Číslo 2 / 2010
Pleoptická cvičení tupozrakosti u dětí
Amblyopie (tupozrakost) je snížení zrakové ostrosti různého stupně při normálním anatomickém nálezu na oku. Může být jednostranná i oboustranná. U tupozrakých dětí často nacházíme vadu v lomivosti a jednostranný strabismus, kdy šilhá oko s výraznější refrakcí. Většina tupozrakostí nebývá spojena s organickou vadou, hovoříme o amblyopiích funkčních s celkem dobrou prognózou. V případech zjevné a trvalé organické léze špatně vidícího oka jde o amblyopii organickou, která je neléčitelná. Při kombinaci obou vad hovoříme o amblyopii smíšené. Součástí léčby tupozrakosti jsou pleoptická cvičení.
Pleoptické cvičení je založeno na principu oko-ruka, oko-noha, oko-paměť a maximálně využívá přirozenou hravost a fantazii dítěte.
Rozdělení pleoptiky
Dle způsobu pleoptického cvičení mluvíme o pasivní, klasické aktivní a pohybové pleoptice. Všechny způsoby pleoptického cvičení se v nejrůznějších fázích léčby vzájemně prolínají. Aktivní pleoptickou léčbu mohou podpořit i rodiče dítěte doma, ale pasivní pleoptiku lze provádět pouze na specializovaných pracovištích pod dohledem ortoptisty.
Aktivní pleoptika zahrnuje cvičení, míčové hry (= pohybová pleoptika), překreslování, navlékání korálků aj.
Pasivní pleoptika se cvičí na přístrojích a také pomocí prizmat, která se používají u amblyopie s excentrickou fixací, kdy světlo dopadá mimo žlutou skvrnu (fovea, makula). Za zmínku stojí alespoň několik nejdůležitějších:
CAM - Campbellův zrakový stimulátor s černobílou šachovnicí. Dítě se postupupně dívá na 7 točících se terčů (na každý min. 1 min) a sleduje šachovnici nebo kreslí na kotouče obrázky. Tato léčba ovlivňuje i citlivost na kontrast, která je u amblyopie snížena.
Didaktický přístroj KE-3 — dítě hledá na obrázku chyby, kovovou tužkou lokalizuje daný obrázek, při správné či špatné odpovědi se rozsvítí červené nebo zelené světlo. U lehké amblyopie obtahuje pacient kovovou tužkou kontury vlnovek, vyznačené izolační barvou - dostane-li se hrotem mimo izolující čáru, ozve se bzučák a rozsvítí se červená žárovka. Na podobném principu pak funguje další přístroj, lokalizátor-korektor - používá se u těžkých amblyopií k upevnění makulární fixace. Dítě kovovou tužkou obtahuje kontury obrázků o nestejné šíři, pokud přetáhne, přístroj na chybu upozorní světelným i zvukovým signálem.
Makulotest — Cuppersův stolní koordinátor (upevňuje centrální fixaci nemocného oka). Součástí přístroje je Haidingerův svazek (viděný pouze foveou) což je entoptický (vznikající v nitru oka) jev vyvolaný tehdy, pozoruje-li se skrze modrý filtr otáčející se polarizované světlo. V koordinátoru ho vidíme jako fialovou otáčející se vrtuli. Do koordinátoru zasuneme diapozitiv s konturovým obrázkem letadla, větrného mlýna apod. a dítě musí amblyopickým okem současně fixovat konturu obrázku a střed Haidingerova svazku. Letadla nebo mlýna se používá proto, že Haidingerův svazek představuje vrtuli, která se má lokalizovat na příslušné místo obrázku. Fixace je tedy správná, vidí-li dítě svazek v podobě vrtule ve středu obrázku zasunutého do koordinátoru.
H-test — pomocná metoda ke zjištění zrakové ostrosti, v pleoptice test používáme jako uvolňovací cvičení. Na stěně je zavěšen optotyp s různými znaky (kolečka, hvězdičky, čtverečky) různé velikosti. Ortoptistka ukazuje vysílačkou na jednotlivé znaky optotypu a dítě označí tentýž znak na krabičce, kterou má u sebe. Při správném označení se ozve melodie. Toto cvičení se provádí ze vzdálenosti 3 m.
