Číslo 3 / 2010
Nová partnerství pro větší kapacity vzdělávání sester
Nedostatek pracovních sil ve zdravotnictví je celosvětovým problémem, a tak se podívejme na to, jak ho řeší v jiných zemích. Uvedený příklad zveřejněný v letošním lednovém prestižním americkém časopise pro sestry (American Journal of Nursing) může být dobrou inspirací i pro nás.
V současné době se v USA scházejí odborné týmy jednotlivých zemí, aby nacházely cesty, jak vzdělat více zdravotních sester. Je to reakce na to, že po poklesu přihlášek na střední zdravotnické školy v průběhu devadesátých let opět v posledních letech stoupl mezi Američany zájem o kariéru ve zdravotnictví. V důsledku rostoucí komplexnosti zdravotní péče a stárnutí obyvatelstva roste potřeba zdravotních sester, a tedy i nárůst počtu zdravotnických škol. A to je problém.
Problémem je nedostatečná kapacita státních škol
NLN (The National League for Nursing, Národní liga ošetřovatelství) informovala, že v letech 2006-2007 bylo odmítnuto 99 000 kvalifikovaných zájemců o středoškolské a vysokoškolské zdravotnické vzdělání. Na rostoucí krizi ve vzdělávání sester se v USA zaměřilo několik státních zdravotnických institucí (včetně Oddělení pro zaměstnanost a vzdělávání, Oddělení zdravotní a sociální a Nadace Roberta Wooda Johnsona). Tito strategičtí partneři se podíleli na uspořádání dvou národních shromáždění týkajících se kapacity vzdělání sester. Tato shromáždění se zaměřila na problematická témata, jimž čelí všechny státy při snaze vzdělat potřebné množství zdravotních sester tak, aby jejich kvalifikace odpovídala jednadvacátému století. Oba summity byly zaměřeny na čtyři hlavní cesty ke zvýšení kapacity vzdělání sester:
• strategická spolupráce a uspořádání zdrojů;
• zvýšení počtu oborů a kapacity jednotlivých fakult;
• přepracování systému vzdělávání;
• pravidla a právní rámec.
První celonárodní summit - r. 2008
První shromáždění se konalo v červnu 2008 a zúčastnily se jej jen vybrané týmy z 18 zemí. Podmínkou bylo sestavení týmu, v němž by byli zastoupeni jak zaměstnanci, tak představitelé institucí ošetřovatelů, právních orgánů, vládních agentur a jiných subjektů. Během setkání jim byla dána možnost vytvořit si kontakty pro spolupráci, společně využívat nejlepší metody a postupy (tzv. best practices) a dozvědět se o nových strategiích a přístupech vedoucích ke zvýšení počtu zdravotních sester.
Během přípravy summitu byl vypracován dokument Blowing Open the Bottleneck (volně přeloženo: odstranění úzkého místa) obsahující nové přístupy ke zvýšení kapacity pro vzdělání zdravotních sester. Účelem tohoto dokumentu bylo podpořit neotřelá a invenční řešení. Po půl roce všech osmnáct států podalo zprávu o tom, k čemu došly. S výjimkou jednoho byly všude vytvořeny nové vedoucí pozice pro zdravotní sestry. Dále většina z nich rozšířila svá strategická partnerství (díky novým členům v týmu) a zajistila nové zdroje státních i nestátních financí. Všech osmnáct států dosáhlo jistého posunu ve změně norem a předpisů.
Druhý celonárodní summit - r. 2009
Zbývajících 32 států, které se prvního shromáždění nezúčastnily, pak bylo pozváno na druhý summit, který se konal v únoru 2009. Setkaly se zde týmy ze 48 zemí, včetně původních osmnácti, které se ujaly role mentorů. Ostatní nové týmy měly až pět členů z oblasti státní správy, vzdělávacích institucí ošetřovatelů, dále to byli vedoucí ošetřovatelští pracovníci a představitelé z řad spotřebitelů. Dvoudenní soustředění bylo kombinací přednášek a diskusí v malých skupinkách.
Neotřelá vize profesora O'Neila: „Je třeba rozbít zastaralé způsoby uvažování o práci sester a jejich vzdělávání!"
