Číslo 9 / 2010
Multikulturní přístup zdravotníků k umírajícím
Souhrn: Příspěvek se zabývá multikulturním přístupem k umírání a smrti při poskytování zdravotní péče. Téma v současné době získává na aktuálnosti, zvláště vzhledem k řadě politických a společenských změn a také díky zvýšené migraci. Zdravotnický personál se často ocitá v situaci, kdy pacienti/klienti očekávají respektování specifik odpovídajících jejich náboženskému přesvědčení. Cílem empirického výzkumu bylo zjišťovat postoje zdravotnických pracovníků k požadavkům pacientů různých denominací a monitorovat míru informovanosti vybrané skupiny poskytovatelů péče o základech náboženství a jejich respektování v praxi. Získaná data jsou v empirické části práce zpracována ve formě tabulek a grafů. V závěru práce je shrnutí výsledků výzkumu a také doporučení pro praxi.
Klíčová slova: náboženství - multikulturní přístup - umírání - smrt - zdravotní péče.
Multicultural access at dying
Summary: The theme of the thesis is the issue of dying and death of patients in multicultural healthcare. The up to date topic results from various political and social changes, as well as from the increasing migration tendencies. Healthcare personnel in their workplace are often confronted with situations, when the patient/client demands respect of their individual beliefs. This study is aimed to examine the relationship of healthcare personnel with their knowledge about individual religions, and their duty to respect these differences when caring for a patient/client. The goal of the empirical research was to find out attitudes of health personnel to the requirements of patients of different beliefs and to monitor the extent of awareness of a chosen group of health providers of basic religions and their respect in practice. In the empirical part of study obtained data are analyzed on the base of the tables and graphs. The summary of the research results and recommendations for the practical work are situated at the end of this study.
Keywords: religion - multicultural approach - dying - death - healthcare.
Úvod
V současné době je kladen velký důraz na poskytování komplexní, kvalitní zdravotní péče. Tato péče se podílí na ochraně zdraví, na prevenci chorob, hraje důležitou roli při upevňování zdraví a při zmírňování utrpení pacientů. Její neoddělitelnou součástí je respektování hodnoty lidského jedince. Stále větší pozornost se věnuje i názorům jednotlivých kultur na zdraví a nemoc, a to se odráží v přístupu ke zdraví a jeho ochraně. Při uplatňování holistického přístupu v prevenci a podpoře zdraví se ukazuje jako důležitá zásada respektovat úlohu kulturních hodnot komunity a příslušnost k jednotlivým náboženstvím, které jsou významným determinantem lidského chování s významnými psychosociálními dopady (Mitáš, 2009).
„Život člověka je velmi rozmanitý a pestrý. Kromě radostí, jež život přináší, přijdou i různé nemoci, těžkosti a trápení (...), někdy nemoc překvapí, zvlášť když postihne mladého člověka zvyklého užívat života plnými doušky. Jindy přichází s věkem nebo je to nemoc z výkonu určitého povolání. Někteří z nás tuto skutečnost nejsou schopni a ochotni přijmout, dokonce vyčítají Pánu Bohu, že je takto potrestal. Někdy nám čas nemoci prospěje k důkladnému zamyšlení se nad smyslem a cílem života a pomůže k návratu k Hospodinu." (Maturkanič, 2010). Jak uvádějí Gulášová, Marenčák, Mikuličková (2009), náboženská etika je vyjádřením, které je motivováno a usměrňováno náboženským přesvědčením. Ve světě panují různá náboženství, která určitým způsobem etické principy formují. Pro zdravotníky je proto nezbytné, aby se se základy jednotlivých náboženských systémů seznámili a uvědomili si, že náboženské projevy bývají často skryté a teprve při léčení a ošetřování (v životně vyhrocených chvílích) se odhalují. Položme si otázku, jaká je praxe. Poznatky ukazují, že příčiny mnoha sporných situací mezi pacientem a zdravotnickým pracovníkem vznikají proto, že:
• ne každý zdravotnický pracovník zná odlišnosti jednotlivých kultur;
• mnozí pacienti nevědí, jak správně požadovat respektování odlišností;
• někteří pacienti požadují respektování odlišností ve snaze dosáhnout mimořádnou péči;
• většina zdravotnických pracovníků má nedostačující informace o základech jednotlivých náboženství;
• zdravotničtí pracovníci v různé míře akceptují, když se pacient dožaduje respektování odlišností. (Ralbovská, 2010)
Výzkumný problém se zaměřením na sestry
Problematika respektování odlišností při poskytování péče je v zahraniční i domácí literatuře dostatečně zastoupena, většinou pak se zaměřením na náboženské, etické, sociální a ošetřovatelské aspekty. Méně informací existuje o multikulturních postojích zdravotnických pracovníků během péče o umírající. Empirický výzkum jsem proto zaměřila na početnou skupinu sester, které jsou s pacientem v bezprostředním kontaktu.
