Číslo 3 / 2010
Poskytování zdravotní péče v zařízeních sociálních služeb
Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách (dále jen zákon o sociálních službách), stanovuje povinnost pobytovým zařízením sociálních služeb doložit způsob zajištění poskytování zdravotní péče.1 Jde o pobytová zařízení vyjmenovaná v § 34 písm. c) až f) zákona o sociálních službách, konkrétně o týdenní stacionáře (§ 47), domovy pro osoby se zdravotním postižením (§ 48), domovy pro seniory (§ 49) a o domovy se zvláštním režimem (§ 50). Z ust. § 36 zákona o sociálních službách pak vyplývá, že péči ošetřovatelskou a rehabilitační mají zabezpečovat především prostřednictvím vlastních zaměstnanců, a to i bez registrace zařízení jako zdravotnického, to však nebrání možnosti zajistit tuto péči smluvně samostatným zdravotnickým zařízením.
Z důvodu, že zdravotní péči mohou podle zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu (dále jen zákon o zdravotní péči), poskytovat pouze zdravotnická zařízení, byla pro tyto dva typy péče doplněna i odpovídající výjimka v zákonech regulujících poskytování a hrazení zdravotní péče, podle níž mohou zdravotní péči kromě zdravotnických zařízení poskytovat rovněž zařízení sociálních služeb s pobytovými službami, jde-li o ošetřovatelskou a rehabilitační zdravotní péči o pojištěnce v nich umístěné, pro kterou zdravotní pojišťovny uzavírají zvláštní smlouvy. (2) Tato úprava však díky používání pojmu „zařízení sociálních služeb s pobytovými službami" jde nad rámec zařízení stanovených zákonem o sociálních službách, jak bude vysvětleno dále.
Ostatním zařízením sociálních služeb nic nebrání zdravotní péči také zajišťovat, zákon o sociálních službách výslovně stanoví, že fakultativně mohou být při poskytování sociálních služeb zajišťovány další činnosti. (3) Tato zařízení mohou zdravotní péči buď zajišťovat prostřednictvím zdravotnického zařízení, nebo pokud jde o zařízení sociálních služeb s pobytovými službami, ji mohou, jak již bylo uvedeno, poskytovat přímo svými zaměstnanci. Zařízení sociálních služeb s pobytovými službami sice nejsou v zákoně o sociálních službách definována, nicméně charakter poskytovaných služeb zákon vždy v definicích jednotlivých typů služeb uvádí. Kromě zařízení výše uvedených (4) jde o odlehčovací služby (§ 43), chráněné bydlení (§ 51), azylové domy (§ 57), domy na půl cesty (§ 58), některá intervenční centra (§ 60a), služby následné péče (§ 64), terapeutické komunity (§ 68). Pokud se tato zařízení rozhodnou ošetřovatelskou a rehabilitační péči svým klientům poskytovat přímo, jsou zdravotní pojišťovny povinny s nimi rovněž uzavřít zvláštní smlouvu o hrazení péče na základě jejich žádosti.
Poskytování zdravotní péče není v povinnostech poskytovatelů sociálních služeb uvedených v § 88 zákona o sociálních službách uvedeno výslovně. Povinnost zabezpečovat zdravotní péči je však možno dovodit jednak z již citovaného ust. § 79 odst. 5, jednak z § 88 písm. c), podle nějž je zařízení sociálních služeb (tedy každé, nejen zařízení s pobytovými službami) povinno vytvářet při poskytování sociálních služeb takové podmínky, které umožní osobám, jimž poskytují sociální služby, naplňovat jejich lidská i občanská práva a které zamezí střetům zájmů těchto osob se zájmy poskytovatele sociální služby. Jelikož právo na zdravotní péči je jedním z lidských práv uvedených v Listině základních práv a svobod, lze dovodit, že poskytovatel sociální služby je povinen umožnit uživatelům čerpání zdravotní péče, tedy jinými slovy zabezpečit jim přístup k zdravotní péči tak, jak je vzhledem k jejich zdravotnímu stavu, psychickým a sociálním možnostem potřebné.
