Číslo 3 / 2010
Prázdninová stáž v Nizozemsku
Od roku 2008 spolupracuje Ústav ošetřovatelství 3. LF s několika zařízeními sociálních služeb na území Nizozemska.
V roce 2009 vyjelo dvanáct studentů a jeden vyučující na dvouměsíční stáž do geriatrických zařízení v Nizozemsku. Woonzorgcentrum si lze představit jako domov pro seniory. Většina jeho zařízení vyhradila část ubytovací kapacity (tzv. home care) pro klienty s nějakým onemocněním, ale soběstačné. Část zařízení s největší kapacitou lůžek pak byla určena klientům s deficitem sebepéče. Některá zařízení disponovala ještě uzavřeným oddělením pro klienty s gerontopsychiatrickou diagnózou (viz obr. 2 a 3).
Něco o nás, o studentech
Stáže se zúčastnili studenti 1. a 2. ročníku oboru všeobecná sestra, kteří spolu se mnou pracovali v šesti různých geriatrických zařízeních v šesti různých městech v nizozemské provincii Utrecht. Každé zařízení mělo koordinátory, kteří se starali o organizaci a hladký průběh našeho pobytu.
První den pobytu se studenti seznámili se svými pracovišti a kolegy. Anna Dandová uvedla: „Obavy samozřejmě byly. Domluvím se s personálem a klienty? Jak mě přijmou? Jak bude vypadat oddělení? Všechny moje obavy se záhy rozplynuly. Všechny sestry mě krásně přivítaly... a klienti? Začátky byly těžké. Ale když se chce, tak to jde. Do mého slovníku přibylo několik holandských slovíček a klienti zas procvičovali své jazyky řeřichou a podobně pro ně jazykolamnými slovy".
Na přelomu července a srpna byla zorganizována společná evaluace za přítomnosti zástupce 3. LF UK, hlavního organizátora projektu Michela van Schaika, tutorů ze všech organizací a našich studentů. Cílem celodenního setkání je vždy vzájemná výměna zkušeností, odhalení a diskuse nad organizačními či jinými nedostatky. Je třeba říci, že studenti jsou hodnoceni vysoce pozitivně, umějí se postavit k práci, jsou pohotoví a flexibilní, a studenti zase hodnotí kolegiální přístup holandských tutorů k nim. Jak řekla studentka Anna Kuldová: „S přístupem, s jakým jsem se setkala v Holandsku, jsem se ještě nikde jinde nesetkala. Ze všech pracovníků v zařízení čišela radost, pokora a spokojenost z práce, kterou mohou dělat pro jejich klienty. Byli opravdu dobrým příkladem pro naše budoucí povolání a za to jim moc děkuji." A Nikola Brunátová dodává: „Mé kolegyně na mne byly velice hodné. Nikdy jsem neměla pocit, že stojím mimo kolektiv. Během prvního dne jsem byla všem představena a vše mi bylo vysvětleno. Pro toho, kdo je sám v cizí zemi a nikomu nerozumí, je přátelské přivítání a chování kolegů velmi povzbuzující."
Komunikace a náš cíl
Jednacím jazykem stáže byla angličtina. Většina personálu komunikovala velice dobře anglicky, proto se v předávání informací o klientech ani v běžné řeči žádný zásadní problém neobjevil. Komunikační problém se vyskytl u některých klientů, kteří hovořili pouze „dutch". Pro tento případ pro nás holandští kolegové přichystali slovníček, který obsahoval základní fráze týkající se ošetřovatelské péče. V některých případech jsme využili i němčinu. Studium oboru všeobecná sestra je na 3. lékařské fakultě koncipováno jako studium kvalifikační, přicházejí tam studenti z různých typů středních škol. Z tohoto důvodu byla činnost stážistů zaměřena na základní ošetřovatelskou péči.
Klienti „ve svém" a s nejmodernějšími pomůckami
Prostředí geriatrických domovů bylo velmi příjemné. Každý klient měl svůj malý byt, jakousi garsoniéru. Pokoj s předsíní, kuchyní, koupelnou a někdy i se zahrádkou. Každý pokoj je zařízen vlastním nábytkem klienta, včetně tapet a podlahových krytin. Všichni měli lůžka ovladatelná pomocí elektrického ovladače, někteří měli též velice kvalitní polohovací ošetřovatelská křesla, která umožňovala i imobilním trávit den mimi lůžko. I tato křesla byla na elektrické ovládání s postranními kapsami a různým přídavným zařízením. Nízký výskyt těchto účelných křesel u českých seniorů lze připsat nízké nabídce na našem trhu a také vysoké pořizovací ceně. Všechna zařízení nabízela i dvoulůžkové pokoje pro manželské páry. Byla zde také možnost pro pobyt rodinného člena, a některé zařízení dokonce umožňovalo i pobyt klienta spolu s jeho zvířecím mazlíčkem. Domovy měly prostorné jídelny připomínající luxusní restaurace s obsluhou, zimní zahrady, venkovní parky s altány, společenské místnosti s četným kulturním programem, kaple, obchody i kadeřnictví. Na první pohled bylo patrné, že pracoviště kladou důraz na kvalitu života klientů.
Náš příspěvek k ošetřovatelské péči
V domovech pracoval převážně personál, který bychom u nás označili jako pomocný či nižší ošetřovatelský. Všude byla poskytována skupinová ošetřovatelské péče. Počet klientů na službu byl dán mírou deficitu sebepéče klientů. Klienti byli rozděleni do jakýchsi tříd podle toho, kolik péče od personálu vyžadují. Zpočátku studenti pracovali spolu s ošetřovatelkami a postupně měli na starosti své klienty. Naše práce spočívala v základní ošetřovatelské péči, tudíž jsme pomáhali klientům s hygienickou péčí, s péčí o vyprazdňování, se stravováním, s akti-vizací apod. Součástí ošetřování byla péče o klienty s chronickými kožními defekty, se stomiemi či diabetiky.
