Florence podporuje  
Zpět na detail čísla

Číslo 3 / 2010

Nová partnerství pro větší kapacity vzdělávání sester

Datum: 5. 3. 2010
Autor: American Journal of Nursing, 2010, 110, 1

Nedostatek pracovních sil ve zdravotnictví je celosvětovým problémem, a tak se podívejme na to, jak ho řeší v jiných zemích. Uvedený příklad zveřejněný v letošním lednovém prestižním americkém časopise pro sestry (American Journal of Nursing) může být dobrou inspirací i pro nás.

V současné době se v USA scháze­jí odborné týmy jednotlivých zemí, aby nacházely cesty, jak vzdělat více zdravotních sester. Je to reakce na to, že po poklesu přihlášek na střed­ní zdravotnické školy v průběhu de­vadesátých let opět v posledních le­tech stoupl mezi Američany zájem o kariéru ve zdravotnictví. V důsled­ku rostoucí komplexnosti zdravotní péče a stárnutí obyvatelstva roste po­třeba zdravotních sester, a tedy i ná­růst počtu zdravotnických škol. A to je problém.

Problémem je nedostatečná kapacita státních škol

NLN (The National League for Nursing, Národní liga ošetřovatelství) informovala, že v letech 2006-2007 bylo odmítnuto 99 000 kvalifikova­ných zájemců o středoškolské a vy­sokoškolské zdravotnické vzdělání. Na rostoucí krizi ve vzdělávání ses­ter se v USA zaměřilo několik stát­ních zdravotnických institucí (včetně Oddělení pro zaměstnanost a vzdě­lávání, Oddělení zdravotní a sociál­ní a Nadace Roberta Wooda Johnsona). Tito strategičtí partneři se podí­leli na uspořádání dvou národních shromáždění týkajících se kapaci­ty vzdělání sester. Tato shromáždění se zaměřila na problematická téma­ta, jimž čelí všechny státy při snaze vzdělat potřebné množství zdravot­ních sester tak, aby jejich kvalifika­ce odpovídala jednadvacátému sto­letí. Oba summity byly zaměřeny na čtyři hlavní cesty ke zvýšení kapacity vzdělání sester:

•  strategická spolupráce a uspořádání zdrojů;

•  zvýšení počtu oborů a kapacity jed­notlivých fakult;

•  přepracování systému vzdělávání;

•  pravidla a právní rámec.

První celonárodní summit - r. 2008

První shromáždění se konalo v červnu 2008 a zúčastnily se jej jen vybrané týmy z 18 zemí. Podmínkou bylo sesta­vení týmu, v němž by byli zastoupe­ni jak zaměstnanci, tak představitelé institucí ošetřovatelů, právních orgá­nů, vládních agentur a jiných subjek­tů. Během setkání jim byla dána mož­nost vytvořit si kontakty pro spolupráci, společně využívat nejlepší metody a postupy (tzv. best practices) a dozvě­dět se o nových strategiích a přístu­pech vedoucích ke zvýšení počtu zdra­votních sester.

Během přípravy summitu byl vy­pracován dokument Blowing Open the Bottleneck (volně přeloženo: odstra­nění úzkého místa) obsahující nové přístupy ke zvýšení kapacity pro vzdě­lání zdravotních sester. Účelem toho­to dokumentu bylo podpořit neotře­lá a invenční řešení. Po půl roce všech osmnáct států podalo zprávu o tom, k čemu došly. S výjimkou jednoho by­ly všude vytvořeny nové vedoucí pozi­ce pro zdravotní sestry. Dále většina z nich rozšířila svá strategická part­nerství (díky novým členům v týmu) a zajistila nové zdroje státních i ne­státních financí. Všech osmnáct států dosáhlo jistého posunu ve změně no­rem a předpisů.

Druhý celonárodní summit - r. 2009

Zbývajících 32 států, které se prvního shromáždění nezúčastnily, pak by­lo pozváno na druhý summit, který se konal v únoru 2009. Setkaly se zde týmy ze 48 zemí, včetně původních osmnácti, které se ujaly role men­torů. Ostatní nové týmy měly až pět členů z oblasti státní správy, vzdělá­vacích institucí ošetřovatelů, dále to byli vedoucí ošetřovatelští pracov­níci a představitelé z řad spotřebite­lů. Dvoudenní soustředění bylo kom­binací přednášek a diskusí v malých skupinkách.

Neotřelá vize profesora O'Neila: „Je třeba rozbít zastaralé způso­by uvažování o práci sester a jejich vzdělávání!"

