Číslo 7 - 8 / 2010
Specializační vzdělávání. Mýty a skutečnosti specializované způsobilosti všeobecných sester. 2
Mýtus 5
Specializační vzdělávání lze absolvovat pouze při výkonu povolání v daném oboru
Při výkonu povolání probíhá specializační vzdělávání u lékařských povolání a u některých nelékařských povolání, nikoli však u sester. Zdravotničtí pracovníci uvedení v hlavě II, dílu 1 (kam patří mimo jiné i povolání všeobecné sestry) musí ve vztahu k výkonu povolání splnit pouze dvě podmínky - jde jednak o požadavky na praktickou část výuky, která je stanovena v hodinách a vzdělávací program ji může (zčásti nebo celou) vázat na akreditované pracoviště. Druhou podmínkou je doba výkonu povolání stanovená přímo zákonem, a to v příslušném oboru specializačního vzdělávání v délce minimálně 1 roku z období posledních 6 let v rozsahu minimálně poloviny stanovené týdenní pracovní doby nebo minimálně 2 let z období posledních 6 let v rozsahu minimálně pětiny stanovené týdenní pracovní doby. Zdravotnický pracovník však nemusí povolání v oboru specializace vykonávat v době specializačního vzdělávání, ale ani před jeho zahájením nebo po skončení teoretické či praktické výuky, vždy však před vykonáním atestační zkoušky.
Vzhledem k tomu, že rozsah účasti na specializačním vzdělávání nemá charakter výkonu povolání, ale teoretické a praktické výuky, upravuje zákon o nelékařských zdravotnických povoláních i způsob započtení omluvené absence. Do splněného počtu hodin stanovených vzdělávacím programem akreditované zařízení započte patnáctiprocentní omluvenou absenci z celkového počtu hodin praktického vyučování a veškerou omluvenou absenci z hodin teoretického vyučování. V případě pochybností o započtení rozhoduje na žádost účastníka specializačního vzdělávání nebo akreditovaného zařízení ministerstvo zdravotnictví ve správním řízení.
Nad rámec zákona již citovaný metodický pokyn ministerstva zdravotnictví popisuje další podrobnosti o průběhu specializačního vzdělávání, specializovanou způsobilost lze získávat pouze ve specializačním vzdělávání
Získávání specializované způsobilosti do roku 2004 bylo skutečně možné, s několika výjimkami, pouze v rámci pomaturitního specializačního studia (PSS), a to výhradně prostřednictvím předchůdce NCONZO, Institutu pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví.
Získání specializované způsobilosti jiným způsobem než absolvováním specializačního vzdělávání a složením atestační zkoušky je nyní možné ve dvou případech. Jednak ministerstvo zdravotnictví rozhodne o přiznání specializované způsobilosti v oboru specializace u absolventů akreditovaného doktorského nebo magisterského studijního oboru navazujícího na zdravotnický bakalářský nebo magisterský studijní obor, pokud odpovídá příslušnému vzdělávacímu programu specializačního vzdělávání vydaného ministerstvem. Druhým způsobem je získání specializované způsobilosti podle dřívějších předpisů na základě přechodných ustanovení zákona o nelékařských zdravotnických povoláních, respektive zákona č. 189/2008 Sb., který tento zákon měnil.
Studiem navazujících magisterských či (zatím pouze teoreticky) doktorských studijních oborů je možné specializovanou způsobilost získat pouze u oborů, které odpovídají některému specializačnímu oboru a za předpokladu, že byl tomuto oboru již vydán vzdělávací program. Bez existence závazného vzdělávacího programu nelze totiž posoudit, zda navazující obor vzdělávacímu programu specializačního oboru odpovídá. Další podmínkou je, aby byl absolvován až po předchozím získání odborné způsobilosti k výkonu příslušného zdravotnického povolání. Pouze pro vydání „hromadného" přiznání způsobilosti (popsaného v následujících dvou odstavcích) však musí být způsobilost k výkonu příslušného zdravotnického povolání podmínkou přijetí do studia.
Rozhodnutí o přiznání specializované způsobilosti je možné vydat dvojím způsobem. Ministerstvo zdravotnictví může v rámci posuzování způsobilosti absolventů oboru vykonávat zdravotnické povolání před podáním žádosti vysoké školy o akreditaci podle vysokoškolského zákona rozhodnout, že absolventi oboru jsou způsobilí k výkonu dané specializace. V tomto případě budou mít všichni absolventi oboru bez dalšího specializovanou způsobilost. Tento postup lze po právní stránce opřít o citované ustanovení vztahující se k přiznávání specializované způsobilosti - pak by ale vhodnější formou bylo rozhodnutí namísto souhlasného stanoviska, které ministerstvo ve své správní praxi zvolilo. Druhou možností je aplikace ustanovení § 2 odst. 1 písm. e) zákona o nelékařských zdravotnických povoláních v návaznosti na vysokoškolský zákon, tedy stanovení takového navazujícího magisterského (doktorského) oboru jako oboru zdravotnického, tj. oboru poskytujícího svým absolventům způsobilost k výkonu zdravotnického povolání. Zde je pak namístě forma souhlasného stanoviska podle vysokoškolského zákona.