Cvičení rozlišovací schopnosti
Zmenšují-li se ve vyšetřovacích testech rozestupy mezi písmeny a číslicemi, klesá u amblyopie podstatně ostrost vidění. Rozlišovací obtíže jsou tím větší, čím více splývá rovina řádku s rovinou proloženou foveou a místem původní excentrické fixace.
Cvičení rozlišovací schopnosti do dálky na E-separátoru podle Bangertera — V zadní projekci se promítají na velkou čtvercovou plochu diapozitivy Pflugerových háků (písmeno E) v různé úhlové velikosti. Háky jsou uspořádány do pěti řádků v pěti sloupcích. Pro každou úhlovou velikost je několik diapozitivů s různě velkými rozestupy mezi značkami. Nejdříve čte dítě háky s největšími mezerami, potom se postupně promítají optotypy s mezerami stále menšími, až je čtení obtížné. Poté se znovu zvětší rozestupy mezi značkami a postup se opakuje, až nakonec čte pacient plynule optotypy s normálními mezerami. Cvičení rozlišovací schopnosti do blízka — dítě čte text s velkými mezerami mezi písmeny a slovy. Nejdříve se čtou jednotlivá krátká slova, potom delší slova a skupiny slov na řádku. Následují dvojřádky a nakonec řídce tištěný text. Mezery měří na počátku čtyřnásobek úhlové velikosti znaku a postupně se zmenšují až na 1/3 nebo 1/4 písmene. Ke cvičení používáme také tabulky s různě velikými číslicemi nebo písmeny, které jsou uspořádány ve svislých sloupcích daleko od sebe. Postupně se pak sloupce znaků k sobě přibližují. Potom se přechází na čtení šikmých sloupců písmen a nakonec řídkých vodorovných řádků. U předškolních dětí se používají Thomasovy hvězdice. V osmicípé hvězdě jsou různě hustě seřazeny obrázky zvířat a předmětů, úhlová velikost obrázků klesá a mezery se během cvičení zmenšují. Jedno cvičení nemá překročit 15 až 20 minut. Podle zjištěné zrakové ostrosti rozlišujeme lehkou, střední a těžkou tupozrakost. Na základě toho dělíme i pleoptiku na jemnou a hrubou.
Předpoklady pro úspěšnou léčbu amblyopie
Znát ošetřovatelskou anamnézu pacienta (např. CAM se nesmí používat u dětí s epilepsií). Získat dítě ke spolupráci, být empatičtí. Edukovat rodiče dítěte nebo nejbližší osobu pečující o dítě. Pleoptická cvičení vybírat úměrně věku a schopnostem dítěte. Nejdůležitější zásadou je trpělivost, odborné znalosti na vysoké úrovni, vzájemná spolupráce s očním lékařem a dalšími specialisty.
Závěr
Pleoptickým cvičením velmi napomáháme k odstranění tupozrakosti. Tato léčba je dlouhodobá a vyžaduje důslednost a pravidelnost cvičení. V některých případech se amblyopii nepodaří zcela odstranit, ale i zlepšení považujeme za úspěch. Na výsledku mají velký podíl i rodiče a jejich spolupráce.
Iva Bednáriková, Oční klinika - centrum pro děti s vadami zraku, FN Ostrava
Hana Nováková, Oční klinika - centrum pro děti s vadami zraku, FN Ostrava
Barbora Teichmannová, Oční klinika - centrum pro děti s vadami zraku, FN Ostrava
Další články v tomto čísle
- Z lednového zápisníku
- Akcent se představuje
- Trend – poptávka po sestrách. Ne příliš staří pro pečovatelství?
- Trend – poptávka po sestrách. Romové jako pomocníci v nemocnicích
- Čas pro dermatovenerologickou sekci
- Konference traumatologicko-ortopedické sekce a VFN
- Co život dal a vzal
- Sestry na tanečním sále
- Ošetrovateľské brošne a odznaky
- Nursing Times, 2009, 105, č. 36, 37