Číslo 10 / 2011
Dětská úrazovost
Souhrn: Úrazy dětí jsou závažnou problematikou dnešní doby. V České republice dochází ke vzniku velkého množství různě závažných úrazů. Epidemiologie jednotlivých úrazů se liší dle druhu a okolností vzniku těchto úrazů. I samotné úrazy lze rozdělit dle různých parametrů, např. dle topografie, úmyslnosti, osob způsobujících zranění či mechanismu vzniku úrazu. Cílená prevence může vést k výraznému snížení incidence úrazů dětí. Přiložená kazuistika se věnuje případu závažného mechanického poranění dítěte, jehož důsledkem byla ablace distálního článku IV. prstu. K vzniku tohoto úrazu došlo především z důvodu nedostatečného dohledu rodiče nad aktivitami dítěte. Cílem tohoto článku je upozornit na problematiku úrazovosti dětí, která je velmi často podceňována, přestože se týká velké části naší populace.
Klíčová slova: úraz – děti – mechanické poranění.
(Accident occurence in childhood)
Summary: Children injury is an important question in recent times. There are many injuries of different seriousness ori ginating in Czech republic. Epidemiology of separate injuries differs by particular circumstances of their origin. Injuries can be devided by various parameters, for instance topography, intentionality, subject and form of injury origin. Targeted prevention can influence and reduce the incidence of children unjuries. Presented case report demonstrates type of severe mechanical child injury which caused fourth finger ablation. Lacking parentel supervision of children activities caused this injury. This article was aimed to draw attention on children injuries which are often underestimated despite they in volve significant part of our population.
Keywords: injury – children – mechanical injury.
Úvod
Úrazy jsou velmi vážným zdravotně sociálním problémem. K úrazům dochází v každém věku, ty, k nimž dojde v dětství, jsou výjimečné ztrátou potenciálu, který je právě u dětí nejvyšší. Ten může být ohrožen buď zcela (v případě smrtelných následků úrazu), částečně (omezení v určitých oblastech života) či minimálně, pokud se jedná pouze o úraz bez závažného dlouhodobého vlivu na zdravotní stav jedince (ÚZIS, 2008).
Všeobecně u dětí a dospívajících dochází v převážné většině spíše ke vzniku lehkých až středně těžkých úrazů (Shaikn, Worrall, 2002). U dětí bývá nejčastějším základní ošetření mimo zdravotnické zařízení, nevyžadující lékařskou odbornost (Kukla, Bouchalová, Rezková, 2007). V prevenci úrazů dětí hrají zásadní roli znalosti rodičů, preventivní opatření (Grivna, 2003), ale i vhodná komunikace a edukace dítěte (Ralbovská, Knezović, 2010).
Epidemiologie úrazů
Cílem epidemiologie úrazů je zkoumání příčiny všech nehod a úrazů. Při vzniku úrazů mají velký vliv geografické faktory, věk, pohlaví, rasa, ale také ekonomické zajištění (Grivna, 2003). Je prokázáno, že závažné dětské úrazy následované trvalými následky jsou do jisté míry závislé na demografických faktorech (Lee, et al., 2006). Prostředí můžeme rozdělit do dvou kategorií: na sociálněekonomické a fyzikální. Sociálněekonomickým prostředím můžeme rozumět např. akceptaci požívání alkoholu, užívání drog apod. Fyzikální prostředí je místo úrazu, počasí, teplota, denní doba, roční období a rizikové prostředí. Prostředí zásadním způsobem ovlivňuje úrazovost, ale protože jeho změna by byla časově i finančně náročná, je zpravidla nahrazována jiným preventivním zásahem, obvykle výchovou k bezpečnému chování a zvládání rizikových situací. Nejúčinnější ochranou dětí před úrazem zůstává bezpečné prostředí (Grivna, 2003).
