Číslo 9 / 2010
Práce ortoptisty v praxi
Souhrn: Ortoptista se podílí na vyšetření a léčení strabismu a tupozrakosti. Své uplatnění najde v očních ambulancích a odděleních, v ortoptických cvičebnách, speciálních mateřských školách a stacionářích.
Klíčová slova: tupozrakost - šilhání - ortopticko-pleoptická léčba.
The work of an ortoptist in practice
Summary: Ortoptist shares in the examination and treatment of strabism and amblyopia. He/she finds his/her place in the ophtalmological wards and outpatients departments, in the ortoptical training rooms, in specialized kindergartens and stationaries.
Keywords: amblyopia - squint - ortoptice-pleoptical treatment.
Úvod
Slovo ortoptika (angl. orthoptics) pochází z řeckých slov ortho (přímo) a optikas (vidění). V medicíně je spojováno s léčbou šilhavosti. Ortoptista je zdravotnický pracovník nelékařských oborů s vyšší kvalifikací, který po dosažení příslušné praxe poskytuje klientům specifickou strabologicko-ortoptickou péči. Klienti jsou většinou děti v předškolním věku, u kterých se zrak teprve vyvíjí, a proto je včasná diagnostika refrakčních vad a případné tupozrakosti či šilhání důležitá. Důležité ovšem je nepropást dobu, kdy lze problém řešit. Na základě určení diagnózy lékař rodiče informuje o druhu vady, způsobu a pravděpodobné úspěšnosti léčby.
Předpokladem úspěšné léčby je úzká spolupráce ortoptisty, očního lékaře, pediatra a rodičů. Strabismus (šilhání) je porucha zrakové funkce, která se navenek projevuje atypickým postavením očí, kdy osy očí nejsou paralelní. Amblyopie (tupozrakost) je snížení zrakové ostrosti různého stupně při normálním anatomickém nálezu na oku, vzácně může být amblyopie i oboustranná. Aby se mohlo rozvinout prostorové vidění, mozek musí přijímat stejné obrazy z obou očí zároveň.
Ortoptista má ve svém oboru širokou škálu uplatnění. Pracuje zcela samostatně a úzce spolupracuje se strabologem - oftalmologem.
Oční ambulance
Ambulantní péče je základní diagnosticko-terapeutickou péčí. Na základě určení diagnózy jsou rodiče informováni o druhu refrakční vady a způsobu léčby.
Ortoptista na oční ambulanci by se měl seznámit s dokumentací malého pacienta a provést podrobné ortoptické vyšetření - anamnézu, vyšetření zrakové ostrosti a refrakce, vyšetření postavení očí a jejich motility, měření velikosti objektivní a subjektivní úchylky šilhání, vyšetření jednoduchého binokulárního vidění, vyšetření stereopse, korespondence sítnic apod. Musí umět připravit nástroje i přístroje na ambulantní vyšetření a zákroky a asistovat u nich.
Ambulantní cvičení: U méně výrazných strabismů a středních druhů amblyopií je navržen cyklus ambulantních pleoptických či ortoptických cvičení, kdy dítě pravidelně dochází a formou hry cvičí na speciálních ortoptických přístrojích.
Samozřejmou součásti práce ortoptisty je spolupráce s rodiči a osvětová činnost.
Lůžkové oční oddělení
Důvodem hospitalizace jsou většinou těžké amblyopie a strabismy, u kterých je indikován operační zákrok. Výhoda lůžkové péče spočívá v komplexnosti a intenzitě léčebného procesu.
Ortoptisté na oddělení zajišťují základní léčebnou a ošetřovatelskou péči. Spolupráce s rodinou hospitalizovaného dítěte je velice důležitá. Základní znalost rodinného prostředí, školních i mimoškolních aktivit a jiných informací souvisejících s léčbou, získává ortoptista nejen od rodičů, ale i obvodních lékařů, lékařů specialistů a učitelů. Tyto informace sestra souhrnně zpracovává v sesterské dokumentaci. Podle sesterského posouzení a ošetřovatelské diagnózy stanovuje ošetřovatelský plán a postupně ho realizuje. Důležité je malým pacientům co nejvíce zpříjemnit pobyt a vhodným naplněním volného času se přizpůsobit jejich handicapu.