Je také třeba uvést další možnost, jak mohou zařízení sociálních služeb zajišťovat poskytování zdravotní péče. Jako jakýkoli jiný subjekt mohou získat registraci nestátního zdravotnického zařízení podle zákona č. 160/1992 Sb., o nestátních zdravotnických zařízeních (dále jen „zákon o nestátních zdravotnických zařízeních"). Pokud tedy splní personální, věcné a další podmínky požadované tímto zákonem, nic nebrání jakémukoli zařízení sociálních služeb (tedy nejen pobytovému) poskytovat nejen ošetřovatelskou a rehabilitační, ale i jiné typy zdravotní péče vlastními zaměstnanci. Praktický lékař tedy může být i zaměstnancem zařízení sociálních služeb, pak však takové zařízení musí být registrováno jako nestátní zdravotnické zařízení poskytující lékařskou péči v oboru všeobecné praktické lékařství. Stejným způsobem lze řešit i poskytování zdravotní péče klinickými psychology, klinickými logopedy, adiktology, ale i sestrami nebo fyzioterapeuty či ergoterapeuty. Je však třeba poznamenat, že v tomto případě nárok na uzavření zvláštní smlouvy se zdravotní pojišťovnou nevzniká a uzavírání takové smlouvy je shodné s ostatními zdravotnickými zařízeními, tedy po výběrovém řízení a bez nároku na uzavření smlouvy.
Rozsah poskytované zdravotní péče v pobytových zařízeních sociálních služeb
Rozsah poskytované ošetřovatelské a rehabilitační péče není v zákoně o sociálních službách výslovně vymezen. Zákon zde pouze v poznámce pod čarou odkazuje na zvláštní právní předpisy, tedy z hlediska rozsahu poskytované péče na zákon o zdravotní péči. Je však třeba poznamenat, že poznámky pod čarou nejsou pramenem práva, mají pouze informativní charakter. Rozhodující je obsah daného ustanovení, poznámky pod čarou nejsou součástí normativního textu zákona.
Zákon o zdravotní péči stanovuje, že zařízení sociálních služeb s pobytovými službami poskytují zdravotní péči, jde-li o ošetřovatelskou a rehabilitační zdravotní péči o pojištěnce v nich umístěné, a to za podmínek a v rozsahu stanoveném ve zvláštním právním předpisu, jímž je podle poznámky pod čarou zákon o veřejném zdravotním pojištění. Toto ustanovení je však problematické - jednak je odkaz na zákon o veřejném zdravotním pojištění uveden v poznámce pod čarou, a tudíž nemá normativní charakter, ale pouze informativní, jednak by doslovný výklad ustanovení za použití poznámky pod čarou vedl k poněkud absurdnímu závěru, že zařízení sociálních služeb s pobytovými službami, které by pečovalo o klienta, jenž není pojištěn v rámci českého veřejného zdravotního pojištění, by tuto péči muselo zajišťovat výhradně externě - zdravotnickým zařízením (ev. se samo jako zdravotnické zařízení registrovat), nikoli přímo svými zaměstnanci jako v případě českého pojištěnce. Je zde tedy nutné podle mého názoru aplikovat metodu logického výkladu, podle nějž výkladový postup vedoucí k absurdním závěrům nelze použít.
Podle mého názoru proto nelze rozsah ošetřovatelské a rehabilitační péče poskytované zařízeními sociálních služeb s pobytovými službami omezovat zákonem o veřejném zdravotním pojištění, či dokonce jeho prováděcími právními předpisy. Půjde tedy o ošetřovatelskou a rehabilitační péči poskytovanou jak pojištěným, tak i nepojištěným osobám, o péči hrazenou i nehrazenou z veřejného zdravotního pojištění. To samozřejmě nic nemění na nutnosti splnit podmínky zákona o veřejném zdravotním pojištění a jeho prováděcích předpisů, pokud má být tato péče hrazena z veřejného zdravotního pojištění.
Definice ošetřovatelské péče vyplývá z jiného právního předpisu, a to ze zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), respektive jeho prováděcího předpisu (§ 2 odst. 1 písm. a)) vyhl. č. 424/2004 Sb., kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků. Rehabilitační péči rovněž zákon o zdravotní péči nedefinuje, a tak je nutné opět vyjít z právní úpravy způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání, konkrétně z ustanovení § 5, 7, 21a, 24, podle nichž rehabilitační péči provádějí například všeobecné sestry, ergoterapeuti, adiktologové či fyzioterapeuti. Při bližším vymezení rehabilitační péče je potom potřeba vyjít opět z činností těchto profesí uvedených ve vyhlášce č. 424/2004 Sb. Tato péče nemusí být v rozsahu stanoveném citovanou vyhláškou indikována lékařem. Indikace je však podmínkou její úhrady z veřejného zdravotního pojištění.