Úvodní slovo měl ředi­tel Centra pro zdravotní profese (Cen­ter for the Health Professions) Kali­fornské university v San Francisku, profesor Ed O'Neil. Vyzval účastníky k „rozdrcení paradigmat" s tím, že je čas změnit zastaralé způsoby uvažo­vání a smýšlení o práci sester a jejich vzdělávání. Zdroje vzdělávání musí být v souladu se sdílenými vizemi (cí­li), se zaměřením na výsledky. Služby a právní rámec by měly být svázány se vzděláním. Řekl: „Abychom našli cestu vpřed, byl bych rád, kdyby kaž­dý tým:

•  byl slepě vizionářský a stavěl na dobrých nápadech;

•  bezhlavě (bezstarostně) zahrnoval okolí (neostýchal se kontaktů oko­lo a vytvářel nová strategická přátelství a skupiny);

•  spolupracoval až do úmoru;

•  byl si vědom snadných vítězství;

•  byl připraven na dlouhou cestu."

Výzva k transformaci hierarchie vedoucích pozic

Druhý den výkonná ředitelka NLN Beverly Malone zadala téma dne Budouc­nost vzdělávání ošetřujících. Vyzva­la k zaměření se na potřeby ve vzdělá­ní ošetřujícího personálu v 21. století. Postavila vedle sebe základní hodnoty, přínos ošetřovatelů a současnou reali­tu. Hovořila též o možném vlivu mo­derních technologií, vzrůstající různo­rodosti obyvatelstva Spojených států a reformy zdravotní péče na vzdělávání ošetřovatelů. Shrnula své poznatky s výzvou k transformaci hierarchie ve­doucích pozic.

Mezi přednáškami během prv­ního dne summitu byly řešeny krát­ké úkoly zaměřené na schopnosti vytvářet a zvyšovat kapacity vzdělává­ní ošetřovatelů. Účastníci kupříkladu mapovali současná aktiva, charakteri­zovali rozvoj jednotlivých fakult a cel­kové přenastavení výuky. Další úkoly byly zaměřeny na sledování počtu při­hlášených na obor ošetřovatel/ka a po­čtu absolventů tohoto studia a také na nalezení finančních zdrojů v regionu i jednotlivých státech, jež by činnost fakult podpořily.

Druhý den summitu naplnily rychlokursy, kde měli účastníci mož­nost položit zkušeným lidem z jednotlivých týmů otázky. V těchto ma­lých diskusních kroužcích se vůdčí tý­my podělily s ostatními o své úspěšné strategie, které jim pomohly podpořit novinky a změny v právních normách a také změny v organizačním uspořá­dání, vedoucí nakonec ke zvýšení ka­pacit pro výuku.

Poznatky zaznamenané během rychlokursů

Rozdílnost/rozmanitost -rasová, etnická i pohlavní

V Michiganu zvýšili pracovní zdroje tím, že zavedli strategii zaměřenou na nábor a udržení rozličnosti v řadách ošetřujícího personálu. Například ně­které regionální granty dostupné pro pracovní nábory na fakultě mají pod­pořit zastoupení určitých žáků, jichž se nedostává.

Zvýšení počtu studentů

Tým Severní Karolíny poskytl své poznatky o úbytku studentů v pro­gramech vyšších středních škol pro ošetřovatele a nabídl doporučení zvýšit jejich počet jejich přetažením z jiných, hojně navštěvovaných pro­gramů, kde je též vysoká míra splně­ní závěrečných zkoušek. Tyto stra­tegie zahrnují vzrůstající stupně vzdělání mezi fakultami, vyžadující orientování se na klinické instruk­tory, využití standardizovaných tes­tů, jež rozřazují uchazeče pro přije­tí a vyžadují předpoklady pro vědec­kou činnost.

Rozvoj klinického vzdělávání

Týmy Kalifornie a Severní Dakoty popsaly nové strategie k dosažení zvýšení klinického vzdělávání, a tak vyrovnání nedostatku sester schop­ných učit budoucí generace. Strate­gie zahrnují mentoring (tedy učení pomocí vedení) a zvýšení efektivity vyučování na základě posouzení po­třeb studia.

Celostátní koordinace simulací

Simulace zdravotní péče. V Severní Karolíně je plánována státní síť sedmi simulačních center, které zajišťují pří­sun informací pro centrální databázi. To umožní bezprecedentní příležitost zhodnotit výsledky simulací se zahr­nutím velké části populace studentů a fakult. 