Nedílnou součástí léčby některých forem strabismu je operační zákrok. Vlastní operaci předchází předoperační příprava pacienta. Ta má snížit na minimum riziko operace, zmírnit nepříjemné vnímání pooperačního období a zabránit nežádoucím pooperačním komplikacím.
Neoddělitelnou složkou správné předoperační přípravy u všech pacientů je psychická příprava za účelem získání důvěry dítěte a jeho spolupráce.
Všem operovaným pacientům jsou monitorovány vitální funkce, bolestivé reakce, neklid a jiné. Zvýšenou pozornost věnujeme rizikovým pacientům. Vždy je třeba respektovat individualitu dítěte a podpůrnými psychologickými prostředky mu pomoci překlenout tuto nepříjemnou dobu. Ortoptisté mají svou skupinu dětí, se kterou po celou dobu hospitalizace pracují. Postupně si volají 1-2 děti do své pracovny vybavené všemi potřebnými přístroji a pomůckami. Zde s pacienty provádějí individuální pleoptic-ko-ortoptické cvičení na základě diagnózy a terapeutické indikace lékaře.
Speciální mateřská škola
Pokud jde o dítě předškolního věku, dává se přednost možnosti docházky do očních mateřských škol. Výhodou očních tříd je minimální počet dětí, celodenní péče učitelek specialistek a jejich spolupráce s ortoptisty, kteří dávají potřebné instrukce týkající se pleoptické práce s dítětem ve třídě. Dítě tak má zajištěnu celodenní pleoptiku, a pokud zrovna necvičí u ortoptisty, pracuje ve třídě na pleoptickém cvičení s učitelkou nebo má pleoptiku pohybovou.
Dítě se naučí pravidelně nosit brýle, okluze i prizmata. Tím, že brýle mají všechny děti, dojde k odstranění psychických zábran. (Více o tématu viz Florence č. 2/2010, str. 32.)
Stacionář
Jesle a stacionář pro děti s očními vadami jsou zdravotnická zařízení zaměřená na léčení tupozrakosti a šilhání u dětí předškolního a školního věku.
Děti jsou sem přijímány na základě doporučení očního lékaře.
Závěr
Centrum pro děti s vadami zraku Oční kliniky FN Ostrava poskytuje komplexní péči o klienty se zrakovými vadami všech věkových skupin z Moravskoslezského kraje i dalších regionů celé ČR. Co se týče efektu u zrakově postižených dětí, je pleopticko-ortoptické cvičení ve všech případech velmi přínosné.
Záruku kvalitně poskytnuté ošetřovatelské péče vidíme v realizaci ošetřovatelského procesu vycházejícího z potřeb dětí, v dobré spolupráci sehraného kolektivu, kvalitní komunikaci a zohledňování práv hospitalizovaných dětí.
Gabriela Grellová, Centrum pro děti s vadami zraku, Oční klinika FNsP, Ostrava
Barbora Teichmannová, Centrum pro děti s vadami zraku, Oční klinika FNsP, Ostrava
Literatura:
1.Hromádková L. Šilhání. Brno: IDVP, 1995.
2. Anton M. Refrakční vady a jejich vyšetřovací metody. Brno: IDVP, 1993.
3. Autrata R, Vančurová J. Nauka o zraku. Brno: IDVP, 2002.
Fota Barbora Teichmannová
Recenzovaly:
Prof. MUDr. Dagmar Dotřelová, CSc., přednostka Oční kliniky dětí a dospělých UK 2. LF a FN Motol, Praha
MUDr. Šárka Šajtarová, Oční ambulance Rožnov
Další články v tomto čísle
- Jak psát odborné články pro Florence. Editorial
- Elektronická dokumentace a zkušenosti sestry
- NANDA INTERNATIONAL. NANDA – Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2009–2011
- Bowlby J. Vazba.
- Tichá A, Raková M. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími
- Bakterie a bolest u popálených pacientů
- Postupy šetřící záda ošetřovatelů
- Cesta respektu a porozumění
- Recenzovaný článek. Rotavirové průjmy u dětí
- Recenzovaný článek. Tularémie u šestnáctiletého chlapce