Podmínky hrazení ošetřovatelské a rehabilitační péče pobytových zařízení sociálních služeb
Je nutné odlišit právní úpravu poskytování zdravotní péče a její úhrady z veřejného zdravotního pojištění. Bez ohledu na výše uvedené, pokud jde o rozsah ošetřovatelské a rehabilitační péče, kterou jsou oprávněna, popřípadě v případě zařízení uvedených v § 34 písm. c) až f) povinna poskytovat zařízení sociálních služeb s pobytovými službami vlastními zaměstnanci, bude tato péče proplácena pouze za podmínek vyplývajících ze zákona o veřejném zdravotním pojištění a jeho prováděcích předpisů, tedy zejména vyhlášky ministerstva zdravotnictví č. 134/1998 Sb., kterou se vydává seznam zdravotních výkonů s bodovými hodnotami, a aktuálně platné úhradové vyhlášky. Zejména tedy budou hrazeny pouze výkony uvedené v seznamu zdravotnických výkonů, za podmínek uvedených v zákoně o veřejném zdravotním pojištění a jeho prováděcích právních předpisech.
Způsobilost k poskytování ošetřovatelské a rehabilitační péče zaměstnanci zařízení sociálních služeb
Zdravotní péči jsou oprávněni poskytovat pouze zdravotničtí pracovníci, respektive pod odborným dohledem zdravotnických pracovníků i jiní odborní pracovníci (§ 12 zákona o zdravotní péči a § 43 zákona o nelékařských zdravotnických povoláních). Způsobilost k poskytování ošetřovatelské a rehabilitační péče upravuje zákon o nelékařských zdravotnických povoláních, na nějž ostatně také zákon o sociálních službách odkazuje; tuto péči jsou tudíž oprávněni poskytovat pouze zdravotničtí pracovníci, tedy osoby splňující veškeré podmínky způsobilosti podle zákona o nelékařských zdravotnických povoláních.5 Ke stejnému výsledku se však dostaneme i aplikací zákona o nestátních zdravotnických zařízeních, který upravuje podmínky pro poskytování zdravotní péče a na který zákon o sociálních službách rovněž v tomto smyslu odkazuje.
Zdravotní péče je regulovanou činností, kterou nejsou oprávněny vykonávat jiné osoby než ty, které získaly způsobilost k výkonu zdravotnického povolání podle zákona o nelékařských zdravotnických povoláních nebo zákona č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta. Obsah této regulované péče je specifikován prováděcími předpisy, zejména vyhláškou o činnostech. Její poskytování nezpůsobilými osobami je tedy porušením právní povinnosti s možnými správními, občanskoprávními, popřípadě i trestněprávními sankcemi. Kontrola kvality ošetřovatelské a rehabilitační péče pobytových zařízení sociálních služeb
V první řadě je nutné zdůraznit, že podmínky poskytování zdravotní péče v nestátních zdravotnických zařízeních a jejich preventivní i průběžná kontrola jsou upraveny zákonem o nestátních zdravotnických zařízeních. Podle tohoto zákona je registrujícím orgánem, který vyhodnocuje splnění těchto podmínek v rámci řízení o vydání registrace nestátního zdravotnického zařízení, je odpovědný za průběžnou kontrolu a je oprávněn vyvozovat z porušení povinností stanovených tímto zákonem, zákonem o zdravotní péči a zákonem o veřejném zdravotním pojištění sankce, krajský úřad.
Zákon o sociálních službách na tento předpis odkazuje v § 36 jako na předpis, který upravuje poskytování ošetřovatelské a rehabilitační péče zaměstnanci zařízeních sociálních služeb.
Podmínky získávání oprávnění k poskytování sociálních služeb se kontrolují v rámci vydávání registrace; registrujícími orgány jsou zde opět krajské úřady, popřípadě ministerstvo práce a sociálních věcí, pokud je zřizovatelem poskytovatele sociálních služeb. (6) Jak bylo uvedeno, vyjmenovaná zařízení sociálních služeb s pobytovými službami (7) jsou v rámci získání registrace povinna doložit i způsob, jakým budou zajišťovat zdravotní péči, nicméně tento způsob již není součástí rozhodnutí o registraci. (8) Z toho bohužel vyplývá i skutečnost, že zařízení sociálních služeb není povinno hlásit změny ve způsobu zajišťování sociálních služeb, registrující orgán způsob zabezpečení zdravotní péče průběžně nekontroluje a porušení tohoto doloženého způsobu zajišťování zdravotní péče nemůže být ani důvodem k odebrání registrace zařízení sociálních služeb či jiných sankcí. (9) De lege ferenda by bylo vhodné tento stav změnit doplněním způsobu zajišťování zdravotní péče jako povinné součásti rozhodnutí o registraci.
Kontrola kvality služeb poskytovaných zařízeními sociálních služeb se provádí v rámci inspekce sociálních služeb a zajišťují ji krajské úřady, popřípadě ministerstvo (registrující orgán). Vzhledem k tomu, že se při hodnocení kontroluje plnění povinností zařízení sociálních služeb vyplývajících z ust. § 88 a 89 zákona o sociálních službách, je zřejmé, že je mimo jiné povinen kontrolovat i úroveň zabezpečování zdravotní péče. (10) Bylo by však jistě vhodnější problematiku upravit explicitně.
