Číslo 3 / 2010
Komunikace s duševně nemocným pacientem
Komunikace v nejširší definici znamená sdělování a přijímání informací, ale i pozorování jiného člověka, při němž pozorovatel odečítá určitou informaci o pozorovaném. Rozlišujeme komunikaci verbální a neverbální. Verbální má formu psanou i mluvenou. Neverbální, někdy označovaná jako „řeč těla", je prvotní formou dorozumívání a je srozumitelná sama o sobě. Verbální komunikace bez neverbální neexistuje. I v situaci, kdy člověk ví, že ho posluchač nevidí, doprovází svůj projev gesty a mimikou.
Každá komunikace má svůj účel i cíl. Výměna informací vždy znamená „aktivní" účast všech zúčastněných, i když nám druhý odpoví mlčením. I v případě, že nedostaneme odpověď, vyvolává vyslaná informace u příjemce reakci, kterou je možno odezírat z jeho obličeje nebo jednání.
Agresivní pacienti
Agrese znamená nízkou toleranci k psychické zátěži či bolesti. Projevuje se afektivním až násilným a životy ohrožujícím chováním. Spouštěcím podnětem k agresi bývá obava z bolestivého zákroku, fatálního vývoje nemoci, mnoha znevýhodnění a omezení, která nemoc přináší. Přibývá pacientů, kteří agresí reagují na ztrátu zaměstnání a dlouhodobý stres z existenčních starostí. Agresivně jednají také lidé pod vlivem psychotropních látek, drog a alkoholu, které ruší zábrany a schopnost sebekontroly. Agresivně se mohou chovat rovněž lidé s duševními poruchami - často útočí schizofrenici, paranoidní pacienti, drogově závislí, mimořádně sebestřední a úzkostní pacienti.
Agresivní pacient se projevuje zvýšeným neklidem (lze ho odpozorovat z jeho neverbální komunikace), nervózně popochází, kope do prostoru i do předmětů, tluče předměty o stůl, silně gestikuluje celými pažemi, v obličeji vidíme rostoucí rozrušení, vnímáme sílící hlas, slyšíme agresi v řeči - vulgarismy, urážky, výhrůžky, agresivní pacient často narušuje osobní zónu zdravotníka - hrozící nebezpečí!
Jak správně komunikovat s agresivním pacientem? Reakci bychom měli odvíjet od příčin agrese, proto musíme zjistit, co bylo spouštěcím momentem, a zareagovat rychlými otázkami po příčině neadekvátních emocí. Tím získáme určitý čas na rozmyšlenou. Vyjádříme spoluúčast, např. „Já vám dobře rozumím", „Je mi to líto", „ Posaďte se prosím, o všem si teď promluvíme" apod.
Významnou roli hraje hlas lékaře nebo sestry, který má být klidný, vlídný, níže položený a tišší, nepříjemnou situaci lze zvládat i motoricky - pomalými pohyby a gesty. Při komunikaci s agresorem si udržujeme bezpečnou vzdálenost, respektujeme své vzájemné osobní prostory a myslíme na to, abychom měli nějakou únikovou cestu. Snažíme se agresora posadit, odzbrojovat svým vlastním nadhledem a klidem. Důležité je se nenechat vyprovokovat a nebát se omluvit, bude-li příčina hněvu oprávněná. Agresi zvyšuje situace, kdy k pacientovi stojíme čelem a udržujeme stálý oční kontakt!
Úzkostní pacienti
Příčinou úzkosti může být již povahový rys, ale i přehnaná obava o vlastní zdraví, strach z bolesti, ze smrti, z budoucnosti, o rodinu, finanční zabezpečení. S úzkostným pacientem mluvíme vlídným a přesvědčivým hlasem, pomalou srozumitelnou řečí, bez okřikování, napomínání, užíváme mírná a klidná gesta. Úzkostný člověk potřebuje vnímat naše pozorné naslouchání, potřebuje vysvětlit svoje obtíže a očekává vyslovení naděje, že společně budeme hledat řešení. Vhodné věty, které můžeme použít: „Pokud vás dobře poslouchám, trápí vás...", „Posaďte se klidně, popovídáme si", „Ráda vám pomůžu, když mi všechno v klidu řeknete" atd.
Depresivní pacienti
Mezi projevy deprese patří smutek, nezájem, bezmoc, nerozhodnost, zpomalená řeč a hlas, trápení, mluvení o odchodu ze života, někdy i pokus o sebevraždu. Depresivní pacienti jsou mimořádně citliví na své zdraví a na jakoukoliv negativní poznámku o svém stavu. Nutné je vážit každé slovo, pacienti jsou velmi vztahovační. Nemocnému musíme věřit jeho trýzeň, trpělivě s ním mluvit, nevymlouvat mu jeho smutek větami typu: „Podívejte se, ten je slepý, ten nemá nohu." - to spíše ublíží, protože pacient vnímá kritiku vůči sobě a má pocity viny.
Závěr
Komunikovat neznamená pouze mluvit! Při správně vedené komunikaci s pacientem musíme vědět, co chceme říct, kdy informaci sdělit, zvolit správné místo pro sdělení a rozhodnout, jak nejlépe informaci podat. Obecně dbejme na to, abychom mluvili zřetelně, srozumitelně, nekomplikovali svá sdělení, zvolili přiměřené tempo a tón řeči. Při komunikaci sledujme reakci pacienta, všímejme si jeho poznámek, projevů zmatku, hněvu, úzkosti. Je nutné brát v úvahu jeho pocity a dát mu možnost aby se v dostatečné míře vyjádřil. Udržujme přiměřený oční kontakt a kontrolujme, zda pacient informaci pochopil.
Mgr. Jitka Čermáková, Psychiatrická klinika, FN Hradec Králové
Literatura:
1. LINHARTOVÁ V. Praktická komunikace v medicíně. Praha: Grada Publishing, 2007.
2. HONZÁK R. Komunikační pasti v medicíně. Praha: Galén, 1997.
3. VALENTA J. Učíme se komunikovat. 1. vydání, Kladno: AISIS, 2005.
Další články v tomto čísle
- Z únorového zápisníku
- Ministryně sestra
- Nová partnerství pro větší kapacity vzdělávání sester
- Čas pro sekci domácí péče
- Kontakt formou adopce
- „Bez příkazů, prosím!“
- Co život dal a vzal
- Journal of Gerontological Nursing, 2008, 34, č. 7
- Historie českého ošetřovatelství do roku 1989
- Ženy, které měnily zdravotnictví 11. – Marie Anzenbacherová