Florence podporuje  
Zpět na detail čísla

Číslo 10 / 2011

Outsourcing služeb ve zdravotnictví

Datum: 3. 10. 2011
Autor: doc. MUDr. Rastislav Maďar, Ph.D.

Outsourcing služeb ve zdravotnictví patří v současné době k intenzivně diskutovaným problémům v rámci systému zdravotní péče. Moderní medicína a aktuální trendy v Evropské unii (EU), směrující k upřednostňování akreditovaných i certifikovaných zdravotnických zařízení, vedou ke zvyšování nároků na kvalitu poskytované zdravotní péče. Průvodním fenoménem současné doby je však i intenzivní snaha o redukci nákladů v nemocničních zařízeních s cílem zastavit spirálu zadlužování. Zvýšené požadavky na kvalitu při omezených finančních prostředcích vedou managementy zdravotnických zařízení k hledání východisek ve spolupráci s externími poskytovateli různých služeb, což se označuje jako tzv. outsourcing – využívání vnějších zdrojů.

Formy outsourcingu

Externí komerční a průmyslové subjek­ty dodávají průvodní a doplňkové služ­by spojené s poskytováním zdravot­ní péče a nemocniční zařízení tak ma­jí možnost koncentrovat se na realizaci hlavních a klíčových medicínských ak­tivit, jako jsou např. diagnostika a tera­pie onemocnění a úrazů. Díky většímu množství odběratelů jsou hlavními vý­hodami této formy spolupráce zejména nižší cena a přesun odpovědnosti za vý­kon daných služeb na externího part­nera. Zdravotnická zařízení jsou však specifickými institucemi vázanými při výkonu své činnosti nejenom finanč­ními výsledky, ale musí zohledňovat i legislativní normy a morálně­etické principy. Úplný přesun odpovědnos­ti uzavřením smlouvy s outsourcingo­vým partnerem bez kontroly jeho čin­nosti proto není možný. Aby nedošlo k ohrožení zdraví pacientů ani pra­covníků, je výběr spolehlivého a od­povědného partnera chápajícího spe­cifika zdravotnických zařízení velmi důležitý. Outsourcing je možný u růz­ných druhů služeb od správy počítačo­vých systémů a sítí přes administrativu a transportní služby až po nemocniční lékárnu. Mezi nejčastěji využívané pat­ří v rámci outsourcingu úklidové služ­by a stravování. Podle údajů z USA vy­užívá outsourcing minimálně v jedné oblasti služeb až 75 % zdravotnických zařízení v zemi.

Outsourcing sterilizace zdravotnických pomůcek

Snaha o redukci finančních nákladů vedla některá zdravotnická zařízení ve vyspělých zemích světa k úvahám o možnosti outsourcingu sterilizace zdravotnického materiálu. Tento trend se snaží využívat některé průmyslo­vé společnosti, které zřídily velkoka­pacitní sterilizační zařízení a nabídly své služby několika nemocnicím jako náhradu za vlastní oddělení centrál­ní sterilizace. Myšlenka outsourcingu sterilizačních služeb našla živnou pů­du zpočátku hlavně v nemocnicích, je­jichž oddělení centrální sterilizace by­lo zastaralé a čelilo nutnosti nákladné modernizace. Druhou skupinou zá­jemců byla nově zřízená zdravotnická zařízení, zatímco většina starších ne­mocnic upřednostňovala původně za­vedený systém s vlastní centrální ste­rilizací. Příkladem nového přístupu je Londýn, kde probíhají přípravné fáze pilotního projektu zřízení dvou vel­kých sterilizačních center poskytují­cích služby většině nemocnic mnoha­ miliónové metropole.

Možnou formou outsourcingu je i pronájem prostor nemocniční cen­trální sterilizace externí společnosti, včetně kompletního vybavení a perso­nálu. To za předpokladu, že dané od­dělení je dostatečně velké a jeho ka­pacita skýtá možnost pokrytí dalších zdravotnických zařízení v regionu. Nový zaměstnavatel a nová forma pří­stupu však může pro pracovníky ste­rilizačních oddělení znamenat nega­tivní tlak s následným poklesem kva­lity jejich práce. Záporné reakce ze strany zaměstnanců byly pozorová­ny i při potřebě docházet za prací do prostor centra průmyslové sterilizace, zřízeného za městem na zelené louce, i v důsledku ztráty kontaktu s prestiž­nějším nemocničním prostředím.

Od komerčního subjektu se oče­kává investice do modernizace cen­trální sterilizace tak, aby splňova­la přísné požadavky platné legislati­vy a evropských direktiv. Zkušenosti ze zemí, kde je outsourcing využíván už delší dobu, ukazují, že výška úspo­ry nákladů, uváděná outsourcingový­mi organizacemi, je někdy jen reklam­ním tahem. V průběhu spolupráce se v některých případech objevily ten­dence omezovat domluvené investi­ce a zvýšit cenu poskytovaných slu­žeb pro smluvní nemocniční zařízení. Možnosti vedení zdravotnického zaří­zení mohou být v této situaci omeze­né, protože opětovné oživení předtím zrušené vlastní centrální sterilizace je často mimořádně náročné. Význam­ným faktorem je proto výběr spolehli­vého outsourcingového partnera, kte­rý se osvědčil v jiných zdravotnických zařízeních, a ošetření všech případ­ných odchylek od dohody ve smlou­vě s co nejdelší platností. Zdravotnic­ké zařízení by se mělo ujistit, že poten­ciální externí partner splňuje všechny požadavky na kvalitu, respektuje plat­né normy včetně používání indiká­torů procesu sterilizace a při své čin­nosti využívá validované postupy. Smlouva by měla definovat způsoby kontroly práce outsourcingové spo­lečnosti a stanovit opatření při nedo­držení domluvených podmínek spolu­práce včetně možnosti jejího okamži­tého ukončení a sankcí.

Klady a zápory

Pozitivním aspektem outsourcingu je přechod odpovědnosti za sterilitu pomůcek na poskytovatele sterilizač­ních služeb, včetně případných trest­něprávních následků. Přesnou hra­nici, kde končí odpovědnost exter­ního partnera a začíná odpovědnost zdravotnického zařízení, je však tře­ba jasně definovat ve smlouvě. Výho­dou outsourcingu je i přesná evidence nástrojů např. formou laserového kó­du. To přispívá ke snížení ztrát zdra­votnického materiálu a k omezení je­ho „pohybu“ směrem do soukromých ambulancí lékařů.

Outsourcing však má v této oblas­ti i několik rizik a nevýhod. Nástro­je kvůli externí sterilizaci opouštějí prostory zdravotnického zařízení, což přináší možnost logistických kompli­kací, např. riziko opoždění při doprav­ní nehodě. Komerční subjekty se tomu snaží zabránit nákupem dostatečného počtu rezervních nástrojů a pomůcek, které nemocnici zapůjčují a snadněji je tak udržují v oběhu.

Vzhledem ke svému významu a zá­važnosti vyžaduje externí steriliza­ce zdravotnického materiálu v porov­nání s jinými formami outsourcingu nezdravotnických služeb dlouhodobé přípravy. Nesprávný výběr outsour­cingového partnera a nedostateč­né smluvní ošetření podmínek obou­stranně přínosné spolupráce mů­že vést k ohrožení zdraví a života pacientů a v konečném důsledku může být pro nemocnici významně náklad­nějším řešením než zachování původ­ního systému centrální sterilizace.

doc. MUDr. Rastislav Maďar, Ph.D., odborný garant očkovacích center Avenier, prezident Fóra infekční, tropické a cestovní medicíny

 
  • tisk
  • předplatit si