Číslo 10 / 2010
Kompetence nelékařských zdravotnických pracovníků
Kompetencí se rozumí jednak souhrn vědomostí a dovedností, který umožňuje určitou činnost kvalifikovaně vykonávat (kompetence v materiálním smyslu), jednak pravomoc, oprávnění vykonávat určitou činnost (kompetence ve formálním smyslu).
Je tedy třeba odlišit kompetence ve smyslu skutečných znalostí a dovedností konkrétního jedince a činnosti (kompetence) regulované profese, tedy co je takový absolvent oprávněn na základě právní úpravy činit. Schopnost a pravomoc by měly být v souladu, ač tomu tak často není a z podstaty věci ani být nemůže.
V české právní úpravě způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání je používán pojem popis činností (1) (resp. pojem činnosti), který je používán i v názvu vyhlášky č. 424/2004 Sb., kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků (vyhláška o činnostech). Je však zřejmé, že nejde o pouhý výčet činností, ale že jde o soupis oprávnění k poskytování zdravotní péče, tedy o rozsah způsobilosti daného zdravotnického povolání. Jde tedy o regulované, vyhrazené činnosti, tj. činnosti, které je oprávněn vykonávat pouze příslušník regulované profese. Tyto činnosti tedy nemůže vykonávat osoba, která nezískala způsobilost k danému povolání, ledaže by tyto činnosti byly součástí i její regulované profese nebo činnosti, ať již ve stejné, nebo v jiné právní úpravě.
O první případ půjde např. v případě všeobecné sestry a porodní asistentky, mezi jejichž profesemi existuje podstatný průnik v činnostech - sestra i porodní asistentka jsou způsobilé poskytovat ošetřovatelskou péči gynekologicky nemocné ženě nebo novorozenci (sestra až po získání specializované způsobilosti, tedy až jako dětská sestra). O druhý případ pak půjde například u výchovné péče o nemocné děti, kterou je způsobilá poskytovat jak sestra, tak i pedagogický pracovník. Z tohoto pohledu je zřejmé, že zde není chybné používat pojem kompetence v jeho druhém slova smyslu.
Rozumějme pojmům: regulovaná činnost a regulované povolání
S právní definicí pojmu regulovaná činnost se v českém právním řádu setkáváme až v souvislosti se vstupem do EU, konkrétně v zákoně o uznávání kvalifikací (2). Pod tento pojem tento zákon zahrnuje i regulovaná povolání. Lze dovodit, že za regulované povolání se považuje povolání, u kterého právní předpisy (nebo jiné závazné předpisy - např. vnitřní předpisy profesní samosprávy ustanovené ze zákona) definují určitou profesi profesním označením (klinický psycholog, advokát), upravují podmínky získávání kvalifikace, podmínky výkonu povolání (např. členství v profesní komoře, registrace či licence), definují činnosti vyhrazené této profesi, za předpokladu vymahatelnosti těchto povinností a postižitelnosti za nedodržování či porušení těchto předpisů, zejména pokud tyto vyhrazené činnosti vykonává jiná osoba nebo pokud jiná osoba používá neoprávněně vyhrazené profesní označení. Velmi často u profesí, jejichž výkon může mít závažné důsledky, upravují závazné předpisy i oblast celoživotního vzdělávání. Je tedy třeba odlišit profesi, tj. odbornou činnost se speciálním vzděláním, kde se tradičně používá určité pojmenování a která má obvyklý rozsah aktivit (např. programátor, sociolog nebo podnikový právník), a regulovanou, resp. právem regulovanou profesi, která má tyto atributy definované a vymahatelné právem. Pojem regulovaná činnost je obsahově širší a zahrnuje i pojem regulované povolání. Za regulovanou činnost v užším slova smyslu se však považuje i regulace dílčí činnosti, která je součástí více povolání (např. regulace činností zvláště důležitých z hlediska radiační ochrany podle atomového zákona), popřípadě regulace činností, u kterých chybí oficiální stanovení a ochrana profesního označení (v zákonech o způsobilosti jde o činnosti absolventů certifikovaných kursů).
Hranice mezi regulovanou činností a regulovaným povoláním není ostrá. Za hlavní rozdíl považuji existenci vyhrazeného označení odbornosti. Za regulované profese lze považovat nejen všechna zdravotnická povolání, ale i některé jiné odborné pracovníky, např. psychologa (jímž je absolvent magisterského jednooborového studia psychologie) či logopeda (speciálního pedagoga se státní zkouškou z logopedie a surdopedie), jejichž označení odbornosti zákon o nelékařských zdravotnických povoláních upravuje (3).
