Číslo 2 / 2011
Vyšetření centrální zrakové ostrosti u dětí
Souhrn: Vidění neboli zrakové vnímání je souhrn schopností, mezi něž patří: vnímání světla, barev, tvarů, kontrastu, hloubky,rozlišovací schopnost a adaptace. Zrak je pro člověka nejdůležitější smysl. Je důležité zjistit už od útlého věku, zda dítě dobře vidí a zda nemá oční vadu. Vyšetření zraku u malých dětí nesmíme podceňovat. Už v batolecím věku lze určit centrální zrakovou ostrost – visus. Způsobů, jak ji zjistit, je několik – záleží to na věku dítěte, jeho schopnostech a inteligenci. Zjistí-li pediatr, že v rodinné anamnéze dítěte je oční vada (tupozrakost – amblyopie, šilhání – strabismus), měl by se snažit vyšetřit visus co nejdříve, popřípadě poslat dítě na odborné oční vyšetření. Pokud se potvrdí některá z očních refrakčních vad, zahájí oční lékař okamžitě léčbu. Největší pravděpodobnost uzdravení amblyopie je tehdy, je-li terapie zahájena v raném věku. Dítě se zrakovou vadou pravidelně dochází na vyšetření a je sledováno očním lékařem. Zrakovou ostrost – visus vyšetřuje pediatr preventivně při zdravotních prohlídkách v průběhu růstu dítěte.
Klíčová slova: visus – zraková ostrost – tupozrakost – amblyopie.
(Examination of the central visual sharpness in children)
Summary: Seeing or optic perception is a sum of abilities, to whom belong the perception of light, colours, forms, contrast, depth, ability to differ and adaptation. Sight is the most important sense for a human. It enables him/ her to perceive the light, different forms, contrast, depth, distinctive ability and adaptation. Sight plays an important role in our life. It is important to discover already from the child´s early age, if he/she sees well and if he/she doesn´t suffer from any eye disorder. We must not underestimate the importance of the examination of sight in small children. Even as early as in the toddler´s age is possibnle to determine his/her central visual sharpness – visus. There are several ways how to discover it – it depends on the child´s age, on his/her abilities and on his/her intelligence. If a paediatrician discovers that in the family anamnesis of the child appears any eye disorder (for instance amblyopia ,or strabismus), he/she should make an effort to examine the visus as early as he/she is able, or to send his/her patient to the specialized eye examination. If any of the refraction disorders is confirmed, the ophtalmologist begins the treatment immediately. In the cases of amblyopia is the highest probability of recovery, if the therapy begins in the early age, A child, afflicted with an eye disorder, is to keep coming on the examinations regularly and he/she is being observed by the ophtalmologist. The visual sharpness – the visus- is being examined preventively by the paediatrician within the health examinations during the child´s growth.
Keywords: visus – visual sharpness – amblyopia.
Úvod
Lidské oko je orgánem nejdůležitějšího smyslu – zraku. Nejen poruchy oka, ale i zrakové dráhy a mozkových zrakových center mohou zrakové vnímání omezit. Některé poruchy mají svůj původ v dětství. Proto je nutné dětskému oku a jeho zdravému vývoji věnovat velkou pozornost, a to zvláště vyšetřením centrální zrakové ostrosti, která představuje část centrálního vidění.
Od batolecího věku lze vyšetřit vidění na základě toho, co udává dítě. Čím je dítě starší, tím je toto vyšetření přesnější. Způsobů je několik. Záleží to na věku a inteligenci dítěte. Důležité je vyšetření centrální zrakové ostrosti provést pečlivě a přesně, abychom nezanedbali refrakční vadu. U dalekozrakosti – hypermetropie, která je u dětí častá, nevidí dítě dobře ani do dálky, ani do blízka. Nesmí se rovněž přehlédnout amblyopie neboli tupozrakost – snížení zrakové ostrosti různého stupně bez viditelných známek nemoci postiženého oka, může být jednostranná i oboustranná. Krátkozrakost – myopie (pokud nejde o progresivní, patologickou, která začíná už kolem jednoho roku) se projeví u dětí ve školním věku zhoršeným viděním do dálky, avšak vidění do blízka nebývá zhoršené.
Již rodiče mohou pozorovat špatnou orientaci dítěte v prostoru. Její příčinou může být právě snížení centrální či periferní zrakové ostrosti. Pokud lékař zjistí tupozrakost, zahájí ihned léčbu: sem patří předpis správné brýlové korekce a přechodné zakrývání vedoucího oka. Pouze v předškolním věku se dá amblyopie léčit a výsledky léčby jsou u velmi malých dětí nejúčinnější.
Vyšetření zraku se nesmí podceňovat v žádném věku, zvlášť u školáků, kteří mohou podvádět, aby se na oční vadu nepřišlo, protože nechtějí nosit brýle. Nesprávným vyšetřením zraku se mohou oční vady přehlédnout.