Cíle výzkumu
• Zjistit úroveň informovanosti zdravotnických pracovníků (sester a porodních asistentek) o odlišnostech v rámci kultur a náboženství;
• zjistit míru respektování požadavků pacientů/klientů v rámci multikulturního přístupu zdravotnickými pracovníky;
• monitorovat zkušenosti vybrané skupiny zdravotnických pracovníků (sester a porodních asistentek):
- s poznáním základů jednotlivých náboženství;
- s uplatňováním požadavků na akceptaci odlišností ze strany pacientů/klientů.
Pracovní hypotézy:
Hypotéza 1. Předpokládám, že zdravotničtí pracovníci mají vědomosti o základních principech jednotlivých náboženství.
Hypotéza 2. Předpokládám, že se zdravotničtí pracovníci při výkonu svého povolání setkávají s příslušníky jiných kultur a náboženství, kteří požadují respektování specifik v rámci poskytování zdravotní péče.
Hypotéza 3. Předpokládám, že zdravotničtí pracovníci považují své vědomosti o specifikách péče u pacientů různého náboženského přesvědčení za nedostatečné.
Hypotéza 4. Předpokládám, že zdravotničtí pracovníci jsou ochotni respektovat požadavky ze strany pacientů, které vycházejí z příslušnosti k jednotlivým náboženstvím.
Hypotéza 5. Předpokládám, že by zdravotničtí pracovníci uvítali existenci standardů zdravotní péče, která by vycházela z multikulturního přístupu k pacientům.
Výzkumný vzorek
Soubor respondentů tvořily sestry, které se aktivně podílely na ošetřovatelském procesu u pacientů. Konkrétní údaje o respondentech uvádějí tabulky 1 a 2.
Metody výzkumu
Empirický výzkum zpracovával údaje získané pomocí semistrukturovaného dotazníkového šetření. Výzkum jsem realizovala ve vybraných nemocnicích v Praze. Po faktorové analýze a úpravě dotazníku do definitivní podoby bylo zahájeno vlastní dotazníkové šetření, do kterého se zapojilo 153 respondentů.
Analýza výsledků výzkumu
Celkově jsem distribuovala 180 dotazníků týkajících se problematiky obrazu smrti v multikulturním přístupu k péči o zdraví. Počet respondentů, kteří správně vyplnili dotazník, byl 153, návratnost dotazníků tedy byla 85 procent.
Vyhodnocení hypotéz
Hypotéza 1. Předpokládám, že zdravotničtí pracovníci mají vědomosti o základních principech jednotlivých náboženství.
Zdravotničtí pracovníci mají možnost se již v průběhu svého studia seznámit s problematikou multikulturního přístupu k pacientům/klientům. Při analýze základních pedagogických dokumentů různých forem vzdělávání u nelékařských zdravotnických pracovníků na středních, vyšších odborných a vysokých školách jsem zjistila, že problematika multikulturního přístupu je dostatečně zastoupena v předmětu multikulturní ošetřovatelství. Tento předmět je různě zařazován mezi povinné a také povinně volitelné i nepovinné předměty.