Účel stanovení kompetencí
Hlavním účelem stanovení kompetencí (činností) určité profese je tedy závazné stanovení obsahu této profese. Nejde však o účel jediný. Stanovení obsahu profese je podkladem pro tvorbu vzdělávacích programů; zde však je nutné zdůraznit, že tomu bývá často naopak - kompetence nejsou výslovně stanoveny nikde, vzdělávací programy se zpracovávají na základě názoru odborníků na potřebný obsah profese a pro případ potřeby (např. v případě soudního řízení) se rozsah způsobilosti (kompetence) dovozuje právě ze vzdělávacího programu. Vykonávat své povolání v souladu se svými kompetencemi (ať již psanými, regulovanými, či nepsanými, tradičními) je i součástí profesní etiky, profesní identity a od kompetencí se odvíjí i prestiž profese.
Stanovení rozsahu kompetencí je i podmínkou poskytování kvalitní, bezpečné péče. Zde však není možné spoléhat se pouze na základní garanci státu, tedy kompetence ve formálním smyslu, stanovené u nelékařských zdravotnických pracovníků ve vyhlášce o činnostech, ale je nutné stanovovat pracovní náplně konkrétních zdravotnických pracovníků podle jejich kompetencí v materiálním smyslu a tyto kompetence pravidelně ověřovat, obnovovat a prohlubovat. Je tedy nutné pravidelně posuzovat skutečné schopnosti, znalosti a dovednosti konkrétního pracovníka, ve vztahu k nim stanovovat skutečnou náplň práce, podle této formální náplně práce skutečně při stanovování a vykonávání jednotlivých pracovních úkolů postupovat. Podle potřebných kompetencí je také nutné stanovovat plán dalšího rozvoje pracovníka. Stanovení kompetencí ve formálním smyslu právním předpisem tedy slouží i jako základ pro stanovení náplně práce zaměstnance, a tudíž i pro zařazování do platové třídy podle nej-náročnější činnosti, kterou zaměstnavatel požaduje. V neposlední řadě je nutné zmínit i hrazení zdravotní péče z veřejného zdravotního pojištění - rozsah činností nelékařských zdravotnických pracovníků tvoří základ i pro stanovení nositelů výkonů z řad nelé kařských zdravotnických povolání (4).
Prameny práva
Další prameny práva ke kompetencím
Kromě českých právních předpisů je pramenem práva v oblasti kompetencí nelékařských zdravotnických povolání rovněž komunitární právo, konkrétně směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2005/36/ES, o uznávání odborných kvalifikací. Tato směrnice upravuje poměrně podrobně kompetence porodní asistentky (5). Základ národní právní úpravy tvoří zákon o péči o zdraví lidu, z nějž vyplývá, že zdravotní péči mohou poskytovat pouze oprávnění zdravotničtí pracovníci v rámci zdravotnických zařízení (6). Klíčovým zákonem pak je zákon o nelékařských zdravotnických povoláních, jenž stanovuje základní, byť stručné definice každého z povolání. Tyto definice jsou pak podrobněji rozpracovány ve vyhlášce o činnostech. Ani tato úprava však není zcela kazuistická, úplná, a je tedy někdy potřebné subsidiárně použít další předpisy. Těmi může být již zmíněná vyhláška č. 134/1998 Sb., kterou se vydává seznam zdravotních výkonů s bodovými hodnotami, jednak mimoprávní předpisy - vzdělávací programy kvalifikačních i specializačních oborů, etický kodex (7), koncepce oborů (8), různé standardy či doporučené postupy.
Obecné zásady právní úpravy kompetencí
Vyhláška o činnostech člení činnosti u každé profese podle míry samostatnosti - tedy zda mohou být vykonávány pod odborným dohledem, popřípadě přímým vedením, či bez odborného dohledu (samostatně), na základě indikace (a koho), či bez ní. Tyto pojmy však vyhláška nedefinuje a použijí se zde definice uvedené v zákoně o nelékařských zdravotnických povoláních. Jako obecné zásady právní úpravy kompetencí nelékařských zdravotnických pracovníků lze z české právní úpravy (nejen z vyhlášky o činnostech, ale i ze zákona o nelékařských zdravotnických povoláních a zákona o péči o zdraví lidu) dovodit:
1. Činnosti uvedené ve vyhlášce jsou součástí regulace dané profese, jsou tedy vyhrazenými činnostmi, které není oprávněna vykonávat osoba, která nemá způsobilost k této činnosti podle zákona o nelékařských zdravotnických povoláních či jiného právního předpisu. Stejná či obdobná činnost však může být součástí více profesí (průniky v obsahu povolání).
