Číslo 6 / 2010
Specializační vzdělávání. Mýty a skutečnosti specializované způsobilosti všeobecných sester. 1
Systém specializačního vzdělávání nelékařských zdravotnických povolání byl výrazně změněn v roce 2004 s přijetím zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních).
Změny však na rozdíl od specializačního vzdělávání lékařů nevyplývaly z harmonizačních požadavků, ale pouze z vnitřních potřeb země a z názorů odborné veřejnosti. Spočívaly jednak v úpravě specializačních oborů, jednak v organizaci specializačního vzdělávání. K další změně došlo letos, kdy vyšlo nové nařízení vlády č. 31/2010 Sb., o oborech specializačního vzdělávání a označení odbornosti zdravotnických pracovníků se specializovanou způsobilostí. V této souvislosti je třeba poznamenat, že bohužel nedošlo k souběžné novelizaci vyhlášky č. 424/2004 Sb., kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků (vyhláška o činnostech). Není tedy zřejmé, jaké činnosti mají držitelé některých současných specializací vykonávat. Citované nařízení vlády kromě nových specializačních oborů převádí rovněž dřívější specializace do nových oborů - přestože tedy nové obory nemají nyní žádné absolventy, díky těmto převodním tabulkám má řada zdravotnických pracovníků způsobilost v těchto nových oborech ode dne účinnosti tohoto nařízení. Činnosti nelze dovodit ani ze vzdělávacích programů, jelikož pro nové obory nebyly dosud vydány. Tím nyní došlo k destabilizaci systému specializačního vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků, jíž byl „starý" systém zrušen jako nevyhovující v době, kdy teprve začal produkovat první absolventy, a to aniž by byl nahrazen novým. U odborné veřejnosti panuje tedy řada nejasností a také mnoho mýtů.
Mýtus 1
SPECIALIZAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ JE PŘÍLIŠ DLOUHÉ
Zákon o nelékařských zdravotnických povoláních ani jeho prováděcí právní předpisy na rozdíl od specializačních oborů lékařských povolání délku oborů nestanovují, a to ani jako doporučenou nebo minimální. Podle systému platného do roku 2004 byly specializační obory dvouleté, byly koncipovány tak, aby byly z hlediska časové náročnosti srovnatelné. Tento model byl zákonodárcem v roce 2004 záměrně opuštěn se zdůvodněním, že každý obor má jiné nároky a neexistuje zde žádný objektivní důvod délku oborů standardizovat. Přesto byly první programy vydány obligatorně jako tříleté - mnohdy z nich však bylo zřejmé, že se toho dosáhlo pouze umělým a zbytečným prodlužováním. Skutečné požadavky na počty hodin teoretické a praktické výuky se pohybovaly řádově ve stovkách hodin, které je možné reálně absolvovat i v kratší době. Proto v roce 2007 ministerstvo zdravotnictví ve svém věstníku vydalo opatření, z něhož vyplývá, že délka stanovená vzdělávacím programem (a to i v případě programů do té doby vydaných) je pouze doporučená; je tedy na účastníkovi, zda stanovený počet hodin realizuje v kratší, nebo naopak i delší době. O doporučené délce stanovené vzdělávacími programy hovoří po novele ze srpna roku 2008 i přímo zákon o nelékařských zdravotnických povoláních.
Pokud tedy nyní zástupci ministerstva zdravotnictví hovoří o tom, že specializační vzdělávání sester zkrátí, zdá se, že nevědí o svém vlastním opatření. Ostatně ministerstvo nemusí o úmyslu zkracovat hovořit - vzhledem k tomu, že délka specializačního vzdělávání je stanovena „pouze" jeho vlastním metodickým opatřením, nikoli právním předpisem, je v jeho bezprostřední dispozici a případnou úpravu by mohlo, pokud by tak skutečně učinit chtělo, provést bez odkladu.
Mýtus 2
OBORY SPECIALIZAČNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ JSOU RIGIDNÍ A SYSTÉM NEUMOŽŇUJE POTŘEBNOU FLEXIBILITU
Systém specializačního vzdělávání je sice založen na specializačních oborech stanovených právním předpisem, konkrétně nařízením vlády (viz výše), avšak má v sobě řadu mechanismů umožňujících dostatečnou flexibilitu jak pro zaměstnance, tak i pro zaměstnavatele. Jednak jsou jednotlivé specializace členěny do modulů, z nichž si zdravotnický pracovník vybírá hlavní modul či moduly podle svých profesních potřeb. Jednotlivé moduly zákon o nelékařích umožňuje absolvovat i jako certifikované kursy, kterými se získává zvláštní odborná způsobilost pro činnosti uvedené v certifikátu. Pokud tedy je třeba získat způsobilost pouze k některým činnostem, není nutné absolvovat celý vzdělávací program, ale pouze dané moduly.
