Číslo 2 / 2010
Refrakční vady v dětském věku a jejich korekce
Souhrn: Zrak je pro člověka jedním z nejdůležitějších smyslů, zajišťuje až 80 % informací ze zevního prostředí. Barvy, tvary, pohyb, prostor, vzdálenosti dokážeme obsáhnoutjedině očima. Oko je vysoce diferencovaným orgánem zraku. I sebemenší porucha jeho funkce může vést k velkým obtížím. Nejčastěj-šími očními vadami jsou vady refrakční. Jejich včasná diagnostika v ordinacích pediatrů, optimální terapie oftalmologa a eventuální ortopticko-pleoptická léčba ortoptistů nám umožňuje zabránit trvalému poškození zraku.
Klíčová slova: refrakce — lomivost, myo-pie — krátkozrakost, hypermetropie — dalekozrakost, amblyopie — tupozrakost, anizometropie — nestejná refrakce očí.
Summary: Vision is one of the most important human senses, gathering up to 80 % of information from the exter-nal environment. Colors, shapes, movement, space, distances can be received only through eyes. The eye is a highly differentiated organ of vision. Even the slightest impairment of its function can lead to great difficulties. The most common eye defects are defects of refraction. Their early diagnostics in paediatricians' practices, optimal ophthalmological therapy, and also orthoptic-pleoptic treatment at orthoptists allows us to avoid permanent eye damage.
Keywords: refraction — refrangibility — myopia — short-sightedness — hypermetropia — long-sightedness — amblyopia — blunt-sightedness — anizometropia — an unequal refraction of the eyes
Úvod
Jednou z příčin refrakčních vad je dědičnost, a proto je velice důležitá aktivní depistáž pediatrů již v nejútlejším věku dítěte. Na vzniku refrakčních vad se podílejí i vlivy civilizační, jako jsou intenzivní práce do blízka, práce s počítači. U studentů je výskyt refrakčních vad asi 30%, zatímco u učňů pouze 3%. Hrají zde roli i vlivy rasové. V Japonsku či na Tchajwanu se objevuje až v 70 % myopie — krátkozrakost. Normální refrakci nalézáme jen u malého počtu lidí, avšak malé vady, které nečiní obtíže, nemusíme korigovat. Ani v průběhu života není refrakce u člověka konstantní. V průběhu života můžeme sledovat dvě fáze hypermetropizující (předškolní a střední věk) a dvě fáze myopizující (školní věk a nad 65 let).
Refrakce udává poměr lomivosti optických médií (rohovka, čočka) k předozadní délce oka a je jedním z předpokladů normální zrakové ostrosti. Je-li poměr správný, je oko emetropické. Při poruše mluvíme o ametropii, která může být osová — délka oka je větší nebo menší než lomivost optických médií, nebo dioptrická — délka oka je normální a lomivost optických médií je větší či menší. V šesti měsících věku dosahuje fyziologická refrakce očí kolem +3,5 dioptrie (dpt), mezi prvním a třetím rokem dítěte je hodnota až +2,5 dioptrie a pokud dítě nešilhá, není třeba korekce, neboť schopnost akomodace oka dítěte do tří let je veliká. U vyšší nekorigované hypermetropie může docházet k šilhání (strabismu) a tupozrakosti (amblyopii). Rozdělení refrakčních vad:
1. vady sférické, což jsou myopie — krátkozrakost a hypermetropie — dalekozrakost,
2. vady asférické — astigmatismus.
Myopie - krátkozrakost
Obraz pozorovaného předmětu se promítá před sítnicí, je neostrý, ostře se zobrazují jen předměty v blízké vzdálenosti. Příčiny. A) prodloužená předozadní délka oka, B) vyšší lomivost optických prostředí, C) větší zakřivení rohovky nebo čočky.
Projevy. Dítě mhouří oči, maluje a píše s nosem „nalepeným" na papír. Je rozostřené vidění do dálky, oči mohou slzet, červenat.
Rozdělení. Dle počtu dioptrií dělíme myopii na lehkou (do -3 dioptrií), střední (do -6 dioptrií), vyšší (nad -6 dioptrií). Myopie stacionární = školní, začíná v 6—7 letech, vrcholí v průběhu puberty a přestává se zvyšovat s dokončením růstu. Dosahuje 5—6 dioptrií. Myopie pozdní se projevuje po 18. roce věku a nedosahuje obvykle více než -3 dioptrií. Myopie progresivní = patologická = maligní začíná již v 1. roce života a dosahuje až -20 dioptrií. Vzniká malou rezistencí bělimy, oko je dlouhé, působí dojmem exoftalmu, skléra je v zadní části ztenčená a ve 20 letech již mohou vznikat změny na očním pozadí, atrofie sítnice, cévnatky, myopický kónus až odchlípení sítnice.