Vyhodnocením odpovědí všech respondentů jsem zjistila, že 53,6 % respondentů považuje své vědomosti o základech jednotlivých náboženství za nedostatečné.
S hypotézou 1 souvisí odpovědi na otázky (uvedené v dotazníku) číslo:
15. Jak se nazývá rituální způsob omytí mrtvého těla v judaismu?
16. Jaký je povolený způsob pohřbívání v judaismu?
18. Jaké je poslání očistce v katolicismu?
20. Jaký je povolený způsob pohřbívání v islámu?
Na otázku, jak se nazývá rituální omytí mrtvého těla v judaismu, správně (tahara) odpovědělo 39 (25,5 %) respondentů. Nesprávnou odpověď (brachot) zvolilo 42 (27,4 %) respondentů a také nesprávnou odpověď (mišna) zvolilo 72 (47,1 %) respondentů. Počet nesprávných odpovědí byl 114 (74,5 %).
Na otázku ohledně správného způsobu pohřbívání v judaismu správně odpovědělo pouze 51 (33,3 %) respondentů. Odpověď kremace nebo kremace i pohřeb do země (bez významnosti rozdílu) uvedlo 102 (66,7 %) respondentů. V souladu s biblickým rčením: „Prach jsi a v prach se obrátíš" tradiční judaismus odmítá kremaci a pohřby se konají pouze do země.
Správnou odpověď ohledně poslání očistce v křesťanství uvedlo 109 (72,4 %) respondentů a nesprávnou odpověď uvedlo 44 (28,8 %) respondentů.
Na otázku ohledně způsobu pohřbívání v islámu 121 (79 %) respondentů uvedlo nesprávnou odpověď a pouze 32 (21 %) respondentů odpovědělo správně.
Závěr k hypotéze 1: Na základě výsledků uvedených v grafech 2, 3, 4 a 5 mohu konstatovat, že hypotéza 1 se nepotvrdila.
Hypotéza 2. Předpokládám, že zdravotničtí pracovníci se při výkonu svého povolání setkávají s příslušníky náboženství, kteří požadují respektování specifik v rámci poskytování péče.
Setkání s pacientem/klientem, který je příslušníkem náboženství (judaismus, křesťanství, islám), uvádělo 106 (69,3 %) respondentů. Uvedené výsledky potvrdily, že v důsledku společenských změn a zvýšeného výskytu imigrantů na území České republiky vznikají při poskytování zdravotní péče situace, kdy se zdravotnický personál setkává s příslušníky jiných kultur a náboženství, kteří požadují respektování specifik v rámci poskytované zdravotní péče.
Závěr k hypotéze 2: Na základě výsledků uvedených v grafu číslo 6 lze konstatovat, že hypotéza 2 se potvrdila. Setkání s příslušníkem mnou vybraného náboženství (judaismus, křesťanství, islám) uvedlo 106 (69,3 %) respondentů.
Hypotéza 3. Předpokládám, že zdravotničtí pracovníci považují své vědomosti o specifikách péče v rámci jednotlivých náboženství za nedostatečné.
Zajímala jsem se, zda absolvování uvedené výuky považují respondenti za dostatečnou přípravu na multikulturní přístup k pacientům. Za nedostatečnou tuto výuku považuje z celkového počtu 56 respondentů (kteří uváděli ve svých dotaznících absolvování výuky) 45 (80,4 %) respondentů.
V položce číslo 12 dotazníku mě zajímal názor respondentů na jejich vědomosti o odlišnostech zdravotní péče v rámci jednotlivých náboženství. Vzhledem k poznatkům z praxe jsem přepokládala, že respondenti budou považovat své vědomosti o odlišnostech zdravotní péče v rámci jednotlivých náboženství za nedostatečné. Můj předpoklad se, jak ukazuje graf 8, potvrdil. Nadpoloviční většina 98 (64,1 %) respondentů považuje své vědomosti v této oblasti za nedostatečné.
