Číslo 3 / 2010
Kompetence sester v hojení ran
Souhrn: Vývoj situace v oblasti hojení ran vyvolává potřebu zamyslet se nad zavedením některých změn v postavení sester specialistek. Zdravotní sestry již řadu let vykonávají činnosti týkající se ošetřování různých ran, avšak nemají k těmto výkonům dostatečné legislativní zázemí. Zvláště v praxi se ukazuje jako důležité vytvoření systému sesterských kompetencí spolu se specializovaným vzděláním a následným zaškolením. Jednou z cest řešení v nastavení kompetencí ošetřování rány by mohlo být použití mřížky kompetence, kterou zde předkládám k posouzení. Tento jednoduchý nástroj zavedený do praxe, například pomocí metodického pokynu, by mohl ohraničit kompetence mezi lékařem a sestrou v systému ošetřování ran.
Klíčová slova: moderní hojení ran - sestra specialistka - mřížka kompetence - kompetence sester.
Úvod
Hojení ran se stalo v posledních letech u sester oblíbeným tématem. Důvodem je větší angažovanost sester v této problematice, často rychlý a pozitivní efekt hojení rány. Sestra má možnost sledovat změnu subjektivních pocitů pacienta, zlepšení jeho komfortu. Současně však tato specializace přináší při ošetřování mnoho problémů vycházejících například z hlavní diagnózy pacienta, přidružených nemocí, chování nemocného, dodržení životosprávy. Z ošetřovatelského hlediska je dán pro sestru velký prostor v ovlivnění stavu rány a pocitů pacienta.
Nový způsob hojení ran (moist wound healing) se v České republice objevil zhruba před patnácti lety s příchodem zahraničních společností, které ve své široké nabídce mají takzvané terapeutické obvazy. Pro ty, kteří měli možnost porovnat do té doby používané prostředky k hojení ran, byly tyto materiály obrovským zlomem ve filozofii a přínosem v komfortu léčby. Trvalo však ještě několik let, než byla metoda vlhkého hojení ran zavedena do praxe. Tímto způsobem je úspěšně léčena řada pacientů, zdravotníci pracující s novou filozofií dokládají dobré léčebné výsledky.
Vztah zdravotníků k modernímu hojení ran však stále není jednotný. Vývoj specializace ukazuje, jak je potřebné řešit mnoho procedurálních otázek. Chybí systémový přístup, který by byl výrazným přínosem pro zvýšení kvality léčebného procesu i ekonomický profit. Zatím existují spíše jednotlivá pracoviště, která standardně pracují s novou metodou již mnoho let, avšak převažují zařízení, kde z různých důvodů tuto metodu nepoužívají. Vyvstává tak problém s návazností terapie a mezioborové spolupráce.
Léčba ran v České republice je přiřazována dle akutní nebo chronické situace do oborů chirurgie a dermatologie. Statistiky předkládají data dokazující vysoký počet pacientů s takzvanými chronickými ránami. Tito nemocní se vyskytují na všech typech specializovaných oddělení. To je také důvod, proč se i ostatní obory snaží seznámit s novou metodou. U nekomplikovaných ran řeší problematiku systémově z pohledu své specializace současně s lokální terapií způsobem moderního hojení ran. Chirurgický a dermatologický obor využívají v konzultaci a řešení problematických ran.
V zahraničí se během dvaceti let problematika hojení ran stala samostatným oborem. Společně se v něm angažují lékaři a sestry všech oborů. Specialisté hledají řešení problematiky každý ze svého úhlu pohledu a dohromady vytvářejí strukturu komplexní léčby a péče o nemocného a jeho ránu. S novým oborem souvisí i model takzvané sestry ranhojičky. Vzorem se stala pozice sestry z Velké Británie, která po absolvování specializačního studia získává titul tissue viabi-lity nurse. Tento výraz je možné pouze volně přeložit jako sestra specialistka pro hojení ran, ale obecně je ve světě i v České republice pojem používán bez překladu. Sestra má na základě této specializace možnosti širokého působení v hojení ran autoritu, podporu a pochopitelně odpovědnost. To jsou atributy, které je potřebné u nás rovněž klasifikovat, zařadit a legislativně podpořit.
Role sestry specialistky v hojení ran
Jednotlivé oblasti v systému hojení ran se týkají všech tří subjektů, které v procesu hrají jednotlivé, avšak navzájem propojené úlohy - tedy pacientů, lékařů a zdravotních sester. Pro úspěšný průběh léčby je jejich spolupráce nezbytná. Neplní-li pacient doporučené rady, jeho návštěvy a kontroly v ambulanci jsou nespolehlivé, léčba rány se prodlužuje, často komplikuje. Hojení rány pomocí lokálních terapeutických krytí musí být doplněno systémovou terapií, která je prováděna jedním lékařem nebo skupinou dalších odborníků. Úloha sestry v hojení ran je mnohostranná a zahrnuje v sobě preventivní, ošetřovatelské úkony, ale i řešení sociálních a psychologických aspektů.
Jakou úlohu by měl v hojení ran plnit lékař a v kterých oblastech může pracovat budoucí sestra specialistka, jsem se pokusila zobrazit pomocí nákresu nazvaného zastřešení práce sestry specialistky pro hojení ran lékařem. Lékař v pozici praktického lékaře, lékař na oddělení při hospitalizaci pacienta, lékař ve specializované ambulanci nebo lékař jako odborník různých specializací, ti všichni hodnotí celkový stav pacienta v prvním a dalších kontaktech z celkového pohledu (obr. 1).
