Číslo 1 / 2011
Výzkum popisů pracovních činností vrchních a staničních sester
Souhrn: Článek se zabývá tvorbou personální dokumentace, a to především popisů pracovních činností vrchních a staničních sester. Podkladem pro napsání tohoto příspěvku byly popisy pracovních činností ze tří fakultních nemocnic, dvou krajských nemocnic a jedné vojenské nemocnice v České republice. Na základě komparace interních personálních dokumentů bylo zjištěno, že v nemocniční praxi neexistuje jednotný vzorový personální dokument popisující pracovní náplň staniční a vrchní sestry, ani metodický postup jeho tvorby. Proto byly na základě analýzy získaných popisů pracovních činností vytvořeny vlastní pracovní náplně vrchních a staničních sester, které lze použít ve všech nemocnicích, ze kterých byly dokumenty získány, nezávisle na velikosti a zřizovateli nemocnice.
Klíčová slova: zdravotnictví – nemocnice – personalistika – vrchní sestra – staniční sestra – popis pracovních činností – analýza – komparace.
(The research of job descriptions head and department nurses)
Summary: The paper deals with creation personnel documentation, especially job descriptions of head and department nurses. The background for writing this paper were job descriptions from three faculty hospitals, two regional hospitals and one army hospital in the Czech republic. There was found that unified example personal document which describes work load department and head nurses and methodological of their creation in hospital´s praxis doesn’t exist on the base of comparison these internal personal documents. Therefore were created own job descriptions of department and head nurses on the base of analysis obtained job descriptions which we can use in all hospitals independent on size and founder of the hospital where the documents were obtained.
Keywords: health care – hospitals – personnel management – head nurse – department nurse – job description – analysis – comparison.
Pracovníci ve stejných pozicích by měli mít stejné nebo podobné pracovní náplně
V personalistice lze najít řadu dokumentů, které musí vypracovat a vést personalista nebo personální úsek každé organizace. Patří sem rovněž popis pracovní činnosti pracovníka, který vymezuje základní pracovní povinnosti a činnosti každého zaměstnance. Pracovní smlouvy se na tento dokument často také odvolávají. Vytváření popisů pracovních činností není jednoduchou záležitostí, má je v kompetenci personální nebo právní úsek a tvoří součást personální dokumentace každého jedince v organizaci. Pracovníci, kteří pracují ve stejných pracovních pozicích, avšak v různých organizacích, by měli mít stejné nebo velice podobné pracovní náplně. To je velice důležité například při změně zaměstnavatele (když například zdravotnický pracovník přechází z jedné nemocnice do druhé, avšak bude pracovat ve stejné pozici).
Výchozím předpokladem tohoto výzkumu je hypotéza, podle které staniční a vrchní sestry ve všech nemocnicích v České republice nezávisle na zřizovateli vykonávají stejné činnosti. Proto by i personální dokumentace v podobě popisů pracovních činností mohla mít společný základ.
Porovnání pracovních činností různých organizací
Podkladem pro napsání tohoto příspěvku byly popisy pracovních činností ze tří fakultních nemocnic, dvou krajských a jedné vojenské nemocnice. Nemocnice nejsou v článku záměrně citovány. Dokumenty byly získány přímo od náměstkyň pro ošetřovatelskou péči/hlavních sester a bylo s nimi zacházeno jako s velice důvěrným materiálem, který nebude nikde zveřejněn. Autor je získal pouze pro vědecké účely svého výzkumu. Cílem výzkumu bylo porovnat popisy pracovních činností více organizací a pomocí jejich analýzy vytvořit jednotný personální dokument pro zkoumané organizace.
Neexistuje jednotná metodika vytváření popisů pracovních činností
Na základě analýzy interních personálních dokumentů spolupracujících nemocnic (a konzultací s náměstkyněmi/hlavními sestrami) bylo zjištěno, že každá organizace si sama vytváří své vlastní popisy pracovních činností. Rovněž jednotná metodika vytváření popisů pracovních činností neexistuje. Proto se tyto dokumenty v jednotlivých spolupracujících nemocnicích velice liší.
