Číslo 10 / 2011
Může si pacient za své choroby?
Chtěla bych se tentokrát trochu za myslet nad možným zpoplatněním léčby nemocí, které si vlastní nekázní sami způsobujeme. Tedy nad tématem, o kterém se u nás (možná poprvé v historii) začalo diskutovat. Zmiňováni jsou kuřáci, obézní, sportovci, kteří se pouštějí do extrémních podniků, řidiči, kteří zaviní autonehodu, alkoholici a různí další lehkomyslníci a požitkáři.
Na jedné z konferencí sester jsem slyšela problém vysvětlovat na příkladu muže s artrózou, který po jednoduché úvaze raději volí polknutí tablety proti bolesti před nastolením stravovacího a pohybového režimu, který stojí mnohem víc času a námahy a asi i peněz. Přednášející uzavřel s tím, že člověk s tako výmto přístupem by si měl na léčbu připlácet.
Má to svoji logiku, ale i úskalí. My nevíme, a zdravotníci mi prominou, ani oni, za co si jednoznačně a nezpochybnitelně můžeme. Vedle medicínského pohledu je to i problém filosofie, která si klade otázky o podstatě člověka a jeho možnostech ve vztahu k prostředí a dalších věd o člověku. Stejné otázky vyslovoval už Hippokrates, když upozorňoval na to, že bychom se měli více než o to, jakou nemoc léčíme, zajímat o to, jakého člověka léčíme.
A tak nemyslím, že by podle pravidla viny bylo možno zpoplatnit kupříkladu pacienta s rakovinou plic, konkrétně podle toho, zda kouří či nikoli. Je to kritérium úzké a nevypovídající o všech okolnostech. A pak bychom si museli být jisti, že naše protikuřácké kampaně jsou dokonale účinné, alarmující a přesvědčivé, museli bychom úplně odstranit reklamy na tabák, rozšířit nekuřácká místa, prohloubit zdravotní výchovu ve školách, zintenzivnit prevenci kouření, rozšířit počet míst na odvykání kouření apod. U obézního bychom museli rozhodnout, zda opravdu jsou kila navíc jen důsledkem čiré rozmařilosti. U mentálního anorektika bychom vážili vinu ambiciózních či lhostejných rodičů, vliv módních agentur apod.
Vývoj medicíny 20. století v celém vyspělém světě směřoval k pojetí, že člověk není odpovědný za svou nemoc a není za ni vinný. Proto by neměl ani za to, co se s ním děje, trpět pocitem viny. Tak byli vychovány sestry, lékaři i my. Dnes jsou slyšet častěji i opačné názory. Člověk si může prakticky za každou nemoc – i tu, kterou má geneticky podmíněnou. Tyto názory plynou z psychologizace onemocnění, kdy jsou choroby považovány jen za projevy celkového psychického stavu organismu a z toho plynoucího životního způsobu člověka. Léčit by se měly příčiny a člověk v celku. Modernější a novější je pojetí člověka v jeho jedinečnosti ducha a těla, tedy pojetí zdraví jako osobního vlastnictví, za které je třeba platit. Ale člověk je nedokonalý a nemá andělská křídla. Občas udělá něco, co jeho zdraví neprospívá. Ideál neexistuje a existovat asi nebude. Diskuse jsou u nás na začátku – a nejspíš to nebudou jenom zdravotníci, kdo rozhodne, zda a za co si připlatíme z důvodu viny.
Jarmila Škubová
Další články v tomto čísle
- Sestra v následné péči. Hospicová péče – II. část
- Sestra v následné péči. Poskytování paliativní péče v domácím prostředí pacienta
- Poruchy chování seniorského věku
- Prevence dekubitů při delirantních stavech a těžké demenci
- Infekce virem AH1N1 v intenzivní péči
- Důvěra v nevědomí
- Angličtina pro fyzioterapeuty
- Tělesné postižení jako fenomén a životní realita
- Sestra v následné péči. Rehabilitace u dementních seniorů v LDN
- Outsourcing služeb ve zdravotnictví