Úvodní slovo měl ředitel Centra pro zdravotní profese (Center for the Health Professions) Kalifornské university v San Francisku, profesor Ed O'Neil. Vyzval účastníky k „rozdrcení paradigmat" s tím, že je čas změnit zastaralé způsoby uvažování a smýšlení o práci sester a jejich vzdělávání. Zdroje vzdělávání musí být v souladu se sdílenými vizemi (cíli), se zaměřením na výsledky. Služby a právní rámec by měly být svázány se vzděláním. Řekl: „Abychom našli cestu vpřed, byl bych rád, kdyby každý tým:
• byl slepě vizionářský a stavěl na dobrých nápadech;
• bezhlavě (bezstarostně) zahrnoval okolí (neostýchal se kontaktů okolo a vytvářel nová strategická přátelství a skupiny);
• spolupracoval až do úmoru;
• byl si vědom snadných vítězství;
• byl připraven na dlouhou cestu."
Výzva k transformaci hierarchie vedoucích pozic
Druhý den výkonná ředitelka NLN Beverly Malone zadala téma dne Budoucnost vzdělávání ošetřujících. Vyzvala k zaměření se na potřeby ve vzdělání ošetřujícího personálu v 21. století. Postavila vedle sebe základní hodnoty, přínos ošetřovatelů a současnou realitu. Hovořila též o možném vlivu moderních technologií, vzrůstající různorodosti obyvatelstva Spojených států a reformy zdravotní péče na vzdělávání ošetřovatelů. Shrnula své poznatky s výzvou k transformaci hierarchie vedoucích pozic.
Mezi přednáškami během prvního dne summitu byly řešeny krátké úkoly zaměřené na schopnosti vytvářet a zvyšovat kapacity vzdělávání ošetřovatelů. Účastníci kupříkladu mapovali současná aktiva, charakterizovali rozvoj jednotlivých fakult a celkové přenastavení výuky. Další úkoly byly zaměřeny na sledování počtu přihlášených na obor ošetřovatel/ka a počtu absolventů tohoto studia a také na nalezení finančních zdrojů v regionu i jednotlivých státech, jež by činnost fakult podpořily.
Druhý den summitu naplnily rychlokursy, kde měli účastníci možnost položit zkušeným lidem z jednotlivých týmů otázky. V těchto malých diskusních kroužcích se vůdčí týmy podělily s ostatními o své úspěšné strategie, které jim pomohly podpořit novinky a změny v právních normách a také změny v organizačním uspořádání, vedoucí nakonec ke zvýšení kapacit pro výuku.
Poznatky zaznamenané během rychlokursů
Rozdílnost/rozmanitost -rasová, etnická i pohlavní
V Michiganu zvýšili pracovní zdroje tím, že zavedli strategii zaměřenou na nábor a udržení rozličnosti v řadách ošetřujícího personálu. Například některé regionální granty dostupné pro pracovní nábory na fakultě mají podpořit zastoupení určitých žáků, jichž se nedostává.
Zvýšení počtu studentů
Tým Severní Karolíny poskytl své poznatky o úbytku studentů v programech vyšších středních škol pro ošetřovatele a nabídl doporučení zvýšit jejich počet jejich přetažením z jiných, hojně navštěvovaných programů, kde je též vysoká míra splnění závěrečných zkoušek. Tyto strategie zahrnují vzrůstající stupně vzdělání mezi fakultami, vyžadující orientování se na klinické instruktory, využití standardizovaných testů, jež rozřazují uchazeče pro přijetí a vyžadují předpoklady pro vědeckou činnost.
Rozvoj klinického vzdělávání
Týmy Kalifornie a Severní Dakoty popsaly nové strategie k dosažení zvýšení klinického vzdělávání, a tak vyrovnání nedostatku sester schopných učit budoucí generace. Strategie zahrnují mentoring (tedy učení pomocí vedení) a zvýšení efektivity vyučování na základě posouzení potřeb studia.
Celostátní koordinace simulací
Simulace zdravotní péče. V Severní Karolíně je plánována státní síť sedmi simulačních center, které zajišťují přísun informací pro centrální databázi. To umožní bezprecedentní příležitost zhodnotit výsledky simulací se zahrnutím velké části populace studentů a fakult.
Specializované výukové jednotky
Stát Oregon představil koncept jednotek péče o pacienty, vytvořených díky spolupráci studijních a vědeckých orgánů. Tyto specializované vzdělávací jednotky nabízejí optimální prostředí pro výuku a přitom též poskytují kvalitní zdravotní péči pacientům.
