Číslo 12 / 2009
Etika v ošetřovatelství
V době, kdy naše společnost již řadu let prochází velkými změnami, kdy věda a výzkum jdou vpřed mílovými kroky, v době, kdy se stále častěji skloňují takové pojmy, jako jsou globalizace, vědecké objevy a technické vynálezy, se my zdravotníci zamýšlíme nad lidskou dimenzí těchto procesů. Je obecně známo, že ukazatelem skutečného pokroku je to, jak se společnost chová k nemocným a ohroženým, závislým a nesamostatným.
Vývoj ve zdravotnictví je patrný již z členitosti jednotlivých medicínských oborů, ale ani vysoká profesionalita se nemůže obejít bez lidského pohledu na to, jak je zajištěna profesionální péče o nemocné. Profesionalita se vyznačuje nejenom dokonalostí technickou, ale i etickým přístupem k nemocným. V této souvislosti si vzpomínám na velmi výstižné rčení: „Nemocný spíše snese nešikovné než studené srdce.“
Etika na školách
Etická problematika bude ve zdravotnické praxi nabývat na aktuálnosti. Dochází ke změně vztahu mezi lékařem a nemocným, ze vztahu paternalistického na vztah partnerský. Nastává doba, kdy pacienti znají svá práva a budou se jich také dožadovat stále častěji, byť to bude i právní cestou. Etické kodexy jsou „ pouze“ mravně závaznou normou a jejich nedodržování nemůže být trestáno ani soudně vymáháno.
Výuka předmětu „lékařská etika“ se na lékařských fakultách v České republice začala vyučovat až v roce 1990. Probíhá formou přednášek a seminářů a obecně lze konstatovat, že studium lékařské etiky přináší informace o problematice oboru a pomáhá vzbuzovat empatii a etické cítění budoucích lékařů. Obsahem předmětu jsou taková témata jako např. důstojné umírání, transplantace, umělé přerušení těhotenství, umělé oplodnění, problematika kmenových buněk, výzkum na zvířatech atd. Zdravotnická etika byla zařazena i do výuky na zdravotnických školách. Na naší škole ve 4letém studijním oboru zdravotnický asistent není výuka etiky povinná. Je to volitelný předmět a jeho výuka je plně v kompetenci ředitele školy.
Zdravotnický záchranář a diplomovaná všeobecná sestra
Jiná situace je na oborech diplomovaný zdravotnický záchranář a diplomovaná všeobecná sestra. Vyučuje se zde etika v ošetřovatelství, přičemž hodinová dotace je 15 a 16 hod. za období. Mezi základní cíle modulu patří:
•formování profesního myšlení;
•seznámení se s hlavními etickými kodexy;
•získání informací o etické problematice řady lékařských oborů;
•utváření etických principů v jednání a chování vůči pacientům;
•respektování etických a morálních aspektů v rozdílných kulturách.
Etika prostupuje celou výukou
Značná část našich studentů má středoškolské vzdělání zdravotnického zaměření a jednání s nemocnými je obsahem výuky i v jiných předmětech, jako je např. psychologie a komunikace i jiné, zejména zdravotnické předměty. Můžeme jenom doufat, že výuka etiky na školách se zdravotnickým zaměřením bude chování a jednání budoucích zdravotníků více kultivovat.
PhDr. Mária Janáková, ředitelka VOŠZ a SZŠ 5. května, Praha
Další články v tomto čísle
- Dnes už nezvoní klíče, ale drobné za poplatky
- Komunikace a empatie
- Platy sester – realita. Anketa ČAS
- Čas pro zdravotně-sociální sekci
- Co život dal a vzal
- Co nás může potkat na cestách?
- Studijní pobyt v Amsterodamu
- ČAS hostem na Slovensku
- Zkušenosti s přístrojem Veinviewer na onkologické klinice
- Sterilizace parami peroxidu vodíku