Číslo 9 / 2010
Diskomfort dítěte v období erupce první dentice
Souhrn: Prořezávání prvních zubů s sebou přináší změny v chování dítěte. Tento diskomfort dítěte je však důsledkem současné invaze časných virových infekcí. Tento článek popisuje období prořezávání zubů a projevy tohoto diskomfortu, uvádí možnosti zvládání jeho symptomů.
Klíčová slova: erupce - první dentice - vývoj zubů - diskomfort dítěte - utišující prostředky.
Discomfort of the child during the first eruption ofteething
Summary: Teething is accompanied by changes in childrens behaviour. However, this child's discomfort is a consequence of the simultaneous invasion of early viral infections. This article describes the teething period and the manifestation of the discomfort. It introduces the possibilities how to cope with its symptoms.
Keywords: eruption - teething - grow teeth - childrens discomfort - quiet down.
Úvod
Prořezávání zubů patří u matek i pediatrů k jednomu z velmi sledovaných vývojových aspektů. V tomto období, kdy prořezává první dentice, jsou zaznamenávány určité změny v chování dítěte. Tento diskomfort však souvisí s invazí některých virových infekcí. Míra jeho projevů je velmi individuální. Následující článek má za cíl popsat nejčastější projevy tohoto diskomfortu a nabídnout způsoby zvládání jeho příznaků dostupnými prostředky a pomůckami v domácím prostředí.
Vývoj zubů
Vývoj zubů začíná dávno před prořezáním prvních zubů do dutiny ústní. Vytváří se z ektodermu a mezodermu bezprostředně po vytvoření primitivní dutiny ústní, což odpovídá asi 36. dni intrauterinního života. Nejprve se formuje primární zubní lišta, v níž jsou uloženy základy dočasného chrupu, a posléze na orální straně sekundární lišta se základem pro trvalý chrup. Po celé prenatální období probíhá velmi intenzivní složitý vývoj zubů, který nekončí ještě ani po jeho prořezání do dutiny ústní.(3)
Prořezávání zubů
Prořezávání zubů (erupce) je průnik zubů z čelisti do dutiny ústní a jeho růstový postup až do zaujetí pracovní polohy.
Probíhá ve třech stadiích: preerupčním, erupčním a prefunkčním. Preerupční stadium je zahájeno formováním kořene a počátkem pohybu zubu směrem k okluzi. Současně se resorbuje i kostní val. Prefunkční stadium zahrnuje období od prořezání do dutiny ústní až po dosažení okluze, funkční stadium je charakterizované zapojením zubu do funkce. Erupce zubů je doprovázena celou řadou dalších změn tkání, vývojem kořenu zubu a parodontu, resorpcí a apozicí alveolární kosti.(2, 3)
Předtím, než zub pronikne do dutiny ústní, resorbuje kost jednak nad korunkou, a jednak v místě vyvíjejícího se kořene. Poté dochází k redukci vazivové tkáně mezi resorbující se orální sliznicí nad prořezávajícím se zubem a redukujícím se sklovinným epitelem, který kryje korunku zubu do doby, než se prořeže. V poslední fázi dojde ke spojení těchto dvou epitelů. Tato přestavba tkání probíhá bez krvácení.(2)
Novorozenec má korunky všech dočasných zubů v různém stupni vývoje. Jsou ponořeny v čelisti. Těsně před prořezáním je korunka již hotova, zatímco kořen je ještě široce otevřen a roste do délky. Vyrůstající kořen dočasného zubu se opírá o čelist a posunuje dočasný zub k povrchu.(2, 3)
Rozmezí prořezávání
Prořezávání dočasných zubů je velmi variabilní, mnohem více než prořezávání definitivních zubů. Je závislé na mnoha činitelích, např. genetice, výživě či pohlaví. Zaznamenáváme ho průměrně od 6. do 30. měsíce věku dítěte, přičemž za fyziologické prořezání prvního zubu je považován interval od 4. do 10. měsíce. Jsou popsány i případy dětí, které se narodily s již prořezaným prvním zubem. Poslední zub pak prořezává ve fyziologickém rozmezí 20. až 36. měsíce
(obr. 1).(1, 4)
Sled prořezávání
Model prořezávání je ustálen ve sledu I (první řezák), II (druhý řezák), IV (první stolička), III (špičák), V (druhá stolička). Ovšem i zde hraje určitou roli zejména genetický vzorec a pohlaví - to nejčastěji v pořadí prořezávání prvních a druhých řezáků.(4)
Diskomfort dítěte
Mnoho rodičů v období erupce první dentice pozoruje určité symptomy, které připisují právě prořezávání zubů.