Poslední důstojné rozloučení
Zcela zásadní rozdíl jsme viděli při péči o klienty v terminálním stadiu jejich života. Lze říci, že Holanďané přistupují ke smrti jinak než u nás. Smrt vnímají jako přirozenou součást života. Možná je to dáno kladením důrazu právě na kvalitu života.
Pokud se klientův stav zhorší, automaticky je kontaktována rodina, která má možnost být u svého blízkého 24 hodin denně. Zprvu jsme považovali přístup ke klientovi, u kterého došlo ke zhoršení stavu, za jakousi laxnost personálu. Po konzultaci s lékařem, klientem a rodinou bylo vždy voleno přijatelné řešení, které by se dalo označit slovy „neléčit za každou cenu, minimalizovat utrpení, v klidu a důstojně dožít".
Při úmrtí byla rodina přítomna anebo ihned volána. Péče o mrtvé tělo bylo jakýmsi obřadem, kdy personál spolu se členy rodiny konal očistu, vybíral vhodné oblečení a šperky, upravoval vlasy, lakoval nehty atd. Někteří členové rodiny během péče o tělo seděli u stolu v klientově pokoji, popíjeli kávu a vzpomínali na svého dědečka či babičku. Výjimkou nebyla ani přítomnost dětí. Někdy také dorazila ošetřovatelka z domova, která nebyla právě ve službě, ale měla potřebu podílet se na péči o svého klienta. Vše probíhalo v klidu a bez většího stresu. Při odnášení těla zesnulého veškerý personál ze zařízení utvořil jakýsi špalír, kterým bylo dáno najevo poslední důstojné rozloučení. V jídelně bylo vyvěšeno oznámení o úmrtí klienta a zapálena svíčka.
„Pokud se cítí dobře personál, budou se dobře cítit i klienti."
Rozdíl jsme zaznamenali i v přístupu organizací ke svým zaměstnancům. Tzv. podniková kultura byla na vysoké úrovni. Oficiálním mottem některých zařízení bylo: „Pokud se cítí dobře personál, budou se dobře cítit i klienti." V reálu bylo dbáno, aby ošetřovatelský personál nebyl příliš zatěžován, takže i jeho počet odpovídal počtu klientů. Po čtyřech hodinách byla bezpodmínečně dodržována přestávka na kávu či čaj. Ve stejném čase měli též posezení u své kávy klienti.
Překvapující byla prevence poškození zad personálu. Pracoviště disponovala dostatečným množstvím zvedáků. Běžně byla využívána možnost nastavení výšky lůžka. Setkali jsme se s pomůckami, které se u nás prozatím nevyskytují často anebo jsou nedostupné, např. speciální oblékače elastických punčoch, kluzké vaky pro snadné polohování imobilního klienta v lůžku atd.
Ošetřovatelské techniky a podávání léků
Některé rozdíly jsme zachytili také v provedení některých ošetřovatelských technik, a to například v malém používání dezinfekčních přípravků před invazivními intervencemi, např. před odběrem kapilární krve na glykémie (prst býval očištěn pouze kosmetickým tampónem namočeným vodou) a před aplikací injekcí. Na všech pracovištích jsme například zaznamenali nedostatečné používání ochranných rukavic při kontaktu personálu s biologickým materiálem či při převazech ran a téměř nepoužívání dezinfekce rukou.
Tuto skutečnost si lze možná vysvětlit tím, že se nejednalo o zdravotnická zařízení, ale o zařízení sociální péče, které nahrazovalo klientům domov. Zcela jiné je podávání perorální chronické medikace. Léky byly dodávány z lékárny již přichystané pro ranní, polední a večerní podání v malých sáčcích se jménem a rodným číslem klienta. Uvedena byla též přesná ordinace. Léky nebyly podávány z originálního balení. Tento způsob podávání léků měl své výhody i nevýhody. Výhodu lze spatřit v tom, že ošetřovatelskému personálu odpadá příprava léků velkému počtu klientů. Nevýhodu tohoto systému dokumentuje např. případ, kdy dojde ke změně zdravotního stavu klienta a je nutná úprava medikace. Léky byly z lékárny zasílány na 14 dní dopředu. Na pracovištích neexistovala lékárna s originálními baleními léků, např. pro podání analgetik, a příslušná žádanka o dodání léků byla do lékárny zasílána elektronicky.
Odjezd s dobrým pocitem
Odjížděly jsme s tím, že jako české sestry jsme velice dobře teoreticky i prakticky připraveny poradit si v jakékoliv situaci, kterou ošetřovatelská profese v péči o seniory přináší.
Mgr. Renata Vytejčková, Ústav ošetřovatelství 3. LF UK, Praha
Fota z archivu autorek
Další články v tomto čísle
- Z únorového zápisníku
- Ministryně sestra
- Nová partnerství pro větší kapacity vzdělávání sester
- Čas pro sekci domácí péče
- Kontakt formou adopce
- „Bez příkazů, prosím!“
- Co život dal a vzal
- Journal of Gerontological Nursing, 2008, 34, č. 7
- Historie českého ošetřovatelství do roku 1989
- Ženy, které měnily zdravotnictví 11. – Marie Anzenbacherová