Číslo 1 / 2010
Projekt Prevence zdraví
V Ústavu teorie a praxe ošetřovatelství došlo k inovaci předmětu odborná praxe, kterou se problematika prevence nemocí a podpory zdraví zařadila do profesního vzdělávání bakalářského studia oboru všeobecná sestra. Inovace spočívá v realizaci praxe formou projektu Prevence zdraví.
Realizace odborné praxe vychází z programu Světové zdravotnické organizace Zdraví pro všechny v 21. století. Koncepce odborné praxe byla stanovena na základě dlouhodobého programu zlepšení zdravotního stavu obyvatelstva ČR, který vychází z doporučení SZO. Do komplexní strategie k udržitelnému zdraví je zařazena především role zdravého životního stylu.
Východiska projektu
Děti a dospívající mládež by měly být způsobilejší ke zdravému životu a měly by získat schopnost dělat zdravější rozhodnutí. Snížit počet úmrtí a invalidity mladých lidí v důsledku násilí a nehod alespoň o 50 %.
Podstatně snížit podíl mladých lidí, kteří se podílejí na zdraví škodlivých formách chování, ke kterým patří konzumace drog, tabáku a alkoholu. Nejpozději do roku 2015 zajistit trvalé a pokračující snižování výskytu, úmrtnosti a negativních dopadů infekce HIV/AIDS, dalších pohlavně přenosných chorob, tuberkulózy a akutních respiračních a průjmových onemocnění. Dosáhnout, aby alespoň 80 % dětí ve věku 6 let bylo bez zubního kazu a ve věku 12 let měly děti v průměru maximálně 1,5 zubu zkažených, chybějících nebo zaplombovaných. Počty smrtelných a vážných zranění v důsledku dopravních nehod snížit alespoň o 30 %.
Dvě etapy projektu
Projekt je realizován ve dvou etapách, z nichž každá trvá jeden týden a probíhá na konci zimního semestru prvního ročníku.
První etapa projektu: je realizována za účasti Státního zdravotního ústavu. Na první fázi projektu se podílí především centrum odborných činností v ochraně a podpoře veřejného zdraví, odbor podpory zdraví a hygieny dětí a mladistvých, oddělení projektů ochrany a podpory zdraví a autoři národního programu Hrou proti AIDS. Tato část projektu je realizována formou přednášek a praktického výcviku.
Druhá etapa projektu: samostatná přednášková činnost studentů. Cílem přednášek je poskytnout posluchačům dostatek informací o možnostech a způsobech prevence onemocnění, zlepšit znalosti, motivovat, ovlivnit postoje, přivést posluchače k aktivnímu zájmu o vlastní zdraví a ke změně chování vedoucí k posílení zdraví a výchova k poskytování první pomoci. Přednášky jsou zaměřeny na skupiny obyvatelstva určité věkové skupiny a na nedostatky ve výchově ke zdraví, specifické pro danou skupinu. Realizace přednášek probíhá ve stanoveném termínu v mateřských, základních a středních školách, ve zdravotnických zařízeních a v zařízeních pro sociální péči.
Obsahová náplň přednášek a praktického výcviku
1. podpora zdraví v kontextu programu WHO, EU, Zdraví 21 a mezinárodní spolupráce
2. podpora zdraví dětí a mládeže
3. program WHO Škola podporující zdraví
4. aktivity v oblasti HDM
5. prevence vadného držení těla — výsledky grantu
6. realizace projektů podpory zdraví v rámci dotačního programu MZ NPZ PPZ
7. mezinárodní projekty Determine a Hypocrates
8. realizace Dnů zdraví (výsledky)
9. problematika kouření, alkoholu
10. aktivity v rámci Monitorovacího střediska pro alkohol a tabák
11. výchova ke zdraví — ediční činnost
12. problematika HIV/AIDS, krizová linka
13. hrou proti AIDS — praktický výcvik
Zkušenosti s projektem
Poprvé byl projekt realizován u prvního ročníku akreditovaného studijního programu ošetřovatelství, obor všeobecná sestra v akademickém roce 2008/2009. Projekt byl hodnocen garantem odborné praxe, studenty a institucemi, kde byl realizován. Garant odborné praxe se vyjadřoval především k přípravné fázi přednáškové činnosti studentů. Studenti hodnotili nejen první fázi projektu (přednášky SZÚ), ale i fázi druhou, svoji vlastní přednáškovou činnost. První fázi projektu hodnotilo 22 (z celkového počtu 24 studentů), velmi pozitivně. Přínos spatřovali především ve využitelnosti informací nejen pro profesní praxi, ale i pro svůj soukromý život, k upevnění vlastního zdraví. Přednášky byly dle studentů na vysoké úrovni, velmi pečlivě připravené. Obsahovaly důležité, zajímavé a přínosné informace, které prohloubily jejich znalosti v oblasti péče o zdraví. Při hodnocení druhé fáze projektu (vlastní přednáškové činnosti) se hodnotilo kladně především zlepšení komunikačních dovedností během přednášek, které byly pro ně novou a zajímavou zkušeností, odstranění ostychu, možnost předání nových informací potřebným jedincům a skupinám. Kladné hodnocení druhé fáze projektu bylo u 23 studentů.
Studenti hodnotili projekt jako vysoce efektivní, forma odborné praxe v zimním semestru prvního ročníku se líbila. Kladně hodnotili tímto způsobem organizovanou praxi i pro studenty přicházející z nezdravotnických škol. Pochvalně se vyjadřovali k tomu, že jim byla ponechána možnost vlastního výběru témat na přednášky, a tím se podpořila jejich aktivita a iniciativa. Hodnocení projektu ze stran institucí bylo též kladné. Některé instituce chtějí navázat užší spolupráci, požadují více takových přednášek a prezentací studentů. Zájem o další spolupráci projevily především mateřské školy. ÚTPO bude nadále pokračovat v realizaci programu.
Mgr. Miluše Kulhavá, ÚTPO, 1. LF UK, Praha
Další články v tomto čísle
- Jistota kvalitní informace
- Nebezpečná blízkost. Když po vás pacienti jdou
- Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadujícími trvalou péči
- Diabetologický den
- Bezpečnější a kvalitnější zdravotnictví
- Čas pro sekci farmaceutických asistentů
- Co život dal a vzal
- Český zdravotník doma a v zahraničí
- Nové funkce sester na pořadu dne
- Konference (nejen) zdravotních laborantů