Dále jsou některé specializační obory členěny na jednotlivá zaměření. Zaměření nejsou upravena nařízením vlády, ale protože specialistům z jednotlivých zaměření vyplývají odlišné kompetence, jsou upravena ve vyhlášce o činnostech. V současné době však nelze říci, zda zaměření uvedená v současném znění vyhlášky o činnostech budou při její novelizaci zachována.
Kromě toho zákon o nelékařských zdravotnických povoláních upravuje velmi široce způsob, jak započíst vzdělání či praxi získanou před zahájením specializačního vzdělávání či v jiném specializačním programu. Jednak může školitel započíst jakoukoli dosud absolvovanou odbornou praxi, pokud splňuje požadavky stanovené vzdělávacím programem. Další započtení může provést ministerstvo zdravotnictví, respektive pověřená organizace (nyní pouze Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů (dále jen NCONZO). Toto započtení není správním rozhodnutím; rozhodnutím, které může vydat pouze ministerstvo zdravotnictví, je však nezapočtení; nespokojený žadatel tak proti němu bude moci uplatnit opravné prostředky. Dále může být započtena část dříve absolvovaného studia, pokud odpovídá některé části vzdělávacího programu. Může jít o jakékoli vzdělávání, ať již v rámci dřívějšího vysokoškolského studia, nebo v rámci jakýchkoli kursů. Výslovně je pak upraveno započítání modulů, které účastník specializačního vzdělávání absolvoval v rámci jiného specializačního oboru nebo i samostatně absolvované certifikované kursy, pokud jsou součástí vzdělávacího programu daného specializačního oboru. Přestože u sester není výslovně uvedena možnost započíst praxi získanou v cizině, podle mého názoru, podpořeného metodikou ministerstva zdravotnictví, je tak možné učinit na základě započtení praxe školitelem či části vzdělávacího programu absolvovaného v rámci jiného vzdělávání, jak je uvedeno výše.
Metodickým pokynem ministerstva zdravotnictví je dále stanoveno, že absolventům akreditovaných zdravotnických studijních oborů vysokých škol nebo vyšších odborných škol bude vždy započten základní (všeobecný) modul a v příloze pak stanoví konkrétní možnosti započtení u specializačního oboru ošetřovatelská péče v pediatrii.
Tyto mechanismy tedy umožňují hladký přechod mezi specializacemi i absolvování části specializace podle potřeb zaměstnance či zaměstnavatele. Je tak možné připravit vzdělávání přesně „na míru" podle kompetencí, které sestra hodlá získat.
Mýtus 3
SPECIALIZAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ JE NEDOSTUPNÉ, JELIKOŽ NCONZO MÁ NEDOSTATEČNÉ KAPACITY
Jednou z nejvýraznějších změn, kterou v roce 2004 přinesly zákony o způsobilosti, bylo právní zakotvení decentralizace specializačního vzdělávání zdravotnických pracovníků. Do té doby mohly specializační vzdělávání uskutečňovat pouze dvě instituce zřizované ministerstvem zdravotnictví, a to Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví a NCONZO (s dřívějším názvem Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví). Od roku 2004 do roku 2006 nastalo přechodné období, v němž byly tyto instituty ze zákona považovány za akreditovaná pracoviště, po této době se musely, stejně jako jiná pracoviště, pro realizaci specializačního vzdělávání akreditovat.
Akreditované zařízení je oprávněno na základě akreditace uskutečňovat buď celý vzdělávací program, nebo jeho část. Tato část by měla být logicky oddělitelná, reálně uskutečnitelná při samostatné akreditaci. Vzdělávací programy specializačních oborů jsou uveřejňovány ve věstníku ministerstva zdravotnictví a jsou pro akreditovaná zařízení závazné. Akreditované zařízení stanovený vzdělávací program nesmí zkrátit, může jej však dopracovat a rozšířit.
Akreditovaným zařízením může být jakákoli právnická či fyzická osoba, nejen zdravotnické zařízení. Podmínkou však je, aby splňovaly podmínky stanovené vzdělávacím programem. Pokud je součástí vzdělávacího programu, respektive jeho části, o jejíž akreditaci subjekt žádá, praktická výuka při poskytování zdravotní péče, musí být žadatel zdravotnickým zařízením oprávněným poskytovat zdravotní péči vymezenou vzdělávacím programem nebo uzavřít s takovým zdravotnickým zařízením smlouvu. Seznamy akreditovaných pracovišť jsou pravidelně zveřejňovány ve věstníku ministerstva zdravotnictví.