Jsou popisovány:
• zvýšená slnivost (s tendencí dítěte dávat prsty do úst),
• intenzivní „kousání" předmětů (stlačování čelistmi),
• změny chování (podrážděnost, neklid, zlostnost, nechuť k činnosti),
• větší plačtivost (i bez zjevné příčiny),
• zvýšená citlivost (včetně sklonu se více „mazlit"),
• problémy se spánkem (častěji se v noci budí s pláčem).
Kromě uvedených projevů bývá udávána i zvýšená teplota (výjimečně i horečka), nechutenství nebo dokonce i krátkodobé průjmovité stolice. Tyto obtíže však nemá na svědomí prořezávání zubů, nýbrž souběžně probíhající časné infekce, případně primární osidlování organismu virem herpes simplex.
Pro tuto skutečnost svědčí i popis obtíží dítěte, které nejsou trvalé (po celou dobu prořezávání zubů), mají různou intenzitu a nejsou přítomny u všech dětí.
Kolem 6. měsíce, kdy očekáváme prořezání prvního zubu, se začíná též měnit a vyvíjet imunitní systém dítěte. Ubývá protilátek získaných od matky během prenatálního období a přechodem na smíšenou stravu i protilátek obsažených v mateřském mléce. Smíšenou stravou se do organismu může dostat více mikroorganismů než při kojení. Tato koincidence má pravděpodobně za následek zmíněný diskomfort dítěte, připisovaný nesprávně prořezávání zubů.(6, 7)
Jak zlepšit diskomfort dítěte
Přirozeně je třeba se řídit symptomy dítěte. Je možné využít některé z níže uvedených pomůcek či prostředků, které jsou na našem trhu k dostání buď ve specializovaných prodejnách pro kojence a děti, nebo v lékárnách. O podávání léků se vždy nutné se poradit s pediatrem, který má dítě v péči, třeba při preventivní poradenské návštěvě. Pomůcky
Kousátka - jsou vyhledávána a přijímána dětmi velmi pozitivně stejně jako hračky. Jejich koncová část je z měkčeného materiálu, který stlačením v dásni zmírňuje nepříjemné pocity v dutině ústní. Při jejich koupi je třeba dbát na to, aby byla atestovaná. U neatestovaných výrobků hrozí riziko uvolňování nebezpečných látek, jejichž negativní dopad nemusí být okamžitý, o to je však zrádnější. Péče o kousátka je velmi jednoduchá - před použitím se omývají nedráždivým mýdlem a teplou vodou, poté oplachují pitnou vodou. Před jejich nabízením je nutné vždy kontrolovat jejich celistvost. Používáním poškozených kousátek hrozí nebezpečí úrazu dítěte (tržné rány, krvácení, aspirace; obr. 2 a 3).
Chladítka - jejich tvary jsou rozmanité, přizpůsobené většinou tak, aby se dobře vkládala do úst, ale současně aby je dítě nemohlo spolknout. Jejich obsahem je nezávadná tekutina s barvivem. Před použitím je třeba chladítko důkladně omýt a nechat v chladničce prochladit, po použití opláchnout vodou a nechat v chladničce ve vyhrazeném místě odděleně od ostatního obsahu (v krabičce). Kupovat je nutné opět pouze atestované výrobky (obr. 4). Pokud při používání dojde k prokousnutí chladítka, může část tekutiny uniknout. U atestovaných výrobků při tomto úniku nehrozí žádné nebezpečí. Dále by se však již neměla používat a měla by se vyměnit za nová.
Kartáčky (obr. 5) - nejsou určeny výhradně pro čištění zubů. Tři specializované hlavice kartáčků slouží již v období prořezávání zubů ke zmírňování nepříjemných pocitů a současně se tak vytváří i návyk pravidelného čištění zubů. Kartáček s kulatou hlavicí se speciálními gumovými lamelami masíruje dáseň a zmírňuje pocit svědění. Využívá se před objevením se zubu v dutině ústní. Ob-jevíli se zub v dutině ústní, je třeba využít kartáčku s hlavicí obsahující měkké gumové štětiny, jimiž se masíruje čelist, a podporuje se tak prokrvení okolní tkáně. Když zub povyroste, je třeba využít již kartáčku s velmi měkkými štětinami a velmi malou pracovní plochou. Štětiny kromě čištění též jemně masírují okolní tkáň. Péče o kartáčky je též velmi jednoduchá - omývání vodou by mělo být dostačující. Kartáček s měkkými štětinami je nutné vyměnit při ohnutí krajních štětin do stran.
