Florence podporuje  
Zpět na detail čísla

Číslo 1 / 2010

Projekt Prevence zdraví

Datum: 5. 1. 2010
Autor: Mgr. Miluše Kulhavá

V Ústavu teorie a praxe ošetřovatelství došlo k inovaci předmětu odborná praxe, kterou se problema­tika prevence nemocí a podpory zdraví zařadila do profesního vzdělávání bakalářského studia oboru všeobecná sestra. Inovace spočívá v realizaci praxe formou projektu Prevence zdraví.

Realizace odborné praxe vychází z pro­gramu Světové zdravotnické organizace Zdraví pro všechny v 21. století. Kon­cepce odborné praxe byla stanovena na základě dlouhodobého programu zlep­šení zdravotního stavu obyvatelstva ČR, který vychází z doporučení SZO. Do komplexní strategie k udržitelnému zdraví je zařazena především role zdra­vého životního stylu.

Východiska projektu

Děti a dospívající mládež by měly být způsobilejší ke zdravému životu a měly by získat schopnost dělat zdravější roz­hodnutí. Snížit počet úmrtí a invalidity mladých lidí v důsledku násilí a nehod alespoň o 50 %.

Podstatně snížit podíl mladých lidí, kte­ří se podílejí na zdraví škodlivých for­mách chování, ke kterým patří konzu­mace drog, tabáku a alkoholu. Nejpozději do roku 2015 zajistit trvalé a pokračující snižování výskytu, úmrt­nosti a negativních dopadů infekce HIV/AIDS, dalších pohlavně přenos­ných chorob, tuberkulózy a akutních respiračních a průjmových onemocnění. Dosáhnout, aby alespoň 80 % dětí ve věku 6 let bylo bez zubního kazu a ve věku 12 let měly děti v průměru maxi­málně 1,5 zubu zkažených, chybějících nebo zaplombovaných. Počty smrtelných a vážných zranění v důsledku dopravních nehod snížit alespoň o 30 %.

Dvě etapy projektu

Projekt je realizován ve dvou etapách, z nichž každá trvá jeden týden a probí­há na konci zimního semestru prvního ročníku.

První etapa projektu: je realizována za účasti Státního zdravotního ústavu. Na první fázi projektu se podílí především centrum odborných činností v ochraně a podpoře veřejného zdraví, odbor pod­pory zdraví a hygieny dětí a mladistvých, oddělení projektů ochrany a podpory zdraví a autoři národního programu Hrou proti AIDS. Tato část projektu je realizována formou přednášek a praktic­kého výcviku.

Druhá etapa projektu: samostatná před­nášková činnost studentů. Cílem předná­šek je poskytnout posluchačům dostatek informací o možnostech a způsobech prevence onemocnění, zlepšit znalosti, motivovat, ovlivnit postoje, přivést poslu­chače k aktivnímu zájmu o vlastní zdraví a ke změně chování vedoucí k posílení zdraví a výchova k poskytování první pomoci. Přednášky jsou zaměřeny na sku­piny obyvatelstva určité věkové skupiny a na nedostatky ve výchově ke zdraví, spe­cifické pro danou skupinu. Realizace přednášek probíhá ve stanoveném termí­nu v mateřských, základních a středních školách, ve zdravotnických zařízeních a v zařízeních pro sociální péči.

Obsahová náplň přednášek a praktického výcviku

1. podpora zdraví v kontextu programu WHO, EU, Zdraví 21 a mezinárodní spolupráce

2. podpora zdraví dětí a mládeže

3. program WHO Škola podporující zdraví

4. aktivity v oblasti HDM

5. prevence vadného držení těla — vý­sledky grantu

6. realizace projektů podpory zdraví v rámci dotačního programu MZ NPZ PPZ

7. mezinárodní projekty Determine a Hypocrates

8. realizace Dnů zdraví (výsledky)

9. problematika kouření, alkoholu

10. aktivity v  rámci  Monitorovacího střediska pro alkohol a tabák

11. výchova ke zdraví — ediční činnost

12. problematika HIV/AIDS, krizová linka

13. hrou proti AIDS — praktický výcvik

Zkušenosti s projektem

Poprvé byl projekt realizován u prvního ročníku akreditovaného studijního pro­gramu ošetřovatelství, obor všeobecná sestra v akademickém roce 2008/2009. Projekt byl hodnocen garantem odbor­né praxe, studenty a institucemi, kde byl realizován. Garant odborné praxe se vy­jadřoval především k přípravné fázi přednáškové činnosti studentů. Studenti hodnotili nejen první fázi projektu (přednášky SZÚ), ale i fázi druhou, svoji vlastní přednáškovou činnost. První fázi projektu hodnotilo 22 (z cel­kového počtu 24 studentů), velmi pozi­tivně. Přínos spatřovali především ve využitelnosti informací nejen pro pro­fesní praxi, ale i pro svůj soukromý život, k upevnění vlastního zdraví. Přednášky byly dle studentů na vysoké úrovni, vel­mi pečlivě připravené. Obsahovaly důle­žité, zajímavé a přínosné informace, kte­ré prohloubily jejich znalosti v oblasti péče o zdraví. Při hodnocení druhé fáze projektu (vlastní přednáškové činnosti) se hodnotilo kladně především zlepšení komunikačních dovedností během před­nášek, které byly pro ně novou a zajíma­vou zkušeností, odstranění ostychu, možnost předání nových informací po­třebným jedincům a skupinám. Kladné hodnocení druhé fáze projektu bylo u 23 studentů.

Studenti hodnotili projekt jako vysoce efektivní, forma odborné praxe v zim­ním semestru prvního ročníku se líbila. Kladně hodnotili tímto způsobem orga­nizovanou praxi i pro studenty přichá­zející z nezdravotnických škol. Pochval­ně se vyjadřovali k tomu, že jim byla ponechána možnost vlastního výběru témat na přednášky, a tím se podpořila jejich aktivita a iniciativa. Hodnocení projektu ze stran institucí bylo též kladné. Některé instituce chtějí navázat užší spolupráci, požadují více takových přednášek a prezentací stu­dentů. Zájem o další spolupráci projevi­ly především mateřské školy. ÚTPO bude nadále pokračovat v realizaci pro­gramu.

Mgr. Miluše Kulhavá, ÚTPO, 1. LF UK, Praha

 
  • tisk
  • předplatit si