S hypotézou 3 úzce souvisejí výsledky analýzy otázek číslo:
14. Popište správný způsob zdravotní péče o umírajícího žida.
17. Popište správný způsob zdravotní péče o umírajícího křesťana.
19. Popište správný způsob zdravotní péče o umírajícího muslima.
Otázkou číslo 14 jsem monitorovala poznatky respondentů ohledně správného způsobu zdravotní péče o umírajícího žida. Analýzou odpovědí respondentů k této problematice byly prokázány nedostatky jejich vědomostí o uspokojování spirituálních potřeb, způsobu zdravotní péče a následného ošetření mrtvého těla. Nesprávný způsob uvedlo 107 (70 %) respondentů. Pouze 46 (30 %) respondentů uvedlo správný způsob zdravotní péče o umírajícího žida včetně ošetření mrtvého těla.
Otázkou číslo 17 jsem monitorovala poznatky respondentů ohledně správného způsobu zdravotní péče o umírajícího křesťana. Analýza odpovědí respondentů k této problematice ukázala dostatečné vědomosti respondentů. Nesprávný způsob uvedlo pouze 22 (14,4 %) respondentů. Správný způsob zdravotní péče o umírajícího křesťana uvedlo 131 (85,6 %) respondentů.
Rovněž v případě islámu mě zajímaly poznatky respondentů o problematice zdravotní péče o umírajícího muslima. Graf 11 znázorňuje poměr správných a nesprávných odpovědí v případě správného způsobu ošetřovatelské péče o umírajícího muslima, nesprávný způsob péče uvedlo 84 (54,9 %) respondentů. Pouze 69 (45,1 %) respondentů popsalo správný způsob ošetřování umírajícího muslima.
Závěr k hypotéze 3: Při ověřování této hypotézy jsem vycházela z analýzy odpovědí na otázku číslo 14, 17 a 19. Na základě výsledků uvedených otázek mohu konstatovat, že hypotéza 3 se potvrdila. V odpovědi o názoru respondentů ohledně jejich vědomostí o odlišnostech zdravotní péče v rámci jednotlivých náboženství 98 (64, 1 %) respondentů uvedlo, že svoje vědomosti o uvedené problematice považuje za nedostatečné.
Hypotéza 4: Předpokládám, že zdravotničtí pracovníci jsou ochotni respektovat požadavky ze strany pacientů, které vycházejí z příslušnosti k jednotlivým náboženstvím.
Vzhledem k výše uvedeným výsledkům hypotézy 1 a 2 mohu konstatovat, že vysoce kladně přijímám výsledky analýzy otázky číslo 7: Zajímáte se o problematiku multikulturního přístupu k péči o zdraví? Aktivní zájem o uvedenou problematiku formou účasti na seminářích, četby příslušné odborné literatury nebo kombinací obou alternativ uvedlo 121 (79 %) respondentů. Naopak nezájem o uvedenou problematiku uvedlo 32 (21 %) respondentů.
V grafu 13 uvádím názor respondentů na respektování tradic a zvyků, které vycházejí z náboženství pacienta/klienta. Nadpoloviční většina 132 (86,3 %) respondentů uvedla některou ze souhlasných odpovědí (silně souhlasím - 13,7 %, spíše souhlasím - 19,6 %, souhlasím - 53 %) v případě respektování zmíněných tradic a zvyků.
Závěr k hypotéze 4: Při ověřování této hypotézy jsem vycházela z analýzy uvedených odpovědí. Na základě výsledků uvedené otázky lze konstatovat, že hypotéza 4 se potvrdila.
Hypotéza 5: Předpokládám, že zdravotničtí pracovníci by uvítali vypracování standardů zdravotní péče, která by vycházela z multikulturního přístupu k pacientům.