Korekce. Myopii korigujeme pomocí optické korekce — rozptylkami. Protože myop neakomoduje do blízka, dáváme nejslabší rozptylku, se kterou je visus 6/6 (tento zlomek udává hodnotu normální zrakové ostrosti), nebo rozptylku, která zajišťuje nejlepší vidění do dálky. Překorigování by vedlo k astenopickým potížím pacienta, projevujícím se bolestmi hlavy, únavou, nevolností, neostrým viděním.
Kromě korekce brýlové můžeme tuto refrakční vadu léčit pomocí kontaktních čoček a po stabilizaci vady v dospělosti i formou laserové operace. U progresivní myopie je jednou z léčebných metod skleroplastika (posilující operace bělimy, která zamezuje progresivnímu růstu oka). Dítě by se mělo také vyvarovat velké fyzické zátěže i zaměstnání, která kladou velké nároky na zrakovou ostrost do blízka. Protože u progresivní myopie se zraková ostrost zhoršuje, je třeba počítat i s volbou vhodného povolání. Nedílnou součástí léčby myopie je dodržování základních hygienických pravidel, pestrá strava, dostatek vitaminů, pohyb dítěte na čerstvém vzduchu. Dbáme na dodržování dostatečného osvětlení a správné pracovní vzdálenosti.
Hypermetropie - dalekozrakost
Obraz pozorovaného předmětu se promítá za sítnicí. Příčiny. A) oko je menší, B) mělká přední komora, C) zkrácená předozadní délka oka, D) zmenšená lomivost rohovky či čočky, E) chybí čočka.
Projevy. Oko akomoduje do blízka i do dálky. U nízké hypermetropie dítě vidí do blízka i do dálky, protože oko má velkou schopnost akomodace. Potíže závisejí na stupni hypermetropie a akomodační šíři. Je-li akomodace porušena únavou, nemocí, dochází k astenopickým potížím - únavě očí, bolestem hlavy, zašilhávání, červenání očí. Rozdělení. 1. hypermetropie latentní - lze ji překonat přirozeným napětím ciliárního svalu - nekorigujeme ji; 2. hypermetropie manifestní - tu již je třeba korigovat.
U dětí se vada zjišťuje v cykloplegii (po nakapání cykloplegik dochází k ochrnutí ciliárního svalu a k vyřazení akomodace), aby se zjistila totální velikost vady neovlivněné akomodací. Korekce. Hypermetropii korigujeme spojkami. V předškolním věku se koriguje jenom vysoká vada, u dětí se strabismem i vady malé. U starších dětí dáváme korekci u vad větších než +3 dioptrie. I tuto vadu lze korigovat pomocí kontaktních čoček.
Astigmatismus
Optický systém oka nemá u této vady ve všech meridiánech (rovinách) stejnou optickou mohutnost. Projevy. Neostré vidění do blízka i do dálky. Dítě si plete písmenka (H, M, N) i číslice (0, 8). Dochází k únavě očí, bolestem hlavy.
Rozdělení dle příčiny: astigmatismus rohovkový, čočkový (vzácně), astigmatismus vznikající po úrazech, operacích, zánětech, astigmatismus indexový (u počínajícího šedého zákalu).
Další dělení
1. astigmatismus pravidelný - osy s největší a nejmenší lomivostí jsou na sebe kolmé, a) jednoduchý (1 osa emetropická, 2. osa myopická či hypermetropická), b) složený (obě osy jsou myopické nebo hypermetropické), c) smíšený (1 osa myopická a 2. hypermetropická).
2. astigmatismus nepravidelný - v různých meridiánech je různá refrakce, vzniká u onemocnění rohovky a jeho léčba spočívá v aplikaci tvrdé kontaktní čočky, eventuálně laserové operaci Korekce. Astigmatismus do 0,5 dpt není nutné korigovat. U dětí většinou korigujeme plně naměřené hodnoty, u dospělých postupujeme individuálně. Výsledek korekce může být kompromisem mezi zrakovou ostrostí a binokulární snášenlivostí.
Astigmatismus jednoduchý korigujeme pomoci cylindrických skel, astigmatismus složený a smíšený korigujeme pomocí skel torických.
Anizometropie
Mezi binokulární refrakční anomálie řadíme anizometropii. Jde o vadu s nestejnou refrakcí pravého a levého oka. Může být vrozená, či získaná (po operacích, úrazech). Anizometropie malého stupně je velmi častá. Obtíže působí větší anizometropie. Při rozdílu refrakce větším než 2,5 dpt vznikají na sítnici pravého a levého oka dva nestejně velké obrazy, takzvaná anizeikonie, která brání mozku spojit obrazy v jeden vjem. Mozek utlumí jeden obraz a dochází k porušení binokulárního vidění - anizometropické amblyopii (tupozrakosti).
Léčba: korekce nestejné síly - u dětí může být rozdíl korekce pravého a levého oka až -6 dpt u myopie a +5 dpt u hypermetropie. Dospělý člověk snese rozdíl pouze dvou až tří dioptrií.
Korekce refrakčních vad u strabismu
Možností léčebné korekce je několik.
