová sestra stává po dvou až tříleté praxi.
Vážíme si toho, že se nám vracejí sestry po mateřské dovolené, které své nabyté zkušenosti v ošetřovatelských činnostech uplatní a rychle je doplní o poznatky nové. Zařadí se tak mezi nejzkušenější sestry, které tvoří základní tým vysoce erudovaných sester na každé jednotce Neurochirurgické kliniky.
Květuše Lyčková, Lenka Vágnerová
Další články v tomto čísle
- Klient si žádá jinou sestru
- Sestra v následné péči. Hospicová péče – I. část
- Program Grundtvig – příspěvek ke vzdělávání dospělých
- Vnitřní svět traumatu
- Zůstat spolu nebo se rozejít? Průvodce partnerskou krizí
- Ošetrovanie chorých s psychickými problémami na somatických oddeleniach
- Hodnocení kvality života pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum
- Pečovatelská služba a individuální plánování. Praktický průvodce
- Zdravotnická povolání
- Diagnostika a výskyt profesních dermatóz