Současná transformace systému poskytované zdravotní péče i výskyt určitých problémů, které s multikulturním přístupem souvisejí, způsobují, že i laická veřejnost uvedenou problematiku vnímá mnohem citlivěji. Zdravotničtí pracovníci se tak stále častěji setkávají se zájmem pacientů/ klientů a jejich rodinných příslušníků o poskytnutí základních informací souvisejících s uplatňováním multikulturního přístupu při poskytování zdravotní péče. Zdravotní sestry jsou v častém kontaktu s pacientem/ klientem, a mají tedy možnost o problému multikulturalismu s pacienty/ klienty mluvit. Poznatky z praxe ve zdravotnictví však ukazují na skutečnost, že mnohdy jsou zdravotní sestry v uvedených situacích bezradné. Proto jsem zjišťovala jejich zájem o vypracování standardů zdravotní péče, která by vycházela z principů multikulturního přístupu. Na následujícím grafu 14 můžeme vidět názory respondentů k uvedené problematice.
Závěr k hypotéze 5: Při ověřování této hypotézy jsem vycházela z analýzy odpovědí na otázku číslo 10, pomocí které jsem monitorovala zájem respondentů o vypracování standardů poskytování péče v rámci multikulturního přístupu. Na základě výsledků uvedené otázky můžu konstatovat, že hypotéza 5 se potvrdila.
Diskuse
Jak uvádějí Knezovič, Brukkerová, Novotná (2010), sestry, které jsou s pacientem nejčastěji v kontaktu, mu pomáhají v situacích, jež jsou pro většinu lidí stresující a těžko je prožívají. Je přitom potřeba respektovat jeho lidskou důstojnost a také jeho požadavky vycházející z příslušnosti k minoritní části společnosti. Proto, aby mohla být tato specifika respektována, musí ji zdravotnický personál znát a vědět, jak ji uplatňovat v konkrétních situacích při poskytování zdravotní péče.
Prostřednictvím uvedeného výzkumu jsem se snažila zjistit, jak je obraz smrti v multikulturním přístupu v péči o zdraví vnímán zdravotnickým personálem. Dospěla jsem k přesvědčení, že systémové zlepšení péče o umírající v rámci multikulturního přístupu předpokládá, že budeme schopni formulovat určitý žádoucí cílový stav - tedy, jaký by měl být cíl zdravotnické péče a našeho snažení u člověka, který své nemoci nezvratně v krátké době podlehne.
Vědecký zájem o tuto oblast se projevuje i ve formování speciálního oboru nazývaného transkulturní ošetřovatelství (transcultural nursing). Tento obor se začal rozvíjet od 60. let minulého století v USA, postupně se šířil do Evropy a jiných zemí a má vymezen svůj teoretický a výzkumný status i aplikace v klinické praxi. Jednou z důležitých oblastí praxe, v níž se nacházejí poznatky multikulturního přístupu aplikace, je tedy oblast zdravotní péče. Jde hlavně o respektování specifičnosti v hodnotách a postojích týkajících se zdraví a nemoci, vnímání bolesti a reagování na ni, vztahů zdravotnického personálu k nemocným, prevence nemocí apod. Tyto záležitosti jsou výrazně závislé na etnických, rasových a náboženských charakteristikách jednotlivých společenství.
Empirické výzkumy v multikulturním přístupu se zaměřují zejména na vliv hodnot na pojetí a realizaci zdravotní péče. Například Rossiter, Walsh-Bowens a Prilleltensky v roce 2002 srovnávali, jak etické hodnoty ovlivňují klinickou péči zdravotnických a sociálních pracovníků v Kanadě a na Kubě. Shledali významné rozdíly, např. výraznější senzitivitu kubánského personálu na sociální vztahy s klienty a pacienty, naproti tomu otevřenější jednání kanadských zdravotnických pracovníků s pacienty apod. Autoři se domnívají, že tyto rozdíly jsou determinovány odlišnými hodnotovými systémy kubánské kultury jakožto kolektivistické společnosti na rozdíl od kanadské kultury jakožto individualistické. Fan v roce 2002 popsal specifičnosti hodnot týkajících se zdravotní péče, jež jsou charakteristické pro mnohé národy řídící se morálními principy konfucianismu. V některých zemích se podle konfuciánské etiky považuje rodina za primární komunitu ovlivňující zdraví a životní harmonii. To se promítá i do zdravotní péče, při níž nemoc člověka není záležitost pouze individua, ale celé jeho rodiny.