Specializované výukové jednotky

Stát Oregon představil koncept jedno­tek péče o pacienty, vytvořených díky spolupráci studijních a vědeckých or­gánů. Tyto specializované vzdělávací jednotky nabízejí optimální prostředí pro výuku a přitom též poskytují kva­litní zdravotní péči pacientům.

Klinický umisťovací systém

Týmy Alabamy a Colorada poskytly návod, jak díky nastavení péče o pa­cienta využít počítačové technologie k efektivnímu přiřazování studentů k jednotlivým klinickým výukovým případům.

Ubytování sester

Státy Colorado a Wisconsin nabídly novým absolventkám oboru zdravotní sestra ubytování, aby jim pomohly při zařazení do praxe.

Obchodní pohled na věc

Týmy Marylandu a New Jersey uká­zaly, že rozšíření studijních kapacit pro zdravotní sestry vede nejen k ná­vratnosti investic do zdravotní péče, ale též ke zlepšení zdraví celé společ­nosti.

Hlavní témata shromáždění

Strategická partnerství vytvářejí silné aliance a kreativitu tím, že spo­jují organizace a skupiny lidí, kte­ří by spolu normálně nepracovali ani nehovořili. Iniciativy organizované ošetřovateli obvykle zahrnují subjek­ty ošetřovatelské služby, vzdělávání ošetřujících, asociace profesionálních sester, kontrolní orgány a zástup­ce zdravotních organizací. Partneři, kteří jsou z jiných oblastí než ze zdra­votnictví, mohou diskusi o zvýšení vzdělávacích kapacit pro ošetřující obohatit a stát se klíčovými partnery v podnikání. Patří sem: veřejný sys­tém práce (státní pracovní úřad), kte­rý zahrnuje federální, státní i lokální zastoupení s úkolem podporovat eko­nomický růst a rozvoj pracovní sí­ly, obchodní komory, vládní agentu­ry, zákonodárci, advokáti, dobročin­né organizace.

Týmy se učily, jak vytvářet part­nerství a odhalit zdroje. Hlavní myš­lenkou byl rozvoj strategické spolupráce s novými partnery a propojení zdrojů.

Zmapování aktiv je jedním ze strategických přístupů pro vytváření partnerství se skupinami obchodních partnerů mimo současné profesní, klinické a studijní vazby a pro vytvo­ření uskupení velkých komplexních systémů. Díky sestavení seznamu konkrétních zdrojů (osob, míst a vě­cí) v regionu či státě, mohou kvůli ne­dostačujícím vzdělávacím kapacitám pro ošetřovatele týmy efektivně oslo­vit vedoucí společnosti na trhu, stát­ní pracovní systém a místní zastupi­telstva.

Zevrubné zmapování aktiv zalo­žené na datech o ekonomickém roz­voji a studijních výzkumných zprá­vách může inspirovat lokální vedoucí společnosti, aby se dohodly na strate­gii, která posílí aktiva místní popula­ce. Například stát New Jersey vytvo­řil ojedinělé partnerství, aby upozor­nil na nedostatek ošetřovatelů. Hlavní roli v něm hraje obchodní komora stá­tu New Jersey. Spojenectví s názvem Ošetřovatelská iniciativa New Jersey podporuje ošetřovatele, kteří chtějí studovat vysokou školu, tím, že ve stá­tě zvyšuje počet učitelů.

Ošetřovatelé a jejich strategič­tí partneři mohou vytvořit a uvést do praxe nástroje pro zmapování ak­tiv, jež jsou podobné modelu tzv. nejlepší cesty (best practices), který byl vytvořen ministerstvem práce a vzdě­lávání Spojených států.

Problém s náborem učitelů

Školy vyučující zdravotní sestry uvá­dějí nedostatek fakult jako primární důvod k omezování počtu přijatých kvalifikovaných uchazečů. Důvodů, proč je nedostatek fakult, je více a jsou různé. Podle NLN se v letech 2007 až 2008 84 % národních vzdělávacích programů pro zdravotní sestry snaži­lo získat novou fakultu a najmout pro ni nové profesory. Více než tři čtvrtiny těchto škol shledaly tento nábor složi­tým. Nejčastěji uváděnými důvody by­li nedostatečně kvalifikovaní uchaze­či a nemožnost škol nabídnout jim při­měřený plat. Průměrný věk člena učitelské­ho sboru na zdravotnických školách je 53,5 let a průměrný věk odcho­du do důchodu je 62,5 let. Předpo­vědi Národní ligy zdravotních ses­ter ohledně hrozícího zestárnutí uči­telů zdravotnických škol varují před hrozivými důsledky pro budoucí pé­či o pacienty.