Dudlíky - jsou anatomicky tvarované a velikostí přizpůsobené věku dítěte. Péče o dudlík spočívá v jeho oplachování pod tekoucí (pitnou) vodou a kontrole jeho celistvosti. Je-li již příliš měkký, raději se doporučuje jeho výměna. Co rozhodně s dudlíkem nedělat, je jeho namáčení do sladkostí typu medu, marmelády, zmrzlin apod. Podpořila by se tím tvorba časného zubního kazu.
Další prostředky
Orální gel (Calgel) - je místní anestetikum a antiseptikum omezující růst choroboplodných zárodků. Aplikuje se na čistý konec prstu přibližně v délce centimetru a jemně se vmasíruje na postižené místo na dásni. Gel lze aplikovat opakovaně od 5. měsíce věku. Před použitím je třeba pečlivě prostudovat příbalový leták. V lékárně jej lze zakoupit bez lékařského předpisu.
Antipyretika - je možné je podávat po dohodě s lékařem při horečce. Dávkování určí vždy lékař. Při zvýšené teplotě je lepší antipyretika nepodávat a nabízet raději ve větší míře chladnější tekutiny.
Strava - u dětí přecházejících na smíšenou stravu je možné zlepšit diskomfort výběrem vhodných potravin. Upřednostnit chladné tekutiny - neperlivou kojeneckou vodu nebo čaje, vždy však bez doslazování. Je třeba myslet i na prevenci zubního kazu. Velmi pozitivně děti přijímají chlazené jogurty a ovocné přesnídávky. Dobré a zdravé jsou i přírodní cereální křupky z pohanky, kukuřice nebo jáhel (bez soli a sacharidů).
Péče o obličej - je dovršením nabídky prostředků, zejména při zvýšené slnivosti. Vlhkou tvář je třeba vysušovat měkkou látkou nebo měkkým papírovým kapesníčkem a poté promazávat krémem odpuzujícím vlhko, určeným pro děti (do nepříznivého počasí).
Chování v náruči matky - to sice není pomůcka, zato jde o nejvíce uklidňující prostředek, který každou nepříjemnost učiní snesitelnější.
Závěr
Negativní projevy časných infekcí spadajících do období prořezávání zubů lze velmi dobře zvládat uvedenými prostředky. Jako výhodné se ukazuje střídání širokého spektra těchto možností vzhledem k reakcím dítěte na ně. Důležitý je výběr nezávadné pomůcky a správná péče o ni. To spolu s láskou a trpělivostí pomůže překonat uvedené obtíže nejútlejšího věku.
Mgr. Marcela Křiváková, Ph.D., SZŠ Jaselská, Brno
Literatura:
1. Čihák R. Anatomie 2. 1. vydání, Brno: Avicenum, 1988.
2. Fialová SN, Nováková K. Vybrané kapitoly z pedostomatologie. 2. vydání, Olomouc: UP Olomouc, 2004. ISBN 80-244-0894-5.
3. Komínek J. et al. Dětská stomatologie. 1. vydání, Praha: Avicenum, 1988.
4. Zrzavý J. Anatomie pro stomatology. 1. vydání, Praha: Avicenum, 1978.
5. http://www.lekarna.cz/calgel-1x10gm-zubni-gel/dne [cit. 22.10.2009]
6. http://www.babycenter.com/0_teething_11243.bc7showAlhtrue [cit. 20.1.2010]
7. Ashley M. P. Iťs only teething. A report of the myths and modern approaches to teething. In: British dental journal, 2001, vol. 191, no. 1, July 14, p. 4-8.
Fota autorka
Recenzovali:
Prof. MUDr. Zdeněk Broukal, CSc., Výzkumný ústav stomatologický 1. LF UK a VFN, Praha
Mgr. Věra Vránová, Ph.D., proděkanka pro studijní, sociální a pedagogické záležitosti, Fakulta zdravotních věd, UP Olomouc
Další články v tomto čísle
- Jak psát odborné články pro Florence. Editorial
- Elektronická dokumentace a zkušenosti sestry
- NANDA INTERNATIONAL. NANDA – Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2009–2011
- Bowlby J. Vazba.
- Tichá A, Raková M. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími
- Bakterie a bolest u popálených pacientů
- Postupy šetřící záda ošetřovatelů
- Cesta respektu a porozumění
- Recenzovaný článek. Rotavirové průjmy u dětí
- Recenzovaný článek. Tularémie u šestnáctiletého chlapce