Epidemiologie úrazů obsahuje vzájemné ovlivňování tří faktorů: hostitel, přenašeč a prostředí, tzv. epidemiologická trojice (Espitia-Hardeman, Paulozzi, 2005). Hostitelem se rozumí člověk postižený úrazem. Přenašečem jsou různé druhy a formy přenosu energie, vektoru, kterým může být osoba či věc. Častým přenašečem je kupříkladu schodiště, patrové postele, skleněné dveřní tabule apod. (Grivna, 2003). Posledním faktorem je prostředí (Grivna, 2003). K zabránění úrazu se lze na každý z těchto faktorů zaměřit jednotlivě i současně (Čelko, 2006).
Dělení úrazů
Úrazy lze rozdělit dle úmyslnosti, mechanismu úrazového děje, osoby způsobující zranění, místa vzniku, druhu úrazu, poraněné části těla, okolností vzniku úrazu, činností souvisejících s úrazem, následku úrazu apod.
Dělení úrazů dle úmyslnosti:
Úmyslné jsou úrazy vzniklé záměrným sebepoškozením nebo jako poškození zdraví druhou osobou (CDC – National Center for Injury Prevention and Control, 2006). Mezi úmyslná poranění dětí patří i týrání dětí, tyto děti nejčastěji vykazují známky poranění měkkých tkání, tepelná zranění a zlomeniny (Mok, 2008).
Neúmyslné úrazy se podílejí na většině úmrtí v důsledku úrazu. Jde především o dopravní nehody, náhodné otravy, utonutí, pády apod. (Grivna, 2003). Neúmyslná zranění jsou hlavní příčinou smrti dětí, mnoha těmto zraněním se mohlo předejít vhodným dozorem dospělých osob (National Center for Injury Prevention and Control, 2006). Např. v r. 2003 způsobily neúmyslné úrazy v USA 34,6 % všech úmrtí ve věkové kategorii 1–4 roky, 37,8 % všech úmrtí ve věkové kategorii 5–9 let, 37,5 % ve věku 10–14 let a 47,9 % ve věku 15–19 let (Gardner, 2007).
Dělení dle osoby způsobující zranění: osoba si způsobí úraz sama sobě, úraz způsobila druhá osoba, úraz způsobila skupina osob (EspitiaHar deman, Paulozzi, 2005).
Dělení úrazů podle topografie. Uvádíme nejčastější: Úrazy hlavy jsou u dětí velice běžné, udává se přibližně sto tisíc hospitalizací ročně (Braininjury.com, 2010). Poranění hlavy patří mezi velmi nebezpečná zranění, která mohou končit fatálně. Příčinou jsou nejčastěji dopravní nehody, pády z výšky, z kola apod. U dětí je mnohem obtížnější určit míru ztráty mozkových funkcí než u dospělých osob (Braininjury. com, 2010). Z provedených výzkumů vyplývá, že úraz hlavy v anamnéze představuje rizikový faktor pro další poranění hlavy v dětském věku (Swaine, et al., 2007). Po úrazech hlavy (29,2 %) jsou nejčastější poranění horní a dolní končetiny (25 %). (Yard, et al., 2006.) Častým následkem úrazů hlavy je otřes mozku, způsobený nejčastěji úderem nebo pádem. Výskyt obličejového traumatu je u malých dětí relativně obvyklý, s převahou lehkých úrazů. S postupujícím věkem jejich závažnost vzrůstá (Shaikn, Worrall, 2002).
Poranění pohybového aparátu dětí je možné dělit na poranění jeho jednotlivých funkčních částí. Výrazně se liší od poranění pohybového aparátu dospělých osob. Tento rozdíl je dán především rozdíly v anatomii, fyziologii a patofyziologii dětí a dospělých (Šnajdauf, et al., 2002). K poraněním pohybového aparátu dochází především v souvislosti s pádem nebo přímým nárazem (Maňák, Wondrák, 2005).
Úrazy dutiny břišní lze rozdělit na otevřené a uzavřené. U obou typů tohoto poranění může dojít k poranění břišní stěny a nitrobřišních orgánů (Maňák, Wondrák, 2005).