Klinický umisťovací systém
Týmy Alabamy a Colorada poskytly návod, jak díky nastavení péče o pacienta využít počítačové technologie k efektivnímu přiřazování studentů k jednotlivým klinickým výukovým případům.
Ubytování sester
Státy Colorado a Wisconsin nabídly novým absolventkám oboru zdravotní sestra ubytování, aby jim pomohly při zařazení do praxe.
Obchodní pohled na věc
Týmy Marylandu a New Jersey ukázaly, že rozšíření studijních kapacit pro zdravotní sestry vede nejen k návratnosti investic do zdravotní péče, ale též ke zlepšení zdraví celé společnosti.
Hlavní témata shromáždění
Strategická partnerství vytvářejí silné aliance a kreativitu tím, že spojují organizace a skupiny lidí, kteří by spolu normálně nepracovali ani nehovořili. Iniciativy organizované ošetřovateli obvykle zahrnují subjekty ošetřovatelské služby, vzdělávání ošetřujících, asociace profesionálních sester, kontrolní orgány a zástupce zdravotních organizací. Partneři, kteří jsou z jiných oblastí než ze zdravotnictví, mohou diskusi o zvýšení vzdělávacích kapacit pro ošetřující obohatit a stát se klíčovými partnery v podnikání. Patří sem: veřejný systém práce (státní pracovní úřad), který zahrnuje federální, státní i lokální zastoupení s úkolem podporovat ekonomický růst a rozvoj pracovní síly, obchodní komory, vládní agentury, zákonodárci, advokáti, dobročinné organizace.
Týmy se učily, jak vytvářet partnerství a odhalit zdroje. Hlavní myšlenkou byl rozvoj strategické spolupráce s novými partnery a propojení zdrojů.
Zmapování aktiv je jedním ze strategických přístupů pro vytváření partnerství se skupinami obchodních partnerů mimo současné profesní, klinické a studijní vazby a pro vytvoření uskupení velkých komplexních systémů. Díky sestavení seznamu konkrétních zdrojů (osob, míst a věcí) v regionu či státě, mohou kvůli nedostačujícím vzdělávacím kapacitám pro ošetřovatele týmy efektivně oslovit vedoucí společnosti na trhu, státní pracovní systém a místní zastupitelstva.
Zevrubné zmapování aktiv založené na datech o ekonomickém rozvoji a studijních výzkumných zprávách může inspirovat lokální vedoucí společnosti, aby se dohodly na strategii, která posílí aktiva místní populace. Například stát New Jersey vytvořil ojedinělé partnerství, aby upozornil na nedostatek ošetřovatelů. Hlavní roli v něm hraje obchodní komora státu New Jersey. Spojenectví s názvem Ošetřovatelská iniciativa New Jersey podporuje ošetřovatele, kteří chtějí studovat vysokou školu, tím, že ve státě zvyšuje počet učitelů.
Ošetřovatelé a jejich strategičtí partneři mohou vytvořit a uvést do praxe nástroje pro zmapování aktiv, jež jsou podobné modelu tzv. nejlepší cesty (best practices), který byl vytvořen ministerstvem práce a vzdělávání Spojených států.
Problém s náborem učitelů
Školy vyučující zdravotní sestry uvádějí nedostatek fakult jako primární důvod k omezování počtu přijatých kvalifikovaných uchazečů. Důvodů, proč je nedostatek fakult, je více a jsou různé. Podle NLN se v letech 2007 až 2008 84 % národních vzdělávacích programů pro zdravotní sestry snažilo získat novou fakultu a najmout pro ni nové profesory. Více než tři čtvrtiny těchto škol shledaly tento nábor složitým. Nejčastěji uváděnými důvody byli nedostatečně kvalifikovaní uchazeči a nemožnost škol nabídnout jim přiměřený plat. Průměrný věk člena učitelského sboru na zdravotnických školách je 53,5 let a průměrný věk odchodu do důchodu je 62,5 let. Předpovědi Národní ligy zdravotních sester ohledně hrozícího zestárnutí učitelů zdravotnických škol varují před hrozivými důsledky pro budoucí péči o pacienty.
