Florence podporuje  
Zpět na detail čísla

Číslo 9 / 2009

Transformace specializačního vzdělávání zdravotníků

Datum: 7. 9. 2009
Autor:

Na červnové tiskové konferenci ministerstva zdravotnictví za účasti ministryně a jejích náměstků MUDr. M. Hellerové a Bc. M. Šnajdra byla představena druhá etapa transformace specializačního vzdělávání zdravotníků – lékařů i nelékařů –, která je z pohledu ministerstva tím nejdůležitějším opatřením v oblasti stabilizace zdravotnických pracovníků. Transformaci specializačního vzdělávání bude proto ministerstvo podle slov ministryně zdravotnictví Mgr. Dany Juráskové, Ph.D., MBA, podporovat všemi možnými prostředky.

M. Hellerová a M. Šnajdr představili konkrétní změny, které se dotknou specializačního vzdělávání. Ty, které se týkají nelékařských oborů, shrnuli do třech hlavních kapitol.

1. Redukce specializačních oborů

• Počet specializačních oborů bude snížen z 85 na 62.

2. Usnadnění průběhu specializačního vzdělávání

• Nově nemusí před vstupem do spe­ cializačního vzdělávání zdravotník vykonávat povolání.

• Byla dána nová možnost specializačního vzdělávání prostřednictvím dotačního programu MZ – Rezidenční místa.

• Dojde ke zkrácení délky specializačního vzdělávání ze 3 (původně 640 hod.) na 2 roky (560 hod.). Absolventka po této době získá titul sestra specialistka.

• Dnes se specializační vzdělávání skládá ze třech modulů. Do budoucna bude speciální modul specializačního vzdělávání organizován formou certifikovaných kursů. Jde o to aby mohla sestra specialistka pružně reagovat na případné změny (např. se změní podmínky ve zdravotnickém zařízení a ona by měla přejít na jinou práci, jiné oddělení či ambulanci, kde vlastní specializaci nevyužije a žádanou nemá), aniž by absolvovala celé specializační vzdělávání včetně základního a odborného modulu. V tomto případě postačí absolvování odpovídajícího certifikovaného kursu, který může organizovat zaměstnavatel. Podmínkou pro získání titulu sestra specialistka je specializační studium formou dvou modulů (základní a odborný). Certifikovaný kurs je možno absolvovat podle potřeb a zájmu sestry, která tak může uplatňovat svoje schopnosti na více místech.

3. Financování specializačního vzdělávání – dotační program MZ ČR

• Specializačnímu vzdělávání nelékařských povolání bude ze strany ministerstva (v projektu 2 – ošetřovatelská péče, ARIP, ošetřovatelská péče v pediatrii, fyzioterapie, klinická psychologie) udělena plná podpora.

Text a fota jš

 
  • tisk
  • předplatit si