Florence podporuje  
Zpět na detail čísla

Číslo 2 / 2011

Kdo oholí pacienta před operací?

Datum: 7. 2. 2011
Autor: MUDr. JUDr. Lubomír Vondráček; Vlasta Wirthová

Znění stížnosti pacienta jedné nemocnice:

„Po řádném objednání k operaci kýly a absolvování předoperační­ho vyšetření jsem se  v neděli k ve­čeru, přesně tak, jak mi bylo uloženo, dostavil na oddělení. Opero­ván jsem měl být v pondělí. Krátce po uložení na lůžko se dostavila sestra J., která mi podala potřeb­né nástroje s tím, že se mám oho­lit. Na moji odpověď, že tvář mám hladkou, protože jsem se doma již holil, jsem dostal nepříliš vlídnou odpověď, že tam není pro legraci a že si mám oholit břicho od pup­ku po nohy až do poloviny stehna, tedy, že si mám oholit, jak mi od­borně sdělila, operační pole.

Nejsem nijak zručný, a tak i to holení vnitřních stran ste­hen a okolí pytlíku mi dělalo do­sti potíže, dokud mi zkušený spo­lupacient neporadil, že si mám dát holenou nohu na vanu a pak to prostřídat. Akt holení probíhal v koupelně. S výsledkem jsem se šel (jak bylo určeno) pochlubit se­stře, která sdělila, že „málo, steh­na do poloviny a břicho také výš“. Učinil jsem určené.

Po spolknutí tabletek na spaní jsem přemýšlel, jak to bude s mojí operací kýly. Samoobsluhu jsem totiž zásadně odmítl. Po výkonu, který byl bez problému, jsem pak jen přemýšlel, zda se převazovat také mám sám a zda si budu ste­hy vyndavat také sám. Nebudu, byl jsem po propuštění předán do péče ambulantního chirur­ga, se kterým se znám, a ten mi stehy odstraní. Když jsem se pak ptal několika lékařů a sester odji­nud, dostal jsem odpověď. Za pří­pravu pacienta k operaci odpo­vídá sestra, která to má v popisu práce. Proto trvám na potrestání „té mé“.

Může mi někdo z Vaší nemoc­nice říct, na co platím zdravotní pojištění, když si přípravu k ope­raci mám dělat sám a zda je ve Vaší nemocnici pod úroveň sest­ry připravit operační pole, proto­že je bakalářka, a co je to za bor­del ve zdravotnictví, když v každé nemocnici je postup jiný?“

Slovo právníka

Autor stížnosti má pravdu v tom, že nejednotnost v postupu jednotlivých pracovišť existuje. Dokonce není vý­jimkou, když se  postup různí i uvnitř jedné nemocnice. Na většině pracovišť  přípravu operačního pole provádí za­městnanec zdravotnického zařízení. Jsou ale i nemocnice, kde se příprava operačního pole nechává na paciento­vi. Pokud je příprava operačního pole prováděna zaměstnanci zdravotnické­ho zařízení, pak někde provádí hole­ní v potřebném rozsahu sanitář, při­čemž sestra v rámci své kompetence pouze kontroluje, zda bylo postupová­no správně. Na některých pracovištích  provádí holení sestra. Sestra v tomto konkrétním pří­padě pochybila. Proto je na místě vo­lat k odpovědnosti jen ji. Pokud by se jednalo o systémovou chybu (za chod stanice odpovídá staniční sestra), by­la by volána k odpovědnosti také sta­niční sestra. Navíc bylo chybou, že po­stup přípravy k operaci nebyl upraven provozním řádem oddělení.

Jak byl problém vyřešen?

Věc byla řešena pohovorem se sestra­mi, včetně staničních a vrchní sestry, a byla ihned sjednána náprava. Paci­enty podle pokynu sestry oholí sani­tář, sestra zkontroluje. V případě ne­přítomnosti sanitáře pacienta v mís­tě operačního pole oholí sestra. Tento postup byl zakotven v provozním řá­du oddělení a odpovídá jak logice vě­ci (pacient si sám nepřipravuje ope­rační pole), tak pracovní náplni zdra­votnických zaměstnanců a vnitřnímu předpisu zdravotnického zařízení, z nichž jednoznačně vyplývá, že pří­pravu operačního pole provádí určený zaměstnanec oddělení, kde je pacient hospitalizován.

JUDr. MUDr. Lubomír Vondráček, Vlasta Wirthová

 
  • tisk
  • předplatit si