Florence podporuje  
Zpět na detail čísla

Číslo 2 / 2010

Pleoptická cvičení tupozrakosti u dětí

Datum: 5. 2. 2010
Autor: Iva Bednáriková; Hana Nováková; Barbora Teichmanová

Amblyopie (tupozrakost) je snížení zrakové ostrosti různého stupně při normálním anatomickém nálezu na oku. Může být jednostranná i oboustranná. U tupozrakých dětí často nacházíme vadu v lomivosti a jednostranný strabismus, kdy šilhá oko s výraznější refrakcí. Většina tupozrakostí nebývá spojena s or­ganickou vadou, hovoříme o amblyopiích funkčních s celkem dobrou prognózou. V případech zjevné a trvalé organické léze špatně vidícího oka jde o amblyopii organickou, která je neléčitelná. Při kombinaci obou vad hovoříme o amblyopii smíšené. Součástí léčby tupozrakosti jsou pleoptická cvičení.

Pleoptické cvičení je založeno na princi­pu oko-ruka, oko-noha, oko-paměť a maximálně využívá přirozenou hravost a fantazii dítěte.

Rozdělení pleoptiky

Dle způsobu pleoptického cvičení mlu­víme o pasivní, klasické aktivní a pohy­bové pleoptice. Všechny způsoby pleoptického cvičení se v nejrůznějších fázích léčby vzájemně prolínají. Aktivní pleoptickou léčbu mohou podpořit i rodiče dítěte doma, ale pasivní pleoptiku lze provádět pouze na specializo­vaných pracovištích pod dohledem ortoptisty.

Aktivní pleoptika zahrnuje cvičení, míčové hry (= pohybová pleoptika), překreslování, navlékání korálků aj.

Pasivní pleoptika se cvičí na přístrojích a také pomocí prizmat, která se používají u amblyopie s excentrickou fixací, kdy světlo dopadá mimo žlutou skvrnu (fovea, makula). Za zmínku stojí alespoň několik nejdůležitějších:                          

CAM - Campbellův zrakový stimulátor s černobílou šachovnicí. Dítě se postupupně dívá na 7 točících se terčů (na každý min. 1 min) a sleduje šachovnici nebo kreslí na kotouče obrázky. Tato léčba ovlivňuje i citlivost na kontrast, která je u amblyopie snížena.

Didaktický přístroj KE-3 — dítě hledá na obrázku chyby, kovovou tužkou loka­lizuje daný obrázek, při správné či špat­né odpovědi se rozsvítí červené nebo zelené světlo. U lehké amblyopie obtahuje pacient kovovou tužkou kontury vlnovek, vyznačené izolační barvou - dostane-li se hrotem mimo izolující čáru, ozve se bzučák a rozsvítí se červená žárovka. Na podobném principu pak funguje další přístroj, lokalizátor-korektor - používá se u těžkých amblyopií k upev­nění makulární fixace. Dítě kovovou tužkou obtahuje kontury obrázků o ne­stejné šíři, pokud přetáhne, přístroj na chybu upozorní světelným i zvukovým signálem.

 

Makulotest — Cuppersův stolní koor­dinátor (upevňuje centrální fixaci ne­mocného oka). Součástí přístroje je Haidingerův svazek (viděný pouze foveou) což je entoptický (vznikající v nitru oka) jev vyvolaný tehdy, pozoruje-li se skrze modrý filtr otáčející se polarizova­né světlo. V koordinátoru ho vidíme jako fialovou otáčející se vrtuli. Do koor­dinátoru zasuneme diapozitiv s kontu­rovým obrázkem letadla, větrného mlý­na apod. a dítě musí amblyopickým okem současně fixovat konturu obrázku a střed Haidingerova svazku. Letadla nebo mlýna se používá proto, že Haidingerův svazek představuje vrtuli, která se má lokalizovat na příslušné místo ob­rázku. Fixace je tedy správná, vidí-li dítě svazek v podobě vrtule ve středu obráz­ku zasunutého do koordinátoru.