Další možností je individuální přiznávání specializované způsobilosti absolventům oboru, v případě oboru, kdy ministerstvo zdravotnictví nedalo předem souhlas hromadný. V tomto případě musí ministerstvo posoudit obsah vzdělávání a porovnat jej s požadavky příslušného specializačního oboru. V případě, že obsah vzdělávání odpovídá vzdělávacímu programu specializačního oboru, může specializovanou způsobilost přiznat. Ze znění zákona lze dovodit, že shoda nemusí být úplná, míra shody obsahů vzdělávání je obsahem věcného posouzení ministerstva, popřípadě opřeného o expertní posudky. V tomto případě je způsobilost přiznávána rozhodnutím, na které není právní nárok (ministerstvo způsobilost může přiznat). Dále je možné aplikovat přechodné ustanovení k novelizačnímu zákonu č. 189/2008 Sb. V případě, že byl navazující obor později akreditován jako obor zdravotnický, tj. obor při další reakreditaci, souhlasné stanovisko ministerstva zdravotnictví k výkonu absolventů vykonávat zdravotnické povolání (respektive specializaci daného zdravotnického povolání) získal, mají absolventi staršího oboru na přiznání specializované způsobilosti právní nárok. Skutečnost, že jde o tentýž obor, je podle správní praxe ministerstva zdravotnictví posuzována na základě garance děkana příslušné fakulty, že jde o obor, který odpovídá oboru pozdějšímu jako zdravotnickému. Nemusí jít tedy o obor totožný, ale děkan garantuje, že jde o obor v zásadě z hlediska svých výstupů srovnatelný.
Specializovaná způsobilost získaná absolvováním dřívějších oborů pomaturitního specializačního studia, ev. speciální průpravy, se získává přímo ze zákona, není tedy zásadně třeba vydávat o této skutečnosti žádné rozhodnutí ani osvědčení. I v případě, že takové osvědčení či rozhodnutí je například z důvodu pochybností na žádost zdravotnického pracovníka vydáno, má deklaratorní charakter a získání specializované způsobilosti platí nikoli od data tohoto osvědčení, ale od data nabytí účinnosti zákona o nelékařských zdravotnických povoláních. Vzhledem k pochybnostem o totožnosti některých dřívějších specializačních oborů byla takováto praxe v některých případech zcela namístě. Lze proto jen přivítat stanovení přehledné „převodní tabulky" do nového nařízení vlády stanovujícího obor specializačního vzdělávání. Je však nutné poznamenat, že zde nejsou uvedeny všechny ukončené obory; v neuvedených případech bude nadále nutné individuální deklaratorní rozhodnutí vydávat.
Specializovanou způsobilost v oboru studia mají přímo ze zákona rovněž absolventi studia na vyšších nebo středních zdravotnických školách v oboru diplomovaná dětská sestra, diplomovaná sestra pro intenzivní péči, diplomovaná sestra pro psychiatrii, sestra pro psychiatrii nebo sestra pro intenzivní péči; absolventkám oboru střední zdravotnické školy dětská sestra ji ministerstvo zdravotnictví přiznává rozhodnutím, které má konstitutivní charakter - specializovanou způsobilost mají v tomto případě žadatelé ode dne právní moci kladného rozhodnutí.
Mgr. Eva Prošková, ÚTPO 1. LF UK, Praha
Další články v tomto čísle
- Neobsazená doména sester
- Oslavy dne sester. ČAS protančila stoletím
- Kala. M. Jak jsem se stal chalupářem.
- Koukolík F. Jádro. Televizní eseje.
- Keleman S. Ztělesněná zkušenost.
- Příspěvky k léčbě rakoviny
- Nursing Times, 2010, 106, č. 8. Sexuální zneužívání, domácí násilí aj.
- Recenzovaný článek. ?Roztroušená skleróza mozkomíšní u čtrnáctileté dívky
- Biobehaviorální přístup k chápání onkologického onemocnění
- Specializovaná rehabilitace pro pacientky po chirurgické léčbě Ca prsu