1. Základní
Konvergentní strabismus a hypermetropie - korigujeme nejvyšší optimální korekcí, sílu skel můžeme zvyšovat postupně, eventuálně za dočasné aplikace cykloplegik (atropin). Případný astigmatismus u předškolních dětí korigujeme plně, u dětí školního věku dáváme střední hodnotu mezi vyšetřením v cykloplegii a bez ní. Konvergentní strabismus a myopie - sférickou vadu podkorigujeme, astigmatismus korigujeme plně. Divergentní strabismus a hypermetropie - sférickou vadu podkorigujeme až o +3 dioptrie, astigmatismus korigujeme plně v inverzní cylindrické minusově hodnotě.
Divergentní strabismus a myopie - sférickou vadu lze překorigovat až o -4 dioptrie, plně korigujeme myopický astigmatismus.
2. Bifokální korekce. Má opodstatnění u atypického akomodačního strabismu, kdy se stálá konvergentní úchylka do dálky zvětšuje při pohledu do blízka. Tato skla mají dvě části. Horní polovina s optickou korekcí slouží na dálku, dolní polovina je navýšena o +3 dioptrie a slouží při pohledu do blízka.
3. Antikorekce. I když dítě nemá refrakční vadu, může lékař u excesu divergence (oči jsou do blízka paralelní, ale s pohledem do dálky se rozjíždějí) předepisovat antikorekci až -2 dioptrií, která udržuje paralelní postavení očí.
Diskuse, závěr
Nekorigovaná oční vada u dítěte zhoršuje jeho orientaci v prostředí. Dítě je nejisté, zakopává, naráží i padá, vázne motorika založená na spolupráci „ruka-oko" „noha-oko" Dítě může zašilhávat, může mít kompenzační postavení hlavy, nadměrně mrkat, může být světloplaché.
To jsou příznaky, které by nejen zdravotníky, ale i rodiče měly varovat, a dítě by se mělo dostat do péče oftalmologa. Včasná diagnóza refrakční vady u dítěte a její léčba jsou rozhodujícími faktory v prevenci dalšího, mnohdy nevratného poškození zraku, jakým je amblyopie (tupozrakost). Až 6 % dětí má vadu zraku a z toho 4 % jsou děti s tupozrakostí.
Na některých pracovištích se provádí screening očních vad u malých dětí, které nespolupracují nebo ještě nekomunikují, pomocí přístroje Plusoptix S08. Jde o kameru, která ze vzdálenosti 1 m udělá snímek obou očí a speciální program jej ihned vyhodnotí. Z výsledku screeningu dostaneme informace, zda je nutné dítě vyšetřit, či nikoliv. Je to pouze preventivní metoda, která nenahrazuje podrobné oční vyšetření. Sestra v oční ambulanci je „pravou rukou" lékaře. Při vyšetřování zrakové ostrosti může svým přístupem, odbornými znalostmi a zkušenostmi přispět k získání důvěry malého, mnohdy nespolupracujícího pacienta. Samozřejmostí je správná aplikace kapek a mastí, asistence při zákrocích a nezbytných vyšetřeních dítěte. Důležitá je edukace rodičů o typu oční vady, správné a pohodlné brýlové korekci a jejím nošení. U dětí s tupozrakostí je spolupráce s rodiči při dodržování okluze (zakrytí) lépe vidoucího oka stěžejním úkolem ortoptické sestry.
Chtěla bych z pozice ortoptistky upozornit na význam včasné diagnostiky refrakčních vad u dětí, a tím prevenci amblyopie (tupozrakosti), jejíž léčení je nejúčinnější v předškolním věku. Při zanedbání je amblyopie nevratná a dítě je na celý život znevýhodněno. Vzhledem k nárokům moderní doby je jisté, že dobré vidění umožňuje dítěti optimální vývoj ve všech směrech a dává mu možnost uplatnit všechny vlohy.
Vladimíra Ošmerová, CDOZS, Dětská poliklinika, oční oddělení - ortoptika, Brno
Literatura:
HROMÁDKOVÁ L. Strabismus. Brno: IDVPZ, 1995.
ANTON M. Refrakční vady a jejich vyšetřovací metody. Brno: ÚDVPZ, 1985.
Recenzovali:
MUDr. Pavel Diblík, primář Oční kliniky 1. LF UK a VFN, Praha
MUDr. Jitka Kianičková, vedoucí lékařka dětského oddělení CDOZS, Brno
Další články v tomto čísle
- Z lednového zápisníku
- Akcent se představuje
- Trend – poptávka po sestrách. Ne příliš staří pro pečovatelství?
- Trend – poptávka po sestrách. Romové jako pomocníci v nemocnicích
- Čas pro dermatovenerologickou sekci
- Konference traumatologicko-ortopedické sekce a VFN
- Co život dal a vzal
- Sestry na tanečním sále
- Ošetrovateľské brošne a odznaky
- Nursing Times, 2009, 105, č. 36, 37