Tato pozice zahrnuje diagnostiku základních a přidružených nemocí, verifikovanou různými typy vyšetření. Standardní přístup doplňuje příslušná medikace. U polymorbidních pacientů je nemocný sledován z různých úhlů dle zaměření specialisty. Lékař jako konzultant sestry řeší situace týkající se jakékoli komplikace stavu pacienta i rány samotné. Na tuto situaci jej upozorní sestra, která je s pacientem v pravidelném a úzkém kontaktu. Obraz pozice lékaře v hojení ran doplňují výuka a výzkum.
Sestra specialistka v hojení ran komunikuje v nastaveném systému s lékařem. Konzultace probíhá oběma směry. Sestra diagnostikuje ránu z pohledu etiologie, na základě hodnocení markerů navrhuje lokální terapii, plán péče, doporučuje další postupy. Svoji práci dokumentuje písemnou formou dle nastaveného systému. Jako důležité se v hojení ran ukazuje pořízení fotozáznamu, alespoň při zahájení léčby rány. Úzký a pravidelný kontakt sestry s empatickým přístupem může kompenzovat pacientovi část psychoterapie. Úspěšnost léčby doplňují činnosti týkající se návaznosti léčby na úrovni zdravotnického zařízení nebo po dimisi nemocného. Do týmu všech aktérů hojení ran patří jako důležitá doplňující součást rodina pacienta, případně instituce agentur domácí péče, ale i zajištění a racionální využívání různých možností sociální péče.
Když se řekne hojení ran
Když se řekne hojení ran, většina si představí výběr zajímavých materiálů, které jsou přitažlivé již svým designem. Pacientovi nebo jeho příbuzným pod tímto pojmem přijde na mysl spousta trápení, která zažívají ve spojitosti s chronickou ránou. To vše bylo na začátku. Doba však dospěla do stadia, kdy je potřebné řešit systémové záležitosti, jako jsou legislativa, standardy, koncepce nebo vzdělání.
Jedním z mnoha problémů patřícímu k systémovým záležitostem je dosud chybějící standard pro léčbu chronické rány nebo raději doporučený postup k takové léčbě na celostátní úrovni. Jak již bylo řešeno v úvodu, hojení vlhkou metodou v naší republice přešlo do druhé desítky let, avšak „noví ranhojiči", lékaři i sestry, se nemohou ve svých postupech odvolat k uznané normě ani nemohou být v jakékoli situaci takovým dokumentem podpořeni. V některých případech jsou citovány a jako jedna z možností využívány takzvané doporučené postupy Evropské asociace pro hojení ran. Těchto devět dokumentů předkládá různé oblasti hojení ran, jako je například infekce, příprava spodiny rány, bolest, kompresivní terapie a další.
Kompetence sester všeobecně
Výraz kompetence vznikl z latinského conpetere, kdy vyjadřuje sloveso shodovat se nebo souhlasit. V překladu znamená oprávnění, způsobilost, pravomoc nebo rozsah působnosti . V běžné řeči jej obvykle používáme jako předpoklad pro úspěšný výkon, práci či funkci. [19]
Kompetence ve své podstatě představují kritéria, podle nichž usuzujeme, zda daný člověk je schopný nebo zda vykonává dobře svoji činnost. [20] Se vstupem České republiky do Evropské unie (EU) vyvstala potřeba provést změny v legislativě naší země. Jednou z podmínek či požadavků pro vstup České republiky do EU bylo vypracovat právní předpisy, které budou řešit specifické oblasti, jež mají přímý vztah k výkonu povolání všeobecné sestry. [8] Jednou z nich je i reforma kompetencí pracovníků nelékařských zdravotnických profesí. [24] Se zvyšující se kvalitou práce ve zdravotnictví se mění rovněž původní ošetřovatelská role sestry. Její základ sice stále zůstává, ale k této platformě jsou přidávány další specializace jako nabídka lepší a individuální služby pacientovi. K tradiční ošetřovatelské roli přibyla sestra edukátorka, sestra koordinátorka výzkumných činností, sestra specialistka v různých oborech, sestra manažerka, stomasestra a další. S těmito novými „funkcemi" souvisí problematika úpravy kompetencí, jejich případné rozšíření nebo další vzdělávání nelékařských pracovníků. Převedení legislativy do praxe by mělo být vyjádřeno respektováním práce těchto sester, koordinací činností, spoluprací s lékaři a ostatními pracovníky.
Jako při všech změnách existují příznivci i odpůrci změn v kompetencích sester. Nelékaři nové kompetence vnímají jako větší zodpovědnost, ale zároveň nízkou míru pravomocí. Někteří vidí negativní dopad rozšíření kompetencí jako přílišnou administrativní zátěž a z toho plynoucí nedostatek času pro pacienty. Jako další negativa je sestrami prezentován nízký počet personálu, který následně nemůže zajistit naplnění kompetencí. Finanční a časová zátěž spojená s povinností kontinuálního vzdělávání, špatná spolupráce s lékaři a časový stres doplňují výčet záporů z pohledu sester. Mezi výhody změn v kompetencích je jmenováno jasné definování, posílení reputace a možnost vzdělávat se. [8] Kompetence by sestrám měly přinášet pocit vysoké úrovně práce, tak jak je vnímá určitá část laické populace, prestiž povolání a kvalifikaci. Zvýšení kompetencí však pracovníci současně spojují s nutným finančním ohodnocením.
V blízké budoucnosti by takové změny v pravomocích skutečně mohly rozlišit postavení jednotlivých sester v ošetřovatelské péči. Je potřeba se zamyslet, zda dát příležitost těm, kteří mají zájem o prohloubení specializace a chtějí se realizovat.