Různá pojetí pracovních činností
V extrémních případech jde o stručné jednostránkové vymezení pracovních činností v podobě obecných formulací, odkazující na nejrůznější legislativní dokumenty (zákony, nařízení a vyhlášky), které z právního hlediska ovlivňují pracovní oblast zaměstnance. Dále jsou zde odkazy na interní nemocniční dokumenty (etický kodex chování a jednání zaměstnance, organizační řád, vyhlášky a nařízení ředitele apod.). Výhoda tohoto pojetí popisu pracovních činností je v jeho jednoduchosti a přehlednosti, a to jak pro zaměstnance, tak zaměstnavatele, který jej může lehce upravovat (například o novely legislativních dokumentů), případně doplnit odkazy na další dokumenty. Nevýhodný je pro samotného zaměstnance, který musí dohledat všechny dokumenty a podrobně se s nimi seznámit. Svým podpisem rovněž ztvrzuje, že byl s nimi seznámen. Měl by tedy vědět, co podepisuje a k čemu se zavazuje.
V druhém krajním případě šlo o velice podrobné vymezení pracovních činností a povinností vrchní a staniční sestry (sepsáno bylo přibližně sedmdesát konkrétních bodů). Popis pracovních činností byl rozpracován do nejmenších detailů, které nebyly nijak seřazeny, případně rozřazeny do jednotlivých tematických oblastí. Výhodou takto pojatého personálního dokumentu byla vysoká míra konkrétnosti, kdy zaměstnanci musí být po přečtení jasné, co se od něj očekává. Nevýhodou je vyšší míra nepřehlednosti. Tvůrce dokumentu může navíc v tomto případě opomenout nějakou důležitou zásadu.
Popis pracovní činnosti vrchní sestry je oproti popisu pracovní činnosti staniční sestry ve všech spolupracujících nemocnicích více a podrobněji rozpracován. Důvodem mohou být vyšší nároky na tuto pracovní pozici.
Na základě porovnání všech získaných popisů pracovních činností vytvořil autor tohoto článku vlastní návrh, a to jak pro staniční, tak pro vrchní sestru. Dokumentace obsahuje odkazy na nejdůležitější legislativní dokumenty a dále konkrétní vymezení pracovních činností, které jsou z důvodu vyšší přehlednosti rozřazeny do těchto skupin: obecné a legislativní předpisy, odborné činnosti, výchovné a vzdělávací činnosti, manažerské činnosti, kontrolní činnosti a ekonomické činnosti. V dokumentu jsou samozřejmě vymezeny kvalifikační předpoklady, vztahy nadřízenosti a podřízenosti, a je zde uvedena charakteristika pracovní funkce.
Pracovní činnosti staniční sestry
Pracovní činnosti staniční sestry mají spíše operativní charakter, protože se týkají převážně každodenních, opakujících se činností a úkolů. Staniční sestra může být nadřízenou pro funkce: všeobecné zdravotní sestry specialistky, všeobecné zdravotní sestry, zdravotnické asistenty, ošetřovatelky a sanitářky. Počet a struktura podřízených závisí na jednotlivých odděleních. Následuje příklad manažerských požadavků na tuto pozici. Všechny požadavky jsou určeny pouze pro oddělení, ve kterém je staniční sestra zařazena, a jí podřízené:
• Zodpovídá za personální politiku pracoviště a hospodaření pracoviště.
• Realizuje a deleguje činnost v ošetřovatelském týmu, koordinuje členy týmu.
• Sestavuje plán seminářů na svém úseku, zajišťuje jejich realizaci.
• Ve spolupráci s vrchní sestrou sestavuje plán osobního a profesního rozvoje pracovníků.
• Organizuje pracovní činnost ošetřovatelského týmu na svěřeném úseku. Sestavuje měsíční rozpis služeb a dbá na účelné rozložení personálu dle zátěže.
• Realizuje plán nástupní praxe absolventů a průběžně provádí jejich hodnocení.