Studentky jako učitelky

Jedna ze současných metod řešících tento problém je najímání sester za­psaných do magisterských studií ja­ko učitele. Na fakultě v Severní Dakotě proběhla vnitřní studie vyhodnocující tento způsob řešení. Pilotní projekt byl vytvořen tak, aby: 

•  umožnil sestrám absolventkám zís­kat zkušenosti s vyučováním úzkou spoluprácí s dočasnými mentory;

•  nabídl Severní Dakotě způsob, jak nabírat školní sbor;

•  definoval hranice pro praktikanty v učitelském sboru, aby se zachova­ly vysoké standardy výuky;

•  rozvíjel studijní roli sboru.

Polovina praktikantů ve sboru, kteří dokončili pilotní program a ab­solvovali magisterské studium zdravotnických škol, byla pak po šesti mě­sících zaměstnána lékařskou fakultou v Severní Dakotě.

Přenastavení výuky

Cílem přenastavení výuky je zlepšit studijní zkušenosti, a zvýšit tak kompetentnost studentů. Konkrétně jde o efektivnější využití omezených zdro­jů, což zahrnuje i učitelský sbor. Týmy jednotlivých států provádějí přenastavení výuky různými způsoby:

•  upravením učebního plánu, aby byl zaměřen na schopnosti a kvalifikaci zdravotních sester;

•  zaváděním nových metod výuky v nemocnicích (koncept založený na zkušenostech z praktických léčebných případů);

•  sdílením zdrojů napříč zdravotními výukovými programy.

Například členové týmu Massa­chusetts spolupracují s odborem vy­sokoškolského vzdělávání na zajiště­ní bezproblémového průběhu napříč všemi stupni zdravotnického vzdělá­ní. Dosahují společné dohody o kvali­fikaci, které budou sloužit jako základ­ní informace pro nastavení celostátní­ho učebního plánu.

Zdařilý oregonský model

Nejvíce proaktivní strategií zvýše­ní počtu kvalitně vzdělaných sester se zdá být model Oregonské asociace vzdělávání zdravotních sester (The Oregon Consortium for Nursing Education - OCNE). V před­nášce, která zazněla na druhém ce­lonárodním summitu, jej představil profesor Oregonské lékařské univer­zity (Oregon Health Sciences Univer­sity - OHSU). Jde o celostátní koali­ci, která zahrnuje formální partner­ství mezi devíti vyššími odbornými školami a pěti fakultami této univer­zity. Tito partneři společně vytvoři­li společný studijní plán založený na schopnostech a kvalifikaci, jejž zdra­votní sestry potřebují a který umož­ňuje při nízkých nákladech zvýšit kapacitu školy.

Oč konkrétně jde? Díky proce­su dvojího přijetí mohou být studen­ti vyšších odborných škol zařazeni do bakalářského studia již od jejich po­čátečního přihlášení (zapsání). Na konci třetího ročníku, po splnění po­žadavků pro daný stupeň vzdělání (ti­tul), jsou oprávněni složit zkoušku di­plomovaného specialisty oboru zdra­votní sestra. Dále jsou povzbuzováni, aby pokračovali ve studiu na vysoké škole, kde po roce denního studia zís­kají titul bakaláře. První vyhodnoce­ní dat oregonské univerzity ukazuje, že více než 40 % studentů vyšší od­borné školy volí možnost doplňující­ho jednoho roku.

Využití práv a předpisů ke zvýšení studijních kapacit

Při zvyšování studijních kapacit se stávají rozhodujícími státní a fede­rální předpisy, které pro inovace ve vzdělávání sester mohou poskytnout prostor. Právní řešení problému ne­dostatku sester formou finanční pod­pory na rozšíření studijních kapacit by mělo být zpolitizováno, aby by­lo zařazeno mezi priority vládních jednání. Výsledky už jsou. Na státní úrovni v roce 2008 michiganská le­gislativa schválila a guvernér pode­psal a uvedl v platnost dotaci 5 mili­ónů dolarů na vyškolení většího po­čtu pedagogů - zdravotních sester. Polovina těchto peněz šla na podpo­ru studentů doktorandského studia v období před disertací. Každý obdr­žel stipendium ve výši 100 tisíc dola­rů. Studenti v posledních ročnících magisterského studia obdrželi men­ší stipendia.

Podle originálu přeložila a zpracovala Lucie Škubová

(Brenda L. Cleary et al: American Journal of Nursing, 2010, vol. 110, No 1, p. 43-50).

 
  • tisk
  • předplatit si