Číslo 1 / 2009
Ergoterapie v domácí péči
Domácí péče (DP) je poskytována potřebnému klientovi v jeho vlastním sociálním prostředí, a to na základě rozhodnutí ošetřujícího lékaře. Posláním domácí péče je zajistit v rámci primární péče ve vlastním sociálním prostředí takový rozsah a kvalitu potřebné zdravotní a sociální péče, aby k hospitalizaci či umístění klienta do ústavu sociální péče docházelo jen v nezbytně nutném případě. Domácí péče je řízena vedoucím pracovníkem z koordinačního centra a je poskytována týmem odborníků, který tvoří zdravotní sestry, pečovatelé, sociální a rehabilitační pracovník (u nás jde nejčastěji o fyzioterapeuta).
Po indikaci domácí péče ošetřujícím lékařem klienta navštíví vybraný pracovník DP, který provede vstupní pohovor, vyšetření klienta a zhodnocení stavu sociálního prostředí klienta. Seznámí ho s rozsahem výkonů a frekvencí domácí péče a dohodne se s ním na jejím harmonogramu.
Úloha ergoterapeuta
Ergoterapeut navštíví klienta na do-poručení vedoucího pracovníka či sociálního pracovníka. Má za úkol zhodnotit funkční stav klienta a jeho soběstačnost (test ADL). Doporučí vhodný počet pečovatelů pro pos tování asistence při osobní hygieně, přesunech aj., eventuálně zacvičí rodinné příslušníky, a navrhne vhodný způsob asistence v technikách manipulace a přesunech. Zhodnotí domácí prostředí klienta, případně navrhne úpravy (pro prevenci úrazů a pádů) a kompenzační pomůcky.
Ergoterapie u pooperačních a poúrazových stavů
Ergoterapeut navštíví klienta v jeho domácím prostředí bezprostředně po propuštění ze zdravotnického zařízení nebo ještě v době hospitalizace. Po vyšetření a zhodnocení stavu klienta doporučí úpravy v domácím prostředí a vhodné kompenzační pomůcky, které mu usnadní provádění všedních denních činností. Nejčastěji jde o úpravy v koupelně a na WC. V závislosti na diagnóze sleduje ergoterapeut bezpečnost vstupu a výstupu z vany či sprchového koutu (madla, schůdek k vaně, protiskluzová podložka do vany), polohu při vykonávání hygieny (sedačka do vany, sedačka na vanu, sedačka či židle do sprchy), výši dosedací plochy toaletní mísy (nástavce) a způsob dosedávání a vstávání z toaletní mísy (madla). Součástí zapůjčení či zakoupení pomůcky je i její instalace, instruktáž a nácvik zacházení s pomůckou. Tato péče je poskytována po dobu nezbytně nutnou.
Ergoterapie u dlouhodobé péče
Dlouhodobá DP je určena chronicky nemocným klientům, jejichž zdravotní či duševní stav vyžaduje dlouhodobou a pravidelnou domácí péči poskytovanou kvalifikovaným personálem. Obvykle jde o klienty po mozkových příhodách, klienty, s piným čí částečným ochrnutím, s roztroušenou sklerózou, chronickou bolestí aj. Ergoterapeut navštěvuje klienta po prvním vyšetření a zhodnocení pravidelně ve sjednanou dobu, kdy provádí dohodnuté úkony. Těmi mohou být nácvik všedních denních činností (příjem stravy, osobní hyglena,oblékání a svlékání), aktivní či pasivní cvičení (cílená ergoterapie dle indikace ošetřujícího lékaře, v závislosti na diagnóze), v případě zhoršujícího se zdravotního stavu nácvik používání kompenzačních pomůcek nebo jejich změna (např, výška nástavce na WC, změna sedačky, výměna postele za polohovatelnou, popř. antidekubitní podložka aj.). Často se setkáváme s klienty, kteří byli v rodině vyřazeni z běžných úkonů, to znamená, že rodinní příslušníci přebírali veškeré úkony na sebe, což vede k postupné ztrátě soběstačnosti klienta a přetěžování rodiny. Po dohodě s rodinou a klientem provádíme nácvik určitých činností, jako jsou například nácvik vstávání z postele či židle, přesuny z postele na vozík nebo toaletní křeslo, nácvik setrvání v určité poloze aj. Tato péče je poskytována v rozsahu měsíců až několika let.
Dokumentace
Pracovníci DP jsou povinni průběžně zaznamenávat údaje o zahájení, průběhu a ukončení domácí péče. Součástí dokumentace jsou údaje o celkovém stavu klienta a jeho změnách, o provedených či plánovaných výkonech. Ergoterapeut vede o každém klientovi dokumentaci, která obsahuje všechna vyšetření, hodnocení a testy (aktuální uvádí vždy na začátku dokumentace), průběh jednotlivých návštěv, navržení úprav nebo kompenzačních pomůcek, jejich zajištění (zda bude pomůcka zapůjčena a na jak dlouho, nebo jakou formu ji klient získá) a provedené či plánované změny. Každá změna, úprava, doporučení či nové aktuální vyšetření musí být zaznamenáno srozumitelně a přehledně, protože dokumentace musí být dostupná i pro další poskytovatele zdravotní péče, kteří se spolupodílejí na kompenzaci stavu klienta.