• Ve spolupráci s vrchní sestrou provádí hodnocení pracovníků jako podklad pro osobní hodnocení a odměny.
• Ve spolupráci s vrchní sestrou řeší případné spory na pracovišti.
• Organizuje a vede pracovní porady ošetřovatelského týmu.
• Provádí kontrolní činnost dle plánu nemocnice, provádí stálé a namátkové kontroly.
• Kontroluje měsíční výkazy ošetřovatelského týmu a včas je předává vrchní sestře.
Pracovní činnosti vrchní sestry
Velké požadavky jsou rovněž kladeny na vrchní sestru, která pracuje na střední úrovni řízení a má v kompetenci veškerou administrativu, organizaci práce svých podřízených a plánování práce. Jejím úkolem je zajistit celkový provoz pracoviště. To se však odvíjí vždy od podmínek konkrétní kliniky. Vrchní sestra má vyšší odpovědnost, ale také pravomoci. Pro své povolání musí mít koncepční myšlení, protože řeší spíše úkoly taktického a strategického rázu. Manažerské požadavky u vrchní sestry jsou určeny pouze pro kliniku, ve které je zaměstnanec zařazen:
• Odpovídá za personální politiku a hospodaření pracoviště.
• Realizuje a deleguje činnost v ošetřovatelském týmu.
• Vede zapracování u nových pracovníků a absolventů, určuje ve spolupráci se staniční sestrou školitele.
• Připravuje plány seminářů a zajišťuje jejich realizaci.
• Sestavuje pro pracovníky plány osobního a profesního rozvoje, zajišťuje účast na vzdělávacích akcích nemocnice a jiných organizací. Je povinna vytvářet podmínky pro zvyšování odborné úrovně zaměstnanců, k čemuž vede své podřízené.
• Řídí provádění ošetřovatelského procesu na své klinice, pravidelně sleduje kvalitu poskytované ošetřovatelské péče, koordinuje činnost ošetřovatelského týmu, sleduje vytíženost pracovníků, uskutečňuje jejich přesuny.
• Plánuje, řídí, koordinuje a vyhodnocuje celkovou klinickou ošetřovatelskou praxi a administrativní aspekty provozu oddělení, což zahrnuje řízení finančních, materiálních a lidských zdrojů.
• Sleduje a zajišťuje plnění plánu pracovníků, zajišťuje jejich rozmístění dle ošetřovatelské zátěže.
• Upřesňuje pracovní náplně a seznamuje s nimi nové pracovníky.
• Provádí přijímání a propouštění veškerého ošetřovatelského personálu ve spolupráci s náměstkyní pro ošetřovatelskou péči dle platné systemizace včetně změn v pracovních úvazcích, délce pracovních poměrů a rizikových skupin.
• Provádí hodnocení pracovníků jako podklad pro osobní hodnocení a odměny.
• Připravuje podklady pro dlouhodobé plánování materiálnětechnického zabezpečení pracoviště a plán stavu pracovníků.
• Vede osobní dokumentaci podřízených, kontroluje docházku pracovníků.
• Zpracovává měsíční výkazy a ostatní doklady pro personální mzdové účely.
• Stanovuje priority v ošetřovatelském procesu, realizaci a delegování činností.
• Ve spolupráci se staničními sestrami nebo náměstkyní pro ošetřovatelskou péči řeší případné spory.
• Organizuje porady se staničními sestrami a sesterské vizity.
• Vede pravidelné provozní porady ve spolupráci s primářem oddělení.
• Zajišťuje kontrolní činnost podle plánu, provádí stálé a namátkové kontroly.
• Je oprávněna kdykoliv kontrolovat realizaci ošetřovatelského procesu a jeho dokumentaci, sleduje kvalitu poskytované ošetřovatelské péče.
• Kontroluje pravidelně veškeré činnosti podřízených.
• Kontroluje kvalitu odborné i administrativní činnosti svých podřízených v rámci ošetřovatelské péče.
• Kontroluje hospodaření se spotřebním zdravotnickým materiálem a léky, dohlíží na jeho efektivní využití, sleduje náklady v hospodaření na oddělení.