Poranění stěny hrudníku a nitrohrudních orgánů není u dětí příliš časté. Celková mortalita u sdruženého poranění hrudníku a srdce se pohybuje v rozmezí 10–15 % (Šnajdauf, et al., 2002). Ke vzniku těchto poranění dochází nejčastěji v souvislosti s tupým násilím nebo proniknutím cizího předmětu do hrudníku.
Traumata urogenitálního traktu jsou u dětí jedním z nejčastějších poranění. Polovina dětí má k nim přidružená traumata. Mortalita v souvislosti s izolovaným traumatem tohoto traktu je vzácná (Šnajdauf, et al., 2002).
Dělení dle mechanismu úrazového děje Dle mechanismu úrazového děje lze nejčastější úrazy rozdělit na zevní násilí, mechanické pády, otravy, tonutí, termické úrazy, sportovní úrazy, dopravní úrazy apod.
Prevence dětských úrazů
Dětská úrazovost je velmi závažným problémem, přesto se dá cílenou prevencí většině úrazů předejít (Shendurnikar, 2010). Mezi nejdůležitější preventivní opatření patří především dohled, seznámení dítěte s úrazovými riziky a vytvoření bezpečného prostředí (Grivna, 2003). Děti jsou zvláště zranitelné nehodami především z důvodu jejich vrozené touhy prozkoumat okolí a neschopnosti vnímat nebezpečí svého počínání (Shendurnikar, 2010). Pro vytvoření efektivní prevence úrazů je nezastupitelná znalost jak samotného traumatu, tak i celé úrazové situace, v níž k nim došlo. Hlavní komponenty úrazové situace představuje úrazový faktor lidského a fyzického prostředí (Kukla, Bouchalová, Rezková, b) 2007).
Aktivní prevence. Dítě často správně neodhadne rizikovou situaci, přecení své síly nebo se neřídí pokyny dospělých osob, kteří nad ním vykonávají dohled. To vše může mít za následek úraz. V tomto případě pomůže trvalá aktivní prevence, která zahrnuje to, že dítě se v průběhu svého vývoje naučí rozeznávat riziková místa, předměty a situace a naučí se chovat bezpečně (Dětství bez úrazů, o. p. s., 2009).
Pasivní prevence. Úraz může být způsoben nedbalostí dospělých, kteří dítě nevybavili ochrannými pomůckami nebo pro dítě nevytvořili bezpečné prostředí. Odpovědnost za bezpečné prostředí neleží ovšem jen na rodičích, děti se pohybují ve výchovných zařízeních, ve městě, hrají si na hřištích. Dospělí mohou zabezpečit nebezpečná místa, změnit místní dopravní situaci, budovat bezpečná dětská hřiště a připravit dětem bezpečný domov (Dětství bez úrazů, o .p. s., 2009).
Kazuistika
Anamnéza. Muž při práci na cirkulační pile nevěnoval dostatečnou pozornost hře svého 5letého dítěte. Chlapec vložil IV. prst pravé ruky do řemenů pily, přičemž došlo k ablaci jeho distálního článku. Po ošetření úrazu rodiči bylo dítě okamžitě transportováno na chirurgickou ambulanci zdravotnického zařízení.
Diagnóza: semiamputatio phalangae distalis digiti 4 manus l.dx., ablatio digiti 4. man l dx. Traumatica. Průběh léčby: V 16 hodin navštívil chirurgickou ambulanci otec s 5letým chlapcem se závažným poraněním IV. prstu pravé ruky. Stav pacienta byl neprodleně konzultován s vyšším specializovaným pracovištěm, na základě této konzultace nebyla stanovena indikace k replantaci, ale přistoupeno k pouhé adaptační sutuře. Pacient byl přijat k hospitalizaci na pediatrickém oddělení a připraven k operačnímu výkonu.
