Číslo 6 / 2009
Dubnový sněm sester s ministryní Filipiovou a jejím týmem
V Praze v Thomayerově nemocnici se dne 25. dubna konal sněm předsedkyň a předsedů sekcí a regionů České asociace sester. Byl zcela mimořádný. Vedle běžných úkolů předal sestrám informace o změnách, které se bezprostředně a velmi významně dotknou zdravotníků nelékařů v ČR, především vzdělávání, odměňování a kompetencí.
Na sněm zavítali nejvyšší funkcionáři pro oblast zdravotnictví a ošetřovatelství z ministerstva zdravotnictví: tehdejší ministryně zdravotnictví Ing. arch. D. Filipiová, náměstkyně ministryně pro zdravotní péči MUDr. M. Hellerová, ředitelka odboru vzdělávání a vědy Mgr. V. Pírková a vedoucí oddělení ošetřovatelství Bc. N. Müllerová.
Jejich osobní přítomnost vedle sdělení o opatřeních připravených ke stabilizaci sester ve zdravotnických zařízeních ČR umožnila oboustranný dialog a dotazy. Předsedkyně byly v závěru požádány, aby všechny nové informace postoupily dál, tak aby se dostaly ke každé člence či členovi sekce nebo regionu.
Podstata změn
Téměř rok tým odborníků z České asociace sester, Asociace nemocnic ČR a zdravotních pojišťoven pracoval pod vedením ministerstva zdravotnictví na vyřešení jednoho z nejpalčivějších problémů českého zdravotnictví, kterým je nedostatek zdravotních sester. Na základě analýz ministerstvo stanovilo jako cíl 4 priority: výrazně zlepšit pracovní podmínky, platové ohodnocení, možnosti vzdělávání a prestiž zdravotních sester. Připravená opatření na sebe navzájem navazují a řeší všechny důležité problémy. Ministryně zdravotnictví D. Filipiová uvedla: „Snahou ministerstva zdravotnictví je situaci sester stabilizovat a zajistit jim lepší podmínky pro výkon práce. Realizujeme kroky, které tuto situaci v nejbližší době změní.“
Podle náměstkyně M. Hellerové konkrétním obsahem těchto opatření je:
• výrazné zkrácení doby studia;
• materiální podpora specializačního a celoživotního vzdělávání v hodnotě 300 miliónů korun ročně ze státního rozpočtu a z fondů Evropské unie;
• 15% růst tarifních platů od poloviny roku 2009;
• odstranění znevýhodnění sester a dalších nelékařských oborů ve směnném provozu při pracovní neschopnosti;
• změna sazebníků výkonů;
• podpora vzniku mateřských školek ve státních nemocnicích.
Výběr z dalších informací
Po vystoupení hostů z ministerstva zdravotnictví následoval standardní program (zpráva o činnosti za rok 2008 a plán činnosti prezidia ČAS na rok 2009, výsledky hospodaření za rok 2008 a rozpočet na rok 2009, zpráva o činnosti pracovních skupin, zpráva o činnosti kreditní komise a revizní komise, aktuální problémy českého ošetřovatelství).
ČAS se v současné době podílí na činnosti minister- stva zdravotnictví svojí účastí v následujících komisích a odborných skupinách:
a) akreditační komise;
b) zkušební komise;
c) centrální etická komise;
d) dohodovací řízení ZP;
e) rozkladová komise;
f) rada poskytovatelů;
g) odborné kolegium ministra;
h) E-health;
ch) kulatý stůl.
ČAS v současné době spolupracuje s následujícími společnostmi a institucemi: Česká rada pro resuscitaci, Česká společnost proti osteoporóze, Florence (nový vydavatel Ambit Media, a. s.), Grada, Galén, Koalice pro zdraví, Česká společnost podpory zdraví, Sestra IN, Lékaři bez hranic, Společnost praktických lékařů, Česká pediatrická společnost.
Komise pro standardizaci ošetřovatelství a sledování indikátorů kvality sdělila, že byly vydány další pracovní postupy (standardy). Po standardu Péče o klienta/pacienta s inkontinencí moči, který je prvním, jenž byl zpracován ve spolupráci s lékařskou odbornou společností (vydalo vydavatelství Ambit Media mj. i jako přílohu Florence č. 5/2008), následuje standard Péče o děti se syndromem týraného a zneužívaného dítěte (CAN).
K 1. červnu spouští ČAS vlastní internetovou učebnu, která bude zatím určena pro všeobecné sestry a zdravotní laboranty (roční poplatek 300 Kč).
Pro více informací kontaktujte Ministerstvo zdravotnictví ČR, tel.: 224 972 166, nebo Odbor komunikace s veřejností, e-mail: tis@mzcr.cz
Z informací pro tisk a zápisu ze sněmu předsedkyň zpracovala jš