Během posledních pěti let došlo k významným krokům týkajícím se koncepce ošetřovatelství, kompetencí a vzdělávání. Mezi stěžejní legislativní normy patří zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání, vyhláška MZ ČR č. 424/2004 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, koncepce ošetřovatelství České republiky, novelizovaná v roce 2007, a vyhláška MZ ČR 321/2008 Sb., o kreditním systému. Novelizace těchto norem dokazuje, že ošetřovatelství se vyvíjí a vyžaduje příslušné legislativní kroky. V každém případě by sestra měla vnímat vyjádření jejích kompetencí legislativním způsobem jako právní ochranu své osoby v pracovním procesu.
Kompetence sester v hojení ran
Do roku 2004 neměly sestry v hojení ran žádné legislativní kompetence. Formulace ve vyhlášce č. 424/2004 Sb., o hodnocení a ošetření chronických ran sestrou, jim v této činnosti částečně rozvázala ruce. Toto slovní vyjádření je ale dvousečné. Poskytuje sestře určitý prostor, nestanoví však hranice péče. Rovněž v praxi vyvstává problém z indikací materiálu sestrou. V interních oborech často lékaři nechávají zkušeným sestrám prostor ve výběru materiálů a ošetření rány bez přítomností lékaře. V takových případech je to však osobní domluva ošetřujícího lékaře nebo nepsané pravidlo zdravotnického zařízení, které ale při komplikacích sestru právně nechrání.
Tuto situaci vystihl prim. MUDr. Ivo Bureš, místopředseda České společnosti pro léčbu rány, který jako první v České republice realizoval v Geriatrickém centru systém moderního hojení ran: „Jednou z oblastí, kde se sestry mohou samostatně realizovat, je v poslední době léčba rány. Pokud ale tuto problematiku převezmou zcela, ocitají se zde na tenkém ledě. Formálně vzato, není rozdíl mezi špatně zvoleným antibiotikem a špatně zvoleným krytím rány - obojí může pacienta poškodit. Rány lze léčit zbytečně dlouho, anebo i nezhojit při nesprávných postupech. Stačí například špatně vyhodnotit možnou přítomnost infekce. Lékař samozřejmě nemusí vidět každý převaz. Pokud má vedle sebe edukovanou a zkušenou sestru, můžefungovat jako konzultant. Moudrá sestra jej včas upozorní, že něco není v pořádku. Jen těžko ale může znát všechny důvody a souvislosti, proč rána stagnuje, případně se horší. Není úkolem sester vyhodnocovat například hodnoty CRP, parametry koagulace, přítomnost anémie, míru kompenzace diabetu nebo negativní vliv medikace." [24]
Podle mého názoru sestra ošetřující komplikovaného pacienta s ránou nebo stagnujícím defektem nebude řešit kroky týkající se systémové léčby pacienta. Je ale schopna na základě teoretických a praktických zkušeností a podle plánu péče upozornit včas na tuto situaci, případně navrhnout typ konsiliárních vyšetření. To vše pochopitelně s vědomím ošetřujícího lékaře. Praxe ze zdravotnických zařízení ukazuje jako nutné, aby došlo k vyjádření konkrétních kompetencí sestry věnující se hojení ran, nastavení komplexního systému obsahující spolupráci s lékaři všech oborů, Pozice sestry „ranhojičky", přestože se o ní neustále mluví, není oficiálně nikde stanovena.
Modely kompetencí
Kompetence sester v hojení ran jsou obvykle vyjádřeny výčtem činností, které sestra provádí. Zajímavé rozdělení a současně odstupňování specializace předkládá sesterská organizace Nového Zélandu, New Zeeland Nurse Organization (NZNO), v Klinických kompetencích v hojení ran pro rok 2005. [4] Jednotlivé kompetence jsou rozlišeny od základních znalostí a úkonů, které musí umět začátečník až k „expertovi", jenž je odborníkem na nejvyšší úrovni specializace hojení ran. Názvy jednotlivých úrovní kompetence byly upraveny do výrazů, jak jsou většinou používány v České republice (tab. 1).
Další možností, jak vyjádřit kompetence sestry, předkládá tabulka 2 s výčtem znalostí a povinností specialisty v nemocničním zařízení v Northern Devon Healthcare Trust ve Velké Británii. [7] Tyto kompetence jsou navrženy k vytvoření odpovědných a úspěšných odborníků, kteří se starají o pacienty s rizikem vzniku dekubitů nebo s jakýmikoli ranami (tab. 2).
Mřížka kompetence
V § 3 odstavci 1 písm. g) vyhlášky č. 424/2004 Sb. se nachází formulace „... všeobecná sestra hodnotí a ošetřuje poruchy celistvosti kůže a chronické rány..." [41] a v návrhu novelizace této vyhlášky je napsáno „... sestra ve vybraných oborech bez odborného dohledu a bez indikace lékaře určuje vhodné postupy ošetření chronických ran, včetně předepisování obvazových materiálů, provádí poradenskou činnost pro pacienty s břišními stomiemi..."[22]. Ačkoliv je formulace v novelizaci vyhlášky průkopnická, pokroková nebo vyzývající, nemůže nastavit kompetence týkající se etiologie, komplikací, rozsahu a dalších znaků určujících ránu.