V České republice byla problematika multikulturních faktorů zasahujících do zdravotní péče objasněna výstižně J. Marešem (3). Jádro problematiky vyplývá z toho, že v určitých situacích zdravotní péče se setkávají příslušníci odlišných kultur - třeba lékaři a sestry z majoritní populace a pacienti a jejich rodinní příslušníci z různých minoritních etnik, ze skupin imigrantů apod. Vznikají tak problémy nejen jazykové a komunikační, ale především týkající se hodnot, zvyklostí a rituálů. Jak uvádí Mareš, každá kultura má také specifické pojetí zdraví a nemoci, má rozdílné způsoby komunikování na téma zdravotních potíží, rozdílné znalosti o zdraví a nemoci atd. Od zdravotnického personálu se proto požaduje respektování těchto specifičností. K tomu je však podle uvedeného autora potřeba zavádět do přípravy zdravotnických pracovníků vzdělávání směřující k vytváření kulturní senzitivity. „Zdravotnický pracovník by měl mít rozvinutý cit pro jednotlivé kultury a etnika, měl by rozpoznat jejich příslušníky, vybavit si jejich specifika a pak s nimi jednat adekvátně k jejich zvyklostem. Měl by nacházet takové kompromisy mezi postupy fungujícími u majority a postupy, na něž je zvyklá minorita, aby výsledkem byla úspěšná léčba specifického pacienta." (Mareš, s. 403)
Evropská porada WHO o právech pacientů schválila při setkání v Amsterdamu v roce 1994 dokument o právech pacientů v Evropě: Všeobecný rámec. Jde o soubor zásad na podporu a uplatňování práv pacientů v členských státech EU. Na několika místech je zde zmíněn požadavek na respektování kultury pacienta v souvislosti s poskytováním zdravotní péče. V prvním oddílu se v bodu 5 říká: „Každý má právo, aby byly respektovány jeho morální a kulturní hodnoty, náboženské a filozofické přesvědčení." V pátém oddílu Péče a léčba se v bodě 8 říká: „Pacienti mají právo, aby se s nimi zacházelo důstojně ve vztahu k jejich diagnóze, léčbě a ošetření, a to při respektování jejich kultury a žebříčku hodnot." Jak je tato oblast významná, dosvědčuje i to, že v roce 1999 začal vycházet speciální časopis Journal of Trancultural Nursing, který je deklarován jako „fórum pro interkulturní kompetenci ve zdravotní péči". Je určen sestrám, zdravotnickým pracovníkům a pedagogům pro tyto profese.
V České republice je multikulturní přístup ve zdravotní péči postupně rozpracováván týmem odborníků katedry ošetřovatelství Zdravotně-sociální fakulty Ostravské univerzity. Z jejich produkce vznikla publikace Komunikace s cizinci při poskytování zdravotní péče, v níž je jasně definován obor a vymezena jeho základní náplň. V návaznosti na tyto jevy následně vznikl také pojem kulturněspecifická péče, který vyjadřuje nutnost přizpůsobovat zdravotní péči zvláštnostem jednotlivých kultur a náboženství. Celkově je v České republice podle mého názoru osvojování kulturní senzitivity u zdravotnického personálu dosud nedostatečně zajišťováno vhodnými programy multikulturní přípravy, což nakonec prokázal také můj výzkum v této oblasti. Respondenti sami hodnotili své vědomosti o multikulturním přístupu jako nedostatečné a výzkum poukázal na nedostatečné poznatky o způsobu péče o umírající a také o pohřebních zvycích.