Žádnému zdravotnickému zařízení tedy nic nebrání požádat o akreditaci pro potřebný obor vzdělávání - kapacita systému tak závisí na iniciativě a aktivitě jednotlivých subjektů. Přesto však v části odborné veřejnosti stále přežívá neodůvodněná pasivita a stížnosti na dlouhé čekací doby a nedostatečnou kapacitu.
Mýtus 4
POKUD CHCEME ROZŠIŘOVAT KOMPETENCE SESTER, MUSÍME ČEKAT NA AKTIVITU MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ V NOVELIZACI PROVÁDĚCÍCH PRÁVNÍCH PŘEDPISŮ.
Činnosti (kompetence) sester a ostatních nelékařských zdravotnických pracovníků jsou sice stanoveny ve vyhlášce o činnostech, a to včetně činností specialistů, a určitě je možné i vhodné v některých případech tyto činnosti rozšířit. Nicméně není to způsob jediný. Zákon o nelékařských zdravotnických povoláních zakotvuje právní institut, jehož prostřednictvím lze aktivitou „zdola" usilovat o navyšování kompetencí podle potřeb praxe. Tímto institutem je zvláštní odborná způsobilost jako způsobilost v úzce vymezených činnostech, která se získává úspěšným ukončením certifikovaného kursu.
Certifikovaný kurs uskutečňují akreditovaná zařízení podle vzdělávacího programu, který navrhuje žadatel o akreditaci. Délka certifikovaného kursu není stanovena v letech či měsících, ale v hodinách teoretické a praktické výuky. Podmínkou účasti v něm není ze zákona souběžný výkon zdravotnického povolání, mohl by tak však stanovit vzdělávací program konkrétního kursu. Obdobně ani vstup do certifikovaného kursu není zákonem podmíněn dřívějším získáním specializované způsobilosti, opět tak však může stanovit konkrétní vzdělávací program v rámci vstupních požadavků.
Ministerstvo zdravotnictví za pomoci svého poradního orgánu, akreditační komise, posuzuje nejen odborné zabezpečení kursu, ale rovněž přípustnost navržených činností a skutečnost, zda navržený kurs skutečně vede k těmto činnostem.
Činnosti, ke kterým absolvent certifikovaného kursu získal zvláštní odbornou způsobilost, stanovuje vzdělávací program; ten musí také určit, které z těchto činností jsou poskytováním zdravotní péče. Akreditované zařízení pak tyto činnosti musí vepsat i do certifikátu o absolvování certifikovaného kursu. K výkonu těchto činností je absolvent způsobilý kdekoli v České republice.
Jako certifikovaný kurs je možné absolvovat jednak jednotlivé moduly specializačního vzdělávání, jednak i zcela specifické vzdělání, které není součástí specializačních oborů. Certifikovaným kursem však nelze nahradit získání odborné nebo specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání. Musí být tedy vždy kratší než specializační obor, jinak by šlo o obcházení zákona.
Žádost o zařazení do certifikovaného kursu podává zdravotnický pracovník přímo akreditovanému zařízení, které ověřuje, zda žadatel splňuje vstupní požadavky stanovené vzdělávacím programem. Akreditované zařízení je odpovědné rovněž za průběh vzdělávání a je povinno započíst dříve absolvovanou odbornou praxi, pokud splňuje požadavky stanovené vzdělávacím programem. V případě pochybností o započtení rozhoduje na žádost účastníka certifikovaného kursu nebo akreditovaného zařízení ministerstvo zdravotnictví.
Prostřednictvím certifikovaných kursů tak lze flexibilně rozšiřovat kompetence sester, zdravotnická zařízení tedy nemusí čekat na změnu právních předpisů, ale mohou touto formou podle svých potřeb rozšiřování kompetencí sester (a jiných nelékařských zdravotnických pracovníků) iniciovat.
Mgr. Eva Prošková, ÚTPO 1. LF UK, Praha
Pokračování v příštím čísle
Další články v tomto čísle
- Cesta za kvalitou v novém outfitu
- Den ošetřovatelství ve VFN
- Tromboembolie
- Recenzovaný článek. Ošetřování polymorbidního nemocného s dekompenzovaným diabetem 2. typu, ICHS a nefrotickým syndromem
- Monitorování léčby heparinem
- Použití dvojlumenové gastrické sondy v péči o novorozence
- Pars plana vitrektomie a peeling sítnicových membrán
- Popôrodné psychické poruchy v intenciách ošetrovateľstva
- Struktura pracovních činností všeobecných sester v řídicích pozicích
- Význam dojčenia v ochrane a podpore zdravia u detí