Výkon byl proveden na chirurgickém sále v celkové anestézii. Při chirurgickém výkonu nebyla indikována replantace distálního článku, ale pouze adaptační sutura. Distální článek byl zavěšen jen na kožním můstku o síle asi 3 mm na ulnární straně distálního článku v úrovni ohybové rýhy distálního interfalangeálního kloubu. Článek prstu byl oddělen šikmou tržnou ránou přes lůžko nehtové a jeho bázi k linii distálního interfalangeálního kloubu ulnárně a přerušoval měkké tkáně, včetně nehtového lůžka a skeletu distálního článku. Rána byla dlouhá 35 mm. Poraněná oblast byla omyta 3% hydrogenem, šetrně proveden débridement lacerovaného podkoží na amputátu. Dále byla adaptačně reponována fraktura a suturovány měkké tkáně Vicrylem. Lalok se nejevil zcela lividní, avšak nekrvácel. Z důvodu nejistého prokrvení amputátu nebyl proveden pokus o osteosyntézu. Následně byla rána překryta mastným tylem a fixována sádrovou dlahou. Po výkonu byl pacient pravidelně kontrolován na chirurgické ambulanci. V dalším průběhu byla rána při převazech klidná bez známek infektu, amputát se přihojil. Po týdnu hospitalizace byl pacient odeslán do domácího léčení.
Diskuse
Při prevenci dětských úrazů u dětí hraje vždy nezastupitelnou roli neustálý dohled dospělé osoby a snaha o maximální snížení rizikových faktorů, které by mohly vznik úrazu zapříčinit. Ve výše uvedeném případě se mohlo úrazu zcela zabránit, pokud by dítě mělo dostatečný dohled nebo se alespoň nevyskytovalo v nebezpečném prostředí v blízkosti cirkulační pily, na níž jeho otec pracoval. Spojení těchto dvou rizikových faktorů v konečné fázi vedlo ke vzniku poměrně závažného poranění. Když rodič pracuje s potenciálně nebezpečnými přístroji či stroji, dítě by se nikdy nemělo pohybovat v jeho okolí. Pokud již ke vzniku úrazu dojde, je nutné zachovat chladnou hlavu, zajistit efektivní první pomoc a následné odborné šetření vzniklého poranění.
Závěr
Po chirurgickém ošetření klienta došlo během 4 týdnů ke zhojení. Amputát se během této doby beze zbytku přihojil. Přestože léčba proběhla bez komplikací, dítě si ponese po celý život jako následek tohoto úrazu deformovaný nehet. Každému úrazu předchází riziková situace, kterou lze rozpoznat a vyhnout se jí. Úraz není nevyhnutelný.
PhDr. Jana Novotná, Ministerstvo zdravotnictví České republiky Zdravotně sociální fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
MUDr. Zdeněk Eibel, Nemocnice Jihlava, Chirurgické oddělení
doc. PharmDr. Pavol Beňo, CSc., Fakulta zdravotnictví a sociální práce, Trnavská univerzita v Trnavě
Literatura:
1. Brain Injury.com.Brain injury in children (http://www.braininjury.com/children. html). 2010 (10.11.2010).
2. Centers for Disease Contgrol and Prevention, Injury (http://www.cdc.gov/). 10.04.2008 (10.11.2010).
3. Čelko M. Epidemiologie úrazů (http://www.lf3.cuni.cz/studium/materialy/epidemiologie/epivyucz/ Epidemiologieurazu.pdf ). 16.02.2006 (10.11.2010).
4. Dětství bez úrazů o. p. s. Dětství bez úrazů (http://www.detstvibezurazu.cz/). 07.04.2006 (12.07.2009).
5. Espitia-Hardeman V, Paulozzi L. Injury Surveillance Training Manual. Atlanta: 2005, s. 18.
6. Gardner HG. Office-Based counseling for unintentional injury prevention. Pediatrics. 2007, vol. 119, no. 1, s. 202–206, ISSN 0031-4005.
7. Greplová I, Machová A. Prevence úrazovosti dětí – edukační činnost sestry. Prevence úrazů, otrav a násilí, č. 1, roč. 3, České Budějovice: 2007, s. 51–55. ISSN 1801-0261.