Závěr a doporučení pro praxi
Na základě výsledků výzkumu jsem formulovala některá doporučení, která vyplývají z mých zjištění a která by mohla pozitivně ovlivnit respektování požadavků pacientů/klientů v každodenní praxi ve zdravotnictví. Vzhledem k tomu, že je problematika multikulturního přístupu ve zdravotnictví společensky i mezinárodně aktuální, je potřeba:
• monitorovat nejnovější poznatky z oblasti multikultury (zákonné normy, mezinárodní aktivity, informovanost veřejnosti);
• v obsahu vzdělávání zdravotnických pracovníků aktualizovat problematiku multikulturního přístupu ve zdravotnictví;
• posilnit problematiku multikulturního přístupu ve zdravotnictví v celoživotním vzdělávání zdravotnických pracovníků, například v odborných seminářích apod.;
• zlepšit přístup sester k informacím o aktuálních legislativních změnách týkajících se poskytování zdravotní péče a výkonu zdravotnického povolání;
• aplikovat problematiku multikulturního přístupu ve zdravotnictví ve standardech zdravotní péče, které jsou v současnosti ve stadiu tvorby a ověřování a jsou důležitou podmínkou zvyšování kvality poskytované péče.
Respektování požadavků vycházejících z kultury a náboženství pacienta/klienta by se mělo stát nezbytnou součástí profesionálního jednání a profesionálního přístupu zdravotnických pracovníků k pacientům/klientům. Způsob komunikace s pacientem/klientem, lidský přístup a profesionální vystupování je ukázkou profesionální i lidské vyspělosti.
PhDr. Mgr. Dana Rebeka Ralbovská, Ph.D., Evropské vzdělávací centrum Praha, VŠZ a SP sv. Alžbety, Bratislava
Literatura:
1. Fan R. Reconstructionist Confucianism and Health Care: An Asian Moral Account of Health Care Resource Allocation. Journal of Medicine and Philosophy, 27, 2002, 6, s. 675-682.
2. Gulášová I, Marenčák, Mikuličková D. Prevencia onkologických ochorení. Skalica: VŠZ A SP sv. Alžbety, 2009.
3. Mareš J. Příprava lékařů na jednání s menšinami. Praktický lékař, 81, 2001, 7, s. 400-403, 8, s. 456-459.
4. Maturkanič P. Svátosti. Viditelná znamení neviditelné skutečnosti spásy. Pastorační postřehy jihočeského kněze. Praha: EVC, 2010.
5. Mitáš V. Penologická poimenika. Doktorská dizertační práce. Praha: UK HTF, 2009.
6. Rossiter A, Walsh-Bowens R, Prilleltensky I. Ethics as a Located Story: A comparison of American and Cuban Clinical Ethics. Theory and Psychology, 12, 2002, 4, s. 533-556.
7. Ralbovská R. Multikulturní přístup pro pomáhající profese. 2. vyd. Praha: EVC, 2010.
8. Knezovič R, Brukkerová D, Novotná J. Syndrom vyhorenia ovplyvňujúci náročnú prácu sestry pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti. In: Dolista, J. (ed) Práce pomáhajících profesí v oblasti zdravotnictví a sociální péče. Praha: EVC, 2010.
Recenzovaly:
PhDr. Alena Mellanová, CSc., Ústav teorie a praxe ošetřovatelství, 1. LF UK, Praha
PhDr. Iveta Ondriová, Katedra ošetřovatelství FZ PU, Prešov
Další články v tomto čísle
- Jak psát odborné články pro Florence. Editorial
- Elektronická dokumentace a zkušenosti sestry
- NANDA INTERNATIONAL. NANDA – Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2009–2011
- Bowlby J. Vazba.
- Tichá A, Raková M. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími
- Bakterie a bolest u popálených pacientů
- Postupy šetřící záda ošetřovatelů
- Cesta respektu a porozumění
- Recenzovaný článek. Rotavirové průjmy u dětí
- Recenzovaný článek. Tularémie u šestnáctiletého chlapce