Při hledání cesty, jak upřesnit hranice pravomoci sester specialistek, jsem dospěla k mřížce kompetence. Tato pomůcka by do praxe mohla být implementována jako součást metodického pokynu daného zdravotnického zařízení. Má strukturu tabulky podle Nortonové, určené ke zhodnocení rizika dekubitů. Mřížka v horizontální linii zobrazuje základní markery jakékoli rány počínaje etiologií, přidruženými diagnózami pacienta, trváním defektu, rozsahem, hloubkou, charakterem spodiny, sekrecí, zápachem, okraji, bolestí a okolím. Ve vertikálním směru je označena bodovou hodnotou jedna až čtyři k odstupňování závažnosti znaku. Pod tabulkou jsou vyjmenovány závažné komplikace ran, označené jako kritické markery.
Hodnocení rány se provádí označením nejzávažnějšího znaku a vepsáním této hodnoty od jedné do čtyř do řádku pod tabulku. Tímto způsobem je postupně zmapováno všech jedenáct znaků v tabulce. Po těchto krocích se vypočítá celková hodnota jednotlivých markerů. Pokud tato hodnota převýší číslo 30, musí sestra přivolat k řešení rány lékaře. Tento postup platí i v situaci, kdy má jakýkoli znak hodnotu čtyři.
V souhrnu kritický marker, celková hodnota nad 30, a jakýkoli znak s bodovou hodnotou čtyři znamenají přítomnost lékaře v řešení rány.
Otázkou je, jak často toto hodnocení provádět? Tato situace rozhodně platí vždy při prvním kontaktu s pacientem s ránou, před překladem pacienta a před propuštěním do domácí péče. Pokud ránu převazuje vždy jeden odborník v krátkém intervalu, zhodnotí změny podle předchozí situace. V takovém případně by hodnocení mohlo být jedenkrát týdně. Při progresi rány by celkový počet bodů měl klesat. Mřížka kompetence by měla být součástí dokumentace (tab. 3).
Příklady hodnocení rány podle mřížky kompetence
Pro praktické znázornění práce s mřížkou uvádím dvě kazuistiky.
Kazuistika 1
Pacientka ve věku 56 let s bércovým vředem na vnitřním kotníku levé dolní končetiny. Na základě cévního vyšetření má potvrzenu diagnózu venózní insuficience, doporučeny bandáže obou končetin. Není diagnostikováno jiné onemocnění. Její defekt trvá již 3 měsíce a během této doby se postupně rozšířil na velikost 5 x 5 cm. Vřed se nachází v čisticí fázi, je povleklý, se střední sekrecí, ale bez zápachu. Okraje rány vlivem sekrece a různých magistraliter, které si aplikovala, jsou zhmožděné. Udává bolesti v defektu a nárazově i v okolí, ustupují vždy v klidu. V noci spí dobře. Chronicita defektu, sekrece i samotná etiologie způsobily nevýrazné ekzematické projevy v okolí vředu, které se projevují pruritem. Po označení všech jednotlivých markerů (obr. 2) dosahuje součet čísla 27. Při této hodnotě by sestra nemusela k řešení defektu volat lékaře. Otázkou pro další zamyšlení je ekzematizace, kdy na základě vývoje projevů konzultuje sestra specialistka tento problém s dermatologem.
Kazuistika 2
Muž s dekubitem v sakrální oblasti (obr. 3). Jeho základní diagnózu určuje paraplegie trvající 30 let po úrazu na lyžích. Další přidružené nemoci nemá. Dosud měl pouze zkušenosti s povrchovými defekty v křížové oblasti, které se dobře zhojily. Nyní přichází s komplikovaným defektem, trvajícím více než 2 měsíce. Dekubitus je v rozsahu 2 x 3 cm při vstupu, hloubka 6 cm ke kosti, se silnou sekrecí, kapsami a macerovanými okraji. Vzhledem k paraplegii pociťuje občas nepříjemné vjemy, které však nejsou bolestivé.
Přestože celkový součet jednotlivých znaků je 28, ve dvou případech, v hloubce a v množství sekrece, dosahují tyto projevy na mřížce kompetence stupně 4. To znamená přivolání lékaře ke zhodnocení situace. Lékař a sestra si domluví postup lokální péče, plán celkové léčby a případných vyšetření. Lékař se rovněž vyjádří, jakým způsobem a jak často bude na takové léčbě participovat. Pokud se bude rána hojit, bude celkový součet hodnot na mřížce klesat. V případě tohoto muže se během týdne zmírnila sekrece ke stupni tři a defekt začal výrazně granulovat. Při nastaveném systému koncepce ve zdravotnickém zařízení bude dále stanoven interval kontroly lékaře a způsob podání informace o stavu defektu Hodnocení mřížky kompetence v ambulantním provozu
Pilotní studie mřížky kompetence byla prováděna v poradně pro léčbu rány Všeobecné fakultní nemocnice (VFN) a na interním oddělení Fakultní nemocnice Olomouc. Úkolem studie bylo identifikovat chybějící data v tabulce, ověřit hraniční počet bodů a použití mřížky v praxi. V poradně pro léčbu rány bylo takto zhodnoceno 132 posledních přijatých pacientů (tab. 4).
Z tabulky vyplývá, že 64 % pacientů z poradny pro léčbu rány musí vidět lékař, který participuje na jejich léčbě. Tříletá statistika z tohoto zdravotnického zařízení udržuje celkem stabilní hodnotu 70% výskytu pacientů s bércovými vředy. Proto je i tato diagnóza v souboru onemocnění nejvíce zastoupena. Celkový počet pacientů (N) byl 132, z toho 82 žen a 50 mužů, jejich průměrný věk byl 67 let (8-97). Z tohoto počtu mělo při přijetí bolest 66 % žen a 34 % mužů, bez bolesti bylo 45 % žen a 55 % mužů. Důvodem hodnocení bolesti spolu s mřížkou kompetence je fakt, že v tabulce často docházelo k výskytu stupně 4, a tudíž došlo k přizvání lékaře u silné bolesti s vizuální analogovou škálou 8-10. Diagnóza bércový vřed je podle pozičních dokumentů považována za nejbolestivější ze všech etiologií [32] a tato diagnóza je v souboru zastoupena oproti jiným onemocněním ze 74 procent. Průměrný počet bodů všech pacientů podle hodnocení mřížky kompetence je 27.