Vývoj zrakové ostrosti
Člověk se nerodí s dokonalým viděním. Novorozenec pouze vnímá světlo a tmu. Ve třetím měsíci se vyvíjí fixační reflex – dítě fixuje pohybující se předměty. Ve třetím měsíci se rovněž vyvíjí reflex konvergence – dítě sleduje bližší a vzdálenější předměty. Ve čtvrtém měsíci se vyvíjí reflex akomodace, který umožňuje ostré vidění blízkých předmětů. Souhra akomodace a konvergence se vyvíjí zvolna od šestého měsíce. Vývoj žluté skvrny (makula – místo na oční sítnici, kde je nejostřejší vidění – obraz, na nějž se člověk dívá zpříma, se promítá právě do tohoto bodu) je zhruba dokončen v šestém měsíci a centrální fixace se stává stálou. Ve třetím roce života se centrální zraková ostrost pohybuje mezi 60– 90 % konečné centrální zrakové ostrosti, jejíž vývoj je ukončen přibližně v šestém roce.
Kdy začít s vyšetřováním vidění dítěte?
Kolem třetího roku věku je důležité důkladné vyšetření centrální zrakové ostrosti obou očí do dálky a do blízka. Stává se, že pediatr zjistí až při předškolní prohlídce v šesti letech, že dítě špatně vidí a má tupozraké jedno nebo obě oči. Při nedostatečném vyšetření visu, provedeném v předškolním věku u pediatra, se někdy tupozrakost přehlédne a to, že dítě špatně vidí, se zjistí až ve škole. Dítě do té doby používá k vidění jen jedno zdravé oko, zatímco tupozraké nepoužívá a oko má trvale zhoršený visus. To je velká chyba – čím dříve se zahájí léčba tupozrakosti, tím větší je pravděpodobnost vyléčení. Je důležité, aby dítě bylo pod dohledem očních lékařů specialistů.
Je několik postupů vyšetření vidění u dětí v různých věkových skupinách.
Hodnocení zrakového vnímání a vyšetření visu u dětí
Vyšetření novorozenců
Můžeme se hrubě orientovat reakcí zornic na světlo. Osvětlíme-li světlem oftalmoskopu pravé oko, zúží se pravá zornice (přímá reakce) i levá zornice (nepřímá, konsenzuální reakce). Jestliže reakce chybějí, může jít o slepotu osvětleného oka.
Vyšetření u dětí do dvou let
Vyšetření provádíme tak, že dítěti např. ukazujeme hračky na vzdálenost čtyř metrů. Potom mu zalepíme střídavě pravé a levé oko. Dítě s amblyopií se bude zalepení nebo zakrytí vedoucího oka bránit a pokusí se překážku ihned odstranit.
Doma lze používat metodu pomocí kuliček nebo lentilek: rodič zalepí dítěti jedno oko náplastí a rozloží několik lentilek/kuliček tak, aby ležely na podložce ve vzdálenosti asi 65 cm od očí dítěte. Dítě si bere lentilky a rodič mu zakryje rukou jedno oko. Pokud je to oko tupozraké, dítě se nijak nebrání a lentilky si bere. Poté rodič zakryje druhé oko. Je-li nyní zakryto oko vedoucí, dítě se brání uhýbáním hlavy, přestane si kuličky brát nebo sahá vedle, špatně lokalizuje. Výsledek je třeba nahlásit očnímu lékaři. Toto vyšetření je vhodné zopakovat, není však objektivní (obr. 11).
Vyšetřovací metoda TAC: lze provést u kojenců do jednoho roku s podezřením na nedostatečnou fixaci. Jde o vyvolání pohybu oka pomocí pohyblivého bubnu s různou intenzitou šířky pásů, od nejširších po nejtenčí. Čím je zraková ostrost lepší, tím jemnější pásy dítě vnímá (obr. 12).
U kojenců i batolat je dále vhodné sledovat motilitu očí: fixaci, sledování sakadických (trhavých) pohybů očí, nystagmus (kmitání očí), strabismus, schopnost konvergence a akomodace či postavení hlavy. To vše můžeme při orientačním hodnocení vidění v prostoru zpozorovat.
Vyšetření u dětí mezi 2. a 3. rokem
Používáme při něm jednotlivé obrázky na vzdálenost 5 metrů. Dítě buď obrázky jmenuje, nebo ukazuje na předloze, kterou mu drží rodič – dítě se musí jednotlivé obrázky naučit poznávat a pojmenovat. Vyšetřujeme obě oči tak, že je střídavě zakryjeme pomocí náplasti (obr. 7). Toto vyšetření lze provést i na řádkovém obrázkovém světelném Snellenově optotypu.