Modelová situace
Paní P., 81 let, vdova, žije sama v bytě 2+1 ve 2. patře, dům bez výtahu. Do domácí péče přijata po hospitalizaci z důvodu pádu v roce 2004 na základě rozhodnutí ošetřujícího lékaře. Klientka spadla ze židle, kterou použila v kuchyni jako schůdek, když si chtěla podat mísu z nejvyšší police. Při vstupním hodnocení funkčního stavu klientky zjištěno následující: nefunkčnost levé horní končetiny (LHK) - omezená hybnost LHK, omezená svalová síla, bolest, aktivní hybnost v ramenním kloubu nulová. LHK v držení u těla, minimální zapojení do činností. V soběstačnosti problémy při hygieně, stravování a oblékání. Ze zhodnocení domácího prostředí klientky vyplynuly následující návrhy úprav: odstranění malých koberců jako prevence pádů. Při nácviku vstupu a výstupu z vany klientka nejistá, proto navržena protiskluzová podložka před vanu jako prevence uklouznutí a pádu. Protiskluzovou podložku do vany již klientka měla. Hygienu nutno provádět jen za asistence pečovatelky nebo dcery. Klientka po celou dobu sprchování stojí a přidržuje se pravou horní končetinou poličky na mýdlo. Navrženo pevné madlo, o které se klientka může opřít celou vahou a které je vhodné využít již při vstupu do vany (z prostorových důvodů madlo o velikosti 30 cm). Další úpravy, např. sedačku na vanu, klientka odmítá. Problém vaření a stravování vyřešila sociální pracovnice, která pomohla zařídit dovoz jídla domů. O víkendech jídlo vozí dcera. Jídlo je potřeba během týdne ohřát, klientka sice disponuje mikrovinnou troubou, ta je ale umístěna ve vyšší poloze. Klientka manipuluje s talířem jen zdravou končetinou, proto je nutno mikrovinnou troubu umístit na kuchyňskou linku nebo přímo na stůl, kdy při manipulaci nehrozí vylití obsahu. Ohřev jídla doporučen raději miskách s vyšším okrajem, určených do mikrovinné trouby. Nutný nácvik oblékání a svlékání. Ze šatní skříně vybráno vhodné oblečení (halenky, zástěry a svetry na zapínání) a proveden nácvik. Bylo také přínosné klientku edukovat, jak co nejvhodněji vstávat z postele přes bok se vzpěrou o zdravou končetinu. V roce 2007 klientka znovu upadla, bohužel opět při balancování na židli. S diagnózou zlomenina stydké kosti následovala dlouhodobá hospitalizace v nemocnici s následnou rehabilitací. Po návratu do domácího prostředí bylo provedeno nové zhodnocení stavu a byly nutné další úpravy v bytě. Chůze o francouzských holích značně nejistá, při chůzi ze schodů a do schodů špatný stereotyp chůze. Klientce při chůzi berle překážely, kladla je nahodile, jak ji napadlo. Byla poučena, jak chodit ze schodů - nejprve berle, potom nemocná dolní končetina (DK), v tomto případě levá, která byla po dobu hospitalizace v zevní fixaci, a nakonec zdravá DK. Pro chůzi do schodů platí: zdravá DK, berle a nakonec nemocná DK. Klientku bylo třeba neustále hlídat a opravovat a bylo nutno poučit i pečovatele a dceru, kteří klientku doprovázeli k lékaři. Při mytí již byla potřeba sedačkyna vanu, kdy si klientka mohla odpočinout a nemusela stát. Klientka sama projevila zájem o toaletní křeslo, které používala zejména v nočních hodinách, kdy nebyla schopna rychlého přesunu na WC. Klientka se velice psychicky zhoršila, z každé činnosti měla strach a vyžadovala neustálou péči. Odmítala však návrhy dcery a sociální pracovnice zažádat o umístění do nedalekého domova pro seniory. V roce 2008 následovala další hospitalizace, při které se k překvapení všech klientka rozhodla pro umístění do ústavní péče. Podporovali jsme ji a její rozhodnutí jsme využili i jako dobré motivace v další rehabilitaci. V nácviku chůze jsme začali používat chodítko s koleč které pak klientka pině využila při procházkách v prostředí nového domova.
Lucie Ondřejčíková, DiS.
(luckava@seznam.cz)
Další články v tomto čísle
- Milé sestry, vážené čtenářky a čtenáři!
- Nemocnice – můj osud
- Čas pro region Kolín
- Co život dal a vzal
- Nejen o nedostatku sester
- Uplatnění zdravotnických asistentů na trhu práce
- Festival psychiatrického ošetřovatelství
- Amer. J. Nurs., 2008, 108, č. 9
- Jaké jsme byly – sestry před 50 lety
- Malá pozvánka na SestraFest