Popisy pracovních činností v odborné literatuře
V odborné literatuře se problematikou vytváření popisů pracovních činností zabývá například Prien a kol. (2009), Brannick a kol. (2007) a MaderClark (2008). V Kartotéce typových pozic (2010) jsou vymezeny jen činnosti všeobecných sester a sester specialistek.
Prien a kol. (2009) popis pracovní činnosti nazývají charakteristikou pracovního profilu, která může nabývat až čtrnácti dimenzí: 1. přizpůsobení se a způsobnost, 2. odpovědnost, 3. zpětná vazba a odezva, 4. identifikace úkolů, 5. efektivita, 6. řízení změn, 7. krizový management, 8. komunikace, 9. formalizování pracovních rolí, 10. standardizace pracovních úkolů, 11. specializace rolí, 12. management kontroly, 13. centrální autorita, 14. technologie. Příklad náplně pracovních činností obsahuje obecný popis pozice, část věnující se minimální kvalifikaci pracovníka, část vyžadovaných kompetencí a část popisující jednotlivé úkoly.
Dle Brannicka a kol. (2007) je nejdůležitější funkcí popisů pracovních činností její komunikativní význam. Neměl by být napsán pro personální experty, ale především pro nováčky v organizaci. Z hlediska formy neexistuje univerzální formát a doporučení. Dle autorů by měl obsahovat:
• identifikační údaje (název pozice, její klasifikace);
• stručnou pracovní náplň (poslání a objektivní instrukce);
• povinnosti a úkoly (co, kdy, jak);
• ostatní informace, jako jsou odpovědnost, supervize získané a dávané, znalosti, vzdělání, minimální kvalifikace a kontext, jako jsou rizikové pracovní podmínky, rotace práce.
Autorka MaderClark (2008) při zpracování náplně pracovních činností doporučuje provést na začátku brainstorming, ze kterého vznikne seznam možných činností pro danou pozici. Seznam by se měl dále zpracovávat z hlediska priorit a určit, které úkoly jsou pro danou pozici nejvíce důležité, a proč. Dále se eliminují položky s nižší prioritou. Výsledný seznam je důležité testovat v praxi. Následným krokem je definování nezbytné kvalifikace (vzdělání, požadavky školení, znalosti, speciální zkušenosti apod.). Důležitou podmínkou tvorby tohoto dokumentu je požadavek na jeho jasnost a reálnost odpovídající skutečnému stavu vykonávání práce.
Popisy pracovních míst se v České republice zabývá Kociánová (2010), která doporučuje i tuto základní strukturu:
• název pracovního místa (funkce, název útvaru);
• přímý nadřízený – funkce;
• počet podřízených – funkce;
• zastupování (kdo koho zastupuje a kým je zastupován);
• vztahy k dalším pracovním místům v organizaci i mimo organizaci (zařazení v organizační struktuře, vztahy a spolupráce daného místa s dalšími pracovními místy uvnitř organizace, zapojení do týmové práce);
• účel pracovního místa (hlavní účel existence, přínos k dosažení cílů organizace);
• seznam úkolů a činností na pracovním místě;
• popis povinností na pracovním místě;
• odpovědnosti a pravomoci na pracovním místě (procesy, činnosti, kontrola, finanční či materiální zdroje, pravomoci);
• očekávané výsledky (konkrétní výstupy práce);
• předpisy pro práci na daném pracovním místě (výčet zákonných i interních předpisů pro danou práci);
• technické prostředky a zařízení k práci;
• pracovní podmínky a případná rizika práce (organizace pracovní doby, pracovní prostředí, bezpečnost a ochrana při práci, pracovní zátěž);
• na konci popisu pracovního místa by mělo být uvedeno jméno pracovníka, jeho podpis a datum.
