Florence podporuje  
Zpět na detail čísla

Číslo 7 - 8 / 2010

Péče o zdraví zaměstnanců

Datum: 5. 7. 2010
Autor: Mgr. Jana Golisová

Souhrn: Péče o zdraví zaměstnanců je systematický, trvalý program instituce, který zahrnuje standardní a nadstandard­ní složky v návaznosti na bezpečnost práce a řízení kvality, které se uplatňují v podpoře zdraví pracujících. Jde o vyšší stu­peň prevence, která se odvíjí z uvědomění si hodnoty zdraví a z potřeby zdraví nejenom chránit, ale i upevňovat. Tento pro­gram zpravidla podléhá nejvyššímu managementu a spoludotváří sociální politiku a kulturu instituce.

Klíčová slova: podpora zdraví - závodní preventivní péče - poškození zdraví při práci - podniková sociální politika.

Health care for employees

Summary: Health care for employees is an systematic and permanent program of the institution, including standard and also some special elements, in connection with labour protection and quality management, which are all involved in the health support of workers. It means the higher grade of preventive care, which comes from our cognizance, how is the health precious for us, and from the need of health protection and health improvement. This program is usually subject of the top management and they together make the culture and social policy of the institution.    

Keywords: health support - institutional preventive health care - professional health harm - institutional social policy.

Úvod

Jednou z determinant zdravotního sta­vu člověka je práce a pracovní prostře­dí. Práce vykonávaná za příznivých podmínek přináší člověku uspokoje­ní, zvyšuje jeho pracovní výkonnost, nevede k poškozování jeho zdraví, na­opak může zdraví prospívat. Na dru­hé straně práce za nevyhovujících pracovních podmínek k poškození zdra­ví často vede. Nové ekonomické trendy ve společnosti přinášejí výrazné změny v pracovním životě (soutěž o pracovní místo, zkracování pracovní doby, nové formy zaměstnání, měnící se pracovní procesy, nové technologie včetně infor­mačních, zvyšující se produktivita prá­ce, kvalita a časový tlak) a kladou náro­ky na péči o zdraví zaměstnanců.

Subjekty péče o zdraví zaměstnanců

Péče o zdraví zaměstnanců předpoklá­dá propojení závodní preventivní pé­če, péče o zdraví a bezpečnost při práci a vytvoření komplexního, koordinova­ného řízení a edukace, včetně vytváření vhodných psychosociálních podmínek práce, to vše za účasti managementu in­stituce, odborové organizace, zdravot­ních pojišťoven, státní a veřejné sprá­vy. Pro kvalitní zajištění péče o zdraví zaměstnanců jsou důležité tři aspekty. Prvním je zájem vrcholového manage­mentu na podpoře zdraví zaměstnan­ců, druhým funkční závodní preventiv­ní péče a třetím jsou sami zaměstnanci reprezentovaní svými zástupci, tj. od­bory. Všechny tyto strany musí spojo­vat stejný cíl založený na vzájemné spo­lupráci, na stejné úrovni informovanos­ti a znalosti problematiky.

Povinnosti zaměstnavatelů

Základem péče o zdraví je závodní preventivní (zdravotní) péče, ochrana a bezpečnost při práci, vytváření odpo­vídajícího pracovní prostředí (závod­ní stravování, vybavení zaměstnanců ochrannými pracovními prostředky atd.). Péčí o zdraví zaměstnavatel při­spívá nejen k prevenci a ochraně zdra­ví, ale také k navození pocitu sounále­žitosti zaměstnanců s firmou, loajalitě k ní, stabilizaci pracovních kolektivů a k vysoké úrovni zvládnutí pracovních úkolů. Zaměstnavatel má z tohoto hle­diska následující povinnosti:

• Zajistit bezpečnost a ochranu zdra­ví při práci. Musí také měřením zjišťovat a pravidelně kontrolovat úroveň rizikových faktorů pracov­ních podmínek.

• Zajistit pro zaměstnance závodní preventivní péči.

• Zajistit předepsané preventiv­ní prohlídky, zvláštní a mimořád­ná očkování a umožnit zaměst­nancům podrobit se těmto očko­váním a lékařským preventivním prohlídkám v rozsahu stanoveném právními předpisy nebo rozhod­nutím příslušného orgánu ochrany veřejného zdraví.