H-test — pomocná metoda ke zjištění zrakové ostrosti, v pleoptice test použí­váme jako uvolňovací cvičení. Na stěně je zavěšen optotyp s různými znaky (ko­lečka, hvězdičky, čtverečky) různé veli­kosti. Ortoptistka ukazuje vysílačkou na jednotlivé znaky optotypu a dítě označí tentýž znak na krabičce, kterou má u sebe. Při správném označení se ozve melodie. Toto cvičení se provádí ze vzdálenosti 3 m.

Cvičení rozlišovací schopnosti

Zmenšují-li se ve vyšetřovacích testech rozestupy mezi písmeny a číslicemi, kle­sá u amblyopie podstatně ostrost vidění. Rozlišovací obtíže jsou tím větší, čím více splývá rovina řádku s rovinou proloženou foveou a místem původní excen­trické fixace.

Cvičení rozlišovací schopnosti do dálky na E-separátoru podle Bangertera — V zad­ní projekci se promítají na velkou čtver­covou plochu diapozitivy Pflugerových háků (písmeno E) v různé úhlové velikosti. Háky jsou uspořádány do pěti řádků v pěti sloupcích. Pro každou úh­lovou velikost je několik diapozitivů s různě velkými rozestupy mezi značka­mi. Nejdříve čte dítě háky s největšími mezerami, potom se postupně promítají optotypy s mezerami stále menšími, až je čtení obtížné. Poté se znovu zvětší ro­zestupy mezi značkami a postup se opa­kuje, až nakonec čte pacient plynule optotypy s normálními mezerami. Cvičení rozlišovací schopnosti do blízka — dítě čte text s velkými mezerami mezi písmeny a slovy. Nejdříve se čtou jednot­livá krátká slova, potom delší slova a skupiny slov na řádku. Následují dvojřádky a nakonec řídce tištěný text. Me­zery měří na počátku čtyřnásobek úhlo­vé velikosti znaku a postupně se zmenšují až na 1/3 nebo 1/4 písmene. Ke cvičení používáme také tabulky s různě velikými číslicemi nebo písmeny, které jsou uspořádány ve svislých sloup­cích daleko od sebe. Postupně se pak sloupce znaků k sobě přibližují. Potom se přechází na čtení šikmých sloupců písmen a nakonec řídkých vodorovných řádků. U předškolních dětí se používají Thomasovy hvězdice. V osmicípé hvězdě jsou různě hustě seřazeny obrázky zvířat a předmětů, úhlová velikost ob­rázků klesá a mezery se během cvičení zmenšují. Jedno cvičení nemá překročit 15 až 20 minut. Podle zjištěné zrakové ostrosti rozlišujeme lehkou, střední a těžkou tupozrakost. Na základě toho dělíme i pleoptiku na jemnou a hrubou.

Předpoklady pro úspěšnou léčbu amblyopie

Znát ošetřovatelskou anamnézu pacien­ta (např. CAM se nesmí používat u dětí s epilepsií). Získat dítě ke spolupráci, být empatičtí. Edukovat rodiče dítěte nebo nejbližší osobu pečující o dítě. Pleoptická cvičení vybírat úměrně věku a schopnostem dítěte. Nejdůležitější zásadou je trpělivost, od­borné znalosti na vysoké úrovni, vzá­jemná spolupráce s očním lékařem a dal­šími specialisty.

Závěr

Pleoptickým cvičením velmi napomáhá­me k odstranění tupozrakosti. Tato léč­ba je dlouhodobá a vyžaduje důslednost a pravidelnost cvičení. V některých pří­padech se amblyopii nepodaří zcela odstranit, ale i zlepšení považujeme za úspěch. Na výsledku mají velký podíl i rodiče a jejich spolupráce.

Iva Bednáriková, Oční klinika - centrum pro děti s vadami zraku, FN Ostrava

Hana Nováková, Oční klinika - centrum pro děti s vadami zraku, FN Ostrava

Barbora Teichmannová, Oční klinika - centrum pro děti s vadami zraku, FN Ostrava

 
  • tisk
  • předplatit si