Autorova nabídka čtenářům
Autorovo pojetí popisů pracovních činností vrchní a staniční sestry není dokonalé. Personální dokumenty byly vytvořeny na základě podkladů pouze z šesti českých nemocnic, proto je lze považovat za pilotní. Autor článku by proto rád využil této formy mediální komunikace a nabízí čtenářkám a čtenářům (náměstkyním a náměstkům pro ošetřovatelskou péči/hlavním sestrám) možnost vzájemné výměny těchto personálních dokumentů, respektive vzorů, které ve své organizaci používají. Za získané popisy pracovních činností vrchních a staničních sester autor pošle zájemcům „plnou verzi“ svého vlastního návrhu, který zde byl popsán. Cílem je získat více personálních dokumentů pro následující hlubší analýzu a porovnání. S dokumenty samozřejmě bude zacházeno jako s důvěrnými a nebudou nikde publikovány. Jakákoliv elektronická či písemná forma je vítána. Pokud máte zájem, kontaktujte autora prosím na: xkotrba@mendelu.cz. Rovněž by stálo za úvahu porovnat současnou dokumentaci s popisem pracovních činností vrchních a staničních sester před rokem 1989. Tento dokument však autor nemá k dispozici.
Závěr
Pro účely tohoto příspěvku byly analyzovány interní dokumenty šesti nemocnic v České republice. Na základě komparace a jejich analýzy bylo zjištěno, že každá organizace, nezávisle na svém zřizovateli či jiných subjektech, vytváří své vlastní popisy pracovních činností pracovníků. Popisy pracovních činností staniční a vrchní sestry jsou v analyzovaných nemocnicích odlišné. A to se týká jak formy, tak obsahu těchto dokumentů. Proto byly vytvořeny vlastní popisy pracovních činností. Jednotlivé požadavky na příslušné zdravotní sestry v manažerských pozicích lze rozdělit do následujících skupin: obecné a legislativní předpisy, odborné činnosti, výchovné a vzdělávací činnosti, manažerské činnosti, kontrolní činnosti a ekonomické činnosti. Autor tak vytvořil personální dokument, který lze použít bez ohledu na velikost a zřizovatele nemocnice. Při jeho tvorbě vycházel z hypotézy, podle které staniční a vrchní sestry ve všech nemocnicích v České republice nezávisle na zřizovateli vykonávají část činností, která je totožná.
ing. Tomáš kotrba, Ph.D., Ústav managementu, Mendelova univerzita, Brno
Literatura:
1. Brannick TM, Levine, E, Morgeson PF. Job analysis: Methods, research, and applications for Human Ressource Management. 2. vyd. Thousand Oaks, California: Sage publications, 2007. 344 s. ISBN 978-1-4129-3746-7.
2. Kartotéka typových pozic. Dostupné z: <http://ktp.istp.cz/charlie/expert2/act/overvw.act>.[cit. 2010-10-19].
3. Kociánová R. Personální činnosti a metody personální práce. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010, 215 s. ISBN 978-80-247-2497-3.
4. Mader-Clark M. The Job Description Handbook. 2. vyd. Berkeley: Nolo, 2008, 282 s. ISBN 978-1-4133-0757-3.
5. Prien P, Goodstein DL, Goodstein J, Gamble GL. A Practical Guide to Job Analysis. 1. vyd. San Francisco: Wiley & Sons, 2009, 258 s. ISBN 978-0470-43444-4.
Fota Václav Kříž
Recenzovaly:
Mgr. Jana Mlýnková, ÚTPO 1. LF UK, Praha
PhDr. Mgr. Rebeka Ralbovská, Ph.D., FBI ČVUT, Praha a VŠZ s SP sv. Alžbety, Bratislava
Další články v tomto čísle
- Úvod do ergoterapie
- Jak čelit rakovině
- Internet jako cesta pomoci. Internetové poradenství pro pomáhající profese
- Sestry promluvily
- Nový katalog prací
- Péče o mrtvé tělo i truchlící pozůstalé
- Podíl manuálních lymfodrenáží na hojení chronických ran
- Odběr kapilární krve – rutina s mnoha riziky?
- Rodičem po transplantaci kmenových buněk krvetvorby v dětství
- Psychosociální podpora předčasně porodivších žen po úmrtí novorozence