Číslo 10 / 2011
Outsourcing služeb ve zdravotnictví
Outsourcing služeb ve zdravotnictví patří v současné době k intenzivně diskutovaným problémům v rámci systému zdravotní péče. Moderní medicína a aktuální trendy v Evropské unii (EU), směrující k upřednostňování akreditovaných i certifikovaných zdravotnických zařízení, vedou ke zvyšování nároků na kvalitu poskytované zdravotní péče. Průvodním fenoménem současné doby je však i intenzivní snaha o redukci nákladů v nemocničních zařízeních s cílem zastavit spirálu zadlužování. Zvýšené požadavky na kvalitu při omezených finančních prostředcích vedou managementy zdravotnických zařízení k hledání východisek ve spolupráci s externími poskytovateli různých služeb, což se označuje jako tzv. outsourcing – využívání vnějších zdrojů.
Formy outsourcingu
Externí komerční a průmyslové subjekty dodávají průvodní a doplňkové služby spojené s poskytováním zdravotní péče a nemocniční zařízení tak mají možnost koncentrovat se na realizaci hlavních a klíčových medicínských aktivit, jako jsou např. diagnostika a terapie onemocnění a úrazů. Díky většímu množství odběratelů jsou hlavními výhodami této formy spolupráce zejména nižší cena a přesun odpovědnosti za výkon daných služeb na externího partnera. Zdravotnická zařízení jsou však specifickými institucemi vázanými při výkonu své činnosti nejenom finančními výsledky, ale musí zohledňovat i legislativní normy a morálněetické principy. Úplný přesun odpovědnosti uzavřením smlouvy s outsourcingovým partnerem bez kontroly jeho činnosti proto není možný. Aby nedošlo k ohrožení zdraví pacientů ani pracovníků, je výběr spolehlivého a odpovědného partnera chápajícího specifika zdravotnických zařízení velmi důležitý. Outsourcing je možný u různých druhů služeb od správy počítačových systémů a sítí přes administrativu a transportní služby až po nemocniční lékárnu. Mezi nejčastěji využívané patří v rámci outsourcingu úklidové služby a stravování. Podle údajů z USA využívá outsourcing minimálně v jedné oblasti služeb až 75 % zdravotnických zařízení v zemi.
Outsourcing sterilizace zdravotnických pomůcek
Snaha o redukci finančních nákladů vedla některá zdravotnická zařízení ve vyspělých zemích světa k úvahám o možnosti outsourcingu sterilizace zdravotnického materiálu. Tento trend se snaží využívat některé průmyslové společnosti, které zřídily velkokapacitní sterilizační zařízení a nabídly své služby několika nemocnicím jako náhradu za vlastní oddělení centrální sterilizace. Myšlenka outsourcingu sterilizačních služeb našla živnou půdu zpočátku hlavně v nemocnicích, jejichž oddělení centrální sterilizace bylo zastaralé a čelilo nutnosti nákladné modernizace. Druhou skupinou zájemců byla nově zřízená zdravotnická zařízení, zatímco většina starších nemocnic upřednostňovala původně zavedený systém s vlastní centrální sterilizací. Příkladem nového přístupu je Londýn, kde probíhají přípravné fáze pilotního projektu zřízení dvou velkých sterilizačních center poskytujících služby většině nemocnic mnoha miliónové metropole.
Možnou formou outsourcingu je i pronájem prostor nemocniční centrální sterilizace externí společnosti, včetně kompletního vybavení a personálu. To za předpokladu, že dané oddělení je dostatečně velké a jeho kapacita skýtá možnost pokrytí dalších zdravotnických zařízení v regionu. Nový zaměstnavatel a nová forma přístupu však může pro pracovníky sterilizačních oddělení znamenat negativní tlak s následným poklesem kvality jejich práce. Záporné reakce ze strany zaměstnanců byly pozorovány i při potřebě docházet za prací do prostor centra průmyslové sterilizace, zřízeného za městem na zelené louce, i v důsledku ztráty kontaktu s prestižnějším nemocničním prostředím.
Od komerčního subjektu se očekává investice do modernizace centrální sterilizace tak, aby splňovala přísné požadavky platné legislativy a evropských direktiv. Zkušenosti ze zemí, kde je outsourcing využíván už delší dobu, ukazují, že výška úspory nákladů, uváděná outsourcingovými organizacemi, je někdy jen reklamním tahem. V průběhu spolupráce se v některých případech objevily tendence omezovat domluvené investice a zvýšit cenu poskytovaných služeb pro smluvní nemocniční zařízení. Možnosti vedení zdravotnického zařízení mohou být v této situaci omezené, protože opětovné oživení předtím zrušené vlastní centrální sterilizace je často mimořádně náročné. Významným faktorem je proto výběr spolehlivého outsourcingového partnera, který se osvědčil v jiných zdravotnických zařízeních, a ošetření všech případných odchylek od dohody ve smlouvě s co nejdelší platností. Zdravotnické zařízení by se mělo ujistit, že potenciální externí partner splňuje všechny požadavky na kvalitu, respektuje platné normy včetně používání indikátorů procesu sterilizace a při své činnosti využívá validované postupy. Smlouva by měla definovat způsoby kontroly práce outsourcingové společnosti a stanovit opatření při nedodržení domluvených podmínek spolupráce včetně možnosti jejího okamžitého ukončení a sankcí.
Klady a zápory
Pozitivním aspektem outsourcingu je přechod odpovědnosti za sterilitu pomůcek na poskytovatele sterilizačních služeb, včetně případných trestněprávních následků. Přesnou hranici, kde končí odpovědnost externího partnera a začíná odpovědnost zdravotnického zařízení, je však třeba jasně definovat ve smlouvě. Výhodou outsourcingu je i přesná evidence nástrojů např. formou laserového kódu. To přispívá ke snížení ztrát zdravotnického materiálu a k omezení jeho „pohybu“ směrem do soukromých ambulancí lékařů.
Outsourcing však má v této oblasti i několik rizik a nevýhod. Nástroje kvůli externí sterilizaci opouštějí prostory zdravotnického zařízení, což přináší možnost logistických komplikací, např. riziko opoždění při dopravní nehodě. Komerční subjekty se tomu snaží zabránit nákupem dostatečného počtu rezervních nástrojů a pomůcek, které nemocnici zapůjčují a snadněji je tak udržují v oběhu.
Vzhledem ke svému významu a závažnosti vyžaduje externí sterilizace zdravotnického materiálu v porovnání s jinými formami outsourcingu nezdravotnických služeb dlouhodobé přípravy. Nesprávný výběr outsourcingového partnera a nedostatečné smluvní ošetření podmínek oboustranně přínosné spolupráce může vést k ohrožení zdraví a života pacientů a v konečném důsledku může být pro nemocnici významně nákladnějším řešením než zachování původního systému centrální sterilizace.
doc. MUDr. Rastislav Maďar, Ph.D., odborný garant očkovacích center Avenier, prezident Fóra infekční, tropické a cestovní medicíny
Další články v tomto čísle
- Může si pacient za své choroby?
- Sestra v následné péči. Hospicová péče – II. část
- Sestra v následné péči. Poskytování paliativní péče v domácím prostředí pacienta
- Poruchy chování seniorského věku
- Prevence dekubitů při delirantních stavech a těžké demenci
- Infekce virem AH1N1 v intenzivní péči
- Důvěra v nevědomí
- Angličtina pro fyzioterapeuty
- Tělesné postižení jako fenomén a životní realita
- Sestra v následné péči. Rehabilitace u dementních seniorů v LDN