8. Grivna M a kol. Dětské úrazy a možnosti jejich prevence. 1.vyd. Praha: Centrum úrazové prevence UK 2. LF a FN v Motole, Praha, 2003, s. 137. ISBN 80-239-2063-4.
9. Kukla L, Bouchalová M, Rezková B. Epidemiologie nejčastějších úrazových nehod v brněnském souboru studie ELSPAC. Prevence úrazů, otrav a násilí, č. 1, roč. 3, České Budějovice: 2007, s. 20–32. ISSN 1801-0261.
10. Kukla L, BouchalovÁ M, Rezková B. Epidemiologie úrazových nehod v brněnském souboru ze studie ELSPAC. Prevence úrazů, otrav a násilí, č. 1, roč. 3, České Budějovice: 2007, s. 7–19. ISSN 1801-0261.
11. Lee L, Mao C, Thomson KM. Demographic factors and their association with outcomes in pediatric submersion injury. 2006, vol. 13, no. 3, s. 308–313. ISSN 1553-2712.
12. Maňák P, Wondrák E. Traumatologie repetitorium pro studující lékařství. 5. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, s. 96. ISBN 80-244- 1009-5.
13. Mok YQJ. Non-accidental injury in children – an update. Injury, 2008, vol. 39, no. 9, s. 978–985, ISSN 0020-1383.
14. National Center for Injury Prevention and Control. CDC Injury Fact Book. Atlanta: 2006, s. 111.
15. Ralbovská R, Knezović R. Komunikace pro pomáhající profese II. Praha: EVC, 2010, s. 155. ISBN 978-80-87386-05-7.
16. Shaikh ZS, Worrall SF. Epidemiology of facial trauma in a sample of patients aged 1–18 years. Injury, 2002, vol. 33, no. 8, s. 669–671, ISSN 0020-1383.
17. Shendurnikar N. Accident Preven- tion In Childhood (http://www. indiaparenting.com /raisingchild/ data/raisingchild027.shtml). 2010 (02.08.2010).
18. SwaineBR et al. Previous head injury is a rizik factor for subsequent head injury in children: a longitudinal cohort study. Pediatrics, 2007, vol. 119, no. 4, s. 749–758, ISSN 0031-4005.
19. Šebková S. Úrazy dětí, 1. díl (http://www.medicina.cz/verejne/clanek. dss?s_id=5922&s_rub=340&s_sv=1&s_ ts=38964,718171296). 12.12. 2003, (11.12.2008).
20. Šnajdauf J, Cvachovec K, Trč T. et al. Dětská traumatologie. 1.vyd. Praha: Galén, 2002, s. 180. ISBN 80-7262-152-1.
21. Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR. Vývoj úrazovosti dětí do roku 2006 (http://www.uzis. cz/rychle-informace/vyvoj-urazo- vosti-deti-roku-2006). 26.02.2008 (02.10.2010).
22. Yard EE. et al. Illness and injury among children attending summer camp in the United States, 2005. Pediatrics, 2006, vol. 118, no. 5, s. 1342–1349, ISSN 0031-4005.
23. Viqué J. Zdraví dítěte. 1 vyd., Čestlice: Rebo Production, 2006, s. 293. ISBN 80-7234-535-4.
Recenzovaly:
PaedDr. Zdenka Šándorová, Ph.D., FZS UP, Katedra porodní asistence a zdravotně-sociální praxe, Pardubice
Mgr. Markéta Moravcová, Ph.D., FZS UP, Katedra porodní asistence a zdravotně-sociální praxe, Pardubice
Další články v tomto čísle
- Může si pacient za své choroby?
- Sestra v následné péči. Hospicová péče – II. část
- Sestra v následné péči. Poskytování paliativní péče v domácím prostředí pacienta
- Poruchy chování seniorského věku
- Prevence dekubitů při delirantních stavech a těžké demenci
- Infekce virem AH1N1 v intenzivní péči
- Důvěra v nevědomí
- Angličtina pro fyzioterapeuty
- Tělesné postižení jako fenomén a životní realita
- Sestra v následné péči. Rehabilitace u dementních seniorů v LDN