Dále vzhledem k tomu, že zákon o sociálních službách odkazuje na úpravu zákona o nestátních zdravotnických zařízeních ve věci stanovení podmínek pro poskytování ošetřovatelské a rehabilitační péče přímo prostřednictvím zaměstnanců zařízení sociální péče, je zřejmé, že registrující orgán podle tohoto zákona, tj. příslušný krajský úřad, bude oprávněn kontrolovat i průběžné plnění podmínek poskytování této zdravotní péče přímo zařízeními sociálních služeb a bude rovněž oprávněn vyvodit z jejich porušení sankce. (11)
Odpovědnost za zajištění zdravotní péče pobytových zařízení sociálních služeb a sankce
Z výše uvedeného plyne, že odpovědnost za zajištění nezbytné zdravotní péče mají jednoznačně poskytovatelé sociálních služeb. Je na nich, zda budou zdravotní péči zajišťovat svými zaměstnanci, nebo zda si poskytnutí potřebné zdravotní péče zajistí prostřednictvím jiných zdravotnických zařízení, či zda se budou sama jako zdravotnická zařízení registrovat. Kromě toho jsou odpovědná za zajištění veškeré potřebné zdravotní péče.
Pokud zařízení sociálních služeb tuto péči nezajistí, půjde o porušení jeho povinnosti, tedy v případě, že bude toto porušení zaviněné (byť z nedbalosti) v příčinné souvislosti se vznikem škody, vznikne zařízení občanskoprávní odpovědnost za škodu.
Lze rovněž dovodit, že zařízení sociálních služeb mají zvláštní povinnost konat, tedy v případě zaviněného nekonání, které bude v příčinné souvislosti s poškozením zdraví jejich klientů, vzniká trestněprávní odpovědnost za následek, nikoli pouze za neposkytnutí pomoci. (12)
Způsob, rozsah a podmínky zajištění zdravotní péče jsou pak povinny kontrolovat registrující orgány, a to jak ty podle zákona o sociálních službách, tak podle zákona o nestátních zdravotnických zařízeních. Vzhledem k tomu, že ve většině případů půjde o krajské úřady, nic jim samozřejmě nebrání v účelném propojení kontrolní činnosti podle těchto dvou zákonů. V případě zjištění porušení těchto předpisů vznikne zařízením sociálních služeb odpovědnost za správní delikty uvedené v těchto zákonech.
Pokud budou zdravotní péči poskytovat jiné osoby než způsobilí zdravotničtí pracovníci, vznikne těmto osobám odpovědnost za přestupek, a to bez ohledu na to, zda tímto porušením vznikne škoda, či nikoli. (13) Kromě této odpovědnosti může vzniknout i občanskoprávní odpovědnost poskytovateli nebo i trestněprávní odpovědnost těmto fyzickým osobám, pokud bude poskytování zdravotní péče nezpůsobilou osobou v příčinné souvislosti se vznikem škody a nebudou zde žádné okolnosti vylučující protipráv-nost, zejména nepůjde-li o jednání v krajní nouzi. (14)
1) § 79 odst. 5 písm. d) bod 9.
2) § 11 odst. 1 zákona o zdravotní péči, § 17a a § 22 písm. e) zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění (dále jen „zákon o veřejném zdravotním pojištění")
3) § 35 odst. 4 která vyplývají z výčtu uvedeného v § 38 zákona o sociálních službách
4) § 36, § 115 a § 117
5) § 78 odst. 2 zákona o sociálních službách
6) § 34 písm. c) až f) zákona o sociálních službách
7) § 81 zákona o sociálních službách
8) § 82, § 82a, § 106 až 108 zákona o sociálních službách
9) jak bylo výše dovozeno z ust. § 88 písm. c) zákona o sociálních službách
10) § 13 odst. 1 a 3, § 14 zákona o nestátních zdravotnických zařízeních
11) § 112 zákona č. 40/2009 Sb., trestního zákoníku
12) § 38a zákona č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace
13) § 28 zákona č. 40/2009 Sb., trestního zákoníku, § 418 odst. 1 zákona č. 40/1964 Sb., občanského zákoníku
Mgr. et Mgr. Eva Prošková, 1. LF UK
Další články v tomto čísle
- Z únorového zápisníku
- Ministryně sestra
- Nová partnerství pro větší kapacity vzdělávání sester
- Čas pro sekci domácí péče
- Kontakt formou adopce
- „Bez příkazů, prosím!“
- Co život dal a vzal
- Journal of Gerontological Nursing, 2008, 34, č. 7
- Historie českého ošetřovatelství do roku 1989
- Ženy, které měnily zdravotnictví 11. – Marie Anzenbacherová