Supervize lékaře může představovat různý rozsah kontroly v hodnocení situace pacienta a jeho rány. Minimálně jde o rozhovor s pacientem, zhlédnutí defektu a vyslechnutí hlášení sestry s plánem péče a vyjádření lékaře k další kontrole pacienta.
Hodnocení mřížky kompetence během hospitalizace pacienta
Ve Fakultní nemocnici Olomouc byla hodnocena mřížka kompetence jako pilotní studie v době od 7. 2. do 17. 3. 2009. Studie byla prováděna na interní klinice s celkovým počtem šedesáti dvou lůžek. Klinika se zaměřuje na gastroenterologii, diabetologii a všeobecnou internu. Nejčastějšími chronickými ranami, které se na oddělení vyskytují, jsou defekty při diabetes mellitus, bércové ulcerace a dekubity.
Celkem bylo podle mřížky kompetence pořízeno 36 záznamů u 13 hospitalizovaných pacientů s různými typy ran. Průměrný věk pacientů byl 72 let (56-94). V souboru sledovaných bylo šest pacientů s ischemickými defekty při diabetes mellitus, čtyři nemocní s dekubitem, jedna pacientka s dehiscencí chirurgické rány a dva nemocní s traumatickou ránou. U jednotlivých nemocných byly během hospitalizace pořízeny minimálně dva záznamy, maximální počet záznamů u jedné nemocné byl proveden pětkrát po jednom týdnu. Hodnota jednotlivých záznamů začínala od čísla 17, nejvyšší součet dosáhl hodnoty čísla 34. Ve všech případech musel být k řešení lokální terapie přizván lékař. Důvody supervize lékaře ke zhodnocení rány a plánu péče odpovídají závažnosti situace, pro kterou pacient je hospitalizován v nemocnici (graf 1).
Graf 1 ukazuje jednotlivé ukazatele umístěné na stupnici 4, pro které sestra musela přivolat k řešení rány lékaře. V některých záznamech jsou varující projevy zastoupeny znakem závažná diagnostika nebo etiologie, u ostatních se vyskytují problémy typu nekrotické spodiny, silné sekrece, erytému v okolí, bolesti a dalších.
Pilotní studie k hodnocení ran podle mřížky kompetence u hospitalizovaných pacientů potvrdila dostačující výčet znaků k popisu rány i vhodný stupeň závažnosti jednotlivých markerů. [25] Hodnocení pozice a odpovědnosti sestry specialistky
Pro zjištění názorů budoucích sester specialistek na jejich postavení a míru ochoty nést odpovědnost byla uskutečněna orientační studie na čtyřech vzdělávacích setkáních. Dotazník, který byl účastníkům kursu předložen, obsahoval pět uzavřených otázek zaměřených na význam pozice sestry specialistky, ochotu nést odpovědnost za svoji práci, míru odpovědnosti hodnocenou na škále do jedné do sedmi a názor na preskripci léčebných materiálů prováděných sestrou. Sestry byly na setkání předem seznámeny s použitím mřížky kompetence. Studie se účastnilo celkem 178 respondentů s praxí ve svém oboru od 1 roku do 36 let z mnoha odborností. Výsledky studie jsou předloženy podle pořadí jednotlivých otázek:
Co pro vás znamená pozice sestry specialistky?
50 % všech respondentů hodnotí pozici sestry specialistky jako možnost seberealizace, uplatnění práce, která je zajímá. To je ideální varianta. Rozvíjející se obor, jako je hojení ran, s sebou přináší práci s různými typy defektů, často nepěkného zjevu, s dalšími nelibými znaky. Věnovat se ranám vyžaduje velký kus nadšení pro tuto práci.
19 % sester ze všech setkání vnímá pozici sester jako odbornou nezávislost na lékaři. Názory na toto téma však byly mezi jednotlivými skupinami velmi rozdílné. V jedné ze čtyř skupin nebyla tato odpověď vůbec zastoupena. Naopak v další skupině, do které byly zařazeny sestry z jedné velké nemocnice, je odborná nezávislost na lékaři naopak prezentována ve větší míře. Tyto výsledky mě překvapily. Osobně vnímám odbornou závislost na lékaři ve smyslu zdroje řešení léčby jako velmi důležitou a nezbytnou. I zkušená sestra specialistka se všemi kompetencemi pracuje v týmu s lékařem. Je ale možné, že sestry si tuto otázku vysvětlily jako možnost získávání vlastních odborných vědomostí v hojení ran.
11 % sester vnímá pozici sestry specialistky jako provozní nezávislost na lékaři. Názory reagují na situaci z praxe. Lékaři v rámci svých pracovních povinností plní jiné prioritní záležitosti, než je řešení rány, a to se pak obvykle odsouvá na poslední pořadí. Sestry se naopak snaží, aby v rámci svých provozních povinností měly tyto úkoly brzy splněny.
5 % účastníků studie vidí v pozici sestry specialistky možnost finančního ohodnocení a 4 % ji berou jako prestižní záležitost ve vykonávání takové práce. Vnímání prestiže sestry specialistky je sestrami hodnoceno až na posledním místě. Je důkazem situace, kdy nás čeká náročná cesta spojená se vzděláním budoucích specialistek, legislativou, podpořená výsledky práce (graf 2).