• Nepřipustit, aby zaměstnanci vyko­návali práce, které by neodpovídaly jejich schopnostem a zdravotní způ­sobilosti. Zaměstnavatel je povinen vyžádat si posudek o zdravotní způ­sobilosti zaměstnance před jeho ná­stupem do práce; tento posudek se vydává na základě vstupní lékař­ské prohlídky. Posuzování způsobi­losti k výkonu práce se provádí při vstupních, preventivních, periodických a mimořádných prohlídkách. Lékařské posudky o zdravotní způ­sobilosti jsou pro zaměstnavatele závazné. Zaměstnavatel musí zajis­tit, aby práce v případech stanove­ných zvláštním předpisem vykoná­vali pouze zaměstnanci, kteří mají zdravotní průkaz, kteří se podrobili zvláštnímu očkování nebo mají do­klad o odolnosti vůči nákaze.

• Zajistit zaměstnancům poskytnutí první pomoci, dostupnost prostřed­ků pro její poskytování a podle dru­hu činnosti a velikosti pracoviště zajistit potřebný počet zaměstnan­ců, kteří organizují poskytnutí prv­ní pomoci.

• Naplňovat právo zaměstnanců na informace a konzultace. Například informace týkající se kategorie jimi vykonávané práce, které zdravot­nické zařízení jim poskytuje závod­ní preventivní péči a jakým druhům očkování a preventivním prohlíd­kám jsou povinni se podrobit.

Povinností    zaměstnanců    je podrobit se povinným lékařským pro­hlídkám, očkování, vyšetření a dia­gnostickým zkouškám. Nerespekto­vání pokynu podrobit se předepsané prohlídce může být zpravidla posou­zeno jako porušení pracovní kázně.

Diskuse

Úroveň znalostí problematiky (v celé její šíři) všech partnerů pracovněpráv­ního vztahu a poskytovatelů pracovnělékařské péče není vždy na potřebné výši. Jednotnost a kvalita informací ur­čených zaměstnancům by měla být za­jištěna odborovými organizacemi, kte­ré fungují jako zástupci zaměstnanců ve spolupráci s vedoucími pracovníky a za podpory závodní lékařské služby. Nutná je analýza aktuálního stavu pra­covních podmínek a monitoring dota­žený až na jednotlivá pracoviště. Pod­mínkou pro spolupráci lékaře závodní preventivní péče je řádná a pečlivě pro­pracovaná smlouva o výkonu závod­ní preventivní péče. Dalším krokem pro spolupráci je podmínka volného vstupu odborných pracovníků závod­ní preventivní péče na všechna praco­viště zaměstnavatele. V tomto případě je také nutná pravidelnost dohledu na jednotlivých pracovištích ze strany po­skytovatele závodní preventivní péče, aby nedocházelo pouze k deklarativní­mu výkonu, ale také faktické znalosti pracovních podmínek na jednotlivých pracovních místech.

Široký prostor v péči o zdraví ský­tá oblast nadstandardních služeb. Ty­to služby jsou vyjádřeny širokou škálou možností. Jde o služby nepovinně po­skytované zaměstnavatelem, plně ne­bo částečně hrazené zaměstnavatelem, většinou s motivačním podtextem.

Závěr

Pro každého zaměstnavatele předsta­vují investice vynaložené do ochrany a podpory zdraví zaměstnanců záruku návratnosti nejenom ve zvýšené pro­duktivitě a kvalitě práce, ale i ve spokojenosti zaměstnanců. Podpora zdra­ví přináší prospěch všem nejenom na pracovišti, ale přenáší se i do spokoje­nosti v osobním životě. Prevence a mi­nimalizace poškození zdraví z prá­ce je technicky i ekonomicky dostup­ná. Je k tomu třeba využívat legislativy, technických opatření, výzkumu, výcvi­ku a výchovy pracovníků a ekonomic­kých stimulů. Náklady na závodní pre­ventivní péči mají jasnou návratnost v oblasti práce - ve schopnosti, spoko­jenosti, stabilizaci zaměstnanců, a tím i v produktivitě práce.

Mgr. Jana Golisová, Klinika nukleární medicíny, FNsP Ostrava

Literatura:

1.  Gladkij I a kol. Management ve zdra­votnictví. Brno: Computer Press, 2003, 1. vyd. ISBN: 80-7226-996-8 , 380 s.

2.  Kuklová D, Šubrt B. Povinnosti zaměst­navatele v oblasti zdravotní péče o za­městnance. Praha: Anag, 2002, 2. vyd. ISBN: 80-85646-41-2, 270 s.

Recenzovali:

Doc. RNDr. Kristian Šafarčík, Ph.D., vedoucí Centra laboratorní diagnostiky, FN Ostrava

Ing. Vladimír Bartoš, Ph.D., vedoucí imunoanalytické laboratoře Ústavu klinické biochemie, FN Ostrava 

 
  • tisk
  • předplatit si