Studentky jako učitelky
Jedna ze současných metod řešících tento problém je najímání sester zapsaných do magisterských studií jako učitele. Na fakultě v Severní Dakotě proběhla vnitřní studie vyhodnocující tento způsob řešení. Pilotní projekt byl vytvořen tak, aby:
• umožnil sestrám absolventkám získat zkušenosti s vyučováním úzkou spoluprácí s dočasnými mentory;
• nabídl Severní Dakotě způsob, jak nabírat školní sbor;
• definoval hranice pro praktikanty v učitelském sboru, aby se zachovaly vysoké standardy výuky;
• rozvíjel studijní roli sboru.
Polovina praktikantů ve sboru, kteří dokončili pilotní program a absolvovali magisterské studium zdravotnických škol, byla pak po šesti měsících zaměstnána lékařskou fakultou v Severní Dakotě.
Přenastavení výuky
Cílem přenastavení výuky je zlepšit studijní zkušenosti, a zvýšit tak kompetentnost studentů. Konkrétně jde o efektivnější využití omezených zdrojů, což zahrnuje i učitelský sbor. Týmy jednotlivých států provádějí přenastavení výuky různými způsoby:
• upravením učebního plánu, aby byl zaměřen na schopnosti a kvalifikaci zdravotních sester;
• zaváděním nových metod výuky v nemocnicích (koncept založený na zkušenostech z praktických léčebných případů);
• sdílením zdrojů napříč zdravotními výukovými programy.
Například členové týmu Massachusetts spolupracují s odborem vysokoškolského vzdělávání na zajištění bezproblémového průběhu napříč všemi stupni zdravotnického vzdělání. Dosahují společné dohody o kvalifikaci, které budou sloužit jako základní informace pro nastavení celostátního učebního plánu.
Zdařilý oregonský model
Nejvíce proaktivní strategií zvýšení počtu kvalitně vzdělaných sester se zdá být model Oregonské asociace vzdělávání zdravotních sester (The Oregon Consortium for Nursing Education - OCNE). V přednášce, která zazněla na druhém celonárodním summitu, jej představil profesor Oregonské lékařské univerzity (Oregon Health Sciences University - OHSU). Jde o celostátní koalici, která zahrnuje formální partnerství mezi devíti vyššími odbornými školami a pěti fakultami této univerzity. Tito partneři společně vytvořili společný studijní plán založený na schopnostech a kvalifikaci, jejž zdravotní sestry potřebují a který umožňuje při nízkých nákladech zvýšit kapacitu školy.
Oč konkrétně jde? Díky procesu dvojího přijetí mohou být studenti vyšších odborných škol zařazeni do bakalářského studia již od jejich počátečního přihlášení (zapsání). Na konci třetího ročníku, po splnění požadavků pro daný stupeň vzdělání (titul), jsou oprávněni složit zkoušku diplomovaného specialisty oboru zdravotní sestra. Dále jsou povzbuzováni, aby pokračovali ve studiu na vysoké škole, kde po roce denního studia získají titul bakaláře. První vyhodnocení dat oregonské univerzity ukazuje, že více než 40 % studentů vyšší odborné školy volí možnost doplňujícího jednoho roku.
Využití práv a předpisů ke zvýšení studijních kapacit
Při zvyšování studijních kapacit se stávají rozhodujícími státní a federální předpisy, které pro inovace ve vzdělávání sester mohou poskytnout prostor. Právní řešení problému nedostatku sester formou finanční podpory na rozšíření studijních kapacit by mělo být zpolitizováno, aby bylo zařazeno mezi priority vládních jednání. Výsledky už jsou. Na státní úrovni v roce 2008 michiganská legislativa schválila a guvernér podepsal a uvedl v platnost dotaci 5 miliónů dolarů na vyškolení většího počtu pedagogů - zdravotních sester. Polovina těchto peněz šla na podporu studentů doktorandského studia v období před disertací. Každý obdržel stipendium ve výši 100 tisíc dolarů. Studenti v posledních ročnících magisterského studia obdrželi menší stipendia.
Podle originálu přeložila a zpracovala Lucie Škubová
(Brenda L. Cleary et al: American Journal of Nursing, 2010, vol. 110, No 1, p. 43-50).
Další články v tomto čísle
- Z únorového zápisníku
- Ministryně sestra
- Čas pro sekci domácí péče
- Kontakt formou adopce
- „Bez příkazů, prosím!“
- Co život dal a vzal
- Journal of Gerontological Nursing, 2008, 34, č. 7
- Historie českého ošetřovatelství do roku 1989
- Ženy, které měnily zdravotnictví 11. – Marie Anzenbacherová
- Prázdninová stáž v Nizozemsku