Jste ochotna nést odpovědnost za vykonávání práce jako sestra specialistka při nastavených kompetencích?
Na tento dotaz většina sester (96 %) odpověděla, že jsou ochotny nést odpovědnost za práci specialistky v hojení ran. Téma rozšiřovala otázka týkající se míry odpovědnosti na škále od jedné do sedmi. (1 znamená plná odpovědnost lékaře, 7 plná odpovědnost sestry s použitím mřížky kompetence). 17 % sester je ochotno nést plnou odpovědnost za svoji práci. Osobně tento výsledek považuji za velmi pozitivní. V podstatě stejné procentuální zastoupení měl na škále i stupeň číslo šest. Nejvíce (32 %) byl reprezentován stupeň 5. Na škále od jedné do sedmi převládají odpovědi ve druhé polovině škály.
Co si má sestra představit pod pojmem odpovědnosti a následků při profesním pochybení ve své práci? Forenzní kroky kopírují odpovědnost jako u lékařů, od řešení na úrovni zaměstnavatele přes profesní asociaci po ve výjimečných případech soudní jednání (graf 3).
Mohla by sestra specialistka v ambulanci pro hojení ran předepisovat materiál na ošetření rány?
Tato otázka reaguje na situaci, kdy jsou sestry plně závislé (včetně sester agentur domácí péče) na preskripci lékaře. 70 % sester nevidí problém v preskripci terapeutického materiálu z důvodu, že sestra zná dobře účinky krytí a zvládne spotřebu podle konkrétního pacienta. 4 % považují přebrání tohoto úkonu za ušetření práce lékaři. 15 % sester chce ponechat tuto práci na odpovědnosti lékaře a 7 % nevidí důvod ke změně v nastaveném systému, protože nemají s preskripcí problém (graf 4).
Kvalitativní výzkum pomocí rozhovorů na téma kompetence sester v hojení ran
Důvodem použití metody kvalitativního výzkumu byla příležitost získání detailních informací od představitelů moderního způsobu hojení ran v České republice. Hlavní otázka vyjadřovala představu: „Za jakých podmínek by mohla pracovat sestra specialistka pro hojení ran?" Souvisí s ní další témata, která byla předložena během rozhovorů s informanty.
K rozhovorům byli vybráni členové předsednictva České společnosti pro léčbu rány (ČSLR). Tito odborníci v oblasti hojení ran - sestry i lékaři - stáli u založení společnosti před osmi lety a mají v tomto oboru dlouholeté zkušenosti. Často jsou konfrontováni s problémy, které předkládá tato práce. Současně mohou prezentovat pohledy z různých odvětví medicíny. Rozhovory byly uskutečněny s dvanácti členy, kteří pracují v oboru chirurgie, dermatologie, geriatrie, plastické chirurgie, diabetologie, podiatrie, domácí péče a vnitřního lékařství. Všichni jsou uznávanými znalci ve své specializaci. Jejich publikační a prezentační činnost ovlivňuje názory ostatních příznivců hojení ran. Rovněž aktivity, které předkládají, působí na vývoj moderního hojení ran v České republice.
Z jednotlivých rozhovorů vyplynulo, že budování pevné pozice budoucí sestry specialistky bude náročný a dlouhodobý proces. Jistotu takového statusu podpoří kvalitní a dobře nastavený plán postgraduálního vzdělání. Praktické stáže musí mít vyšší procentuální zastoupení než teoretická část. Edukační úsek by měl mít dostatečně široký modulární systém. Práce sestry specialistky znamená přebírání mnohých aktivit, ale i povinností. Její erudice podpořená výsledky práce by měla během času zajistit sestře prestiž lékařů a ostatních kolegů. Otázka odpovědnosti se týká jakékoli práce sestry v její profesi. V oblasti hojení ran převládá určitá tradice, kdy se této specializaci léta věnoval pouze lékař. Obavy z odpovědnosti mohou též vycházet z nedokonalé teoretické a praktické znalosti. Tyto problémy by mohl vyřešit navrhovaný edukační systém a nastavení hranic kompetence. V zahraničí mají takto zaměřené sestry kompetence odstupňované podle vzdělání. Když se sestra na samostatnou práci necítí, může zůstat na bazální úrovni a vystačí s několikadenním kursem. Základní ošetření rány by měla umět každá sestra, to vyplývá i z legislativy.
Úzká spolupráce sestry specialistky s lékaři různých odborností je jednou ze základních podmínek úspěšné léčby a zhojení rány. V budoucnosti musí být nastaven kvalitní systém součinnosti, kdy lékař bude ochoten respektovat vyjádření sestry specialistky k nutnosti konsiliárního vyšetření. V mnoha zemích je nastaven systém předávání kompetencí. Tento další způsob spolupráce může být obhájen při plné důvěře lékaře k sestře. Lékařům systém dělení péče o pacienta s ránou odstraní mnoho práce.
Pravidelná kontrola například ve formě auditu by měla přinášet zvýšení kvality práce, aktualizaci nastavených systémů, může být pro mnohé sestry motivující. Kontrola lékaře ve smyslu porady o stavu pacienta a jeho rány je způsobem, jak předcházet jakýmkoli komplikacím v léčbě.
Na základě kvalitativního výzkumu byla stanovena hypotéza a současně odpověď na výzkumnou otázku: Sestra specialistka bude moci pracovat samostatněji, jestliže si vybuduje pozici s odpovědností za svoji práci a bude-li spolupracovat s lékaři při kvalitním systému kontroly.