Pomocnou metodu H-testu užíváme u dětí, které nezvládnou vidění pomocí obrázků (obr. 13). Pacienta posadíme na vzdálenost 3 metrů od H-testu (tabulka s různými znaky), na který postupně ukazujeme ukazovátkem (vysílačkou), a dítě označí tentýž znak na panelu s tlačítky. Při správném označení se ozve melodie.
Vyšetřujeme jednotlivě obě oči, a to jejich střídavým zakrytím. K tomu se používají lepicí okluze (obr. 1), gumový okluzor, okluzní brýle (obr. 2), které jsou bez skel, a zakrývačka (obr. 3), umělohmotná pomůcka sloužící k zakrytí pravého i levého oka.
Vyšetření od 3 let do poloviny
1. třídy ZŠ
A) Vyšetřuje se vidění do dálky, a to na Pflügerových znacích E – jednotlivě. Dítě nejprve naučíme pomocí vystřihnutého písmene E, jak ho má otáčet. Dítě poté buď ukazuje rukou, kam jdou „nožičky“ písmena E, nebo drží písmeno v ruce a otáčí jím podle vyšetřujícího, který ve vzdálenosti 5 metrů od dítěte otáčí ve směru nahoru, dolů, doprava nebo doleva písmenem E ve zmenšující se velikosti. Pacient se nejprve dívá oběma očima binokulárně a poté střídavě pravým a levým pomocí zalepené okluze, aby nepodkukovalo (obr. 8).
Světelné řádkové Snellenovy optotypy – E znaky – používáme u větších dětí, postup je stejný. Zjistíme vidění na dálku oběma očima – binokulárně – a potom na každé oko zvlášť – monokulárně, se střídavým zakrytím očí, bez korekce (brýle) i s korekcí (obr. 5).
B) Vidění do blízka zjišťujeme pomocí Jägerovy tabulky s E znaky nebo světelným přístrojem s E znaky do blízka (obr. 9 a 10). Postup je stejný.
Vyšetření školních dětí
Pokud dítě zná čísla a písmena, vyšetřujeme vidění do dálky na řádkových světelných Snellenových optotypech, kde jsou znázorněna čísla a písmena (obr. 4). Zrakovou ostrost zjišťujeme u každého oka zvlášť. Nevyšetřované oko musí být pečlivě zakryto. Vidění s korekcí i bez korekce zapíšeme. Hlava dítěte musí být napřímena, dítě se někdy snaží ji natáčet nebo sklánět. To nás upozorní na možnou amblyopii vyšetřovaného oka se snahou dívat se dobrým, špatně zakrytým okem, nebo na nystagmus (kmitavý pohyb očí). Nystagmus vyšetřujeme binokulárně – oběma očima.
Vyšetření do blízka pomocí Jägerových tabulek: dítě čte text s korekcí oběma očima a potom každým okem zvlášť (obr. 6).
Závěr
Cílem preventivního vyšetřování centrální zrakové ostrosti a péče o zrak je umožnění co nejlepšího vývoje vidění ve všech směrech. K vyšetření centrální zrakové ostrosti dítěte se vyžaduje zkušenost a trpělivost vyšetřit dítě v každém věku. U větších dětí, zvláště u školáků, musí sestra při vyšetřování visu dbát na to, aby pacient nepodváděl, když má tendenci disimilovat (vymýšlet si), hádat, podkukovat pod okluzí. Důvodem může být strach, že bude muset nosit brýle.
Nesprávným vyšetřením zraku se mohou oční vady přehlédnout, zanedbána může být například tupozrakost, u které je důležitá včasná léčba. Zanedbání je nevratné a postižené oko zůstane po celý život znevýhodněno. Pokud si pediatr není viděním jist nebo vyšetření nelze opakovaně provést, pošle dítě na odborné oční vyšetření na specializované pracoviště.
Barbora Teichmannová, Centrum pro děti s vadami zraku, Oční klinika FNsP, Ostrava
Gabriela Grellová, Centrum pro děti s vadami zraku, Oční klinika FNsP, Ostrava
Literatura:
1. _Hromádková L. Strabismus. Brno: IDVPZ,1995.
Recenzovaly:
Prof. MUDr. Dagmar Dotřelová, CSc., přednostka Oční kliniky dětí a dospělých 2. LF UK a FN Motol, Praha
MUDr. Šárka Šajtarová, Oční ambulance Rožnov
Další články v tomto čísle
- Lidskost velí neopouštět pacienta
- Stanovisko ČAS podpořil Václav Klaus
- Dopis Václava Klauuse Daně Juráskové
- Malá a velká novela ošetřovatelského zákona. Odkdy a o čem?
- Deprese
- Léčebná péče o duši. Průvodce procesem uzdravení celé osobnosti
- Kdo oholí pacienta před operací?
- Ošetřovatelská péče o popáleného pacienta
- Rizika otrav u dětí
- Práce specializované sestry na lůžkovém oddělení pro poruchy příjmu potravy