2. Dovozuje se, že činnosti uvedené ve vyhlášce o činnostech jsou součástí obsahu zdravotní péče, tedy nelze je zásadně vykonávat jinak než na základě oprávnění k provozování nestátního zdravotnického povolání. Výjimkou zde může být pouze skutečnost, že je takovou činnost možné vykonávat na základě jiného oprávnění (např. živnostenského). Je však nutné podotknout, že ve vyhlášce o činnostech jsou uvedeny i činnosti, které z věcného hlediska by součástí této regulace být neměly. Jde například o práci s informačním systémem zdravotnického zařízení či některé manažerské činnosti, které by zřejmě de lege ferenda bylo vhodné z vyhlášky vypustit.
3. Činnosti zdravotnických pracovníků se specializovanou způsobilostí jsou činnostmi vyhrazenými těmto specialistům. Mají tedy ve vztahu k činnostem zdravotnických pracovníků bez specializované způsobilosti vztah speciality. Znamená to, že pokud je např. poradenskou činnost v oblasti prevence poruch duševního zdraví a v oblasti resocializace oprávněna bez odborného dohledu a bez indikace provádět psychiatrická sestra, nemá tuto kompetenci sestra bez specializované způsobilosti v oboru ošetřovatelská péče v psychiatrii.
4. Činnosti nelékařských zdravotnických povolání jsou stanoveny kombinací obecných definicí a konkrétních příkladů (činnosti jsou většinou uvozeny slovem zejména). Skutečnost, že určitý výkon v tomto příkladném výčtu nenajdeme, tedy neznamená, že jej není zdravotnický pracovník oprávněn vykonávat. Aniž by to vyhláška o činnostech výslovně stanovila, lze dovodit, že zdravotnický pracovník je způsobilý vykonávat také další činnosti spadající pod obecnou definici, pokud jde o činnost obdobnou z hlediska náročnosti na znalosti a dovednosti a rizika pro pacienta. De lege ferenda by bylo vhodnější tento výkladový postup zakotvit výslovně.
5. Vyhláška o činnostech stanovuje maximum, které je příslušník dané profese způsobilý vykonávat, avšak pouze v rozsahu oprávnění konkrétní fyzické osoby, které u osoby samostatně výdělečně činné vyplývá z registrace nestátního zdravotnického zařízení, nebo v rozsahu činností požadovaných zaměstnavatelem v případě zaměstnance (pracovní zařazení, náplně práce a pokyny zaměstnavatele).
Katalog prací
Na závěr je třeba pro úplnost zmínit vztah úpravy kompetencí zdravotnických pracovníků ve vyhlášce o činnostech a příkladů prací pro účely odměňování v nařízení vlády č.137/2009 Sb., kterým se stanoví katalog prací ve veřejných službách a správě (katalog prací). Oba předpisy mají zcela rozdílný účel vzniku. Katalog prací nestanovuje činnosti, ke kterým jsou příslušníci daného povolání způsobilí, „pouze" stanovuje příklady prací, podle nichž je zaměstnanec odměňovaný platem zařazován do platové třídy. Nicméně katalog prací používá zejména u povolání sestry pojmy, které jsou pro zařazování do platové třídy zcela klíčové, aniž by je samostatně definoval. Zde je tedy nutné použít definice uvedené ve vyhlášce o činnostech (9).
Odkazy:
1 § 90 odst. 2 písm. e) zákona č. 96/3004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů
2 § 3 odst. 1 písm. e) zákona č. 18/2004 Sb.
3 § 32 odst. 1 písm. a) zákona č. 96/2004 Sb.
4 Vyhláška č. 134/1998 Sb., kterou se vydává seznam zdravotních výkonů s bodovými hodnotami, ve znění pozdějších předpisů
5 Čl. 42 odst. 3 Směrnice č. 2005/36/ES.
6 § 12 zákona č. 20/1966 Sb., ve znění pozdějších předpisů
7 Etický kodex zdravotnického pracovníka nelékařských oborů (č. 13469/04/VVO)
8 Metodické opatření č. VVO/30179/04, Koncepce domácí péče
9 Jde o pojmy základní, specializovaná a vysoce specializovaná ošetřovatelská péče - § 2 odst. 1 písm. b), c) a d) vyhlášky č. 424/2004 Sb.
Mgr. Eva Prošková, ÚTPO 1. LF UK, Praha
Další články v tomto čísle
- Platy a registrace, hity letošního léta
- Sestra v politice
- Marková Monika. Sestra a pacient v paliativní péči
- Kutnohorská Jana. Historie ošetřovatelství
- Poskytování důstojné péče
- Osobnost ošetřovatelství. Nemocnice – můj život – A. Chrzová
- Recenzovaný článek. Kazuistika 40leté zdravotní sestry s alkoholickou jaterní cirhózou