Informantům kvalitativního výzkumu byly předloženy následující otázky:
Jaký je váš názor na vytvoření celorepublikového standardu nebo doporučeného postupu na hojení ran?
Argumentace: Otázka vytvoření dokumentu, který by byl vodítkem nebo ke kterému by se sestry a lékaři mohli odvolat, dosud není všeobecně zodpovězena. Existence takového pozičního textu v praxi by mohla předejít mnohým forenzním problémům mezi sestrami a lékaři.
Souhrn jednotlivých odpovědí nabádá k řešení
Vytvoření závazného nebo doporučeného dokumentu v České republice by bylo velkým přínosem. Otázkou zůstává, kdo by měl převzít aktivitu, svolat důležité aktéry a vyvolat jednání například ve formě kulatého stolu. Jedním z prvních návrhů k řešení by měla být diskuse týkající se typu dokumentu.
Výsledky rozhovorů předkládají konkrétní i neurčité návrhy pro sestavení pracovní skupiny, která by se podílela na vytváření dokumentu. Shoda panuje v přizvání klíčových osobností k zaštítění vážnosti textu a propagaci mezi dalšími obory. Dalšími aktéry by měli být specialisté, sestry a lékaři z chirurgie a dermatologie, zástupci praktických lékařů, ČSLR, zdravotních pojišťoven a ministerstva zdravotnictví.
Struktura dokumentu by měla mít volný prostor pro modifikace s minimálním ohraničením. Takové uspořádaní nabízí spíše model doporučeného postupu než závazný standard. Odrazovým můstkem pro vytváření by se mohly stát poziční dokumenty Evropské asociace pro hojení ran, ke kterým se mnozí odborníci v zahraničí obracejí. Dokument by mohl přinést kromě zdroje informací i možnost obhajoby léčebného postupu pro lékaře a sestry specialistky.
Předchozí zkušenosti s předložením písemných návrhů v oboru hojení ran ukázaly problémy, které jsou zřejmě typické při vývoji většiny dokumentů. Patří mezi ně nezájem ostatních, bagatelizace doporučeného postupu nebo předkládaní konzervativních postupů. Jinou otázkou může být i náhlá pozornost více odborných společností k vytvoření příslušných textů s podmínkou jejich priority ve zpracování dokumentu.
Jaké legislativní úpravy by měly nastat pro změnu v postavení sestry specialistky?
Argumentace: Otázka ke změnám legislativy předpokládá určitou znalost zákonů. Proto byl i tento dotaz ponechán diskusi v kvalitativním výzkumu.
Shrnutí jednotlivých odpovědí předkládá, že: situace v praxi je nastavená pro změny v systému léčby rány. Chybí vytvoření celého systému kompetencí, mezioborové návaznosti, doporučených postupů a dalších souvislostí. Ve zdravotnických zařízeních sestry vykonávají činnost, ke které jim chybí nastavené legislativní kompetence. V rámci předcházení forenzních případů je nutné kompetence řešit jako prioritní záležitost.
Typ změn, které by měly nastat, se týkají odborného certifikátu pro specialistku po příslušném vzdělání. Úloha školitele v praxi by mohla přinést možnost zvýšení osobní odpovědnosti za budoucího specialistu v hojení ran. Se vzděláním a praxí však souvisí finanční zajištění celého projektu.
Mgr. Markéta Koutná, Poradna pro léčbu rány, KARIM, VFN Praha
Literatura:
American College of Hyperbaric Medicine [cit. 2. 3. 2009] dostupné na: http://www.hyperbaric-medicine.org/.
2. Associacao Portuguesa de Tratamento de Feridas [cit. 3.4. 2009] dostupné na: http://www.aptferi-das.com/portal/.
3. Austrian Wound Association [cit. 1.5. 2009] dostupné na: http://www.a-w-a.at/.
4. Beginning Competent Proficient Expert [cit. 22. 3. 2009] dostupné na: http://www.nzno.org.nz/in-cludes/download.aspx?ID=20120.
5. BELL- SYER S. Compresion for venous leg ulcers, Ewma Journal 9. 1. January 2009, 44.
6. Bércový vřed - standard ČSLR [cit. 27. 3. 2009] dostupné na http://www. cslr.cz/informace-pro-pra-xi/doporucene-lecebne-postupy.php
7. Core competencies for tissue viability nursing [cit. 31.3. 2009] dostupné na: http://www.north-devonhealth.nhs.uk/index.php/annual-health-check/core-standards/
8. CZEFFER L., PAPE2OVÁ M. Role a kompetence sestry v miltidisciplinárním týmu, Otrokovice 2008, prezentace [cit. 22. 3. 2009] dostupné na: http://www.nemocnice-vs.cz/download/PP%20 role%20a%20kompetence%20sestre.ppt
9. Česká společnost pro léčbu rány [cit. 27. 11. 2008] dostupné na: http://www.cslr.cz
10. DISMAN M. Jak se vyrábí sociologická znalost, Karolinum, Praha 2006, ISBN 80- 246-0139-7.
11. European Pressure Ulcer Advisory Panel [cit. 2. 3. 2009] dostupné na: http://www.epuap.org/
12. EWMA - European Wound Management Associ-ation [cit. 2 .3. 2009] dostupné na: http://www. ewma.org/ - 9k - Cached
13. George Winter - Wikipedia, the free encyclopedia [cit. 3. 2. 2009] dostupné na http: //www.en wiki-pedia.org/wiki/GeorgeD.Winter.
