Číslo 2 / 2010
Ortoptické cvičení v Očních mateřských školkách
Naše oční klinika má zřízeny speciální oční třídy v tzv. Očních mateřských školách v Ostravě-Hrabůvce a Ostravě-Porubě. Mezi předpoklady pro přijetí dítěte patří oční vada - tupozrakost (amblyopie) nebo šilhání (strabismus), doporučení očního lékaře specialisty, doporučení našeho oddělení a věk 3-7 let, ale i nižší, jde-li o těžkou oční vadu a dítě má doporučení od očního lékaře naší kliniky.
Výhodou očních tříd jsou minimální počet dětí, celodenní péče učitelky specialistky, vzájemná spolupráce učitelky a sestry ortoptistky, která dává potřebné instrukce týkající se pleoptické práce s dítětem ve třídě. Dítě tak má zajištěnu celodenní pleoptiku, a pokud zrovna necvičí u ortoptistky, pracuje ve třídě na pleoptickém cvičení s učitelkou nebo má pleoptiku pohybovou. Dítě se naučí pravidelně nosit brýle, okluzor, prizmata. Tím, že brýle mají všechny děti, dojde k odstranění psychických zábran. Mezi rodičem a ortoptistkou je úzká spolupráce. Velkou výhodou je vyšetření a cvičení na ortoptických přístrojích po celý pracovní týden. Malý počet dětí v oční třídě zajišťuje individuální péči, v průběhu docházky dítěte do Oční mateřské školy jsou děti pod dohledem očních lékařů specialistů.
Práce ortoptistky
Předpokladem je dobrý teoretický základ a zkušenost, znalost všech možností a použití všech ortoptických a pleoptických přístrojů. Ortoptistka musí umět vyrobit drobné pomůcky pro vyšetření a cvičení dětí. Musí pečlivě vést ortoptickou dokumentaci. K její práci dále patří edukační činnost — seznámí rodiče s vadou dítěte, s jejími důsledky, vysvětlí jim cviky, které mají s dítětem dělat doma. Spolehlivě vyšetří dítě lékaři a na základě jeho indikace pak samostatně vede ortoptické a pleoptické cvičení.
Co je to ortoptika?
Snaha o obnovení porušeného binokulárního vidění, způsob léčení šilhavosti, při kterém se obnovuje fyziologické vidění oběma očima. K ortoptickému cvičení se nehodí všechny strabující (šilhající) děti. Předpokladem jsou: vyrovnaná zraková ostrost očí, centrální fixace, normální retinální korespondence, normální pohyblivost obou očí, žádná nebo jen malá úchylka šilhání. Věk dítěte pro cvičení ortoptiky je 4—8 let, nutná je normální inteligence a spolupráce dítěte.
Postup cvičení, přístroje a pomůcky
U každého dítěte sestra ortoptistka provede podrobné ortoptické vyšetření. Na jeho základě navrhne vhodné ortoptické cvičení, které dítě postupně zvládá — závisí to na stavu binokulárního vidění a věku dítěte, jeho schopnostech, inteligenci. Všechna ortoptická vyšetření se provádějí s korekcí (brýlemi) za pečlivého dozoru ortoptistky. Postup ortoptického cvičení: 1. Odtlumování a cvičení superpozice. 2. Nácvik fúze. 3. Cvičení šířky fúze. 4. Cvičení stereopse. 5. Cvičení pohyblivosti. 6. Cvičení konvergence. 7. Nácvik správného vztahu akomodace a konvergence. Ortoptické přístroje a pomůcky. Ortoptické cvičení se provádí na různých ortoptických přístrojích. Každý je založen na disociaci (rozdělení obrazu obou očí), každé oko se dívá na poněkud odlišný obrázek.
Troposkop nebo modernější digitální synoptofor (obr. 1) je nejdůležitější diagnostický a terapeutický ortoptický přístroj. Slouží k měření úhlu šilhání, vyšetření superpozice, tedy schopnosti překrýt oběma očima nestejné obrázky, k vyšetření fúze — schopnosti spojit stejné obrázky obou očí v jeden smyslový vjem. Vyšetřuje se rovněž stereopse — prostorové vidění a ortoptistka při něm odtlumuje tupozraké oko. Cheiroskop — používá se k odtlumování tupozrakého oka, nacvičuje se na něm superpozice a binokulární vidění (obr. 2).
Zrcadlový stereoskop — funguje na stejném principu jako cheiroskop. Používá se k odtlumování a cvičení superpozice, ale i k cvičení fúze a její šířky (obr. 3).
Holmesův posuvný stereoskop — je určen ke cvičení fúze, její šířky, zjišťování stereopse. Cvičí na něm děti s malým úhlem šilhání, vyrovnaným viděním a centrální fixací.
Zeissův stereoskop — slouží k nácviku superpozice, fúze a její šířky, ke zjištění stereopse (obr. 4).
Rémyho separátor — užívá se k uvolnění akomodace (schopnosti oka vidět předměty ostře na různou vzdálenost) a konvergence, k nácviku jejich správného vztahu, hlavně u akomodativních strabismů.
Kniha stereopse — využívá se k vyšetření prostorového vidění pomocí červeno-modrých skel.
Fokometr — ortoptistka jej používá k měření dioptrií v brýlích dítěte. Prizmata, hranoly — ortoptistka jimi měří šířku fúze, zkouší postupnou sílu prizmat (obr. 5).
Svalový trenažér — je určen k vyšetření motility bulbů — cvičí se na něm jejich hybnost.
Trenažér konvergence — slouží ke cvičení a vyšetřování konvergence, symetrická sbíhavost očí.
Ortoptistka cvičí také pleoptiku na pleoptických přístrojích (více o tématu v článku Pleoptická cvičení tupozrakosti u dětí, str. 30).
Barbora Teichmannová, Centrum pro děti s vadami zraku, Oční klinika FNsP, Ostrava
Gabriela Grellová, Centrum pro děti s vadami zraku, Oční klinika FNsP, Ostrava
Fota Gabriela Grellová
Další články v tomto čísle
- Z lednového zápisníku
- Akcent se představuje
- Trend – poptávka po sestrách. Ne příliš staří pro pečovatelství?
- Trend – poptávka po sestrách. Romové jako pomocníci v nemocnicích
- Čas pro dermatovenerologickou sekci
- Konference traumatologicko-ortopedické sekce a VFN
- Co život dal a vzal
- Sestry na tanečním sále
- Ošetrovateľské brošne a odznaky
- Nursing Times, 2009, 105, č. 36, 37