14. GuKG Verordnungen [cit. 1.5. 2009] dostupné na: http://www.oegkv.at/index.php?id=140
15. HAVELKOVÁ H. Odpovědnost sestry při výkonu povolání.[cit. 22. 3. 2009] dostupné na: http://the-ses.cz/id/s7j5cz/ - 28k
16. Health Services Iceland [cit. 22.3. 2009] dostupné na: http://www.iceland.is//people and-society/
Health/
17. Iceland Wound Management Association (SUMS) [cit. 23. 3. 2009] dostupné na: http://ewma.org/ fileadmin/user_upload/EWMA/pdf/supple-ments/2008-01/Journal_Electr_1_08_SUMS.pdf
18. Initiative chronische Wunden [cit. 3. 4. 2009] dostupné na: http://www.ic-wunden.de
19. Kompetence - Wikipedie, otevřená encyklopedie, [cit. 22. 3. 2009] dostupné na: http://cs.wikipedia. org/wiki/Kompetence - 20k
20. Kompetence vedoucího pracovníka [cit. 22. 3. 2009] dostupné na: http://www.ve-deme.cz/index.php?option=com_con-tent&task=view&id=329&Itemid=181 - 50k
21. KOUTNÁ M. Co to znamená, když se řekne hojení ran. Prezentace 9. 1. 2007.
22. Národní centrum pro ošetřovatelství a nelékař-ských zdravotnických oborů [cit. 29.4.2009] dostupné na: http://www.nconzo.cz/web/guest/ nconzo;jsessionid
23. OLDŘICHOVA L. Chceme větší kompetence, otázka je jaké, Medical Tribune, 25. 2. 2008. 22. O společnosti Česká asociace sester [cit. 2. 2. 2008] dostupné na http://www.cnna.cz/o-spo-lecnosti/
23. POSPÍŠILOVÁ, A. Bércový vřed [cit. 2. 4. 2009] dostupné na: http://www.Alphabet.cz/7783/pls/ portal/AHS_PROVIDER.rdh_apress_portlet.Sho-wApress_Clanek 16. 2. 2009.
24. Poziční dokument EWMA Bolest při převazu, dostupné na: http://www.cslr.cz/
25. RESL, V. Hojení chronických ran, Grada Publishihg Praha 1997, ISBN 80-7169- 239-5.
26. Sněm České asociace sester Luhačovice 1. 11. 2008 [cit. 5. 2. 2009] dostupné na: http://zpravy. kurzy.cz/156460
27. Poziční dokument EWMA Bolest při převazu, dostupné na: http://www.cslr.cz/
28. RESL, V. Hojení chronických ran, Grada Publishihg Praha 1997, ISBN 80-7169- 239-5.
29. STRAUSS A., CORBINOVÁ J. Základy kvalitativního výzkumu, postupy a zakotvené teorie, Boskovice, nakladatelství Albert 1999, ISBN 80 - 85834 -60-X
30. STRYJA J. Repetitorium hojení ran, Geum 2008 ISBN 978-80-86256-60-3
31. ŠEDOVÁ, K. Designy kvalitativního výzkumu [cit. 2. 5. 2009] dostupné na http://www.portal. cz/scripts/detail.php?id=24161
32. The Canadian Association of Wound Care [cit. 2. 3. 2009] dostupné na: http//www.cawc.net/
33. The Nacional Association ofTissue Viability Nur-ses, Scotland (NAZVNS) [cit. 2. 3. 2009] dostupné na: http://ewma.org/fileadmin/user_uploadEW-MA/pdf/supplements/2009-01/NAT/NS.pdf - Ca-ched
34. TWNA - Tissue Viability Nurse Association [cit. 1. 12. 2008] dostupné na: http://www.tvna.org/ about.asp?c=con - 20k - Cached
35. Tissue Viability society [cit. 3. 3. 2009] dostupné na:http://www.patient.co.uk/showdoc/26739973/-22k - Cached
36. Tissue viability [cit. 2. 3. 2009] dostupné na: http://www.bhrhospitals.nhs.uk/aboutus/servi-cesb.php?id=76
37. VACHEK S. Komunitní rozvoj, prezentace FHS, katedra řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích 26. 2. 2009.
38. Vyhláška č. 424/2004 Sb. ze dne 30. června 2004, kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků [cit. dne 21. 4. 2009] dostupné na: http://www.cszt. cz/96/424_znenie.htm
39. Výzva České asociace sester ze dne 3. 6. 2008 [cit. 1. 12. 2008] dostupné na: http://www.cnna. cz
40. WOLFE H. N. J. ABC cévních onemocnění, Sciectia medica, Praha 1994, ISBN 80-85526 -27-1.
41. Wound Healing Research Unit [cit. 23. 3. 2009] dostupné na: http://www.whru.co.uk/
42. Wound healing university diplomas in France [cit. 23. 3. 2009] dostupné na: www.advitech.com/en/ voir/press-releases/wound-healing-advitech-an-nounces-anagreement-with-urgo-laboratories
43. World Union of Wound Healing Societies [cit. 2. 3. 2009] dostupné na: http://www.wuwhs.org/
44. Zákon č. 96/2004 Sb. o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékař-ských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů [cit. 3. 1. 2009] dostupné na: http://www.sagit.cz/_texty/sb0496.htm-155k
Další články v tomto čísle
- Z únorového zápisníku
- Ministryně sestra
- Nová partnerství pro větší kapacity vzdělávání sester
- Čas pro sekci domácí péče
- Kontakt formou adopce
- „Bez příkazů, prosím!“
- Co život dal a vzal
- Journal of Gerontological Nursing, 2008, 34, č. 7
- Historie českého ošetřovatelství do roku 1989
- Ženy, které měnily zdravotnictví 11. – Marie Anzenbacherová